TEST KIA NIRO EV: Lacná prevádzka, nadštandardné spracovanie a množstvo šikovných detailov
Napriek chladnému počasiu malo testované elektrické Niro na okreskách spotrebu iba 14,5 kWh/100 km.
Vydané Text: David Hecl
Kia nedávno prišla s úplne novou generáciou jej obľúbeného crossoveru Niro. Všestranné auto so širokou ponukou pohonov tak získalo ďalšie eso do rukáva. Jeho vyšperkovaný dizajn a moderné technológie z neho robia bez najmenšej dávky zveličovania silného hráča na európskom trhu. Pre mňa osobne má Kia Niro navyše aj jedno prvenstvo. Bolo to vôbec prvé elektrické auto, ktoré som testoval. Dnes, keď už sme obaja starší, a možno aj vyspelejší (minimálne Niro je), sa nám opäť skrížili cesty. Ako to dopadlo?
Prepojenie s minulosťou
Moje vtedajšie prvé stretnutie s elektromobilom vo mne zanechalo veľmi veľa pozitívnych dojmov. Dodnes si pamätám mierne prekvapenie, ktoré si pre mňa pripravilo 150 elektrických kW spočívajúce v intenzite akcelerácie. Za tri roky mi však rukami prešli podstatne výkonnejšie aj drahšie autá, no Niro bolo to prvé… S trochou nostalgie spomínam aj na charakteristický pach hriankovača pri zapnutom vykurovaní interiéru. No a aby bol onen povestný kruh viac-menej uzatvorený, auto som testoval v takmer rovnakých podmienkach ako pred časom.
Tri roky uplynuli a Niro sa takmer od základov zmenilo. Zmena však bola viac menej len tá, ktorú človek vidí naoko. Základná myšlienka a niektoré typické riešenia stále zostali. K tomu sa ale dostanem o čosi neskôr.
V duchu ostatných modelov značky
Príchod nového dizajnového jazyku Kia pred časom spôsobil veľké ohúrenie. Kórejčania sa totiž nebáli experimentovať a priniesli niečo, čo tu ešte nebolo. Dokonalým príkladom je [Kia EV6, ktorú som mal možnosť testovať nedávno](https://www.autoviny.sk/testy/124331/test-kia-ev6-europske-auto-roka-2022-to-v-nabitej-konkurencii-nema-lahke-aky-je-s-nou-zivot-v-zime). Nakoľko ide o úplne nový model, dizajnéri sa mohli odviazať naplno. Niro im kreatívne myšlienky muselo mierne zbrzdiť. Auto sa totiž nemohlo (alebo možno ani nechcelo) od svojho pôvodného smerovania príliš vzdialiť. Musím povedať, že značke Kia sa to podarilo na výbornú.
Nové Niro si totiž stále udržuje svoju pôvodnú formu. Stále ide o crossover kompaktných rozmerov, ktorý sa nestratí v meste, no keď musí, nezľakne sa ani diaľnice. Tvarovanie karosérie síce prináša nové línie a nové plochy, avšak stále je to to staré dobré Niro. Spracovanie predných partií je, podľa môjho neskromného názoru, vynikajúce. Nové Niro sa vyznačuje čistými plochami, na ktoré plynule nadväzuje kapota či predné svetlomety. Tie majú spodné lemovanie LED linkou denného svietenia v spojení so smerovým svetlom. Nad touto linkou sa nachádzajú dve poschodia LED projektorových svetiel s priemerným podaním lúča (základná verzia však stále spolieha na starú halogénovú techniku.). Tvarovo ide o experiment, ktorý sa ale podľa mňa vydaril.
Aerodynamika
Čisté predné línie odhaľujú jednu nostalgickú vec. V dobe, keď sa väčšina nabíjacích konektorov presúva sem a tam, Niro EV zostáva verné pôvodnej myšlienke. Centrálne umiestnenie nabíjacieho portu CCS – Type 2 je navyše veľmi výhodné. Nemusíte totiž hlbšie rozmýšľať, ako vlastne máte zaparkovať pri nabíjacom stojane. Idete do toho proste čelom…
Zadné partie Nire prešli kompletným redizajnom, a podobne ako predok, boli vytvorené s cieľom čo najväčšieho zníženia aerodynamického odporu. Nové Niro totiž dosahuje koeficient odporu vzduchu Cd len 0,29. Okrem čistých línii a ostrých hrán za to vďačí aj napríklad zaujímavému riešeniu zadných svetlometov. Tie sú implementované do C-stĺpikov. To by nebolo ničím zaujímavé alebo netradičné. Ich úzke prevedenie však doslova nad autom pláva. Svetlá sú totiž umiestnené nad aerodynamickým otvorom umožňujúcim efektívnejšie obtekanie vzduchu.
