TEST Citroën C5 X PHEV: Skvelý podvozok, interiér a lacná prevádzka sú silné argumenty. Cena môže vyletieť až na 50-tisíc
Ak uvažujete nad kúpou Citroënu C5 X, prečítajte si naše skúsenosti s týmto automobilom.
Odhalíme vám naše pozitívne i menej priaznivé postrehy z redakčného testu.
Vydané Text: Erik Stríž
Všetky oči na Citroëne
Citroën C5 X je stále horúcou novinkou, ktorá púta pozornosť okolia všade, kde sa objaví. Patrí k novej generácii automobilov, ktoré sa už nesnažia zapadať do konvenčných karosárskych typov hatchback, kombi, sedan či liftback, namiesto toho kombinujú niektoré vlastnosti viacerých, aby zákazníkovi ponúkli to najlepšie.
Inzercia
V prípade modelu C5 X to znamená slovom nádhernú siluetu z profilu, priestorové pomery v kufri zodpovedajúce kombi a jazdný komfort, aký sme pri takto cenovo dostupnom automobile už dlho nenažili. Áno, o cenovo dostupnom vozidle dnes už môžete hovoriť aj pri sumách prevyšujúcich 31-tisíc eur, čo je základová cena modelu.
Nejde o ten prvoplánový komfort, ktorý charakterizuje fajn tlmenie nerovností a schopnosť držať v zákrutách bez väčšieho nakláňania, ale takmer do extrému vyvedený dôraz na pohodlie pasažierov bez ohľadu na kvalitu cesty, po ktorej idú. S trochou preháňania môžeme povedať, že v otázke filtrovania väčších nerovností je Citroën C5 X PHEV podstatne efektívnejší ako Audi S8 s inteligentným podvozkom alebo BMW i7, ktoré sme testovali v uplynulom období. Čítajte našu recenziu ďalej.
Citroën C5 X: ceny, pohony a výbavy
Model C5 X sa dnes na Slovensku predáva od cenníkových 33 990 €, pričom predajcovia ponúkajú odkupný bonus za tritisíc a privilege bonus tisíc eur, ktorý celkovú cenu môže znížiť o štyri tisícky. Vychádzajme však z cenníkových cien.
Tých takmer 34-tisíc eur obsahuje základnú výbavu s názvom Feel a benzínový motor PureTech 130 S&S (96 kW).
V predaji je tiež 181-koňová (133 kW) verzia rovnakého motora a dve výkonnostné verzie plug-in hybridov: Plug-in Hybrid 180 ë-EAT8 (133 kW) a Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 (165 kW).
Vôbec najdostupnejším plug-in hybridom je konfigurácia Feel Pack Plug-in Hybrid 180 ë-EAT8 za cenníkových 42 490 €, vrcholovou konfiguráciou je zasa Shine Pack Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 za cenníkových 47 990 €.
V predaji sú štyri stupne výbavy: Feel, Feel Pack, Shine a Shine Pack. Bez ohľadu na zvolenú motorizáciu alebo stupeň výbavy vždy dostanete auto s automatickou 8-stupňovou prevodovkou, manuál nie je k dispozícii vôbec, rovnako sa auto nedá vybaviť naftovým motorom a v súčasnosti sa nepredáva ani ako čistý elektromobil.
Základná výbava modelu C5 X (stupeň Feel) je aj s ohľadom na cenníkovú cenu 33 990 € naozaj bohatá. Bez akéhokoľvek príplatku dostanete aj takéto položky výbavy:
- Pruženie Citroën Advanced Comfort: Tlmiče pruženia s progresívnymi hydraulickými dorazmi
- Elektrická parkovacia brzda
- Pack SAFETY: aktívne udržiavanie v pruhu LKA, samočinné brzdenie v prípade kolízie, rozpoznávanie značiek o rýchlosti, tempomat s obmedzovačom rýchlosti
- Zadný parkovací asistent
- Bezkľúčové štartovanie
- Digitálny prístrojový panel + 10‘‘ dotykový farebný displej v strede, systém MyCitroën Play Plus: Audiosystém s digitálnym DAB tunerom, 8 reproduktorov, Bluetooth, bezdrôtová funkcia Mirror Screen (Android Auto a Apple CarPlay)
- Kožený volant, výškovo a osovo nastaviteľný
- Full LED svetlomety predné aj zadné, automatické prepínanie svetiel + dažďový senzor
- Zliatinové disky kolies 17‘‘ VorteX
- Výduchy vzduchu pre druhý rad sedadiel
- Výškovo nastaviteľné predné sedadlá, zadná lavica delená v pomere 2/3 – 1/3, Sklopenie operadiel zadných sedadiel z kufra (Magic Handles)
- Štandardný interiér: Látka Chevrons sivá / látka čierna
- Čo podstatné chýba: parkovacia kamera a navigácia (sú vo Feel Pack), vyhrievané predné sedadlá
K verzii PHEV dostanete aj:
- Zabudovaná palubná nabíjačka (On Board Charger) 3,7 kW + zásuvka Type 2 + nabíjací kábel (výkon 1,8 kW, 8A) pre pripojenie v domácej 230 V sieti
- Aktívne pruženie Citroën Advanced Comfort
- Rozšírený systém Active Safety Brake – samočinné brzdenie v prípade kolízie, funguje pomocou radaru, s funkciou chodci, cyklisti, noc
- Predpríprava teploty v kabíne
- 2 USB zásuvky vpredu: 1x USB C (dáta/nabíjanie) a 1x USB C (len nabíjanie) + 1x zásuvka USB C (len nabíjanie) vzadu
Vo vyššej výbave Shine už potom dostanete adaptívny tempomat, sledovanie mŕtveho uhla, rozšírený balíček rozpoznávania značiek, head-up displej, zliatinové disky kolies 19‘‘ AeroX Black Diamond či bezdrôtovú nabíjačku mobilu. V Shine Pack potom ešte 360° kameru, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, motorizované otváranie kufra + bezdotykové otváranie/zatváranie, čierny kožený interiér a luxusné predné a zadné koberčeky.
