Naša redakcia sa na chvíľu stala skautským oddielom a naším vedúcim Škoda Octavia Scout. Skautský tréning sme šli absolvovať na čerstvo zasnežené Kysuce.
**Vedúci oddielu** Byť vedúcim mladých skautov vôbec nie je jednoduché, navyše my sme skauti začiatočníci, máme rozmaznané maniere a veľké nároky. Spoločný výlet na Kysuce mal byť pre nás poučkou… no vedúci Scout sa zabudol prezuť a letné pneumatiky mu mohli zlomiť väz.
Výlet sme dôkladne pripravili, trasu sme starostlivo naplánovali a ako sprievodcu sme si vybrali rodeného Kysučana. Kto by však čakal romantické prechádzky v jesennej prírode, má smolu. Kysuce mali práve na návšteve pani zimu (výlet bol uskutočnený v októbri), ktorej predčasne zazvonil budík. Teplota pohybujúca sa na bode mrazu, tesne pod ním a len uprostred dňa pol stupňa nad ním mali rozhádať skautský oddiel a zničiť autoritu vedúceho… podarilo sa?
Do veľkého interiéru sme sa pohodlne usadili štyria a do batožinového priestoru navyše napchali kopec teplého oblečenia. Diaľničné tempo Škoda zvládala s pomocou dvojlitrového, trocha hlučnejšieho, prepĺňaného naftového agregátu s obrovským nadhľadom. Spotreba len o pár decilitrov presiahla výrobcom udávanú hodnotu, a okrem 190-centimetrového cestujúceho vzadu, sťažujúceho sa na málo priestoru, nás nestihla cestou obchádzať ani nuda. Svižným tempom sme sa presunuli cez kľukatú cestu pod plechového Jánošíka v Terchovej, kde sme si dali prvý dlhší prestoj.
Na priskorý príchod zimy sme neboli pripravení. Ranné odhrabávanie snehu zo skautského vedúceho nás prebralo a hneď prvé kilometre smerom k horskému priechodu, ktorý oddeľuje Vrátnu dolinu od Kysúc, nám napovedalo, že na Kysuciach je druhé z dvoch kysuckých ročných období… po zime prišla obrovská zima. Cestári zrejme ešte rozmrazovali svoje stroje, a tak nám neostalo nič iné, len nechať hlavného Scouta robiť svoju prácu.
Svoju úlohu doviezť nás do cieľa zvládol ukážkovo. Z času na čas sa do práce zapojili obe nápravy, čo zabezpečila medzinápravová spojka Haldex. K nebezpečnému správaniu povzbudzovali hlavného Scouta najmä letné pneumatiky, veď kto by čakal tak skoro sneh, si môže hovoriť prorok, a to my nie sme. Škoda však vyznáva skautské desatoro a bola k nám zdvorilá a my k nej tiež. Správanie podvozka je príjemne neutrálne, a i keď sa šmýka, sú jeho nálady skrotiteľné.
Zamrznuté blato, šmykľavé lístie a ani prvá námraza nedokázala Scouta – vedúceho rozhodiť. Keby mal k dispozícii zimné topánky, možno by sme mu (alebo on nám) dali do tela ešte viac.
Text: Samuel Vanko
Foto: autor
**Hodnotenie \*\*\*\*
Plusy** Spotreba, priestorová ponuka, intuitívne rozmiestnené ovládacie prvky, neutrálne správanie podvozka
**Mínusy** Málo miesta na zadných sedadlách, kultúra chodu naftového motora, príliš tvrdý nástup agregátu
Technické údaje**Motor****naftový 2.0 R4**Zdvihový objem1968 cm3Výkon103 kW/140 k pri 4000 ot/minKrútiaci moment320 Nm pri 1 750 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 584 x 1 784 x 1533 mmRázvor2 577 mmBatožinový priestor580/1 620 lPohotovostná hmotnosť1 570 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť197 km/hZrýchlenie 0-100 km/h10,2 sSpotreba uvádzaná výrobcom6,4 l/100 km**Cena** 28 939 € (871 816 Sk)