Test OPEL GRANDLAND 1.2 TURBO: Všestranné SUV s nočným videním, ktorým sa radi pochválite
Niekedy je Opel Grandland neprávom prehliadaný, pritom ide o kompaktné SUV, ktoré nám je sympatické pre svoju úprimnú snahu robiť dobrého parťáka na každý deň. A má aj vychytávky, ktoré vás milo prekvapia.
Vydané Text: Erik Stríž
Opel Grandland: zopár dôležitých faktov na začiatok
Opel Grandland patrí medzi kompaktné SUV a je priamo konkurenciou pre modely ako Hyundai Tucson, Kia Sportage, Škoda Karoq, Peugeot 3008, VW Tiguan a mnohým ďalším. Všetky tieto autá stoja za pozornosť a ak máte záujem o kúpu takto veľkého SUV, mali by ste si dôsledne naštudovať ponuky všetkých automobiliek pôsobiacich u nás. Opel má výhodu, že je dobre známym výrobcom, ľudia sa k nemu radi vracajú aj pri nákupe nasledujúceho vozidla, model Grandland je navyše esteticky pútavý, vyvážený, cenovo konkurencieschopný a predáva so skôr jednoduchšími motormi, ktoré ho posúvajú do pozornosti väčšinového motoristu. Predáva sa s manuálnou aj automatickou prevodovkou, s benzínovým motorom 1.2 Turbo aj naftovým 1.5 CDTI, dokonca aj vo verzii plug-in hybrid s podporou pohonu 4×4.
V prípade benzínovej a naftovej verzie sú v predaji štyri stupne výbav – základom je jednoducho „Grandland“, nasledujú ho GS Line, Business Elegance a Ultimate. Prekvapujúco sú medzi jednotlivými stupňami výbav malé cenové rozdiely – zatiaľ čo základ kúpite za akciových 28 790 €, za Ultimate zaplatíte od 35 290 €, čo je len o 6 500 € viac. Je teda pravda, že základná cena je vyššia ako v prípade priamej konkurencie, no za výbavu navyše môžete v konečnom dôsledku ušetriť, respektíve za podobné peniaze získať viac. Momentálne je stále v predaji edícia k 160. výročiu založenia automobilky a nejaké edície ešte určite prídu aj v budúcnosti.
Už základná výbava Opel Grandland je pritom naozaj pôsobivá, z cenníka vyberáme niekoľko dôležitých položiek:
- LED ECO svetlomety s denným svietením, zadné LED svetlá, automatické svetlá (vrátane diaľkových)
- Automatická dvojzónová klimatizácia
- 7“ audiosystém Multimedia
- 7“ digitálna prístrojová doska
- rádio s FM/DAB, Apple CarPlay a Android Auto, 6 reproduktorov
- Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant v koži
- Elektrická parkovacia brzda
- Ambientné osvetlenie interiéru
- 17″ disky z ľahkých zliatin
- Elektrické ovládanie predných i zadných okien
- Prídavné elektrické kúrenie Quickheat (pre naftový motor)
- Rozpoznávanie dopravných značiek
- Varovanie pred vybočením z jazdného pruhu
- Varovanie pred čelnou kolíziou a protikolízne brzdenie
Výbava Business Elegance rozširuje výbavu GS Line ešte o predné hmlovky, predné svetlomety IntelliLux LED Pixel Matrix, koženo-textilné čalúnenie interiéru, bezdrôtovú nabíjačku a 220 V zásuvku, automatický parkovací asistent, strieborné lišty na nárazníkoch, sledovanie mŕtveho uhla a tiež ergonomické sedadlo s certifikáciou AGR.
Najvyššia výbava Ultimate obsahuje aj aktívne sledovanie v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat (obe pre automatickú prevodovku), panoramatickú strechu, panoramatickú kameru, vyhrievanie predných sedadiel a volantu. Strešné lyžiny sú v tejto výbave chrómové.
Dodajme, že cenník a katalóg pre model Grandland sú celkom pestré, takže aj keď si vyberiete nižší stupeň výbavy, môžete mať niektoré funkcie z vyšších stupňov – vďaka jednotlivým príplatkom alebo v rámci balíčkov.
My sme počas týždňa testovali verziu s motorom 1.2 Turbo s max. výkonom 96 kW (130 koní), 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Musíme uznať, že ide o tak dobre nakonfigurované vozidlo, že nemáme dôvod na kritiku – obzvlášť vďaka funkcii nočného videnia Night Vision, ktoré je za doplatok 1250 €.
Ak kupujete nový Grandland, zvážte tiež dokúpenie funkcie IntelliGrip, čo je adaptívna kontrola trakcie prostredníctvom piatich režimov jazdy s 18″ antracitovými kolesami za 390 €.