Možnosti individualizácie
Ide však len o svetlomety bez smerových svetiel. Tie sú totiž zakomponované do nárazníku a sú kompletne LEDkové. A musím sa priznať, nie som fanúšikom tohto ich umiestnenia. Zadným partiám okrem takmer neviditeľných červených krytov zadných svetlometov dominuje aj kontrastné lakovanie C-stĺpiku a zadného nárazníku. Mimochodom, Kia umožňuje v konfigurátore výber hneď z viacerých farebných možností lakovania C-stĺpiku, takže o individualizáciu určite nebude najmenšia núdza.
Nadštandardné spracovanie
V minulosti som bol možno mierne sklamaný z prevedenia interiéru pôvodného Nira. Tvrdšie plasty a komplikované plochy sú ale definitívne preč. Teraz môžem povedať, že malý crossover trafil do čierneho. Interiér je jednoduchý a nesie sa v duchu súčasných modelov značky. Dominuje mu sklenený panel ukrývajúci dvojicu veľkých displejov s vysokým rozlíšením. Tie ale nie sú umiestnené v jednej línii, čo môže byť pre niekoho rušivým elementom.
Každopádne, na displeji pred vodičom vidíte veľké množstvo informácií a ďalšie sa zobrazujú na čelnom skle formou head-up displeja. Tie zvyšné plus detailnejšie nastavenia auta sú umiestnené na centrálnom displeji s čiernym motívom. Takéto riešenie je benefitom predovšetkým v noci, nakoľko samotný jas zobrazovacej jednotky neunavuje oči. No a musím povedať, že jednotlivé prvky grafického rozhrania majú veľmi pekné rozlíšenie, čo je pri niektorých konkurenčných automobilkách veľká slabina. Jediným nedostatkom čo som si všimol je možno až príliš veľká ponuka rôznych ikon. Našťastie v hlbších položkách menu je možné konkrétne nastavenia vyhľadávať aj napísaním textu.
Príjemné prekvapenia z Nira pokračujú aj v spracovaní. Použité materiály pochádzajú z recyklovaných fliaš a rybárskych sietí, no sú dotiahnuté skutočne do vysokých štandardov. Viem si predstaviť, že takéto prevedenie môže niektorých zákazníkov zaujať viac, ako to v modeli EV6. Použitiu tvrdých plastov sa Kia nevyhla, avšak snažila sa ich dať mimo dosahu cestujúcich. Na väčšine kontaktných plôch došlo k aplikovaniu mäkčených plastov a materiálov s príjemnou povrchovou úpravou. Jediným, podľa mňa, nedostatkom je použitie klavírneho laku na centrálnej konzole. Nie som zástanca tohto riešenia nech už je v akomkoľvek aute. Podľa môjho názoru by interiéru viac svedčal kovový dekor, tak ako je na lište pred spolujazdcom.
Rodinný duch
Slovom príjemné by som nazval aj sedadlá. Predné poskytujú dostatočnú oporu pre chrbticu a ani po dlhšej ceste vás na nich nebolí chrbát. Navyše majú aj dobré bočné vedenie, takže v nich nebudete lietať ako doma na gauči. Zadná lavica je mierne vyvýšená, čo umožňuje lepšie manipulovanie s deťmi v sedačkách alebo lepšie nastupovanie a vystupovanie. Celkovo je nastupovanie do auta nenáročné aj kvôli jeho vyššej stavbe. Pred kolenami na zadnej lavici som mal stále dostatok miesta aj napriek tomu, že meriam 183 centimetrov. Výhodou je aj absencia stredového tunelu, takže sa vzadu bez väčšieho obmedzenia odvezú traja cestujúci. Na druhú stranu, podlaha je pravdepodobne mierne vyvýšená (čo je dôvod absencie stredového tunela), nakoľko v spodných polohách predných sedadiel nemám dostatočné miesto na chodidlá. Cestujúci vzadu ale ocenia prítomnosť dvoch USB-C konektorov v operadlách predných sedadiel alebo 220-voltovú zásuvku v stredovej konzole pod výduchmi klimatizácie.
Komplexnosť mestského elektrického crossoveru podčiarkuje aj variabilita batožinového priestoru. Kufor totiž v základnom usporiadaní poskytuje kapacitu až 475 litrov. Po sklopení sedadiel je to až 1 392 litrov. Výhodou je prítomnosť dvojitého dna. Môžete si tak vybrať, či chcete využiť maximálnu hĺbku batožinového priestoru alebo chcete mať po sklopení zadných sedadiel rovnú plochu na prenášanie väčších predmetov či na prespanie.
Pomerne netradičné riešenie predstavuje aj krycie plató kufru, nakoľko nie je vyrobené zo zaťahovacej roletky alebo pevného kusu krytu. Ide skôr o hybridné riešenie vo forme pevného nerolovateľného kusu látky. No a aby som nezabudol, vzadu márne hľadám nabíjacie káble.
Tie majú totiž svoje miesto neďaleko nabíjacieho portu v prednom batožinovom priestore. Jeho kapacita je len 20 litrov, no bez problémov postačuje na uskladnenie akejkoľvek nevyhnutnej kabeláže.
Dojazd dobrý
Samotné nabíjacie káble ale nebudete potrebovať tak často, ako by ste si mysleli. Kia na svojich oficiálnych stránkach udáva maximálny dojazd až na 460 kilometrov. Viem si predstaviť, že k tejto hodnote sa majiteľ priblíži hlavne v lete. Zimné mesiace dojazd skracujú o približne 100 kilometrov. Batéria s kapacitou 64,8 kWh (443 kg) zabezpečuje energiu pre elektromotor s výkonom 150 kW a 255 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor poháňa prednú nápravu a celkovo mu energia z akumulátoru počas testu v zime vystačila na cca 350 km. Pri rozumnej jazde by toto číslo mohlo byť ešte vyššie. Veď po 121 kilometrov dlhej trase si elektromotor z plného nabitia vypýtal len 26%.
Mimochodom, kapacita akumulátoru je veľmi podobná predchádzajúcej generácii aj preto, lebo nové Niro stojí na modernizovanej podvozkovej platforme K3. Na nej je použitej viac vysokopevnostnej ocele, ako na predchodcovi. Navyše je potrebné dodať, že Kia Niro vďaka použitiu tejto platformy ponúka len elektrifikované druhy pohonu. Ide o hybrid, plug-in hybrid a BEV (testy ostatných verzií nájdete na našom webe už čoskoro). Počas týždňa s elektickou verziou, predovšetkým pri pohľade zozadu, som si všimol, že batéria vytŕča spod auta a dokonca sa jej časť nachádza v podobnej vzdialenosti od povrchu vozovky, ako ramená náprav. Väčšinou som pri elektromobiloch zvyknutý, že batéria je jednoliatou súčasťou podlahy bez zbytočného „vytŕčania“. Uvidíme akú bude mať toto riešenie životnosť. Treba však dodať, že samotné články batérie majú pomerne pevné hliníkové pancierovanie, takže sa o poškodenie akumulátoru nemusíte báť.
Nabíjanie elektromobilu Niro EV
Aj vďaka prítomnosti tepelného čerpadla som počas testu nabíjal len dvakrát. Raz na rýchlonabíjačke s výkonom 150 kW a raz pekne pomaly na nabíjačke so striedavým prúdom s výkonom 22 kW. V prvom prípade mi nabitie zo 61% na 100% trvalo 1 hodinu a 22 minút. Musím však podotknúť, že nabitie na 80% trvalo len 35 minút. Niekto by možno mohol namietať, že tieto časy sú pomalé alebo, že konkurencia to zvláda lepšie. Áno, je pravda. Jedným dychom treba dodať, že je to preto, lebo Kia Niro EV podporuje maximálny výkon nabíjania jednosmerným prúdom na úrovni len 80 kW. Bohužiaľ, to je dnes už skôr podpriemerná hodnota. Aj keď je k dispozícii tepelný manažment batérie, čo znamená, že si ju viete pripraviť na nabíjanie a na to, aby bola schopná dosahovať vyššie hodnoty, počas testu som sa na vyšší výkon ako 52 kW bohužiaľ nedostal (testované prvý týždeň januára 2023). Naopak na AC nabíjačke sa auto zo 47% na 100% dokázalo nabiť už za 3 hodiny a 38 minút. Nabíjacia sústava bola schopná využiť takmer svoj maximálny výkon, kedy do batérie „tlačila“ energiu v maximálnych hodnotách aj na úrovni 10,6 kW z celkových možných 11 kW.
Ušetrí peniaze
Možno by sa vám hodnoty nabíjania mohli zdať nízke alebo nedostatočné, no Niru viac-menej postačujú. Dlhšie dojazdy dokáže zaknihovať aj vďaka relatívne nízkej spotrebe. V meste sa počas testu pohybovala okolo 17,5 kWh/100km.
Diaľničnú rýchlosť na testovacej trase zvládlo Niro EV za 22,5 kWh/100km, no a napokon na pohodovú jazdu po okreskách si vypýtalo len 14,5 kWh/100km. Celý týždeň som uzatváral s priemernou hodnotou 18,4 kWh/100km.
Pred finálnym zhodnotením by som ešte v krátkosti rád popísal jazdné dojmy z auta. Aj keď je pravdou, že nové Niro stojí na staršej podvozkovej platforme, je dostatočne komfortné a pevné. Rýchle prejazdy zákrutami zvláda bez väčšej nedotáčavosti a riadenie je na danú kategóriu celkom presné a živé. Treba si však dávať pozor na zadnú nápravu. Keďže som často jazdil v aute sám a bez väčšieho zaťaženia, zadná náprava mala z času na čas tendenciu poskakovať. Ide pritom o viacprvkové zavesenie kolies, no môže to byť spôsobené aj použitou technikou, ktorá počíta s väčšími hmotnosťami práve vzadu. Celkovo však auto jazdilo veľmi príjemne a nemám mu skutočne v čo viac vytknúť.
[CAR id=17171]
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.