TEST Kia Sorento Plug-in Hybrid Platinum: Rodinný sťahovák s plug-in hybridným pohonom v ničom nezaostáva. Aké sú jeho silné stránky?
Do rúk sa mi dostala najvyššie verzia veľkého 7-miestneho SUV Kia Sorento. Až na pár drobností ide o skutočne zaujímavé auto pre každého, kto má veľkú rodinu a nechce zbytočne míňať za benzín.
Vydané Text: David Hecl
Obrovské rozmery, dizajn inšpirovaný americkým trhom a plug-in hybridný pohon s výkonom až 195 kW. Tri stručné charakteristiky aktuálne najväčšieho modelu značky Kia na našom trhu. Sorento sa na Slovensku ponúka už pekných pár rokov. Je preto pre mňa pomerne prekvapivé, že ho na cestách nevídam v takom množstve, ako by si zaslúžilo. Auto s osobitým charakterom, svojbytným dizajnom a predovšetkým zaujímavou cenovkou má silný potenciál osloviť omnoho väčšie množstvo zákazníkov.
Silný vzhľad
Pred časom som mal možnosť testovať Hyundai Santa Fe PHEV, teda auto, ktoré je postavené na rovnakom technickom základe ako Sorento Plug-in hybrid. Už vtedy som zložil inžinierom poklonu za jeho pohon. Článok som v tom čase začínal myšlienkou spojenia troch samostatných svetov. Hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Sorento, podobne ako Santa Fe dokáže skvele prepojiť tieto tri svety. Ako to robí? Na to sa pozrieme o pár riadkov nižšie.
Pravdou je, že Sorento vo svojej štvrtej generácii vsádza na monumentálny dizajn, čo môže byť jeho silnou stránkou. Tvary auta čiastočne vychádzajú z obrovského amerického SUV Kia Telluride. Nakoľko trh za „Veľkou mlákou“ má s autami podobného typu bohaté skúsenosti, Kia určite nemala čo stratiť. Osobne som fanúšikom mierne drzého výzoru Sorenta. Dodáva mu nielen dostatok sebavedomia, ale taktiež aj svojského štýlu. Ním dokonca môže Kia hravo konkurovať aj nemeckej prémii.
Spojenie troch svetov
Samotnej Kii Sorento sa pred časom detailne venoval kolega Erik Stríž v rozsiahlej recenzii. Ja sa preto teraz nezameriam na dizajn, ale skôr na moje poznatky z týždňového testu plug-in hybridnej verzie tohto 7-miestneho SUV. Niektoré veci ma totiž príjemne potešili, no niektoré by si po modernizácie určite zaslúžili vylepšenie. Tých je však podstatne menej, pretože Kia so svojím vlajkovým SUV nasadila konkurencii latku veľmi vysoko.
Všetko pritom začína už od pohonu. Pod kapotou testovaného Sorenta s plug-in hybridným pohonom sa nachádzala hneď dvojica motorov. Klasickou spaľovacou pohonnou jednotkou je benzínový agregát 1.6 T-GDi. Jeho výkon v hybridnej verzii nabíjateľnej z verejnej siete dosahuje 132,2 kW, čo je rovnaký výkon ako v klasickej hybridnej verzii. Rozdiel je v elektromotore. Plug-in hybridné Sorento má totiž synchrónny elektromotor s permanentným magnetom s výkonom 66,9 kW (hybrid má 44,2 kW). Celkovo tak pohonná sústava generuje systémový výkon 195 kW. Ten je následne distribuovaný na všetky kolesá za pomoci 6-stupňovej automatickej prevodovky.
Odlišný prístup
Podobne, ako pri recenzii Santa Fe PHEV, aj tu musím podotknúť, že aj napriek vysokému počtu kilowattov, Sorento nepatrí medzi pretekárske autá. Je to spôsobené tým, že plný výkon je k dispozícii len za určitých okolností. Väčšinou totiž Sorento spolieha na intuitívne a aj logické rozdelenie síl medzi elektromotor a spaľovací motor. Jeho silnou stránkou je aj odlišný prístup k plug-in hybridnému systému, ako je tomu pri konkurencii.
Systém auta batérii počas testu ani raz nedovolil klesnúť pod 14 %. Ak chcete využívať auto ako elektromobil, máte k dispozícii približne 75-80 % akumulátora s kapacitou 13,8 kWh. Všetko závisí na vašom štýle jazdy. Po klesnutí pod 20 % sa automaticky aktivuje spaľovacia jednotka a auto sa prepína do čisto hybridného režimu. Konkurencia pritom nemá problém s kompletným vybitím akumulátora, čo sa následne nepriaznivo odráža na finálnej spotrebe.