Napokon tu máme záruku na 5 rokov/150 000 km na motor, prevodovku a rozvodovku a k tomu navyše plná Opel asistencia na 5 rokov. Za doplatok 1048 € môžete mať záruku na úplne celé vozidlo.
Opel Grandland má celkovú dĺžku 4477 mm a výšku 1609-1630 mm v závislosti od verzie. Výška posedu je trocha vyššia ako v prípade sedanov či kombi, do auta sa tak nielen ľahko nastupuje, ale aj sa komfortne nakladajú deti do detských sedačiek.
Vďaka vyváženému dizajnu na cestách pôsobí skôr nenápadne, hoci spočiatku sa nám práve vzhľad prednej časti zdal takmer futuristický. Dnes sa asi všetci zhodneme na tom, že Opel Grandland je esteticky zlatou strednou cestou: je tak akurát konzervatívny aj moderný zároveň.
Bezmála 4,5-metrové SUV stojí na rázvore s dĺžkou 2675 mm, teda ho môžeme smelo považovať za akýsi štandard vo svojej triede a kategórii. Stále je to kompaktné vozidlo, ale už s potenciálom zvládať dlhé cesty po diaľniciach bez nelichotivých kompromisoch v jazdných vlastnostiach.
Dobrá správa: na Grandlande už nikdy nebudete musieť meniť žiarovky, pretože predné aj zadné svetlá sú v základe LED, Opel ich volá LED ECO. Vyššie výbavy majú vpredu špičkové svetlomety IntelliLux LED Pixel Matrix, ktoré automaticky vykroja svetelný lúč tak, aby neoslňovali vozidlá pred vami. Majú dobrý výkon, vidíte tak do obrovskej vzdialenosti.
Ak by ste ale chceli ešte viac, odporúčame priplatiť si za nočné videnie Night Vision. Technologicky ide o úchvatnú funkciu, ktorá sa dokáže premietnuť do vyššej bezpečnosti. Z fotografie vyššie môžete vidieť, že nočné videnie vidí aj v úplnej tme a do podstatne väčšej vzdialenosti ako stretávacie svetlomety. Navyše, ľudia a zvieratá sú na displeji vyznačení nápadným žltým rámom, ktorý periférne vidíte, aj keď sa pozeráte cez čelné okno. Na fotke nižšie môžete vidieť, že to funguje, dvojica ľudí stála na okraji vozovky asi 40 metrov pred vozidlom, počítač ich rozpoznal a označil:
Keď na prístrojovom paneli nemáte zapnuté nočné videnie (cez deň to ani nejde), grafika je slovom skvelá. Zvlášť oceňujeme vysoké rozlíšenie 12-palcovej obrazovky a inverznú grafiku, ktorá je však výborne čitateľná aj počas dňa.
Na čo sú nám dve rozhrania na ovládanie klimatizácie? Podstatné je vedieť, že to hlavné spravíte cez mechanický panel pod displejom, takže navštevovať virtuálne ovládacie centrum vlastne nebudete potrebovať.
Dva odkladacie priestory na mobily? Ani nie, ten so zásuvným krytom je tak malý, že väčší smartfón sa do neho nezmestí. Na mobil je vyhradený iný priestor v lakťovej opierke, ktorý je vybavený popruhom pre bezpečné pripevnenie k indukčnej nabíjačke:
Interiér vpredu patrí k tým jednoduchším, čo sa týka estetiky aj materiálového vyhotovenia. Vlastne nemáme dôvod na kritiku, pretože všetko je tu na dosah, priestor zodpovedá našim očakávaniam, snáď len tie povrchové materiály nepôsobia zvlášť hodnotným dojmom. Skrátka, klasika.
Kvalita sedenia je vynikajúca v každom prípade, no ide to aj lepšie: certifikácia od AGR nie len nejaká značka, ale výsledok dôsledného vývoja sedadiel tak, aby boli pre chrbticu zdravou oporou aj na veľmi dlhých jazdách. V tomto prípade sú vyhrievané, no nemajú elektronické nastavovanie. V stupni výbavy Business Elegance má takéto ergonimické sedadlo iba vodič, v Ultimate obe predné sedadlá.
Sedenie vzadu patrí k tým jednoduchším, hoci na prvý pohľad to vyzerá, akoby bola lavica vybavená rozmernejšími bočnicami. Je to len vecou čalúnenia. Sedadlá sú pohodlné, primerane priestranné, v testovanom vozidle sme vedeli stredové operadlo sklopiť do polohy lakťovej opierky a otvoriť tunel vedúci do kufra.
Batožinový priestor má základný objem 514 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa prístupňuje nákladný priestor s kapacitou 1652 l. Z praktického hľadiska je výbava kufra slabšia: máme tu pevný kryt, dva plastové háčiky, kotviace oká na bočných stenách a plytké priečinky po stranách. Najväčšie SUV značky Opel ponúka aj možnosť sklápania zadných sedadiel priamo z kufra, no v nami testovanej verzii nebolo.
Priestor na nohy je fajn, aj ten zodpovedá tomu, čo ponúkajú konkurenti, akurát stredový pasažier má priestor zmenšený o vystúpenú stredovú konzolu s výduchmi klimatizácie, nabíjacími konektormi a 220 V zásuvkou (nie 230 V).
Túto zásuvku sme vyskúšali aj prakticky na projektor **Xiaomi Mi Smart Projector 2 Pro**. Ide o luxusný kus techniky pre náročných, ktorý pre svoje schopnosti vzbudzuje dojem vyššej spotreby energie. Nie je to pravda, pretože sme ho vedeli bezproblémovo napájať z elektrickej siete Grandlandu (220 V, 120 W, 50 Hz), ktorá až taká výkonná nie je. Na Grandlande je skvelé, že do jeho zásuvky vložíte aj napájací kábel s uzemňovacím kolíkom, čo vôbec nie je bežné.
Mi Smart Projector 2 Pro pracoval celkom bezproblémovo, sám si zaostril a vyrovnal obraz, dokonca bol obraz dobre viditeľný aj počas letného dňa. Jediný problém je ten, že keď má auto vypnutý benzínový motor, dovolí odoberať energiu nanajvýš počas 10 minút. Grandland plug-in hybrid má podstatne väčší akumulátor, takže si môžete pozrieť aj celý film bez toho, aby ste štartovali benzínový motor.
Volič jazdných režimov Sport, Normal a Eco v podstate neovplyvňuje jazdné vlastnosti, mení sa predovšetkým logika radenia automatickej prevodovky a odozva motora. V režime Eco je Grandland veľmi pohodové auto s rozvážnymi reakciami na stlačenie akceleračného pedála a tendenciou držať motor v spodnom spektre zdravých otáčok, v športovom režime pôsobí svižnejšie. Hodnotíme to tak, že pri potrebe predchádzania na diaľnici využijete športový režim, ale počas väčšiny kilometrov v tomto aute budete preferovať Normal.
Ak si to vyžaduje situácia, môžete radenie prevodových stupňov prevziať do vlastných rúk, slúžia na to páčky za volantom.
Jazdné vlastnosti Opel Grandland zodpovedajú tomu, že ide o auto na kompaktnom podvozku s hmotnosťou 1461 kg, trojvalcovým motorom s krútiacim momentom 230 Nm s mierne vyššou svetlou výškou (188 mm) a karosériou. Auto pôsobí po väčšinu mestskej prevádzky svižne, poskytuje primeranú odozvu, riadi sa s ľahkosťou a ľahko sa s ním parkuje. Pri ofenzívnej jazde pomerne skoro narazíte na jeho limity, predovšetkým tendenciu k nedotáčavosti, v ostrých zákrutách pocítite tiež nakláňanie karosérie. Podvozok hodnotíme ako skôr tvrdší, avšak počas pokojnej jazdy dokáže účinne filtrovať mierne nerovnosti vozovky a poskytnúť tak komfort aj na pasažierom vzadu.
Všeobecne môžeme jazdné vlastnosti Opel Grandland v tejto konfigurácii označiť za vyvážené, orientované skôr na pokojného vodiča.
Zhrnutie testu Opel Grandland 1.2 Turbo 8AT
Opel Grandland je dobrým parťákom na cesty. Nesnaží sa prekvapovať luxusom ani vysokým výkonom, na druhej strane v ničom nepodlieza kvalitatívne štandardy, na ktoré sme zvyknutí. Práve vďaka tomu pôsobí ako také solídne SUV aj pre štvorčlenné rodiny, ktoré vedia s týmto autom vycestovať aj na dovolenku po Európe.Technické údaje Opel Grandland 1.2 Turbo 8AT | |
Rozmery, hmotnosti |
|
Pohon |
|
Max. rýchlosť | 188 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Spotreba podľa WLTP |
|
Batožinový priestor | 514 / 1652 dm3 |
Ceny |
|
uvedené ceny sú platné k termínu vydania testu, t.j. 4.1.2022 | |
Cena, Cenník, Ceny, Hodnotenie, Opel, Opel Grandland, Recenzia, Skúsenosti, Str, Suv, Test, Test Suv
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia