Na Slovensku po taliansky! / Dlhodobý test Fiat Tipo Cross kombi, 1. časť
V redakcii vítame nového dlhodobého člena našej testovacej flotily.
Má taliansku krv a aj preto je uňho na prvom mieste rodina.
Navyše prichádza s jedným ušľachtilým posolstvom.
Vydané Text: Autoviny.sk
Organizácia (RED) bojuje s globálnymi zdravotnými hrozbami, čo je v období po covidovej pandémií o to dôležitejšie. Fiat s touto organizáciou uzatvoril partnerstvo. Výsledkom sú špeciálne verzie (RED), kúpou ktorých určitou čiastkou prispievate nielen tejto organizácii, ale aj priamo Globálnemu fondu na podporu prevencie, liečby, poradenstva, testovania, vzdelávania a opatrovateľskej služby pre komunity, ktoré to najviac potrebujú. Fiat sa zaviazal do tohto fondu prispieť do konca roka 2023 sumou minimálne 4 milióny dolárov. A my máme v redakcii auto, ktoré na dosiahnutie tohto cieľa svojou čiastkou prispieva. Zoznámte sa s modelom Fiat Tipo Cross vo výbave (RED)! Oproti štandardnej výbave Cross ponúka navyše tematickú výbavu: antibakteriálny kabínový fi lter, sedadlá a volant s antibakteriálnym poťahom plus personalizovaný dávkovač na dezinfekčný gél. V červenej farbe, s červeným prešívaním vnútri a odznakmi (RED) je sexi ako sestrička z Kramárov.
Vyššia svetlá výška prináša nielen lepšiu prejazdnosť, ale aj pohodlnejšie nastupovanie. To druhé reálne oceníte viac
TALIANSKA OCTAVIA?
Doménou modelu Tipo bola vždy hodnota za peniaze. Jeho cena síce vzrástla, ale to isté platí aj o konkurencii, takže v podstate sa nič nemení. Poďme sa pozrieť na to, čo konkrétne ponúka naše Tipo. Špeciálnu výbavu nateraz ignorujme, náš model vychádza z verzie Cross. Tá sa pýši doplnkami, ktoré zvyšujú nielen jej vizuálnu hodnotu, ale aj využiteľnosť. Popri tom, ako plastové lemy, okrasné prahy a nárazníky zvýrazňujú, zrobustňujú a efektívne rozširujú karosériu, má totiž Tipo Cross aj o 33 mm zvýšený podvozok! To znamená nielen lepšiu prejazdnosť terénom a zvládanie vyšších obrubníkov, ale rovnako aj pohodlnejšie nastupovanie. Naozaj sa sem výborne nasadá.
Najväčšou devízou nášho Tipa je však jednoznačne batožinový priestor. Má objem 550 litrov. Už po otvorení veka na vás zíva riadna diera, ale pozrite sa pod falošné dno a ak ste si neobjednali rezervu, nájdete tu doslova ďalší kufor. Mnoho hatchbackov nemá taký objem kufra, aký ponúka Tipo kombi len pod falošným dnom toho svojho. V Taliansku je rodina všetko a tu je evidentne na prvom mieste. Tipo je teda zameraním niečo podobné ako u nás Octavia.
Tipo to hrá na robustnosť. V interiéri sú väčšinou tvrdé plasty, ale vám nemusia prekážať. Dôležité je, že všetko veľmi dobre drží pokope a neozývajú sa žiadne pazvuky. Nové displeje prinášajú na palubu modernu
JEDNOTKY A NULY
Tipo je na svete už mnoho rokov, preto mu Taliani dopriali modernizáciu, aby lepšie zapadlo do súčasného sveta. Miesto klasických budíkov sa teda pozeráte na digitálny prístrojový štít s najvšakovakejšími zobrazovanými informáciami. Hlavný displej sa zbavil akýchkoľvek tlačidiel a stal sa z neho štíhly, širokouhlý 7-palcový fešák s perfektným kontrastom a rozlíšením. Do kabíny sa pekne hodí a nič väčšie sa nám nežiada. Navigáciu v našom modeli budete hľadať márne, ale to neprekáža, pretože je k dispozícii konektivita so smartfónmi pre Apple aj Android.