Elektrický režim
Inak v čisto elektrickom režime som počas testu dokázal najazdiť presne 48 kilometrov. Počasie vonku počas testovania elektrického dojazdu nebolo príliš priaznivé, nakoľko okolitá teplota bola len 5 stupňov. Výrobca síce uvádza predpokladaný elektrický dojazd mimo mesta na 57 kilometrov (70 km v meste), avšak vzhľadom na podmienky si myslím, že 48 kilometrov je skvelé číslo. Palubný počítač pritom pred štartom ukazoval dojazd 49 kilometrov. Samotný pohon si teda opäť raz zaslúži pochvalu a rovnako tak aj prepočet predpokladaného dojazdu
Kde by som si ale dovolil miernu kritiku je následné dobíjanie z verejnej siete. Sorento v plug-in hybridnej verzii má totiž zabudovanú nabíjačku s maximálnym výkonom len 3,6 kW. Nabitie na 100% tak v závislosti od použitej nabíjačky zaberie o niečo dlhší čas, ako by ste chceli. Počas testu to bolo 3 hodiny 45 minút pri nabíjaní zo stojanu s výkonom 22 kW. Vtedy si auto dokázalo „zobrať“ maximálne 3,5 kW. Pri druhom nabíjaní z domácej siete a s pribaleným nabíjacím káblom to bolo za rovných 6 hodín. Nabíjacia sústava auta vtedy dobíjala akumulátor s výkonom 2,3 kW. Minimálne nabíjanie z nabíjacieho stojanu by mohlo byť o niečo rýchlejšie, ak by Sorento podporovalo vyšší výkon. Napríklad Kia Sportage PHEV už dnes disponuje nabíjaním s výkonom až 7,4 kW. Vyšší nabíjací výkon pritom dokáže rovnako veľký akumulátor nabiť už za 1 hodinu a 45 minút.
A čo podvozok?
Celkovo som auto po týždni odovzdával so spotrebou 6,7-litra benzínu na 100 km. V tomto meradle sa tak Kia opäť raz vytiahla. Treba totiž brať do úvahy, že Sorento s plug-in hybridným pohonom v danej konfigurácii má prevádzkovú hmotnosť až 2057 kilogramov. Dá sa s ním samozrejme jazdiť aj ekologickejšie, no všetko záleží od využívania batérie a tým pádom aj od dostupnosti nabíjačiek.
S hmotnosťou ľahko nad dve tony súvisí aj jedna vlastnosť, ktorá sa nedala nevšimnúť. Ňou je obrovská zotrvačnosť auta na ceste. Nejde pritom len o zotrvačnosť pri brzdení. Brzdy sú nadimenzované dostatočne dobre na to, aby si dokázali s kinetickou energiou hravo poradiť. Ide skôr o zotrvačnosť karosérie. Podvozok je totiž na môj vkus až príliš komfortný, čo má za následok náklony auta v zákrutách a pri brzdení. Jednoducho povedané, musíte počítať s tým, že auto bude mierne plavné. Dokážem si predstaviť, že niekomu to nevadí a dokonca osobne aj poznám ľudí, ktorým to vyhovuje. Na môj vkus by sa však hodilo tvrdšie nastavenie podvozku a predovšetkým lepšia stabilizácia karosérie pri prejazde zákrutami a brzdení.
Priestor ako v obývačke
Viem, že Sorento nie je stavané na to, aby bolo tvrdé. Jeho cieľová skupina sú hlavne rodiny, prípadne ľudia, ktorí v ňom precestujú stovky kilometrov denne. Tí by isto neocenili, pokiaľ by z auta vystupovali rozlámaní alebo s bolesťami chrbtice. Preto aj chápem nastavenie podvozku. Jazdné vlastnosti sú napriek tomu slušné, len musíte mať vždy na pamäti hmotnosť auta. Fyziku totiž za žiadnych okolností neoklamete.
Silnou stránkou auta je taktiež aj jeho interiér. Vysoká kvalita spracovania, zameranie na komfort a zároveň obrovská ponuka priestoru, to sú hlavné body, ktorými sa Sorento snaží zaujať svojich zákazníkov. Osobne som veľmi ocenil predné sedadlá. Dokážu totiž vodiča príjemne pohltiť a podržať vtedy, keď je to treba. Rovnako príjemne sa mi sedelo aj na druhom rade sedadiel. Tu som mal pred kolenami miesta na rozdávanie, za čo môžem vďačiť aj posuvnej lavici. No a napokon si viem predstaviť aj cestu v treťom rade. Aj keď je pravdou, že tieto dve sedadlá sú určené predovšetkým pre cestujúcich nižšieho vzrastu, ak je to potreba, odvezie sa tu aj vyšší človek. Dôkazom, že tretí rad nie je len „núdzovka“ je aj prítomnosť výduchov klimatizácie s osobitným nastavením intenzity, možnosťou nabíjania zariadení prostredníctvom USB či dokonca odkladacie miesto na nápoje a drobné predmety.
Odnesie čokoľvek
Osobitou kategóriou je aj batožinový priestor. Jeho základný objem je 604 litrov. V 7-miestnom usporiadaní je to len 175 litrov, no po sklopení druhého radu sa dostávame na úroveň dodávky. 1988 litrov totiž hovorí samo za seba. Mimochodom základný objem je možné navýšiť alebo znížiť posúvaním druhého radu sedadiel a taktiež aj nastavovaním sklonu operadla zadnej lavice.
Do budúcna by som však zvážil použitie menšieho množstva klavírneho laku. V aute bolo totiž na určitých miestach vidieť, že už má takmer 40-tisíc kilometrov. Klavírny lak bol okrem palubnej dosky hojne zastúpený aj na stredovej konzole či madlách dverí, čoho teda určite nie som fanúšikom.
Zdroje: AUTOVINY.SK
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.