V meste prejde 687 km, nabije sa za 18 minút a má záruku 7 rokov, no nebojíme sa pripomenúť ani to, že vlastníctvo elektromobilu obnáša akceptovanie kompromisov.
* **V článku sa dočítate o tom, prečo KIA EV získala ocenenie AUTO ROKA 2022 od The Drive**.
* **Venujeme sa aj tomu, aké sú nepriaznivé stránky vlastníctva elektromobilu**.
* **Tieto témy sme spojili, pretože nie je dobré zatvárať oči pred očividným, namiesto toho musíme jasne povedať, že toto sú pre, toto sú proti a nech sa zákazník rozhodne sám**.
###
Kia EV6 právom patrí k najpôsobivejším elektromobilom na trhu. Nejde len o **kapacity akumulátorov 58 a 77,4 kWh**, ktoré v závislosti od konfigurácie umožňujú **mestský dojazd na úrovni až do 539-687 kilometrov**, ale aj teoretickú maximálnu rýchlosť nabíjania výkonom až 240 kW, čo zodpovedá 18 minútam stráveným na nabíjačke.
Pri tomto údaji je potrebné uvedomiť si, že ide o čas nabíjania akumulátora z kapacity 10 percent na 80 percent, čo je považované za ideálne rozpätie. Nabíjanie jednosmerným prúdom na nabíjacej stanici s výkonom 50 kW potrvá 73 minút, čo je stále prijateľná hodnota, ak zvážime, že elektromobil sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva.
Doslova [ovácie od motoristických novinárov si medzičasom Kia vyslúžila aj za verziu EV6 GT](https://www.autoviny.sk/testy/124008/prvy-test-kia-ev6-gt-sokujuce-vylepsenie-uz-aj-tak-vynikajuceho-zakladu), ktorou značka dokázala, že aj s elektrickým pohonom možno robiť divy a upraviť jazdné vlastnosti tak, aby zodpovedali vysokým nárokom všetkých fanúšikov športovej jazdy. Navyše, ide o najvýkonnejšie auto, aké kedy KIA vyrobila.
### Početné ocenenia pre KIA EV6
Nielen pre uvedené vlastnosti, ale aj pre celkový charakter vozidla, **[KIA EV6 získala ocenenie Auto roka 2022 od Car of the Year (COTY)](https://www.autoviny.sk/novinky/123439/autom-roka-2022-sa-stal-elektromobil-kia-ev6-v-meste-prejde-687-km-nabije-sa-za-18-minut-a-ma-zaruku-7-rokov)** ešte začiatkom tohto roka, potom prišlo ocenenie od Nemcov [Das Goldene Lenkrad v kategórii najlepšie kompaktné SUV](https://www.autoviny.sk/novinky/124207/triumf-pre-kia-ev6-a-sportage-phev-podla-nemcov-ide-o-dve-najlepsie-kompaktne-suv-na-trhu), predtým [bodovala v iF Design Awards 2022](https://www.autoviny.sk/novinky/123666/kia-ev6-bodovala-v-if-design-awards-2022-a-prispela-k-uspechu-znacky-kia-na-slovensku) a teraz sa automobilka teší z ďalších ocenení: **[TopGear Najlepšia automobilka roka 2022](https://www.autoviny.sk/novinky/124327/chlapci-z-topgearu-v-tom-maju-jasno-najlepsou-automobilkou-roka-je-kia-ziskala-ocenenie-topgearcom-2022)** a od **The Drive** zasa ocenenie **Elektromobil roka 2022**.
„Kia EV6 na náš tím mimoriadne zapôsobila – úroveň myslenia a starostlivosti, ktorá bola vynaložená na vytvorenie prístupnejšieho a dostupnejšieho elektrického vozidla, je očividná. Má dizajn, za ktorým sa otočíte, praktická dojazd, vynikajúci výkon a ovládateľnosť a skvelú sadu pokročilých asistenčných funkcií pre vodiča,“ povedal **Kyle Cheromcha, šéfredaktor The Drive**. „A mať toto všetko chránené výnimočnou továrenskou zárukou – toto je typ auta, ktorý skutočne prinúti ľudí prejsť na EV, namiesto toho, aby o tom len uvažovali.“
To, že porota vo svojom hodnotení zohľadňovala aj záruky od výrobcu, má svoj význam. Ľudia sa totiž stále boja elektromobilov práve kvôli všeobecnej mienke o ich obmedzenej spoľahlivosti, najmä sa obývajú degredácie batérie. Kia ponúka na všetky svoje nové autá **prenosnú záruku na 7 rokov alebo do 150 000 kilometrov**, platí pritom aj na trakčný akumulátor. Ide o záruku na stratu kapacity pod úroveň 70 % pôvodnej kapacity. Existujú totiž výrobcovia, ktorí na trakčné akumulátory poskytujú záruku len dva roky, čo celkom prirodzene vedie k špekuláciám o ich životnosti, hoci často neprávom.
Ústredným pojmom spolupráce značky Kia so slovenským hercom je „inšpirácia“.
### Nepriaznivé stránky elektromobility tu sú a je dobré, že o nich vieme
Automobilky medzi sebou súperia o to, ktorá z nich vyvinie a uvedie na trhy čo najlepší elektromobil. Musia to spraviť tak, aby boli základné ceny týchto technologických vlajkových lodí relatívne nízke (rozumejme medzi 30- až 50-tisíc eurami), pritom autá musia byť špičkovo vybavené a schopné nielen dlhého dojazdu, ale aj rýchleho nabíjania.
V praxi sa môžeme stretávať s rôznymi reáliami vlastníctva elektromobilu, všetky pritom nie sú len pozitívne. Lenže práve v ich prípade platí pravidlo, že **auto sa má prispôsobiť majiteľovi a nie naopak**. Už výber auta má byť podriadený tejto myšlienke. **Elektromobil si má dnes kupovať najmä ten, kto vie, že ho bude vedieť využiť na sto percent a určité obmedzenia pre neho nebudú dôležité**.
**Moderné elektromobily sú už dnes vhodné pre väčšinu motoristov aj na Slovensku**. Kto auto používa na krátke a stredne dlhé trasy a má prístup k nabíjacej infraštruktúre, napríklad aj prostredníctvom konvenčnej elektrickej zásuvky vo vlastnom dome, ten môže na jedno nabitie jazdiť aj týždeň. A keď potrebuje prejsť dlhšiu vzdialenosť, musí si trasu dôslednejšie naplánovať, zohľadniť dostupnosť nabíjacích bodov a počítať s dlhším časom cestovania. No ako ukázal náš [praktický test vycestovania do Chorvátska na elektromobile](https://www.autoviny.sk/testy/123939/test-zobrali-sme-skodu-enyaq-sportline-iv-80x-na-dovolenku-k-moru-tyzden-nam-ukazal-ze-ide-o-plnohodnotne-auto-a-nie-o-brzdu-ciest-data), to zdržanie napokon rozhodne nebolo tak zásadné.
Oprávnená je však kritika predovšetkých dvoch faktov, ktoré súvisia s nabíjaním elektromobilov. V pravom rade je to **upozornenie výrobcov, že rýchlonabíjanie môže viesť k predčasnej degradácii kapacity akumulátora** – za bežných okolností sa preto **odporúča nabíjať pomalšie, dlhšie**, a to práve v čase nepoužívania auta.
Druhým sporným bodom je **reálna rýchlosť nabíjania na nabíjacích staniciach** – spravidla teoretické maximálne výkony dosiahne len málokto a môže sa stať, že výkon nabíjačky klesne pod akceptovateľnú úroveň.
To sú však reálie, ktoré pre mnohých **nie sú žiadnym dôvodom na odmietnutie kúpy**. Z našich redakčných skúseností môžeme potvrdiť, že mať jeden názor na elektromobily ako také nie je správne a ani možné. **Záleží na preferenciách, životnom štýle a potrebách zákazníka**. Kto potrebuje jazdiť krížom cez celé Slovensko dvakrát týždenne, ten si radšej vyberie auto s naftovým pohonom, nie elektromobil. A kto jazdí 90 percent času na krátke vzdialenosti na úrovni desiatok kilometrov a má na parkovisku vyvedenú elektrickú zásuvku, ten sa namiesto dojazdu môže sústrediť na praktickú stránku vozidla, jeho jazdné vlastnosti a hodnotný interiér. A v týchto ohľadoch KIA EV6 naozaj dokáže vyniknúť.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Najlepší elektromobil roka 2022 je Kia EV6. Sú už elektromobily vhodné pre každého? Odpovede vás možno prekvapia
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk