TEST Nissan Ariya 87 kWh 2WD Evolve: Neskoro, ale predsa
Ďalšie generické SUV-kupé na baterky? Ale keďže! Nissan Ariya sa vám veľmi rýchlo dostane pod kožu.
Vydané Text: Peter Orosz
Nissan Ariya. Že vám to nič nehovorí? Nečudujem sa. Od predstavenia tohto modelu ubehli už takmer tri roky, no sériovú výrobu skomplikovala pandémia aj čipová kríza. Prívlastok dlho očakávaného modelu si tak Nissan Ariya jednoznačne zaslúži, aj keď v úplne inom kontexte. To však neznamená, že Japonci čakali celé tri roky so založenými rukami. Čas navyše využili na dodatočné testovanie, pričom podľa oficiálneho vyjadrenia absolvovala Ariya v priebehu pandémie až 5 000 skúšok odolnosti od zvládania extrémneho mrazu, cez hrubé zaobchádzanie v teréne, až po brod v hlbokej vode.
Tento čas navyše Nissanu jednoznačne prospel. A zatiaľ čo iní výrobcovia posielajú do výroby častokrát nedokončené polotovary s prísľubom dodatočných aktualizácií, vývojári Ariye stihli zapracovať množstvo vylepšení ešte pred príchodom na trh. V priebehu týždňa som sa preto nestretol s nedoladeným softvérom, problematickým nabíjaním, či inými náhodnými chybami, ktoré by mohli budúceho majiteľa každodenne frustrovať. Nech to vyznie akokoľvek zvláštne, bolo príjemné sadnúť si do nového auta, v ktorom všetko funguje. Dnes to už nemôžeme považovať za úplnú samozrejmosť.
LOUNGE
K dobrému pocitu za volantom prispieva aj nová architektúra palubnej dosky nadväzujúca na filozofiu zen. Vďaka minimalistickému vzhľadu a výberu luxusných materiálov máte pocit, že sedíte v privátnom high-tech salóniku. Konštruktéri kládli veľký dôraz aj na využitie prírodných materiálov v podobe dreva, látky a kože. Rozhodne zaujímavým prvkom je jemný koberec s vysokým vlasom, ktorý sa rozprestiera po celej ploche rovnej podlahy medzi vodičom a spolujazdcom. Čerešničku na torte predstavuje náladové osvetlenie využívajúce efekt tieňovania podľa japonského vzoru Kumiko. Skutočne originálne.
Inzercia
Napriek tomu sa nezabudlo ani na základnú ergonómiu. V strede pod displejom nájdete veľký otočný ovládač hlasitosti a panel klimatizácie zakomponovaný do dreveného obkladu palubnej dosky. Ovládanie teploty je síce dotykové, no stále poruke a dokonca aj s haptickou odozvou. Rozhodne lepšia alternatíva než plná závislosť od dotykového displeja.
Okrem toho v interiéri nechýba ani niekoľko elektronických vychytávok v podobe posuvnej stredovej konzoly, elektricky vyklápateľnej tajnej schránky či zabudovanej obrazovky v spätnom zrkadle, ktorá premieta obraz zo zadnej kamery. Sú to drobnosti, ktoré na vás po prvom nastúpení urobia dojem, no potom na ne takmer okamžite zabudnete. Prakticky nulovú pridanú hodnotu pre mňa malo digitálne spätné zrkadlo. V praxi totiž poskytovalo užší záber než to obyčajné a akákoľvek zmena uhla záberu si vyžadovala nastavovanie cez menu.
POZOR NA HLAVU
Napriek luxusne pôsobiacemu interiéru budú vyšší ľudia zápasiť s polohou za volantom. Sedí sa pomerne vysoko a aj v základnej polohe sedadla sa moja hlava dotýkala stropu. Rovnaký problém budú pociťovať aj cestujúci v druhom rade, kde do priestoru nad hlavou výrazne zasahuje panoramatické strešné okno.
To je škoda, pretože na šírku a v pozdĺžnom smere má Ariya priestoru na rozdávanie. K optimálnej polohe za volantom neprispievajú ani lakťové opierky (stredová a vo dverách). Tie nie sú umiestnené v rovnakej výške a jedna ruka vám bude vždy zbytočne visieť vo vzduchu. Pri výbere čalúnenia sedadiel sa tiež pokúste vyhnúť šmykľavej koži Nappa. Sedadlá totiž nedisponujú dostatočným bočným vedením a pri dynamickejšej jazde budete kĺzať to strany na stranu.
NENAPLNENÝ POTENCIÁL
Pokiaľ ide o jazdné vlastnosti, Nissan Ariya sa rozhodne nemá za čo hanbiť. V rýchlejších zákrutách prekvapí dobrou kontrolou karosérie s minimálnymi náklonmi, pričom aj s pohonom predných kolies pomerne dlho odoláva prejavom nedotáčavosti. Na kľukatých cestách mnohí ocenia pomerne rýchle a priame riadenie, aj keď bez zásadnej spätnej väzby. Ťažisko, vysoká hmotnosť a pohon prednej nápravy sa prejavia až pri rýchlejšom prejazde ostrejších zákrut. Aj vtedy však trakčná kontrola dáva vodičovi dostatok priestoru na vlastné korekcie. Systém ESP sa pravidelne ozýva aj pri prudkom zošliapnutí akcelerátora na križovatke, kde ani široké pneumatiky s rozmerom 255/45 R20 nedokážu vždy zabezpečiť optimálnu trakciu. Príplatok za pohon všetkých štyroch kolies e-4ORCE tak rozhodne stojí za zváženie.
Lepšie výkony som očakával aj na rozbitých cestách v meste. S nekvalitným povrchom si Ariya dokáže efektívne poradiť vo vyšších rýchlostiach, avšak pri pomalom prepletaní sa mestom podvozok nedokáže absorbovať ani menšie výtlky. Nissanu chýba ladnosť a pokoj, aký by sme od auta tejto veľkosti očakávali. Práca podvozka sa premieňa do neustálych pohybov karosérie a vy máte za volantom pocit, že sa pod vami neustále niečo deje.
DOBRÝ ELEKTROMOBIL
Som presvedčený, že ladenie podvozka do určitej miery komplikuje prítomnosť ťažkej 87 kWh trakčnej batérie. Pri takej kapacite vás však už nemusí zásadne zaujímať efektívnosť samotného pohonu, pretože reálny dojazd na úrovni 300 – 350 kilometrov máte prakticky garantovaný. V kombinovanej prevádzke nám po týždni jazdenia palubný počítač ukazoval spotrebu 23 kWh/100 km, čo zodpovedá priemeru v danej kategórii. Pri troche snahy dokážete v meste podliezť hranicu 19 kWh/100 km, čomu do veľkej miery pomáha aj rekuperácia prostredníctvom funkcie e-pedal. Diaľničné tempo potom údaj o spotrebe posúva bližšie k hranici 30 kWh.
Nissan našťastie ponúka prekvapivo rýchle nabíjanie v širokom pásme s maximálnym výkonom až 130 kW. Najčastejšie som však využíval príplatkovú funkciu trojfázového AC nabíjania výkonom až 22 kW (štandardne len 7,4 kW). Nad touto investíciou rozhodne nepolemizujte. Rýchlonabíjačky sú stále drahšie a častejšie obsadzované. Počas týždňa dominovali prípady, keď predstavovala jedinú voľnú možnosť práve AC nabíjačka, ktorú môžete vďaka výkonu 22 kW konečne naplno využiť a ešte aj ušetriť nemalé peniaze vďaka výhodnejšej tarife.
TECHNICKÉ ÚDAJE Nissan Ariya 87 kWh 2WD Evolve
- Motor 1 x Synchrónny motor s externým budením
- Výkon 178 kW (238 k)
- Krútiaci moment 300 Nm
- Pohon a podvozok: Automatická prevodovka (volič smeru), pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
- Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
- Pneu. 255/45 R20.
- Batožinový priestor 468/ – dm³
- Rozmery: 4 595 × 1 850 × 1 660 mm, rázvor 2 775 mm,
- Pohotovostná/celková hmotnosť 2 089/2 535 kg,
- Kapacita batérie 87 kWh (netto).
- Najvyššia rýchlosť 160 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,6 s
- Spotreba (WLTP) 18,5 kWh/100 km
- **Min. čas nabíjania z 10 – 80 % **40 min. (max 130 kW)
- Cena 55 990/69 900 €
- Konkurenti: Ford Mustang Mach-E GT, Škoda Enyaq RS iV, VW ID.5 GTX, Tesla Model Y
- PLUSY: Odhlučnenie a spracovanie interiéru, dizajn, priestorové pomery, 22 kW AC nabíjačka. MÍNUSY: Menej komfortný podvozok, miesto nad hlavou (vpredu aj vzadu), plytký batožinový priestor, cena.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!