Digitálnejšia je svojím spôsobom aj pohonná jednotka. Tú teraz tvorí preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra a hybridný pohon. Fiat ho označuje ako mild-hybrid, pretože využíva integrovaný štartér-generátor, ale na rozdiel od konkurencie sa dokáže Tipo rozbehnúť a aj chvíľu jazdiť v čisto elektrickom režime. Motor je s prednými kolesami spojený cez 7-stupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku. Síce jej nemôžete kafrať do roboty pádlami pod volantom, ale Taliani vám stále umožňujú usmerniť ju samotnou pákou voliča automatickej prevodovky. A keďže vedia, ktorým smerom sa Zem točí, tak na vyšší prevodový stupeň radíte potiahnutím páky k sebe a podraďujete od seba. Tak to má byť!
Sedadlá ozvláštňuje nielen červené prešívanie, ale aj výplň s opakujúcim sa slovom FIAT
PRVÉ DOJMY
Hneď na začiatku ma veľmi potešil posed za volantom. Prekvapilo ma, ako veľmi sa dá volant vytiahnuť smerom do kabíny. Ideálnu pozíciu som si našiel rýchlo. Prvé opatrné rozbehy boli trochu rozpačité, neustále som cítil prácu hybridného systému popri tom, ako sa motor odpájal a pripájal. Cit v brzdách takmer žiaden. Najprv dlho nič (asi pre uľahčenie rekuperácie), a potom sa zrazu brzdy zahryznú, aj keď na pedál takmer vôbec netlačíte.
LED svetlomety sú tiež v ponuke. Špeciálnu výbavu (RED) ľahko rozpoznáte aj vďaka odznaku na B-stĺpiku. Prináša so sebou prvky s akými sa bežne nestretávate, ako napríklad antibakteriálnu úpravu volantu a sedadiel. Aj po rokoch vyzerá Tipo dobre. Taliani to s dizajnom vedia. Verzia Cross prináša vyšší podvozok a ochranu karosérie
Čoskoro som však zistil, že rozpačitosť sa z jazdy vytratí, len čo začnete šoférovať s trochu vyššou dávkou temperamentu. Tipo má taliansku povahu a nechce, aby ste ho hladkali. Vtedy bude nespokojné. Treba ho šoférovať takým istým spôsobom, akým Taliani gestikulujú. Na prázdnej ceste to nie je problém, ale v plazivej doprave je to už horšie. Veľmi milo ma však prekvapilo odhlučnenie auta. Motor takmer nepočuť a pri diaľničných rýchlostiach nepočuť ani aerodynamiku. Kto by to od auta tejto kategórie čakal? Tipo však kope vysoko. Nejde po najrozsiahlejšom zozname výbavy. Naše auto dokonca nemá ani bezkľúčové odomykanie (nesťažujeme sa). Chce však za svoju cenu ponúknuť trochu ťažšie napodobiteľné veci: výborný podvozok, veľmi dobré odhlučnenie, úsporný motor a aj kvalitu, ktorú podčiarkuje záruka až na 5 rokov a 200 000 kilometrov! Viac preveríme v ďalších častiach dlhodobého testu.
TECHNICKÉ ÚDAJE FIAT TIPO CROSS (RED) 1.5 MHEV 130 K 7° DCT
- Motor preplň. benzínový R4, 1 469 cm3
- Výkon 96 kW (130 k)
- Krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot./min.
- Pohon a podvozok: 7-st. automatická dvojspojková prev., pohon
- predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/55 R17.
- Batožinový priestor 550/– dm³
- Rozmery: 4 583 × 1 818 × 1 548 mm, rázvor 2 638 mm,
- pohotovostná/celková hmotnosť 1 380/1 880 kg, objem nádrže 50 l.
- Najvyššia rýchlosť 199 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,4 s
- Spotreba (WLTP) 5,1 – 5,3 l/100 km
- Emisie CO2 116 – 120 g/km
- Cena 24 650/29 850 €
Zdroje: AUTOVINY.SK