PRVÝ TEST: Zabudnite na sivé rozvŕzgané plasty, Renault Austral ponúka interiér luxusnej triedy
V rámci slovenskej prezentácie sme sa zoznamovali s novým SUV od Renaultu. Čím sa líši od konkurencie?
Vydané Text: Peter Orosz
Renault v segmente C-SUV dlhodobo hľadal vlastnú komfortnú zónu. Stačí sa pozrieť na predchádzajúce modely francúzskeho výrobcu – každý niesol iný názov aj imidž. Naposledy sa Renault pokúšal preraziť s modelom Kadjar, ktorý svojim predajným výkonom síce nesklamal, ale zároveň po sebe nezanechal natoľko presvedčivý dojem, aby Renault pokračoval vo vývoji ďalšej generácie. V zásade išlo o rozumné auto s generickým vzhľadom, pomerne všedným interiérom a technikou, ktorá nedostatočne maskovala pôvod v modeli Nissan Qashqai.
To však neznamená, že Francúzov prešla chuť. **Potenciál segmentu C-SUV stále nenarazil na svoju hranicu,** napriek tomu je pomerne jednoduché sa v ňom stratiť. Obzvlášť s príchodom čínskych výrobcov očakávame ďalšiu fragmentáciu trhu, a preto je dôležité ponúknuť produkt, ktorý sa od priamej konkurencie bude dať odlíšiť.
### SO ZAUJÍMAVOU TECHNIKOU
Austral, ako priamy nástupca modelu Kadjar, neprekvapivo stojí na koncernovej platforme CMF-CD a zdieľa niektoré špecifiká s japonským bratrancom od Nissanu. Tentokrát si však pri vývoji dali záležať na odlíšení cieľovej skupiny zákazníkov, pričom **Austral chce zaujať predovšetkým mestskú klientelu.** Akým spôsobom? Stačí sa pozrieť na dostupnosť pohonu. Renault Austral prichádza na trh výhradne s pohonom predných kolies, štvorkolku si ponechá jedine Nissan. **O to viac sa konštruktéri Renaultu zamerali na jazdné vlastnosti a ovládateľnosť, čoho dôkazom môže byť integrácia systému 4Control pre natáčanie zadnej nápravy.** V spojení s full-hybridnými motorizáciami E-Tech tak môže predstavovať Renault Austral mimoriadne obratné a úsporné SUV na preplietanie sa mestskou džungľou.
Tomu sa prispôsobil aj infotainment, na ktorom spolupracovali s technologickou firmou Google. To znamená, že obľúbené aplikácie ako Google Mapy či Spotify si môžete do auta stiahnuť priamo cez Obchod Play. **Rozšírená je tiež integrácia s Apple Carplay, ktorý po novom zobrazuje názvy skladieb natívne aj na prístrojovom štíte.** Vzhľadom na obmedzený čas sa novému infotainmentu OpenR Link budeme podrobnejšie venovať neskôr, v rámci tradičného týždenného testu.
### LUXUSNÝ INTERIÉR
Veľký upgrade predstavuje nový interiér s unikátnou architektúrou palubnej dosky. Tá do značnej miery vychádza z Renaultu Megane E-Tech, avšak v tomto prípade s lepšou oporou pre pravú nohu vodiča. Kvitujeme ponechanie fyzických tlačidiel pre ovládanie klimatizácie, ako aj základných funkcií vozidla. Z hľadiska ergonómie sa prakticky nie je na čo sťažovať. **Zvyk môže vyžadovať volič prevodovky priamo na stĺpiku riadenia.** Celkovo sa na pravej strane pod volantom nachádzajú až tri „páčky“ a častokrát došlo k situácii, keď som namiesto preradenia prevodovky spustil omylom stierač.
Z dobrých riešení môžem vyzdvihnúť posuvný ostrov medzi vodičom a spolujazdcom s bezdrôtovou nabíjačkou a opierkou na ruku, ktorá poslúži pri ovládaní dotykového displeja. Táto vymoženosť poteší aj vodičov, ktorí majú vo zvyku si počas jazdy odkladať ruku na volič prevodovky.
Prekvapivo príjemný je tiež samotný veniec volantu. **Napriek tomu, že aj Renault podľahol vencom v tvare praclíka, ten v Australe sa príjemne drží,** má akurátnu hrúbku a pri práci vodičovi nezavadzajú ani ramená s multifunkčným ovládaním, ktoré môžete bez problémov obchytiť.
Samotné spracovanie interiéru bolo v prípade testovanej verzie špičkové. Chválime tiež výber samotných materiálov, prítomná je tiež koža, textília či kov. Vnímaná hodnota sa skutočne posunula aspoň o dve triedy vyššie. Komfortné sedadlá budú vyhovovať aj širším postavám, v koženom prevedení sa však niekomu môžu zdať príliš mäkké. Ani pri dlhšej trase z Bratislavy do Tatier však neprekážali. Skôr naopak, rozmaznávali komfortom. **Ich pozícia voči palubnej doske a volantu je navyše perfektná, takže na posed sa tu nikto nemôže sťažovať.**
### TEŠÍME SA…NA SILNEJŠIE VERZIE
Renault Austral príde na trh najprv s dobre známym základným štvorvalcom 1.3 TCe s výkonom 140 a 160 koní. My sme mali možnosť odjazdiť silnejší variant v kombinácii s novou CVT prevodovkou so simulovanými stupňami. **Napriek tomu, že sa Renaultu skutočne snažil odstrániť mnohé z jej neduhov, konštrukcia CVT prevodovky negatívne vplýva na celkovú dynamiku auta.** Zatiaľ čo v menšom modeli Arkana nás štvorvalec prekvapil živým prejavom a ochotou zrýchľovať, v tomto prípade pôsobil mimoriadne utlmeným dojmom. Nastali dokonca situácie, keď som si predbiehanie na podtatranských cestách rýchlo rozmyslel. Som presvedčený, že s iným druhom prevodovky by mohol byť nový Austral o niečo svižnejší.
Zaujímavý dojem v nás zanechalo aj riadenie či podvozok. Inžinieri zvolili o niečo tuhšie pružiny, čo sa prejavilo na pomerne nekvalitných cestách v okolí Tatranskej Lomnice. Nerovnosti rozhodne cítite, a to aj vďaka použitiu pomerne veľkých a ťažkých diskov kolies. **Osobne by som od SUV tejto kategórie očakával o niečo plavnejšie prejavy.** Nemôžem však napísať, že by bolo auto v zákrutách nestabilné, páve naopak. Spoza volantu spôsobí mimoriadne ľahkým a agilným dojmom, podvozok navyše nebúcha ani na rozbitých cestách. Vo výsledku je tak auto citeľne tuhé, avšak rozhodne nie „utrieskané“ či vyslovene tvrdé. Každopádne si pred kúpou doprajte dlhšiu testovaciu jazdu, aby ste sami posúdili, či vám ponúkaný komfort pruženia bude vyhovovať.
Jazdné vlastnosti nového Renaultu Austral ešte dôkladne preveríme v rámci klasického týždenného testu.
Zdroje: AUTOVINY.SK
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia