TEST: Koľko kilometrov prejde elektrická dodávka v zime? Halogénové svetlomety a manuálna klimatizácia spotrebe nepomohli

Peugeot e-Expert je praktická elektrická dodávka, ktorá ponúka množstvo užitočných funkcií pre pracovné aj osobné použitie.
Vydané  Text: 
**V TESTE SA DOČÍTATE:** * Peugeot e-Expert Furgon je v súčasnosti na Slovensku dostupný v dvoch dĺžkových verziách. * Cena predĺženej verzie so 75 kWh batériou začína od 48 036 € s DPH. * Elektrická dodávka používa štandardne halogénové svetlomety. * Reálny zimný dojazd dosahuje maximálne 200 km na jedno nabitie. Jednou z výnimočných vlastností Peugeotu e-Expert je priestranný a funkčný interiér (kabína). **Vpredu je dostatok miesta aj pre urasteného vodiča s výškou nad 190 cm,** ktorý nepochybne ocení dobre riešenú palubnú dosku s množstvom úložných priestorov. Tá je prakticky totožná s osobnými verziami francúzskych dodávok, takže na prvý pohľad pôsobí civilným dojmom. ### RETRO ŽIAROVKY Infotainment systém v Peugeote e-Expert pochádza ešte zo staršej várky osobných automobilov. **Na jednej strane oceňujeme celý rad užitočných funkcií ako napríklad Apple CarPlay a Android Auto,** prípadne aj vstavanú navigáciu. Na druhej strane môže byť práca so systémom trochu nelogická, pomalá na odozvu a obrazovka s uhlopriečkou len 7 palcov je na dnešné pomery už trochu miniatúrna. Obzvlášť pre kuriéra, ktorý sa potrebuje čo najrýchlejšie dostať na neznáme miesto. **Asi nikoho neprekvapí, že kvalita zvuku z audiosystému je tiež len priemerná.** To však v rámci triedy nákladných dodávok ani nemôžeme označiť za zásadný nedostatok. Hlas navigácie určite rozoznáte.
Viac ma však trápi prítomnosť manuálnej klimatizácie v elektrickom vozidle, kde by mala byť efektivita a hospodárnosť s energiou prioritou. Koncern Stellantis si z toho však ťažkú hlavu nerobí, no **vodič bude musieť v zime rátať s výrazným vplyvom na spotrebu.** Zamrzí tiež použitie halogénových svetlometov a obyčajných žiaroviek pri návrhu vonkajšieho aj vnútorného osvetlenia. To sú ďalšie drobnosti, ktoré taktiež vplývajú na spotrebu energie (a teda samotný dojazd). Nehovoriac o tom, že pri cene ďaleko nad hranicou 40 000 eur už jednoducho na aute nechceme vidieť osvetľovaciu techniku z minulého storočia.
### TAJNÉ SCHRÁNKY O niečo praktickejším dojmom pôsobí samotné čalúnenie v kombinácii látka a odolná koženka. Stredné sedadlo má zabudovanú výklopnú opierku s tvrdou časťou pre písanie. Tento detail ocenia predovšetkým kuriéri, ktorí častokrát podpisujú protokoly o doručení objednávky. Po vyklopení sedacej časti sa vedľa vodiča nachádza aj tajná úložná schránka, kam si môže odložiť napríklad povinnú výbavu tak, aby sa neváľala kdekoľvek po kabíne. Krajné sedadlo spolujazdca je rovnako výklopné, pričom zástena pod ním ukrýva výrez do zadnej nákladovej časti. **Otvor slúži na prepravu extrémne dlhých predmetov a zväčšuje pozdĺžny prepravný priestor dodávky až o 1,16 m.** Nejde však o súčasť štandardnej výbavy. Tajná schránka, písací stôl aj zväčšenie ložnej plochy prostredníctvom otvoru vás bude v rámci balíka Moduwork stáť dodatočných 756 € s DPH.
Nákladový priestor je priestranný a ľahko konfigurovateľný tak, aby vyhovoval rôznym potrebám, s rôznymi upevňovacími bodmi a úložnými riešeniami. **Dodávka ponúka pre náklad až 6,6 kubických metrov** o hmotnosti až do 840 kg, pričom ložná plocha je ľahko konfigurovateľná. Nakladacia výška nie je ďaleko nad zemou, čo uľahčuje nakladanie a vykladanie ťažkých predmetov a posuvné bočné dvere (za príplatok na oboch stranách) a zadné dvere poskytujú dostatočný prístup do nákladného priestoru. Samozrejmosťou je možnosť otvorenia krídlových dverí do 180-stupňov.
### ODVEZIE, ČO TREBA **Peugeot e-Expert nie je obzvlášť rýchly ani športový, ale vďaka elektrickému pohonu ponúka okamžité reakcie, plynulosť a tichú prevádzku.** Dodávka poľahky zrýchľuje a jazdu možno označiť za pohodlnú. Samotné riadenie sa zásadne nevymyká tomu, na čo sme pri klonoch francúzskych dodávok už zvyknutí. Je bezpečné a stabilné, no až príliš odľahčené a nie práve najpresnejšie. **Obzvlášť pri manévrovaní v úzkych priestoroch si s volantom poriadne zatočíte.**
Pokiaľ ide o samotný elektrický pohon, Peugeot sľubuje zákazníkom až 330 km dojazd na jediné nabitie. Samozrejme, tento údaj je dosiahnuteľný jedine pri ideálnych podmienkach. **Rozčuľovať sa nad nízkym dojazdom však v tomto prípade nemá zásadný zmysel, keďže kuriéri častokrát prejdú za deň menej než 200 kilometrov v rámci mesta alebo priľahlého okolia.**
A táto vzdialenosť je bez väčších problémov dosiahnuteľná aj v zimnej prevádzke, pri zapnutom kúrení. Náš palubný počítač pri plnom tepelnom komforte v kabíne ukazoval priemernú spotrebu 33 kWh/100 km. Vzhľadom na kapacitu batérie 68 kWh (netto) tak môžeme rátať s istotou 200 km dojazdu. **Rýchlu smrť pre dodávku predstavuje diaľničné tempo,** v rámci ktorého môžete rátať s maximálnym dojazdom len na úrovni 100 až 130 kilometrov na nabitie.
Relatívnu spokojnosť môžem vyjadriť aj smerom k nabíjaniu. **Výkon pri pomalom AC nabíjaní pravidelne dosahoval deklarovaných 11 kW a na rýchlonabíjačke budete vybavení už za 35 minút.** Pochopiteľne, maximálny DC nabíjací výkon 100 kW pri nabíjaní časom klesá. Akonáhle sa dostanete cez 80 % nabitia rátajte s maximálnym výkonom pod hranicou 50 kW s postupným znižovaním výkonu len na 20 kW.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia