Nepoužívať LPG pri 38 stupňoch? Dacia vyvrátila nezmysel o LPG pohone a naša skúsenosť s Joggerom LPG viaceré predsudky

Dacia považuje LPG za pohon, ktorý vyhovuje aj očakávanej náročnej emisnej norme Euro7.

Krátky test Dacia Jogger v 5-miestnej verzii s pohonom LPG.
Vydané  Text: 

Continental pneumatiky

Dacia je synonymom LPG

Značka Dacia pred niekoľkými týždňami usporiadala vo Varšave medzinárodnú konferenciu o jej vozidlách s pohonom LPG. Automobily spaľujúce benzín a ropný plyn nie sú považované za hybridy, hoci na pohon využívajú dva druhy palív, napriek tomu automobilka Dacia nachádza práve v tomto pohone environmentálnu zmysluplnosť a spôsob, ako zákazníkom znížiť prevádzkové náklady.

Na Slovensku sú v predaji modely Sandero ECO-G, Sandero Stepway ECO-G, Duster ECO-G a vyššie zmienený Jogger ECO-G. Najlacnejšie Sandero u nás stojí 11 250 €, teda patrí k najlacnejším novým automobilom na trhu vôbec.

Zdanlivo ide o win-win situáciu, ktorá sa prejavuje aj na predajoch: v Poľsku, Českej republike i na Slovensku sa pre Jogger s LPG pohonom rozhoduje viac ako tretina zákazníkov. Verzia s pohonom ECO-G je dokonca cenníkovo lacnejšia ako východisková verzia s čisto benzínovým motorom. Na Slovensku má Dacia LPG vedúce postavenie s 97 percentným podielom na trhu s LPG, napríklad pre Jogger v LPG sa rozhoduje až 57 percent zákazníkov.

Pre Daciu je LPG naďalej veľmi lukratívny priestor aj v súvislosti s pripravovanou emisnou normou Euro 7. Práve veľkorysú implementáciu LPG do svojho portfólia považuje za praktický spôsob, ako zákazníkom priniesť hodnotu za ich peniaze a pritom vyhovieť aj environmentálnym nárokom. Micro hybrid alebo MHEV tiež môže byť riešením pre Euro7, ale sú to to drahé technológie, spomenuli predstavitelia Dacie na konferencii.

 

Sergio de la Torre na Dacia Talks 2023 vo Varšave

Sergio de la Torre z Dacie pre Autoviny.sk ďalej vyvrátil minuloročný hoax o všeobecných problémoch s LPG od automobilky.

Minulý rok v internetom kolovala správa o tom už LPG autá od Dacie majú problém s prevádzkou vo vysokých teplotách a vodičom sa na prístrojovej doske zobrazujú varovania. Dacia mala údajne vydať odporúčanie nepoužívať LPG pohon pri teplotách vyšších ako 38 stupňov celzia. No čo je na tom pravdy?

De la Torre však nevie o tom, že by bolo vydané odporúča nepoužívať LPG pohon pri vyššej teplote. Vo všeobecnosti podľa jeho slov neexistujú obmedzenia pre LPG vyplývajúce z okolitej teploty. A to ani v nízkej teplote ani vysokej. Ak sa vyskytli zdanlivé poruchy pohonného systému, tak to súvisí s technológiou distribúcie paliva do motora, čo je len veľmi krátkodobá záležitosť a prejavuje sa iba indikátorom na prístrojovej dosky, ktorý za pár sekúnd zmizne.

 

Skúsenosti s DACIA JOGGER LPG

My sme mali možnosť overiť si tvrdenia, že z pohľadu majiteľov vozidiel prítomnosť LPG pohonu nepredstavuje žiadny nepriaznivý kompromis v otázke komfortu či pocitového výkonu, na 5-miestnom modeli Jogger LPG. Na Slovensku sa aktuálne predáva od veľmi prekvapivých 16 200 €.

Dacia Jogger s pohonom LPG využíva dva druhy paliva: benzín a propán bután, čiže skvapalnený ropný plyn, LPG. Obe môžu fungovať samostatne a tejto hybridizácii pohonu zodpovedá aj vyhotovenie pracového priestoru vodiča. Naľavo pod volantom je vyhradené tlačidlo LPG, ktorým zapnete spotrebu práve tohto paliva, pričom na dispeji prístrojového panela sa vtedy zobrazuje stav nádrže pod tlakom. Keď je LPG tlačidlo vypnuté, na displeji sa zobrazuje stav hladiny benzínu v nádrži.

Jednoduché riešenie, ktoré je krásne integrované do automobilu bez nejakých viditeľne prirobených prvkov, ako je to viditeľné pri dodatočnej montáži. Dacia totiž verzie vozidiel s LPG pohonom vyrába priamo vo svojom výrobnom závode, takže všetko je vyhovené zodpovedne, precízne a hlavne funkčne.

O prednostiach modelu Jogger sme už písali viackrát, preto sa nebudeme opakovať. V tomto kontexte stojí za zmienku, že pri aktivácii pohonu na LPG sme nezaznamenali nápadnejšiu stratu dynamiky, ako tomu bolo pred niekoľkými rokmi celkom bežné, dokonca ani akustika pohonu sa nezmenila do takej miery, aby sme mohli hovoriť o signifikantnej zmene.

Pochybnosti o LPG pohone zvyčajne vznikajú, keď sa uvažuje o dobre naloženom automobile a jeho prevádzkou v kopcoch. Musíme uznať, že pri plnom obsadení sedadiel, v nami testovanom modeli išlo o 5 sedadiel, a jazde cez Pezinskú babu sme tiež pocítili slabšie výkony, avšak tie boli evidentné už aj pri zapnutom benzínovom spaľovaní.

Tento objemovo skromný agregát jednoducho má svoje limity, na ktoré narazíte pomerne skoro, je však nanajvýš nepravdepodobné, že by toto bol doslova dôvod na odmietnutie kúpy.

Motorista, ktorý oceňuje priaznivé stránky výberu Joggera s pohonom LPG, ocení všetky tie ostatné klady: nízke náklady na prevádzku, skoro polovičné v porovnaní s benzínom, v meste dobrú dynamiku a momentálne už dobrú dostupnosť plniacich staníc. A, samozrejme, v tomto konkrétnom prípade ide o cenu, ktorá je jednoducho ohromujúca.

Dostať dnes priestranný automomobil s mimoriadnou vnútornou variabilitou, solídnym priestorom a pekným dizajnom pod 17-tisíc je jednoducho ťažko odolateľná ponuka. Len v našom blízkom okolí sa pre tento model rozhodlo už niekoľko našich známych a priateľov a od všetkých počúvame najmä pochvalné hodnotenia z ich vlastníckeho zážitku.

Teda toto sa Dacii vydarilo a o jej ťažení s LPG pohonom ešte budeme veľa počuť.

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia