TEST MAZDA2 2022: Kupujte, kým sa dá. Šikovné auto s automatom a motorom bez turba

Dizajnovo vyvážený hatchback s pekným interiérom a automatickou prevodovkou, ktorá spraví jazdu mestom hotovou pohodičkou.

Vydané  Text: 

Ak sa práve zaujímate o kúpu nového malého mestského auta, nepochybne už viete o tom, že nová Mazda2 je rebrandovaná Toyota Yaris. Recenziu tohto nového automobilu sme vám priniesli v príspevku TEST Mazda 2 Hybrid: Keď Mazda a Toyota spolu plnili európske ciele a dnes sa tešíme z toho, že ktokoľvek si na internete hľadá podrobnejšie informácie o tomto vozidlo, v prvom rade mu vyhľadávače ponúknu práve náš článok.

Pred niekoľkými týždňami sme však dostali príležitosť vyskúšať si aj dnes už 9-ročnú generáciu modelu Mazda2, čo sme museli využiť – automobil má totiž potenciál stať sa voľbou číslo jeden u všetkých, ktorí uvažujú nad kúpou jazdeného subkompaktného auta alebo tejto modernizovanej verzie, ktorá naďalej figuruje v oficiálnom modelovom portfóliu automobilky na stránke mazda.sk. Aby bolo jasné, o aký model teraz ide, automobilka o ňom spravidla píše ako o Mazde2 2022.

Na výber tejto staršej Mazdy2 je pritom dosť silný dôvod: cena nižšia až o tritisíc eur. Mazda2 sa predáva od 15 860 €, pričom Mazda2 Hybrid postavená na Toyote Yaris už za 18 710 €. Navyše, predáva sa s atmosférickým benzínovým motorom.

Mazda2 2022 je v súčasnosti ponúkaná vo výbavových stupňoch Emotion, Challenge, Homura a Revolution. Zatiaľ čo základná výbava je konfigurovateľná iba s 1,5-litrovým motorom SKYACTIV-G 55 kW (75 k) a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, výbavy Challenge a Homura si môžete zadovážiť aj s výkonnejšou 90-koňovou verziou (66 kW), na výber je manuál aj 6-stupňová automatika, a tiež s hybridným pohonom M HYBRID SKYACTIV-G. Ten má max. výkon 66 kW (90 koní), avšak dodáva sa len s manuálnou prevodovkou. Pre výbavové stupne Revolution a Revolution Top sú k dispozícii iba uvedené výkonnejšie motory s manuálnou prevodovkou.

Inzercia

Inzercia

My sme mali možnosť otestovať verziu vo výbave Homura s motorom SKYACTIVE-G90, teda benzínový 1,5-litrový motor bez turba s max. výkonom 90 koní (66 kW) a max. krútiacim momentom 151 Nm, ktorý je na kolesá prenášaný prostredníctvom automatickej 6-stupňovej prevodovky. Východisková cena tejto konfigurácie je dnes 21 060 €.

Čo ponúka stupeň výbavy Homura?

Mazda2 2022 ponúka už v základnej výbave predné LED svetlomety, bezkľúčové odomykanie, 8″ stredový displej s rádiom AM/FM/DAB s Bluetooth a čierne látkové čalúnenie. Výbava Challenge pridáva aj tempomat, hnedo-čierne alebo šedo-hnedé čalúnenie, vyhrievanie spätných zrkadiel, no stále 15-palcové kolesá na oceľových diskoch. Stupeň výbavy Homura je tak prvý, ktorý bude spĺňať aj nároky stredne náročného zákazníka:

  • 16-palcové disky z ľahkej zliatiny v čiernej farbe – 185/60 R16;
  • Čierne látkové sedadlá s tmavočerveným prešívaním, vyhrievané sedadlá;
  • Čierna anténa v tvare žraločej plutvy;
  • Automatická jednozónová klimatizácia so striebornými ovládačmi;
  • Bezdrôtové pripojenie k systémom Apple Carplay;
  • Dažďový senzor;
  • Svetelný senzor;
  • Systém sledovania mŕtveho uhla RVM vrátane systému sledovania pohybu za vozidlom RCTA;
  • Systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS);
  • Vonkajšie zrkadlá v čiernej farbe, vyhrievané;
  • Zadná parkovacia kamera;
  • Zatmavené bočné a zadné sklá.

 

Mazda vytvorila nadčasový dizajn

Je to tak, Mazde sa podarilo vytvoriť auto, ktoré je pekné aj po rokoch a navyše v čase, keď sú nové autá výrazné, extrovertné a prekvapivo odvážne. Len sa pozrite na tie vyvážené krivky dvojkovej Mazdy, akoby bola predstavená len minulý rok. Žiadna nahnevaná tvár; ladné tvary predných svetlometov sú na pohľad príjemné a chrómové prvky zvýrazňujú tieto sympatické črty prednej masky.

Dizajn však nie je iba estetika, zahŕňa aj pridanú hodnotu v podobe praktického potenciálu – úžasne krátky zadný previs je splneným snom každého vodiča pri parkovaní cúvaním, pretože nemusí počítať s „kusom auta“ trčiacim za zadným kolesom. Aj predný previs je natoľko krátky, že parkovanie v úzkych priestoroch a otáčanie sa na úzkej ceste sú celkom bezproblémové.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Napokon posledný praktický detail: čierne 16-palcové disky sú dobre zakryté za záhybmi pneumatiky, takže ich len tak ľahko nepoškriabete.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Klasický interiér

Interiéry malých mestských automobilov obyčajne bývajú jednoduchšie a materiálovú fádnosť sa snažia maskovať dizajnovými vychytávkami, predovšetkým obložením palubnej dosky. Mazda sa vydala iným smerom, namiesto dizajnových úletov zachovala decentnosť a sofistikovanosť, palubná doska má primeranú členitosť. Obloženia sú plastové, ale nemáme veľa dôvodov na kritiku, pretože kontaktné plochy sú vybavené príjemnými materiálmi, teda predovšetkým volant a páka automatickej prevodovky.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Priestorové pomery sú slabšie, ale to je údel všetkých áut, ktoré označujeme za subkompaktné.

Počas testu sme vedeli oceniť ergonomickú vyššiu polohu stredového displeja a jeho ovládanie cez mechanický joystick umiestnený za pákou prevodovky. Grafické spracovanie infotainmentu je viditeľne zastarané a poukazuje na vývoj, ktorým značka Mazda v uplynulých rokoch prešla. Nové infotainmenty vynikajú užitočným minimalizmom, tu máme podivuhodné „kovové“ motívy s čierno-červenou farebnou schémou. Ale niekomu sa možno budú páčiť. Podstatné je, že tento systém pracuje rýchlo, ľahko sa ovláda a zvuk, ktorý sa nesie z reproduktorov, poteší aj ľudí, ktorí si potrpia na fajn hudbu počas jazdy. Nie je to prémiové audio, ale hrá dobre.

Vodič má počas jazdy k dispozícii starší, ale veľmi prehľadný prístrojový panel. Je to kombinácia analógových a digitálnych ukazovateľov, pričom mu stačí jediný pohľad, aby dostal všetky dôležité informácie o stave vozidla. Nemusí sa preklikávať v menu a prepínať medzi minimalistickými záložkami, všetko je tu vidno hneď.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)
TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Rovnako pozitívne hodnotenie si zaslúži ovládanie tempomatu na volante a veľmi správne vyčlenenie ovládania multimédií na ľavé rameno volantu. V niektorých autách je ovládanie hlasitosti na jednej strane, prepínanie muziky na druhej, no a ovládanie telefónu musí vodič hľadať, pretože ho používa iba málokedy. V Mazde2 2022 sú priamo na ľavom ramene aj samostatne vyhradené tlačidlá pre zahájenie a ukončenie telefonátu – tak to má byť!

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)
TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Nakoniec tu máme ešte jednu pochvalu pre Mazdu2: koncepciu výduchov klimatizácie. Tento guľový dizajn je veľmi šikovný, pretože sa s ním ľahko pracuje aj počas jazdy a podľa nášho názoru má aj pridanú estetickú hodnotu. Uprostred palubovky je však aj ten klasický výduch s pákovým nastavením.

Čo nám v interiéri chýbalo? Ak nebudeme brať do úvahy priestorové pomery, tak by sme určite ocenili lakťovú opierku, ktorá v testovanom exemplári nebola.

Zadná časť interiéru patrí k tým veľmi jednoduchým – dospelí sa tu budú trochu tlačiť, pre deti je miesta dosť. Ak máte 175 cm a pred vami sedí rovnako vysoký vodič/spolujazdec, ešte si celkom pohodlne uložíte nohy. Mazda2 je síce päťmiestna, ale stredové sedadlo vzadu je skutočne iba núdzové, aj dieťa tu bude pociťovať diskomfort z nedostatku miesta, nehovoriac o stredovej konzole, ktorá zasahuje do priestoru na nohy.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

 

Jazdné vlastnosti

Neveľký výkon benzínového motora 66 kW (90 koní) a chýbajúce turbo sú avízom, že dynamika vozidla bude skôr slabšia a celkový prejav nudnejší, keďže na akceleráciu budete musieť čakať. Lenže nie je to celkom tak, automatická prevodovka rozumie, že v meste sa žiadajú rýchle reakcie a občas prudké akcelerácie, takže napokon aj s týmto motorom dokáže Mazda2 2022 celkom zabaviť.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Kolega Martin Šebesta v teste tohto istého vozidla v časopise auto motor a šport č. 1/2023 napísal: „Medzi ďalšie silné stránky Mazdy 2 patria jej jazdné vlastnosti. Atmosférický motor s objemom 1,5 litra a výkonom 66 kW (90 k) potrebuje otáčky, veď aj krútiaci moment 151 Nm vrcholí až pri 3500 ot./min. To prepĺňané motory nepoznajú, no Mazde to dodáva špecifický odhodlaný charakter. K tomu sa pridáva tuhšie naladený podvozok, ktorý autu dodáva dostatok sebavedomia v zákrutách a dokáže si poradiť aj s mokrými diaľnicami. Čiže ani v týchto podmienkach sa auto nezľakne. A ak by sa náhodou začal báť vodič, tak Mazda ho podporí bohatou výbavou bezpečnostnými a komfortnými prvkami.. Do mestského a prímestského prostredia sa Mazda 2 ideálne hodí aj hladko radiacou 6-stupňovou automatickou prevodovkou a spotrebou pod 6 l/100 km. Nakoniec, Mazda 2 je malá iba svojimi rozmermi. Jazdnými vlastnosťami, bezpečnostnou a komfortnou výbavou či ergonómiou a všestrannosťou môže zastúpiť aj modely z vyšších segmentov.“

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Kladné body, ktoré si Mazda2 získava v meste, stráca počas prevádzky na diaľnici. Samozrejme, že dokáže jazdiť diaľničnými rýchlosťami, ale pri rýchlostiach nad 140 km/h, teda pri predchádzaní, už budete z pozície vodiča pociťovať, že motor začína narážať na svoje limity. Domnievame sa, že prejsť na tomto aute celé Slovensko krížom-krážom nebude žiadny problém, ale preferencia motora SKYACTIV-G90 je jednoznačná: mestské cesty a okresky.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Pozoruhodne Mazda naladila jazdný režim SPORT. V podstate iba zmení nastavenie prevodovky, takže tá dovoľuje motoru pracovať v štandardne vyšších otáčkach, a tak je schopný skôr dodať maximálny krútiaci moment. Je to sprevádzané zvýraznenou zvukovou kulisou, ktorá sa podieľa na zábavnejšom charaktere vozidla v tomto jazdnom režime. Ako to však v prípade športových režimov býva, napokon sme ho aj tak vypínali a radšej sme jazdili v tom štandardnom.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)
Krátke previsy sú kľúčové, ak je svetlá výška podvozka nízka.

Zhodnotenie

Mazda2 2022 ešte stále nepovedala svoje posledné slovo a naďalej je zaujímavým modelom. V jeho neprospech hrá cena, ktorá v prípade testovaného modelu v čase testu dosiahla 20 870 €. Medzičasom však ceny mierne stúpli, a tak východisková cena tejto konfigurácie bez príplatkovej výbavy je dnes 21 060 €. Sú však zákazníci, pre ktorých toto nie je téma číslo jeden, namiesto toho sa im Mazda2 2022 jednoducho páči a chcú ju mať. Myslíme si, že im bude dlho a verne slúžiť.

TEST MAZDA2 Skyactiv-G90 AT Homura (2022)

Technické údaje MAZDA2 2022 SKYACTIV-G90 AT

  • Motor benzínový R4, 1 496 cm3
  • Výkon 66 kW (90 k) pri 6 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 151 Nm pri 3 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 185/60 R16.
  • Batožinový priestor 280/– dm³
  • Rozmery: 4 065 × 1 983 × 1 495 mm, rázvor 2 570 mm
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 157/1 532 kg,
  • Objem nádrže 44 l.
  • Najvyššia rýchlosť 177 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 12,1 s
  • Spotreba (WLTP) 5,4 l/100 km
  • Emisie CO2 122 g/km
  • Konkurenti: Kia Rio, Ford Fiesta, Renault Clio

Zdroje:  AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk