TEST Dacia Jogger Extreme: Sedem miest na sedenie a litrový trojvalec pod kapotou. Je to dobrá kombinácia?
Litrový motor do plnohodnotného rodinného auta? Dacia Jogger experimentuje. To ale neznamená, že ide o jednoznačný úspech.
Vydané Text: David Hecl
Čo by malo ponúknuť plnohodnotné rodinné auto? Za mňa osobne to je predovšetkým pohodlie, vysoká bezpečnosť, bohatá ponuka priestoru, dostatočný výkon a nejaké tie zábavné funkcie navyše. Ďalšou otázkou potom je, čo dnes vlastne rodinné auto je? Kedysi bolo symbolom tejto triedy MPV. Tých už ale aktuálne v ponuke výrobcov veľa nenájdeme. Rodinný ideál sa presunul do triedy SUV a tým pádom sa na kedysi silnú kategóriu celkom zabudlo. Dacia síce vo svojej ponuke jedno SUV má, no 7-miestne auto, po odchode VANu Logan MCV pred viac ako dekádou, chýbalo. Až doteraz…
Jogger ako etalón triedy rodinných áut?
Rumunská automobilka, cieliaca predovšetkým na zákazníkov hľadajúcich jednoduché a spoľahlivé autá, už nejaký čas ponúka model Jogger. Dacia ho dokonca na svojich oficiálnych stránkach považuje za rodinné auto, ktoré sa prispôsobí potrebám majiteľa. Je to ale skutočne tak? Týždeň s Joggerom mi odpovedal na mnohé otázky, bohužiaľ niektoré z nich nepriniesli pozitívnu odpoveď. Začnem teda pekne „od podlahy“.
Prečítajte si aj:
Samotná Dacia Jogger technologicky vychádza z „menšieho“ modelu Sandero. S malým hatchbackom, alebo sedanom Logan, zdieľa platformu CMF-B LS. Ide teda o najnovší podvozok od materského koncernu Renaultu-Nissan, na ktorom okrem modelov Dacia stojí napríklad Clio alebo Captur. Technologický základ je teda dostatočný a dá sa na ňom stavať. Samotná podvozková platforma je v prípade Joggera natiahnutá predovšetkým do dĺžky. Istým spôsobom by sa teda dal Jogger považovať za kombi verziu Sandera. Vzhľadom na veľké podobnosti medzi jednotlivými vozidlami by to vôbec nebolo tvrdenie „z cesty“.
Centimeter sem a centimeter tam
Jogger je tak o 44,8 centimetra dlhší, o 13,9 centimetra vyšší a čo je dôležitejšie, jeho rázvor je až o 29,3 centimetra dlhší v porovnaní so Sanderom Stepway. Z toho by sa dalo usúdiť, že interiér auta bude dýchať priestorom a samotných takmer 45 centimetrov na dĺžku k dobru mu dodá dostatok miesta pre všetkých cestujúcich. Tu však narážam na problém, ktorý detailnejšie rozoberiem neskôr.
Podobnosť so Sanderom vo verzii Stepway je totiž z hľadiska prednej časti až po B-stĺpik takmer 1:1. Obe autá majú skoro rovnakú svetlú výšku (+0,1 cm pre Sandero) 20 cm, až na pár desatín milimetru rovnaký rozchod kolies a dokonca totožnú dĺžku predného previsu karosérie 83 cm. Od B-stĺpiku smerom dozadu je Jogger nafúknutý a má tu už zmienených takmer 45 centimetrov k dobru, spoločne s natiahnutým rázvorom.
Polovičné Sandero
Na karosérii je v oblasti B-stĺpiku akýsi schod, od ktorého sa obe autá líšia. Stúpajúca línia bočných okien a strechy dvíha zadok Joggera vyššie. Celková výška auta spoločne so strešnými lyžinami predstavuje 1691 milimetrov. Zadná časť je potom ostro skosená a dominuje jej, na môj vkus až príliš, masívne veko batožinového priestoru. Samozrejme, že s „dierou“ ktorá vznikne po jeho otvorení nemám najmenší problém. Skôr by som uvítal možnosť klasického krídlového otvárania tak, ako to mal kedysi Logan MCV. Problém je totiž v tom, že samotná dĺžka piatych dverí komplikuje manipuláciu s obsahom batožinového priestoru hlavne v stiesnených podmienkach garáží. Musíte totiž počítať s tým, že ten kus plechu, ktorý otvoríte má nejaký ten centimeter navyše a pri dĺžke auta 4547 milimetrov môže byť nakladanie vecí do kufru v garáži problémom.
Podobnosť so Sanderom nie je len v prednej časti exteriéru, ale taktiež aj vo vnútri. Aby som bol presný, celý predok auta je vlastne Sandero. Nájdete tu teda totožné usporiadanie ovládacích prvkov a jednotlivých elementov palubnej dosky. Kde by som ale očakával podstatne väčší rozdiel medzi jednotlivými autami, aj vzhľadom na dĺžku a výšku Joggera, je zadná lavica. Bohužiaľ, zostal som sklamaný.
Miesta menej než by ste čakali
Pokiaľ som totiž nechal sedadlo vodiča nastavené v mojej polohe a sadol som si do druhého radu sedadiel, miesta na kolená mi veľa nezostávalo. Dokonca keby som sa posadil do normálnej polohy cestujúceho vzadu, kolenami by som masíroval vodiča. A to nepatrím medzi velikánov, keďže meriam len 183 cm. Navyše posed na zadnej lavici mi celkovo nebol príjemný. Sedák je na môj vkus príliš vysoko a operadlo, aj keď je polohovateľné, neposkytuje chrbtici pohodlnú oporu. No a keby som chcel využiť plastový stolík na zadnej strane predných sedadiel, musel by som najskôr nohy dostať do neprirodzenej polohy a následne po vyklopení by bol možno až zbytočne blízko k telu. No a úprimne, na šírku sa sem traja dospelí ľudia zmestia len s veľkou dávkou obmedzenia. Šírka kabíny vzadu je totiž len o 4 milimetre väčšia, ako v prípade Sandera.
Väčšie prekvapenie však predstavoval tretí rad sedadiel, ktorý by mal byť vďaka divadelnému nastaveniu vyššie ako ten druhý. Cestujúci na dvoch samostatných vyberateľných kreslách majú totiž podľa môjho názoru viac miesta na nohy, ako tí na lavici v druhom rade. Samotné nastupovanie si síce vyžaduje istú prax, no keď sa sem dostanete, cestovanie je pohodlnejšie a vy máte viac priestoru. Pri nastupovaní a vystupovaní si však musíte dávať obrovský pozor. Dôvodom je nebezpečný zámok výklopnej lavice z druhého radu, ktorý výrazne zasahuje do priestoru. Počas testu sa stalo, že jeden z cestujúcich v treťom rade sedadiel si nepekne narazil koleno práve o tento zámok. Dôsledkom bola nepekná modrina a dlhotrvajúca bolesť… Je teda otázkou, či 7 miest je určených skôr pre dospelých, alebo je to kombinácia dospelí/deti.
Má to výnimku
Ak však odhliadnem od skutočnosti, že auto nemá veľa miesta vzadu pre cestujúcich, jeho prepravné schopnosti sú ukážkové. Tretí rad sedadiel je totiž možné vybrať pomocou odistenia jednoduchých poistiek. Razom sa zo 160 litrového kufru stáva jaskyňa s objemom až 708 litrov, čo je vzhľadom na fakt, že ide o rovnaký podvozok ako má Clio či Sandero skvelá hodnota. No a ak potrebujete odniesť obývačku, 1819 litrov so sklopeným druhým radom a odstráneným tretím radom je aj na pomery kombíkov pekné číslo.
Kontroverzný liter
Dostávame sa k najviac kontroverznej časti Dacie Jogger. Ako som už vyššie spomenul, celá predná časť je prevzatá z menšieho Sandera. Bohužiaľ s karosériou a podvozkom výrobca prevzal aj ponuku motorizácií. Osobne nemám s agregátmi v Sandere žiadny problém, Avšak použiť rovnakú paletu motorov aj na veľký rodinný Jogger mi nepríde ako šťastné riešenie. Prečo? Hlavným dôvodom je, že toto 7-miestne auto má ako najsilnejší motor litrový trojvalec s výkonom len 81 kW a krútiacim momentom 200 Nm. Samozrejme, ak auto nebudete zaťažovať až po technické maximum a nebudete v ňom denno-denne voziť 7 ľudí s batožinou, problém to nie je. Ten ale nastane v momente, keď chcete využiť všetky dostupné sedadlá.
Počas testu sa síce v aute viezlo len 5 dospelých osôb a menšia porcia batožiny, no problém bol na svete. Litrový motor si bez problémov poradil s mestským tempom, dokonca ani mimo mesta nebolo cítiť vážnejšie nedostatky. Tie sa ale objavili na diaľnici. Plné zaťaženie navyše dopomohol nasimulovať aj prudký čelný vietor. Výsledok? Zaradená šestka, pedál na podlahe, cez 3200 otáčok za minútu a maximálna rýchlosť niečo cez 120 km/h. Pri miernom kopci sa rýchlosť dokonca znížila na 109 km/h.
Treba s ním vedieť zaobchádzať
Samozrejme, mohol som podradiť na nižší rýchlostný stupeň. Motor by však okamžite vybehol do vysokých otáčok, čo by vzhľadom na jeho životnosť nemuselo byť prospešné. Liter je jednoducho na auto tohto typu, ktoré má byť navyše využívané naplno, málo. Preto je škoda, že Dacia neponúka v Joggerovi agregát TCe 150 z Dustera. Predsa len „jedna-štvorka“ s výkonom 110 kW a krútiacim momentom 250 Nm by mala lepší prejav pri plnom zaťažení. Auto by s ňou bolo o poznanie živšie a hlavne by netrpelo dýchavičnosťou pri plnom zaťažení. A ak si zoberiem, že v technických špecifikáciách je maximálna povolená hmotnosť jazdnej súpravy spoločne s brzdeným prívesom až 3062 kilogramov, no…, názor si urobte sami… pozitívom môže byť, že už čoskoro sa dočkáme aj hybridnej verzie Joggeru s vyšším výkonom.
Celkovo je však agregát pomerne hospodárny. Po týždňovom teste som mal priemernú spotrebu na úrovni 6,1 litra na 100 km. V meste oscilovala okolo siedmych litrov. Diaľnicu s malým zaťažením zvládol Jogger za 6,2. Pri plnom zaťažení treba rátať a s vyššími hodnotami v priemere o 2-3 litre či dokonca viac. Napokon okresky preplachtil litrový agregát za 5,5. Opäť však ide o hodnotu s nízkym zaťažením. Pri piatich dospelých ľuďoch na palube to bolo podľa palubného počítača 6,5 litra na 100 km.
Naše hodnotenie: 3
Tak sme sa spoločne dostali až k záveru recenzie. Celkovo to môže pôsobiť, že Jogger je zlé auto. To však vôbec nevravím. Ide o jednoduchého rodinného pracanta s bezkonkurenčnou cenou vzhľadom na množstvo sedadiel a prepravné schopnosti. Avšak treba si dávať dobrý pozor na spôsob jeho používania. Nič nepocítite ak v ňom budete pravidelne jazdiť na rodinné výlety s menším počtom ľudí. Pri jeho plnom zaťažení sa ale môžete stretnúť s výrazným nedostatkom výkonu. Čo sa týka prevedenia a spracovania, tak to určite neurazí. Na druhý rad sedadiel odporúčam usádzať predovšetkým deti a pri vystupovaní z tretieho radu si treba dávať pozor na kolená. Inak má Jogger určite čo ponúknuť. Obrovský batožinový priestor je v danej cenovej skupine unikátom. Odpoveďou ne otázku z nadpisu teda je, že liter je dobrý, no má svoje obmedzenia, ktoré môžu byť koniec-koncov dosť výrazné. Napokon sa ale naskytuje ďalšia otázka. Pri cene 21 280 eur môžeme stále hovoriť o lacnej Dacii?
Dacia Jogger Extreme – informačná tabuľka
Obchodné informácie
Cena
21 280 (test)
Značka
Dacia
Model
Jogger
Model – Typ
Jogger Extreme
Model – rok výroby
2022
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka
4547 mm
Šírka
1848 mm
Výška
1691 mm
Rázvor
2897 mm
Objem palivovej nádrže
50 l
Prevádzková hmotnosť
1280 kg
Maximálna hmotnosť
1862 kg
Objem batožinového priestoru (min.)
160 / 708 l
Objem batožinového priestoru (max.)
1819 l
Motor a prevodovka
Počet valcov
3
Objem valcov
999 cm3
Najvyšší výkon
110 k
Najvyšší výkon
81 kW
Najvyšší výkon pri ot./min.
5000 – 5250
Najvyšší krútiaci moment
200 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min.
2900 – 3500
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba
5,7 (oficiálne) | 6,1 (test) L
Emise
129 CO2g/km
Maximálna rýchlosť
183
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs
11,2
Zdroje: AUTOVINY.SK
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.