My sme testovali konfiguráciu Plug-in hybrid 225 e-EAT8 Shine, ktorej cena s príplatkovými možnosťami (čierna strecha, silnejšia nabíjačka 7,4 kW, strešné nosiče a vyhrievané predné sedadlá) dosiahla 45 740 €.
Naše skúsenosti s Citroën C5 X
Automobily značky Citroën sa v našich redakčných testoch nevyskytli už pomerne dlhú dobu, preto máme možnosť pozrieť sa na ne s nadhľadom nového zákazníka. Interiér modelu C5 X celkom jednoznačne pokračuje v tom, čo je pre značku typické. Má skôr jednoduchší interiér, v ktorom významnú úlohu zohrávajú solídne plastové plochy po novom doplnené o stredový displej preberajúci množstvo obslužných funkcií. Ak by ste ale čakali nižšiu kvalitu plastov, prekvapíme vás: toto nie je ten interiér z modelu C3, ale o vyšší level, v ktorom si svoje miesto našli aj estetické prvky, ako lesklá stredový konzola.
Estetika je vecou vkusu, dizajn však nie. Hovoríme o dizajne ako koncepcii ovládania, pohodlia, ergonómie a bezpečnosti. Hlavné ovládacie prvky veľmi správne vyvedené do mechanických tlačidiel a ovládačov, takže napríklad nastavenie jazdného režimu, klimatizáciu či hlasitosť médií nastavíte poctivo a bezpečne.
Čo nás potešilo ešte viac, je mechanické nastavenie sklonu predných svetlometov, ktoré sa pri osvetľovacej LED technike tak často nevidí, pritom má obrovský význam! Tlačidlá a smerové joysticky na volante majú veľkorysé plochy, jednoznačné odozvy na stlačenie a majú správne pozície: tempomat nastavíte ľavou rukou, hlasitosť zvukov a vôbec multimédiá pravou, pričom otočný potenciometer hlasitosti je bližšie k spolujazdcovi ako vodičovi – aj to je ukážka dobrého ergonomického vypracovania, pretože vodič si v pohode vystačí práve s volantom.
Displej pred vodičom, teda prístrojový panel, je minimalistický v rozmeroch aj grafickom vyhotovení – nič viac netreba, pretože jeho úlohu tak či tak vhodne preberá farebný head-up displej, ktorý má vodič v zornom poli. Ocenili by sme, keby bol stredový displej mierne naklonený k vodičovi, pretože takto sa v ňom leskne okno spolujazdca, v tomto prípade príde vhod matná fólia.
Návrat luxusného Citroënu
Napokon nás C5 X veľmi prekvapil mimoriadne pohodlnými sedadlami Citroën Advanced Comfort, ktoré nám v okamihu pripomenuli opulentné sedadlá v novom BMW i7. Sedáky aj bočnice sú mäkké, pritom dostatočne pevné na to, aby ste sa na miestach vodiča a spolujazdca cítili sviežo aj po dlhej ceste. Kožené čalúnenie má svoje neduhy, v zime sú studené a v lete horúce. Máme tu aspoň elektricky nastaviteľné bedrové opierky, ktoré vedia po stovkách kilometrov dopriať malú, no blahodarnú zmenu. Mimochodom, vyhrievané sedadlá sú v cene až najvyššej výbavy Shine Pack, inak sú k dispozícii len pre výbavu Shine za príplatok až 300 €. To považujeme za dosť nezvyčajné.
