PRVÝ TEST Mercedesu EQS SUV 580 4MATIC: 188-tisíc eur a máte auto budúcnosti
EQS SUV rúca hneď niekoľko mýtov o SUV a elektromobiloch, natáčanie zadných kolies mu doprialo obratnosť kompaktného hatchbacku.
Vydané Text: Erik Stríž
Máme za sebou prvý deň s horúcou novinkou na svetových troch: EQS SUV od značky Mercedes-EQ. Slovenský importér nám ho požičal hneď v aktuálne najvýkonnejšej verzii 580 4MATIC. Ide o jeden z najzaujímavejších automobilov tohto a minulého roka, pretože sľubuje vysokú technologickú vyspelosť, špičkovú mieru komfortu porovnateľnú s Triedou S od značky Mercedes-Benz a pridanú úžitkovú hodnotu (ťažné zariadenie, možnosť montáže strešných nosičov, 7-miestny interiér a off-road režim).
Stretávame sa tak najlepším elektromobilom značky Mercedes-EQ a pravdepodobne najlepším elektromobilom vôbec, ktorý v slovenskom cenníku v tejto verzii figuruje s cenou vyššou ako 165-tisíc eur. My sme testovali exemplár s celkovou hodnotou 188 754 € vrátane DPH, najnákladnejšou položkou bol variant výbavy AMG LINE BUSINESS CLASS s cenou 16 884 € vr. DPH.
Tieto vedomosti so sebou prirodzene nesú aj vysoké očakávania na každý jeden detail. Dokáže ich EQS SUV splniť a prekonať?
Mercedes-Benz EQS SUV má naozaj úctyhodné rozmery: 5 125×1 959×1 718 mm a rázvor až 3 210 mm. 625 litrov objemu v batožinovom priestore v 5-miestnej konfigurácii. Aj s tretím radom sedadiel je kufor stále nadmieru priestranný, 565 litrov, respektíve 2 020 litrov po sklopení sedadiel v druhom a treťom rade. Ďalšie elektrické sedemmiestne SUV je kompaktný model EQB, ktoré má s vyklopeným tretím radom sedadiel už len minimum miesta v kufri. Z pohľadu priestorovej ponuky má EQS SUV signifikantne navrch.
Napriek obrovskému rázvoru a značnej celkovej dĺžke je EQS SUV o päť centimetrov kratšie ako limuzína Triedy S (5 179 mm) a proporčne pôsobí ako veľké kombi s vysokou karosériou. Ide o alternatívu k modelu GLS so spaľovacími motormi? Záleží na uhle pohľadu, pretože priestorovo a veľkostne si môžu byť vozidlá príbuzné, ale odlišnosť pohonu a teda aj celkového prístupu k dizajnu a charakteru zrejme odlišujú typického zákazníka týchto vozidiel.
EQS SUV esteticky vychádza z liftbacku EQS a keď sme vozidlo prvýkrát videli na parkovisku, vlastne nás neprekvapilo – azda sme už o ňom veľakrát písali a príbuznosť s EQS je evidentná. Lenže ako sme počas dňa zistili, okoloidúci vodiči v autách a chodci za EQS SUV otáčajú hlavy a venujú mu uznanlivé pohľady – aj v čiernom laku skrývajúcom atletické línie karosérie predsa len púta pozornosť.
Čo vie zaujať ešte viac, ako celková estetika, sú detaily. Napríklad nad predným ľavým kolesom je kryt, ktorý po vysunutí sprístupní hrdlo nádrže s kvapalinou do ostrekovačov. Ďalej tu máme plynulý prechod od prednej kapoty až k hrane blatníka, nie je tu tradičná medzera – kapota sa totiž neotvára, preto si výrobca mohol dovoliť takýto pôsobivý detail. Potom predná maska nemá žiadny gril, ale iba dokonale hladké „sklo“ s vnútorným grafickým motívom trojcípej hviezdy (v kombinácii s líniou výbavy Exteriér AMG Line). Tento motív je inšpirovaný pôvodnou hviezdou spoločnosti Daimler-Motorengesellschaft z roku 1911. Plocha masky chladiča s čiernym panelom má nielen jedinečný vzhľad, ale aj svoju funkciu: sú v nej integrované rôzne snímače asistenčných jazdných systémov ako ultrazvuk, kamera a radar.
Napokon tu máme zapustené kľučky dverí, ktoré sa vysúvajú automaticky, keď sa s kľúčom priblížite k vozidlu. Na počudovanie sú vzadu výfuky, dokonca zdôraznené chrómovou lištou – elektromobil ich v skutočnosti nepotrebuje, no zadným partiám to dodáva členitosť a esteticky ju zakončuje. Aj predné prieduchy sú výrazné, no takmer úplne prekryté, prepúšťajú vzduch iba ten tenkú vertikálnu štrbinu. Hlavným aerodynamickým prvkom je v tomto prípade samotný tvar prednej masky, ktorý umožňuje vozidlu dosahovať hodnotu odporu vzduchu na úrovni Cd len 0,20, teda ako v prípade liftbacku. Ide o rekordnú hodnotu medzi osobnými automobilmi.
Masáž, zdravý vzduch a skvelý výhľad
Interiér EQS SUV môžeme smelo považovať za jeden z najlepších, ktoré automobilka ponúka. Minimalizmus síce nemusí byť pochuti každému, ale Mercedes-EQ ho veľmi správne vyvážil materiálovou pestrosťou, skvelým ovládacím rozhraním MBUX a pôsobivou ponukou odkladacích priestorov. Veľký displej tu nie je len imidžovou záležitosťou, pretože práca s ním je vďaka inteligentne dizajnovanému softvéru bezpečná. Povrchy sú príjemné na dotyk, tlačidlá, páky a tiež virtuálne interaktívne objekty majú zreteľnú odozvu, či už fyzickú alebo zvukovú, čo sa podieľa na tvorbe dobrého dojmu z interiéru.
Špeciálnu pozornosť si v Mercedese EQS SUV zaslúžia zobrazovacie plochy. Projekčný displej so zobrazením rozšírenej reality v 3D má uhlopriečku až 77 palcov a je vhodným rozšírením štandardného prístrojového panela, pretože všetko podstatné zobrazuje priamo na čelnom skle a vodič nemusí spúšťať oči z cesty. V porovnaní s inými head-up displejmi je tento nielen väčší, ale vyniká aj obrazovou kvalitou. Samozrejme, jeho jas, polohu a naklonenie si viete nastaviť podľa vlastných preferencií. V nami testovanom exemplári boli vzadu ďalšie tri obrazovky, z nich jeden v stredovej lakťovej opierke v podobe tabletu. Všetky môžu byť prepojené so systémom MBUX. Kto má neposedné deti, ten prítomnosť takejto zábavnej techniky dokáže oceniť:
Stredový tunel obsahuje miesto na veľký smartfón, nápoje aj drobné predmety, ďalší priestor je v širokej lakťovej opierke a pod tunelom je obrovský priestor pre väčšie predmety, pokojne aj 10-palcový tablet. Všadeprítomné nabíjacie konektory USB-C sú pridanou hodnotou, ktorú využijete doslova každý deň.
Nepochybne najsilnejším zážitkom, ktorý si odnášame z interiéru EQS SUV, je ten, ktorý nám vytvorili masážne sedadlá s úžasne mäkkými hlavovými vankúšmi. Nie sú to tie obyčajné masážne sedadlá, ktoré poznáme z iných automobilov s takouto funkciou, ale komplexný balíček relaxačných služieb. Mercedes využíva vzduchové vankúšiky, ktoré pri práci vydávajú tiché zvuky, akési výdychy, a sú natoľko precízne, že máte pocit, akoby vás masíroval človek prstami. Priamo na obrazovke systému MBUX si môžete vybrať z viacerých režimov masáže, vrátane horúcej relaxácie, ktorá spája vyhrievanie s masážou. Osobne nás veľmi bavila najmä aktivačná masáž.
Značka Mercedes-EQ sa funkciou ENERGIZING AIR CONTROL plus pri EQS SUV komplexne venuje téme kvality vzduchu. Filter HEPA (High Efficiency Particulate Air) na veľmi vysokej úrovni filtrácie (99,75%) odfiltruje jemný prach, drobné častice, peľ a ďalšie látky z privádzaného vonkajšieho vzduchu. Na neutralizáciu zápachov sa používa približne 600 gramov aktívneho uhlia a absorpčná plocha zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám. Popri masáži a tichej pokojnej jazde vás môže tešiť aj vedomie, že ste aj s posádkou v očistenom bezpečnom vzduchu.
Pozitívne hodnotíme aj sedenie v druhom a treťom rade. Nie je to len tak nejaký kompromis medzi úžitkovou hodnotou a ešte primeraným komfortom. V prvom rade tu máme elektrické ovládanie sedadiel – šikovné, ale pomalé. Priestorové pomery sú nadštandardné v každom ohľade, dokonca aj keď sa dospelý 175 cm vysoký človek posadí do tretieho radu, nebude trpieť. Má aj vlastný nápojový držiak, odkladací priečinok a vyhrievanie sedadla. A ak sa jedno zo sedadiel v druhom rade sklopí do roviny, môže si vyložiť nohy a cestovať ako v prvej triede.
Priestor nad hlavou v prvom rade sedadiel s posuvnou strechou predstavuje 1 035 milimetrov, v druhom rade sedadiel 1 030 a v treťom rade 900 milimetrov. Aj priestor v oblasti pliec a priestor v oblasti lakťov v prvom a druhom rade sedadiel sú nadpriemerne veľké.
Dodajme, že tretí rad sedadiel je výbava na želanie za 1 920 € vrátane DPH.
Čo znamená konfigurácia 580 4MATIC
Mercedes EQS SUV na Slovensku môžete konfigurovať so štvoricou pohonov. Základom je EQS 450+ SUV s dojazdom 639 km, výkonom pohonu 265 kW (360 k) a pôsobivou akceleráciou 0-100 km/h za 6,7 sekundy. Zaplatíte za ňu 121 674 €, čo je zároveň najnižšia cenníková cena modelu EQS SUV na slovenskom trhu.
Zlatou strednou cestou je variant EQS 450 4MATIC SUV s totožným výkonom pohonu 265 kW (360 k), ale o niečo kratším dojazdom 602 km, no rýchlejšou akceleráciou za 6 sekúnd. Ide v podstate o východiskový variant doplnený o pohon všetkých kolies 4MATIC. Cena tejto verzie je 125 514 €, takže iba o niečo vyššia ako základný variant – podľa nášho názoru je práve preto zlatou strednou cestou. Ďalej tu máme EQS 500 4MATIC SUV (330 kW/449 k) od 134 322 € a aktuálne dostupným vrcholom je EQS 580 4MATIC SUV za 165 354 €. Akceleruje za 4,6 sekundy, na jedno nabitie prejde 594 km a pohon všetkých kolies dosahuje max. výkon 400 kW (544 k).
Všetky modely SUV EQS sú vybavené elektrickým hnacím ústrojenstvom (eATS) na zadnej náprave, verzie s pohonom 4MATIC majú elektrický pohon aj vpredu. Verzie 4MATIC sú navyše vybavené jazdným programom TERÉN pre jazdy mimo spevnených cestných komunikácií.
Jazdné vlastnosti: Archetyp veľkého SUV novej éry
Štandardne dodávaný vzduchový podvozok je v prípade nami testovanej konfigurácie vybavený aj podporou pre off-road režim TERÉN, ktorý umožňuje zväčšenie svetlej výšky vozidla, a tak sa automobil môže vydať aj do mierneho terénu. Nebudeme zavádzať, EQS SUV sme počas testovacieho dňa neskúšali v skutočnom teréne, ale vyšli sme s ním na suchý členitý kopec, aby sme si overili schopnosť pohonu 4MATIC pracovať aj v dvomi motormi naraz. Zapôsobil na nás, pretože automobil suverénne prekonával necestu, ktorou sme sa vydali a problém mu nerobil ani rôznorodý povrch vo výraznom náklone. Žiadne terénne kolesá, iba off-road režim schopný pracovať do rýchlosti 110 km/h.
Teritóriom modelu EQS SUV sú však najmä cesty, ideálne tie kvalitné a dlhé. Kto by čakal jazdný prejav limuzíny, bude asi trochu sklamaný. EQS SUV vo vyššej rýchlosti a pri potrebe proaktívnej práce s volantom nedokáže zakryť svoju hmotnosť a koncepciu SUV, dokáže sa v zákrute nakloniť a aj so vzduchovým podvozkom dáva pocítiť nekvalitnú vozovku. Považujeme to za jeden z dôsledkov vyššej prevádzkovej hmotnosti vozidla (2 984 kg), ku ktorej prispieva práve podvozok s trakčným akumulátorom. Len pre zaujímavosť, celková hmotnosť vozidla je presne 3,5 tony.
Napriek zdanlivej kritike hodnotíme podvozok EQS SUV ako nadmieru komfortný a v ideálne komunikatívny. Zvlášť oceňujeme schopnosť účinne stlmiť nárazy; v dorazoch je tlmenie natoľko efektívne, že aj pri rýchlom prejazde cez spomaľovací prah pocítite doslova mäkké zakončenie celého procesu tlmenia a iba veľmi mierny tvrdého nárazu do karosérie.
NATÁČANIE ZADNÝCH KOLIES: Sériovo je EQS SUV vybavené riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies do 4,5 stupňa, v rámci mimoriadnej výbavy dokonca do 10 stupňov. Priemer otáčania s riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies 10 stupňov sa zmenšil z 11,9 na 11,0 metra. Po osobnej skúsenosti s touto technikou neskrývame údiv. To, čo sa podarilo Mercedesu, je výnimočné a nevídané, pretože robustné SUV zatáča s ľahkosťou a obratnosťou kompaktu. Naopak, pri jazde na diaľnici EQS SUV exceluje v stabilite a udržiavaní priameho smeru, každú zmenu jazdného pruhu si doslova užijete – či už vlastným riadením, alebo ponechaním tohto manévra na autopilota.
Silným argumentom v prospech kúpy verzie 580 4MATIC bude dvojmotorový pohon s max. výkonom brutálnych 400 kW, teda ~544 koní. Tento údaj je výsledkom schopnosti elektrických motorov dodávať vysoký krútiaci moment počas relatívne dlhého záberu, pričom na štyri kolesá sa posiela dovedna 858 Nm. Tieto newtonmetre dokážu spraviť s takmer trojtonovým SUV divy, akoby vážilo o dve tony menej a vás i celú posádku potlačiť do sedadla. Športový jazdný režim vyniká precitlivenosťou akceleračného pedála, ktorý pozýva k dynamickej ofenzívnej jazde. Jazdný režim E tradične stlmí reakcie pohonu, vozidlo sa stane podstatne rozvážnejším, pokojnejším a miernejším – domnievame sa, že to bude vyhovovať väčšine pasažierov vzadu. Z pozície vodiča sme tradične najviac sympatií získali k režimu C (komfort), ktorý vyvažuje úspornú jazdu s dynamickým potenciálom a je vždy pripravený na prudké akcelerácie, keď to situácia vyžaduje.
Bol to deň v dobrej spoločnosti
Mercedes-Benz EQS SUV (alebo EQS SUV od Mercedes-EQ) je vskutku nevšedný automobil. Demonštruje, že nová éra automobilového priemyslu produkuje autá, ktoré nemožno analogicky porovnávať so spaľovacími predchodcami. Elektromobil je ťažší, no určite pôsobí ľahko a vďaka natáčaniu zadných kolies je prekvapujúco obratný. Počas jazdy nie je úplne tichý, ako by sa čakalo od elektromobilu, tie tri valiace sa tony jednoducho počuť musíte – a vôbec to nevadí, pretože ten tlmený hukot v pozadí je skôr príjemný a tvorí takú fajn akustickú kulisu.
Mercedes EQS SUV je auto budúcnosti, ktoré si môžete kúpiť už dnes. A nebude to len úlet na dva-tri roky, automobilka totiž garantuje zachovanie vlastností akumulátora počas 10 rokov alebo 250 000 kilometrov. A to už znie fakt dobre.
A cena? Áno, cena verzie 580 4MATIC začínajúca na viac ako 165-tisíc eurách nie je nič pre obyčajníkov. No cieľová skupina tohto modelu si s tým, ako sa domnievame, nerobí ťažkú hlavu. Lenže je pravdou aj to, že za Mercedes-AMG GLS 63 4MATIC+ s max. výkonom 450 kW + 16 kW si Mercedes pýta 169 782 € a za Mercedes-Maybach GLS 600 4MATIC (410 kW + 16 kW) iba o niečo viac, 176 952 €. A Maybach, to je už iná liga…
Zdroje: autor
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk