AUDI Q8 E-TRON: Zoznamujeme sa s najlepším elektromobilom značky Audi / 1. časť
Audi e-tron stanovil vysoké štandardy pre elektromobily a jeho pokračovateľ Q8 e-tron začína tam, kde e-tron skončil.
Vydané Text: Erik Stríž
Prečítajte si všetky časti nášho seriálu o Audi Q8 e-tron:
- AUDI Q8 E-TRON: Zoznamujeme sa s najlepším elektromobilom značky Audi / 1. časť
- Pozrite sa do zákulisia techniky v AUDI Q8 E-TRON. Náskok vďaka technike je stále aktuálny / 2. časť
- Tri motory sú štandard. Predstavujeme vrcholové AUDI SQ8 E-TRON a SQ8 SPORTBACK E-TRON / 3. časť
- AUDI Q8 E-TRON: Vyskladali sme ideálnu verziu / Audi dáva zákazníkom slobodu v konfigurácii vysnívaného SUV / 4. časť
Iné Q8
Je nové Audi Q8 e-tron elektrickou verziou brutálneho SUV Q8, respektíve plug-in hybridu Q8 TFSI e? Na prekvapenie nie, je však tým najlepším SUV elektromobilom, ktorý výrobca ponúka a v nasledujúcom období bude ponúkať. Skutočnosť, že tieto dva modely sú odlišné, potvrdzuje aj ich rozdielne umiestnenie v prehľade modelového portfólia na webových stránkach Audi.sk.
Audi Q8 e-tron je totiž evolúciou modelu Audi e-tron, a to tak významnej, že presahuje hranice konvenčného faceliftu. Audi sa rozhodlo pre zmenu názvu nielen preto, že svojím spôsobom môžeme hovoriť o novej generácii elektromobilu, ale aj preto, aby poukázala na jeho dominanciu portfóliu elektrických modelov.
Inzercia
Výrobca z Ingolstadtu tým jednoznačne uzavrel svoju nomenklatúru, elektrické SUV a Sportbacky majú východiskové názvy Q4 e-tron, Q6 e-tron (príde v 2023) a Q8 e-tron a dopĺňa ich e-tron GT quattro.
Takže, rozlúčme sa s Audi e-tron a zoznámte sa s Audi Q8 e-tron.
Facelift? Mali by sme hovoriť o novej generácii
Keď Audi odhalilo svoju novinku, priniesli sme o ňom správu medzi prvými s titulom „Audi vylepšilo čo sa dalo, dokonca aj samotný názov“. Rozsah inovácií je tak významný, že sotva môžeme hovoriť o obyčajnom facelifte, keďže spolu s estetikou karosérie výrobca modernizoval aj technológie, motory, batérie a podvozok. Hovoriť o novej generácii by mohlo byť na mieste, avšak Audi trvá na facelifte.
S dĺžkou vozidla 4 915 mm, šírkou 1 937 mm a výškou 1 619 mm pre Sportback a 1 633 mm pre SUV ponúka Q8 e-tron maximum priestoru a pohodlia, dokonca aj s dlhou prednou kapotou. Pod ňou je skrytý 62-litrový odkladací priestor na nabíjacie káble – frunk. Pre zaujímavosť, modely SQ8 e-tron a SQ8 Sportback e-tron sú o dva milimetre nižšie a o 39 milimetrov širšie. Rázvor 2 928 mm poskytuje veľa priestoru pre nohy aj na zadných sedadlách a vozidlo má veľkorysý úložný objem 569 litrov pre SUV a 528 litrov pre Sportback.
Audi ďalej modernizovalo technológiu digitálnych matrixových LED svetlometov, teraz majú ešte viac funkcií ako predtým a dostali optickú podporu v podobe LED pásika v hornej časti mriežky. Tento nový vizuálny prvok spája obe svetelné jednotky s nápadnou single-frame maskou. Spojovací LED pás, ale červený, nachádzame aj vzadu. Zaujímavosťou je, že na piatych dverách nenájdete popri názve Q8 (resp. SQ8) aj nápis e-tron, ten je zakomponovaný do zadného nárazníka a na spodok prednej single-frame masky.
Dizajnové zmeny sú viditeľné, vďaka nim novinku jednoznačne odlíšite od odchádzajúcej verzie, no majú aj svoj funkčný význam: úpravami prednej masky a karosérie Audi dosiahlo ďalšie zníženie koeficientu odporu vzduchu z 0,26 na 0,24 cw pre Q8 Sportback e-tron a z 0,28 na 0,27 cw pre Q8 e-tron. Dôraz na aerodynamiku sa prejavil aj na takom detaile, akým je vyhotovenie loga. Zatiaľ čo vzadu je logo klasické trojrozmerné, vpredu je celkom ploché, aby nespôsobovalo turbulencie obtekajúceho vzduchu. Spolu s tým Audi dosiahlo ďalšie zvýšenie účinnosti novými motormi a softvérovými vylepšeniami. Na každej maličkosti záleží, keď ide o dosahovanie špičkovej efektivity.
Výkonnejšie akumulátory pre menej časté nabíjanie
Audi Q8 e-tron pokračuje tam, kde pôvodný E-Tron skončil, či už z hľadiska výkonu alebo dojazdu. Trakčný akumulátor mal doteraz 65 kWh v E-Tron 50, zatiaľ čo drahšie verzie 55 a S mohli čerpať až 87 kWh energie. Po facelifte a zmene na Q8 e-tron má batéria v konfigurácii Q8 E-Tron 50 až 89 kWh.
Verzie 55 a S teraz majú na palube akumulátor s kapacitou 106 kWh (gross: 114 kWh), dojazd tak môže dosahovať až 494 km pre SUV a až 513 km pre Sportback.
Všetky verzie Q8 e-tron majú pohon všetkých kolies, hoci nápis quattro na karosérii nenájdete. Vo východiskovej konfigurácii sú v aute dva motory, každý na jednej náprave, no vrcholové SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron poháňajú tri motory – na zadnej náprave sú dva. Výkon elektrického pohonu SQ8 dosahuje 370 kW a krútiaci moment 973 Nm, maximálna rýchlosť je softvérovo obmedzená na 210 km/h.
Audi Q8 55 e-tron a Audi Q8 Sportback 55 e-tron so svojimi dvoma motormi generujú výkon 300 kW v režime boost a krútiaci moment 664 Nm. Ich dojazd je až 582 km pre SUV a až 600 km pre Sportback (v súlade s WLTP) a maximálna rýchlosť, rovnako ako rýchlosť modelu Q8 50 e-tron (250 kW), je obmedzená na 200 km/h.
Pôsobivé je, že Audi Q8 e-tron sa štandardne dodáva so vzduchovým odpružením s riadeným tlmením nárazov. Výšku karosérie možno v závislosti od jazdnej situácie meniť celkovo až o fantastických 76 milimetrov a výrobca avizuje ešte lepšie vyladenie tlmenia. Očakávať máme lepšiu responzívnosť a dojem šoférovania ľahšieho vozidla. Tešíme sa na redakčný test na slovenských cestách.
Audi Q8 e-tron sa budeme počas januára venovať v celkovo štyroch príspevkoch. Po tomto úvodnom zoznámení sa s modelom predstavíme technologické riešenia a nuansy skryté v útrobách podvozka, karosérie a v interiéri, následne podrobnejšie predstavíme vrcholové verzie SQ8 e-tron a napokon vám podaríme s výberom ideálnej konfigurácie v našom formáte Poradca pri kúpe.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia