Umenie dostatku / Dlhodobý test Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Mild Hybrid 4 × 4 Elegance / 1. časť
Do našej redakcie zavítalo Suzuki S-Cross a pobudne dlhšie, než je zvyčajné. Hádate správne, máme ho na dlhodobý test! A už po prvom stretnutí sa začala prejavovať naša vzájomná náklonnosť.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
### Dobre vybavený
Náš S-Cross je vo výbave Elegance, čo je druhý najvyšší stupeň. Nad ním je už iba Elegance+, ktorý má navyše už iba panoramatické strešné okno. Dá sa teda povedať, že okrem „šíbra“ je náš S-Cross plne vybavený. Výbava zahŕňa bezpečnostné prvky ako systém autonómneho brzdenia pred prekážkou, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu aj so zásahom do riadenia, asistent rozjazdu do kopca, LED svetlomety, dotykový multimediálny systém, 17-palcové disky a mnoho iného. A asi vás prekvapím, keď poviem, že zatiaľ som menoval iba prvky základnej výbavy Comfort. My máme navyše aj monitorovanie mŕtveho uhla, parkovacie senzory, automatickú klimatizáciu, bezkľúčový vstup a štartovanie, vyhrievané sedadlá, svetelný a dažďový senzor a to som ešte neskončil. Stále sme však iba vo výbave Premium. Náš stupeň Elegance totiž navyše obsahuje relatívne kvalitnú 360° parkovaciu kameru, ešte väčší dotykový displej, navigáciu, lakťovú opierku a polokožené sedadlá. Ako tušíte, ťažko túžiť v rámci bežných potrieb po ešte vyššej výbave. Jedine, ak by ste trvali na automatickej prevodovke. V tom prípade vás musím odkázať na verziu 1.5 Dualjet Hybrid.
Oveľa luxusnejšie pôsobí vynovená kabína, aj keď volant zostal rovnaký. Lepšie materiály, krajší displej, pekné 360º kamery a čalúnenie palubovky dodávajú interiéru prémiový nádych. Menej prémiové je ovládanie palubného počítača či fakt, že schránka na mobil má tvrdé dno. Ale celkový dojem je fajn.
### Aké prekážky?
Keď sa chcete ešte razantnejšie pohnúť a nespoliehať sa iba na krútiaci moment podporený elektrinou, oplatí sa podradiť niekedy aj o dva stupne. A možno budete radiť len tak, z radosti. Suzuki S-Cross vám na to totiž dáva dôvod. Má veľmi dobrú prevodovku. Presnú, správne chrumkavú, s výborne naladenou spojkou a dokonca aj s dobrou polohou plynu voči brzde. Nasledujúca informácia bude pre drvivú väčšinu majiteľov modelu S-Cross úplne irelevantná, ale veľmi ma bavilo podraďovanie s medziplynom. Pedále si to pýtajú. A motor vám to veľmi ochotne umožní, pretože má doslova perfektné reakcie na plyn. Okamžité, presné, otáčky pri pokynoch plynového pedála nelietajú hore-dole. Je to, akoby bola škrtiaca klapka s plynovým pedálom prepojená lankom, tak ako kedysi. Čistá radosť. Radosť robí aj pohon 4 × 4. Áno, náš S-Cross má poháňané obe nápravy inteligentným systémom AllGrip so štyrmi režimami: Auto, Sport, Snow a Lock. Ako sa prejavujú a čo dokážu, to si rozoberieme v ďalšej časti testu. Zatiaľ môžem akurát povedať, že systém zjavne pracuje prediktívne a nepripája zadnú nápravu, až keď sa jedno z predných kolies začne prešmykovať. Ak sa potrebujete rázne rozbehnúť hoc aj na mokrom asfalte, Suzuki vystrelí ako z praku. A bežných aj menej obvyklých prekážok sa určite nezľakne.
### To je ľahké!
Na test sme dostali úplne čisto nové auto, takže fakt, že karoséria nevydáva žiadne pazvuky, veľmi neprekvapuje. Vlastne, už sme sa stretli aj s novými autami, ktoré sa krútili a vŕzgali. Suzuki sa zdá byť pevne pokope. A to napriek jeho naozaj rekordne nízkej hmotnosti. Tá sa nesie celým autom. Už keď len otvoríte dvere, pocítite, že sú ľahučké. Nízka hmotnosť je určite výsledkom aj nepoužívania zbytočností. Medzi ne v Suzuki zaradili aj odhlučnenie. Neberte to zle, nie je to žiadna katastrofa, ale obtekajúci vzduch je počuť dosť, spolu s podvozkom a zvukmi z okolia.
V Suzuki používajú tenké plechy a okná, takže vnímate okoloidúce autá a ostatné zvuky zvonka. Pozitívom nízkej hmotnosti je však to, ako sa S-Cross správa na ceste. Nízka hmotnosť je kľúčom k úspechu vo viacerých oblastiach. Na menej kíl stačí menší motor, menšie brzdy, tenšie pneumatiky, mäkšie pružiny, a toto všetko je opäť ľahšie a najmä lacnejšie na výmenu. Ani paliva toľko netreba. Aj s nezabehnutým motorom vie S-Cross jazdiť v zmiešanom režime za 6,3 l/100 km. A to je na auto so štvorkolkou, ktoré nie je nijako aerodynamicky zázračné, vynikajúca hodnota, ktorá bude s pribúdajúcimi kilometrami pravdepodobne ešte klesať. Podvozok je veľmi príjemný. Aj by som ho nazval mäkkým, lenže on nie je prehnane mäkký, ani tvrdý. Ťažko ho charakterizovať inak, než povedať, že je taký – správny! Zdá sa, že japonskí inžinieri venujú podvozkom naozaj veľmi veľa energie a výsledkom je, že S-Cross skrátka jazdí tak, ako má. Je pohodlný, neodskakuje, výborne zatáča a toto všetko robí čitateľne a predvídateľne. Páči sa mi, že umelo nepotláča pohyby karosérie, dokonca si dovolí sa aj v zákrute nakloniť. Dobré tlmiče však zabránia tomu, aby vyslovene zakľakol. Klesne pekne lineárne, a potom drží. Výhodou takéhoto nastavenia je, že pri jazde po nerovnej ceste vás v kabíne nehádže zo strany na stranu. To je totiž efekt, ktorý si naplno vychutnáte v športovejšie ladených autách, kde sa sedí vyššie.
Praktická stránka? Po prvom týždni za volantom môžem povedať, že vďaka osviežujúco a príjemne mechanickému charakteru auta, ktoré vás neobťažuje potrebou neustále niečo niekde nastavovať, mi ani neprekážala trochu pomalšie reagujúca dotyková obrazovka. Skôr ma mrzelo, že priečinok, kam som si odkladal mobil, nemá aspoň na spodnej strane gumenú rohož, ak už neponúka bezdrôtové nabíjanie. Ovládanie palubného počítača tyčkou trčiacou z kaplnky prístrojov pochádza z minulej dekády. Na druhej strane, oveľa viac oceňujem, že udržiavanie v jazdnom pruhu sa dá natrvalo deaktivovať, takže S-Cross mi pripomenul staré dobré časy, keď sa do auta dalo sadnúť, naštartovať a po ceste viesť s autom jednoduchý, mechanický dialóg.
### Čo nás čaká?
Bol by v tom čert, ak by sme so štvorkolkou nenašli nejaký sneh či terén. Ďalej sa pozrieme na praktické vlastnosti, naložíme do auta malé deti a otestujeme či 430 litrov stačí na dovolenku (mám na mysli objem kufra, nie množstvo peňazí). Nesmieme zabudnúť na test svetiel pri jazde v noci. A zvyšok? Námety prinesie každodenný život. Zostaňte s nami!
Suzuki S-Cross vám ponúkne presne to, čo potrebujete, a tak, že vás miestami aj milo prekvapí. Tento dlhodobý test bude veľmi fajn, tešíme sa na ďalšie kilometre!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia