Tohtoročná súťaž o najpredávanejšie prémiové SUV sa pomaly blíži ku koncu. Svoje želiezko v ohni má v nej aj Volvo, ktoré vdýchlo viac koní naftovému motoru D5.
**Dvojitý zásah** Výkonový upgrade sa dotkol oboch päťvalcov, ktoré figurujú v dieselovej ponuke modelu XC60. Slabšia verzia označovaná jednoducho ako 2.4D je dostupná aj v ekologickom variante DRIVe, kde roztáča len predné kolesá. S testovanou silnejšou D5 má toho na prvý pohľad veľa spoločné, sedí zdvihový objem či dokonca maximálny krútiaci moment. Nemôže sa však pochváliť dvojitým prepĺňaním, ktoré sa spolu s ďalšími úpravami postaralo o celkový výkon 151 kW (205 k).
Evolúcia sa nedá zastaviť a Volvo sa do agregátu D5 pustilo s veľkou vervou. Ide už o tretiu generáciu naftového päťvalca, ktorého hliníkový blok je vyrábaný novou technológiou. Výrobca sa pre tichší chod rozhodol znížiť kompresný pomer, nové sú piezoelektrické vstrekovače pracujúce s tlakom 2000 barov, no a turbopomocníci od spoločnosti BorgWarner sú hneď dvaja.
Vďaka aplikácii tejto veľkostne odlišnej dvojice sa zásadne zmenil priebeh krútiaceho momentu, čo je cítiť aj za volantom. Maximálna možná sila 420 Nm zatláča do sedadiel už pri 1 500 a vädnúť začína až po prekročení čísla 3 250. Predtým to bolo menej očarujúce, 400 Nm mal vodič k dispozícii len v pásme 2 000 – 2 750 ot./min. Mrmlavý zvuk motora sa našťastie ani po modernizácii nevytratil, jeho obdivuhodné árie sme si opäť raz užívali. Úsmev na tvári nám vyčaroval aj kultivovaný chod agregátu či jeho izolácia za každých okolností. Dojem z pohonného ústrojenstva kazil len komótny šesťstupňový automat Geartronic s klasickým hydrodynamickým meničom. Ten v čase dvojspojkových prevodoviek evidentne stráca dych. Jeho činnosť má vplyv aj na ekonomiku prevádzky, ktorá sa však vďaka modifikáciám päťvalca zlepšila. V celkovom účtovaní papal takmer o liter menej ako predtým, na 100 km mu stačilo približne 8,9 litra nafty.
Jazdiť sa, prirodzene, dá aj za menej, švédsky interiér vyžarujúci blahosklonný pokoj k úspornému štýlu vyslovene nabáda. Autu však nie je cudzia ani športová jazda, tvrdšie vyladený podvozok toho v zákrutách dovolí prekvapivo veľa.
Text: Peter Michalec
Foto: PANER (1) a Martin Ruisl
**Hodnotenie \* \* \* \*
Plusy** Úroveň aktívnej bezpečnosti, výborná kvalita materiálov a spracovania, sedadlá, pohodlie cestovania, batožinový priestor, pružný motor s príjemným akustickým prejavom, komfort pruženia, stabilita a jazdné vlastnosti na pevných povrchoch.
**Mínusy** Pomalá automatická prevodovka, vyššia spotreba paliva, komfort pruženia v teréne, výhľad smerom dozadu.
Technické údaje**Motor****naftový 2.4 R5**Zdvihový objem2 400 cm3Výkon151 kW/205 k pri 4 000 ot./minKrútiaci moment420 Nm pri 1 500 – 3 250 ot./min.**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 627 x 1 891 x 1 713 mmRázvor2 774 mmBatožinový priestor490/1 450 lPohotovostná hmotnosť1827 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť205 km/hZrýchlenie 0-100 km/h8,9 sSpotreba uvádzaná výrobcom7,5 l/100 km**Cena**Testovaný exemplár55 240 € (1 664 160 Sk)