Výrazne nadštandardná je ponuka Citroënu s názvom HYPE ADAMANTIUM. Ide o balíček interiéru za 1000 až 2500 €, ktorý robí z C5 X v podstate luxusnú limuzínu. Sedadlo vodiča a spolujazdca sú tu vybavené masážnou a ventilačnou funkciou, sedadlo spolujazdca sa dá ovládať elektricky zo zadného radu sedadiel, vpredu aj vzadu sú luxusné koberčeky a interiér obsahuje drevené obklady. My sme túto konfiguráciu netestovali, no celkom sa nám hodí k imidžu modelu.
„Luxusný Citroën“ je pojem, ktorý sme tu už dlhší čas nemali, no vďaka C5 X je opäť aktuálny.
V pochvaľovaní si interiéru môžeme pokračovať aj v jeho zadnej časti, kde nachádzame priestorovo veľkorysé a dostatočne komfortné sedadlá, nezvyčajne veľký priestor na nohy zadných pasažierov a tiež celkom dosť miesta na hlavy. S výškou dva metre už bude zadný pasažier pociťovať stiesnenosť, no pri priemernej výške do 180 cm je vzadu úplná pohoda. Nečakane široké je aj stredové sedadlo, fakticky zodpovedá tomu, čo nájdete v SUV C5 Aircross.
Sotva by sme našli niekoho, kto by sa na pomery na druhom rade sedadiel sťažoval, sú tu aj výduchy klimatizácie, nabíjacie konektory, stredová lakťová opierka s nápojovými držiakmi a vyhradeným miestom na mobily a dobre nastaviteľné hlavové opierky.
Batožinový priestor v modeli C5 X má východiskový objem 545 litrov, čo je hodnota zodpovedajúca kombi. Verzie s plug-in hybridným pohonom využívajú tento priestor na svoje komponenty, takže ho zmenšujú na 485 litrov – stále to považujeme za veľmi priaznivú hodnotu. Viac ako čísla je ale dôležitejšie vybavenie kufra: pod podlahou je členený priečinok pre uloženie nabíjacích káblov, na podlahe koľajnice pre variabilné prvky, do interiéru vedie tunel, kryt batožinového priestoru má formu rolety. Nakladacia hrana je plastová, steny pokryté textíliou, priestor je osvetlený, vybavený kotviacimi okami a nechýbajú tu ani páčky na sklápanie zadných sedadiel. Chýbali tu však háčiky pre zavesenie nákupných tašiek – nie práve nepodstatný detail.
Po sklopení sedadiel je v plug-in hybride 1580 litrov nákladného priestoru. Dodajme, že max. hmotnosť ťahaného brzdeného prívesu je 1350 kg a ďalší náklad možno voziť na streche. Maximálna povolená hmotnosť jazdnej súpravy je 3 535 kg.
Podvozok ako pre prezidenta
Pruženie Citroën Advanced Comfort je pre model C5 X tak významnou položkou výbavy, že zohráva kľúčovú úlohu v rozhodovaní sa o kúpe modelu. Úprimne nás schopnosti tohto pruženia prekvapili. Odpruženie s progresívnymi hydraulickými dorazmi je dovedené do extrémnu, že ani pri prechádzaní cez niekoľkocentimetrové nerovnosti na ceste nepociťujete takmer žiadne údery do podvozka a karosérie. Ostatne, naše skúsenosti s podvozkami v automobiloch C5 Aircross a C4 boli veľmi podobné, avšak C5 X dovádza možnosti tejto technológie k zdanlivej dokonalosti. A to aj s jednoduchou zadnou nápravou.
Najväčším prekvapením bolo, keď sme prechádzali cez nájazdový obrubník chodníka v rýchlosti asi 20 km/h a spoza volantu bolo možno cítiť iba mierne naklonenie karosérie bez úderu. Cez tento obrubník prechádzame s každým jedným testovacím automobilom a takto dobre si s ním zatiaľ nepodarili ani Audi S8, Mercedes-Benz Triedy S, ani BMW radu 7.
Vedľajším efektom mäkkého podvozka býva jeho náchylnosť nakláňať sa v zákrutách a pocit, že riadite loď, čo sa premieta do pocitu menšej kontroly nad vozidlom. C5 X sa týmto efektom vo veľkej miere vyhýba, hoci pri veľmi ofenzívnom jazdnom štýle sa nakloniť vie a zadných pasažierov môže doviesť až k nevoľnosti. Lenže to by musel vodič cielene hľadať spôsoby, ako robiť tým vzadu zle. Orientácia na komfort je teda nielen evidentná, ale sa aj podarilo tento apel previesť do praktickej podoby.
- Predná náprava: nezávislé zavesenie kolies typ pseudo Mac Pherson, vinuté pružiny, tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi
- Zadná náprava: deformovateľná traverza, vinuté pružiny + tlmiče s progresívnym hydraulickým dorazom
Nami testovaný model bol vybavený plug-in hybridným pohonom, ktorý kombinuje benzínový štvorvalcový motor PureTech s elektrickým motorom. Tento kombinovaný pohon sa prejavuje prevažne kultivovane.
Počas bežných dní štartujete a rozbiehate sa s pomocou elektrického motora, ktorý poháňa prednú nápravu a automobilu vie dopriať primeranú dynamiku. Elektrický pohon dokáže automobil rozbehnúť až na 135 km/h a s krútiacim momentom 320 Nm dokáže mierne potlačiť do sedadiel.
Elektrický dojazd? Podľa metodiky WLTP dosahuje tento plug-in hybrid dojazd až 63 km, v realite sme sa dostali na polovicu, keďže sme nejazdili s ohľadom na spotrebu. Lenže aj 30-40 km pri miernej vonkajšej teplote je dostatočných na to, aby priemerný slovenský motorista jazdil výhradne elektricky. Možné to je, vodič sa však musí naučiť automobil pripojiť k nabíjačke, keď zaparkuje pred svojím domom.
Prejav benzínového štvorvalca so zdvihovým objemom 1,5 litra je skôr priemerný. Ide o pomerne výkonný agregát s max. výkonom 132 kW (181 koní), ktoré dosahuje pri 6 000 ot./min. Dosť vysoké otáčky na to, že je preplňovaný turbodúchadlom. V podstate s ním nemáme žiadny skutočný problém, pretože je dostatočne pružný pri diaľničných rýchlostiach a pri pomalej jazde pracuje kultivovane a ticho. Dojem možno chvíľami kazila prevodovka, ktorá nechávala vyletieť otáčky privysoko, zdráhala sa preradiť o niečo dlhšie, ako by sme to spravili my pri manuálnom radení.
S podobnou „lenivosťou“ prevodovka so spojkou reagujú aj pri prudšej akcelerácii, kedy zdanlivo váhajú poslať krútiaci moment na kolesá okamžite, namiesto toho po zošliapnutí akceleračného pedála musí vodič niekedy strpieť moment ničnerobenia.
A koľko spotrebuje benzínový motor paliva pri dlhodobej jazde bez nabíjania? Keď sme nabili raz doplna a potom jazdili už len na benzín, štvorvalec si vyžiadal priemerných 5,6 l/100 km počas uplynulých 583 km. To považujeme za veľmi priaznivý výsledok.
Zhrnutie recenzie Citroën C5 X PHEV
Milé prekvapenie v takmer každom ohľade. Samozrejme, pri cene takmer 50-tisíc eur by sme už nič iné ani očakávať nemali, lenže ako nám ukazuje prax, cena nie je vždy v perfektnom súlade s hodnotou. Silnými stránkami Citroënu C5 X PHEV je samotný hybridný pohon, s ktorým môžete v podstate výhradne jazdiť elektricky aj na diaľnici, a vysoká miera komfortu vďaka pruženiu Citroën Advanced Comfort. Podľa nášho názoru môže byť vhodným rodinným autom pre svoj praktický potenciál, ale aj reprezentačným vozidlom, ktoré má zaujať už na prvý pohľad pozoruhodným dizajnom karosérie. Otázkou teraz je, či ísť nakúpiť do Citroënu, alebo sa ísť pozrieť aj na Peugeot 408, ktorý je podľa mnohých krásou nevídanou – aspoň tak tento model uviedol časopis auto motor a šport v čísle 1/2023.
Technické údaje Citroën C5 X PHEV | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4805 x 1865 x 1485 mm |
Rázvor | 2785 mm |
Previsy | predný 985 mm, zadný 1035 mm |
Výkon spaľovacieho motora | 133 kW / 180 koní pri 6000 ot./min |
Výkon elektromotora | 81,2 kW / 110 koní pri 500 – 2500 ot/min |
Celkový systémový výkon | 165 kW (225 koní) |
Krútiaci moment (systémový) | 360 Nm |
Krútiaci moment (benzín) | 250 Nm pri 1750 ot./min |
Krútiaci moment (elektrina) | 320 Nm pri 500-2500 ot./min |
Kapacita batérie | 12,4 kWh |
Elektrický dojazd | 63 km |
Maximálna rýchlosť elektrickej jazdy | 135 km/h |
Max. rýchlosť konštrukčná | 233 km/h |
Akcelerácia 0-100 km/h | 8,3 s |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk