Prvý test HYUNDAI IONIQ 6 77kWh 4×4 Premium: Dizajn je vec vkusu, dobré jazdné vlastnosti fakt
Prvý test HYUNDAI IONIQ 6 77kWh 4×4 Premium dopadol pre Hyundai dobre, ale netvrdíme, že sa nám na novej generácii automobilov páči úplne všetko.
Určite musíme vyzdvihnúť jazdné vlastnosti novinky a vysokú hodnotu interiéru.
Všade, kam sme s autom prišli, sme sa okamžite stali centrom pozitívnej pozornosti.
Vydané Text: Erik Stríž
- Náš prvý test HYUNDAI IONIQ 6 77kWh 4×4 Premium dopadol pre Hyundai dobre, ale netvrdíme, že sa nám na novej generácii automobilov páči úplne všetko.
- Ako budúci vlastníci musíme akceptovať nielen elektrický pohon ako východiskový, ale aj zmeny v spôsobe ovládania áut a vyhotoveniach interiérov.
- Ak by ste čakali napríklad logo automobilky na volante, sklameme vás. Ak by ste čakali menej elektroniky, keďže elektromobil musí šetriť energiou, prekvapíme vás (neprekvapivo).
- Čítajte našu recenziu IONIQ 6 ďalej.
Nové autá sú čoraz nápadnejšie – musia, aby sa odlíšili
Hyundai sa zmenil. Ak sa vám páčil dizajnový štýl Fluidic Sculpture, ktorého vydarenými produktmi boli aj modely i30, i40, Elantra či predchádzajúci Tucson, vedzte, že ten je minulosťou. Nový Tucson, Staria a Kona sú nadmiernu nápadité a futuristické, no a modely Ioniq (5 a 6) prekvapili aj tých, ktorým sa vizionárske dizajny vždy páčili.
Modely Ioniq nie sú dizajnovo unifikované, čo je podľa nášho názoru výhodné. Kto by v sebe nenašiel dosť chuti na Ioniq 5, ten nájde sympatie pre atletický Ioniq 6. Zdanlivo má prudnicovú karosériu, lenže nie je to symbolický návrat k Tatrovke. Naživo je skoro evidentné, že ide o kupé, avšak len do chvíle, kým otvoríte veko batožinového priestoru – ako sedan.
Inzercia
Vzhľad prednej časti je potom akési retro-futuro, akoby niekto pred 30 rokmi nakreslil, ako si predstavuje auto v roku 2023 a zachoval pritom estetické princípy z 90. rokov.
Estetika je však vecou vkusu a hoci uznávame, že nám sa Ioniq 6 naozaj páči, rozumieme, že si k mnohým cestu nikdy nenájde. A to je v poriadku, pretože tu nachádza zmysel tá rôznorodosť nových automobilov, ktoré už nemožno tak ľahko zaradiť do konvenčných kategórii kupé, sedan, liftback, crossover, SUV či kombi. Pozrite sa na Ioniq 6, Peugeot 408, Citroen C5 X. Každé inak netradičné, všetky pôsobivé.
Jazdné vlastnosti, v aké sme dúfali
- Max. výkon pohonu 239 kW
- Max. krútiaci moment 605 Nm
- Akumulátor s kapacitou 77,4 kWh na 538 km dojazd
- Max. rýchlosť 185 km/h
- Akcelerácia 0-100km/h za 5,1 sekundy
- Pohon 4×4
Na Ioniq 6 sme mali vysoké očakávania, pretože model 5 nastavil latku pomerne vysoko. Má iba jeden nedostatok, že vo vyššej rýchlostí spoza volantu cítite jeho hmotnosť priam fyzicky na svojom tele. Čakali sme, že toto sa v modeli 6 zmení a teší nás, že je to naozaj tak. Ioniq 6 pôsobí na ceste podstatne ľahšie ako model 5, čo spoločne s tichým pohonom (zvuk v kabíne sa dá vypnúť aj nastaviť jeho intenzita), komunikatívnym podvozkom a okamžitými reakciami na podnety od vodiča vytvára hodnotnú súhru – výborný prvý dojem.
Naše prvé slovenské kilometre s Ioniq 6 sme absolvovali v okolí hlavného mesta a satelitných obcí, kedy sme v rýchlosti vyskúšali nielen správanie bezpečnostných asistentov na diaľnici, ale aj na veľmi miernom teréne v okolí Svätého Jura a nie práve najlepšie spravovaných okresiek. Vo všetkých sitáciách Ioniq 6 obstál ukážkovo, pretože nás na palube udržiaval v pohode, zdanlivo mu aj trocha väčšie nedokonalosti vozovky nerobili problémy a spoľahlivo ich odfiltroval.
Zrejme je to aj dizajnom interiéru s horizontálnymi motívmi, že máte dojem šoférovania väčšieho vozidla, čo opäť pridáva plusové body k prvému dojmu.
Hodnotným poznakom z prvej jazdy s elektrickým sedanom bolo, že jazdné režimy celkom zásadným spôsobom vplývajú na jazdné vlastnosti, predovšetkým dynamiku v akejkoľvek rýchlosti. V normálnom jazdnom režime ide o evidentne výkonný, no stále komfortný elektromobil. V športovom režime je akceleračný pedál tak citlivý, že sme spočiatku nevedeli udržať elektrické Newtonmetre na uzde a auto nám odhalilo aj svoj temperament. Ioniq 6 dokáže kopať.
Nudný interiér iba na pohľad: pokojne hovorme o nadštandarde
Čo sa značke Hyundai naozaj vydarilo, sú priestorové pomery v interiéri. Vpredu je miesta na nohy, hlavu a lakte dostatok, pri automobile s takouto šírkou to ani inak nejde.
Prekvapujúci je veľký priestor vzadu, najmä v oblasti nôh je porovnateľný s limuzínou. Keď si k tomu pripočítate vysoko estetický biely interiér a strešné okno nami testovanej konfigurácie, vo vozide sa cítite priam luxusne.
Šikovným detailom je, že zadný pasažier vie priamo zo svojho miesta polohovať predné sedadlo spolujazdca, nemusí teda počas jazdy žiadať tento úkon od vodiča.
Inovácie prinášajú pre aj proti
Sú však aj detaily, ktoré by sme si celkom dobre vedeli odpustiť pri nákupe tohto vozidla.
Testovaná konfigurácia s čiernym lakom mala digitálne vonkajšie spätné zrkadlá. Technologicky sú znamenité, avšak považujeme ich za nepraktické, pretože vodič je nútený preostrovať zrak na blízke obrazovky v ľavom a pravom rohu palubnej dosky, pričom nemá možnosť mierne zmeniť uhol pohľadu naklonením hlavy. Záber týchto kamier je veľký, takže eliminuje mŕtve uhly a aby sa celkom zamedzilo prehliadnutiu objektu na tomto mieste, informuje o ňom aj systém sledovania slepého uhla. Naše sympatie
si však tieto kamery celkom nezískali, možno zmeníme názor počas štandardného testu.
Nepriaznivo nazeráme na lesklý dotykový panel ovládania klimatizácie. Horný ovládací panel infotainmentu je mechanický, prečo teda spodný nie? Nepochybne si na to vodič zvykne rýchlo, ale prach a prípadné škrabance mu istotne prekážať budú vždy. Na druhej strane je klimatizácia tak efektívna, že keď raz nastavíte teplotu, automatika sa o všetko postará sama a vy už nebudete mať potrebu prestavovať úroveň ventilácie.
Zhrnuté: Výborný prvý dojem!
To, ako na nás Ioniq 6 zapôsobil, zrejme nebude len vecou prvej skúsenosti, prvého dojmu. Už tento týždeň v spolupráci s časopisom auto motor a šport jazdíme Hyundai Ioniq 6 v exkluzívnom prvom slovenskom teste, ktorý zverejníme čoskoro a odhalíme v ňom aj podrobnosti, ktoré pri jazdách ostali prehliadnuté. Zaujímať nás bude najmä spotreba, ktorá bola počas testovacích jázd naozaj zaujímavá – pod 19 kWh/100 km.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk