Najradšej v meste / Dlhodobý test Honda HR-V 1.5 i-MMD Advance Style
S Hondou HR-V sme väčšinu času trávili v meste. Tam sa cíti naozaj najlepšie a odvďačí sa vám aj dobrou spotrebou. Ale čo diaľnica?
Vydané Text: Autoviny.sk
Mestské jazdy má naša Honda zďaleka najradšej. Zodpovedajú tomu jej rozmery, atraktívna vyššia pozícia za volantom, ale aj množstvo asistenčných systémov, ktoré dávajú pozor na objekty vo vašich slepých uhloch, zabraňujú parkoviskovým škrkancom, dávajú pozor, keď vy práve pozor nedávate a nedovolia vám v zápche nabúrať do auta pred vami, alebo vás vďaka funkcii čiastočne autonómnej jazdy elegantne prevedú zápchou a budú vás pri tom udržiavať pekne v jazdnom pruhu a v bezpečnej vzdialenosti od auta pred vami. Honda HR-V je naozaj špičkovo vybavená.
PREDPOKLADY
K neustálemu rozbiehaniu a brzdeniu dochádza najčastejšie práve v hustej mestskej premávky. Toto sú scenáre, keď oceníte naozaj dobrú prevodovku, ktorá bude schopná citlivo pracovať so spojkou (alebo hydrodynamickým meničom) pri rozbehu a radiť bude nebadane, tak, aby boli otáčky motora vždy v produktívnom pásme pre schopnosť kedykoľvek optimálne pružne zrýchliť, keď sa náhle objaví príležitosť preradiť sa z pruhu do pruhu alebo pohnúť sa do križovatky či kruhového objazdu.
Honda HR-V si však s prevodovkou hlavu neláme, pretože žiadnu nemá a pri mestských manévroch ju poháňa iba elektromotor čerpajúci energiu z malej batérie. Ten nepotrebuje spojku, nepotrebuje prevody a sily má dosť už od nulových otáčok. Navyše na povely plynu reaguje okamžite a bez reptania. Toto v meste skrátka chcete. Nabíjanie si v meste nemôže dovoliť každý, preto tu sa oňho stará benzínový atmosférický motor, ktorý môžete kŕmiť ľahko dostupným benzínom. Vo výsledku sa spotreba bez problémov pohybuje v okolí 5 l/100 km v mestskej premávke, čo je vynikajúca hodnota.
Inzercia
Honda HR-V má teda všetky predpoklady mestského auta. Dokonca aj jej podvozok je vyladený tak, aby bravúrne zvládol nerovnosti ako prepadnuté kanále či prechody cez koľaje. Nepatrí medzi hojdavo rozgajdané, skôr komfortne presné. Jeho cieľom je evidentne upokojiť pohyb kolies a karosérie čím skôr, ale tak, aby do kabíny nepreniesol prisilné rázy. Darí sa mu to vynikajúco.
RÝCHLO NIE!
Hondu HR-V sme vyskúšali aj na diaľnici. Tu sa už HR-V zďaleka necíti tak dobre. Prečo? Vysvetlím: Jej elektromotor má vyšší maximálny výkon ako motor, pričom na preklenutie tohto rozdielu sa využíva batéria. Pri diaľničných rýchlostiach sa však batéria vybije extrémne rýchlo, takže motor sa aj pri najmenšej požiadavke na akceleráciu pri diaľničných rýchlostiach roztočí takmer na maximálne otáčky, aby vygeneroval dosť elektriny. To všetko navyše s patričnou zvukovou kulisou. A práve toto je najväčší nedostatok modelu HR-V: rozdiel medzi pokojnou jazdou a plynovým pedálom zarazeným len o pár milimetrov hlbšie je totiž veľmi výrazný. Z relatívneho ticha sa stáva koncert Rammsteinu. V meste, kde sa o šum nestarajú pneumatiky a aerodynamika, je tento rozdiel ešte podstatejší.
Pri pokojnej jazde je auto naozaj veľmi tiché, ale v momente, ako vyžadujete kúsok dynamiky, sa 1,5-litrový motor ozve naozaj výrazným tónom. Preto je oveľa lepšie jazdiť s Hondou HR-V tak povediac na spotrebu. Vtedy je tichučká, veľmi úsporná a príjemná. Opäť raz sa ukazuje, že sú to práve Japonci, ktorí sú schopní postaviť auto na jeden špecifický účel, v ktorom potom funguje podľa neochvejnej logiky. Len to by sme my Európania nemohli od auta chcieť vždy úplne všetko.
PLUSY A MÍNUSY (3 000 KM)
- Pozícia za volantom; Pružnosť motora;Materiály v interiéri;Ergonómia; Spotreba; Variabilita; Riadenie; Plynulá jazda
- Odhlučnenie motora; Ovládanie asistentov; Priestor and hlavou vpredu; Vyššia cena
TECHNICKÉ ÚDAJE HONDA HR-V 1.5 I-MMD ADVANCE STYLE
- Motor benzínový R4, 1 498 cm3
- Výkon 79 kW (107 k) pri 6 000 ot./min.
- Krútiaci moment 131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot./min.
- Pohon a podvozok: 1-st. automatická prevodovka), pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/50 R18.
- Batožinový priestor 304/1 290 dm³
- Rozmery: 4 340 × 1 866 × 1 582 mm, rázvor 2 610 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 452/1 870 kg, objem nádrže 40 l.
- Najvyššia rýchlosť 170 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,7 s
- Spotreba 5,4 l/100 km
- Emisie CO2 122 g/km
- Cena 27 490/33 090 €
Zdroje: AUTOVINY.SK