Najlepší elektromobil roka 2022 je Kia EV6. Sú už elektromobily vhodné pre každého? Odpovede vás možno prekvapia

V meste prejde 687 km, nabije sa za 18 minút a má záruku 7 rokov, no nebojíme sa pripomenúť ani to, že vlastníctvo elektromobilu obnáša akceptovanie kompromisov.
Vydané  Text: 
* **V článku sa dočítate o tom, prečo KIA EV získala ocenenie AUTO ROKA 2022 od The Drive**. * **Venujeme sa aj tomu, aké sú nepriaznivé stránky vlastníctva elektromobilu**. * **Tieto témy sme spojili, pretože nie je dobré zatvárať oči pred očividným, namiesto toho musíme jasne povedať, že toto sú pre, toto sú proti a nech sa zákazník rozhodne sám**. ### Kia EV6 právom patrí k najpôsobivejším elektromobilom na trhu. Nejde len o **kapacity akumulátorov 58 a 77,4 kWh**, ktoré v závislosti od konfigurácie umožňujú **mestský dojazd na úrovni až do 539-687 kilometrov**, ale aj teoretickú maximálnu rýchlosť nabíjania výkonom až 240 kW, čo zodpovedá 18 minútam stráveným na nabíjačke. Pri tomto údaji je potrebné uvedomiť si, že ide o čas nabíjania akumulátora z kapacity 10 percent na 80 percent, čo je považované za ideálne rozpätie. Nabíjanie jednosmerným prúdom na nabíjacej stanici s výkonom 50 kW potrvá 73 minút, čo je stále prijateľná hodnota, ak zvážime, že elektromobil sa nabíja vtedy, keď sa nepoužíva. Doslova [ovácie od motoristických novinárov si medzičasom Kia vyslúžila aj za verziu EV6 GT](https://www.autoviny.sk/testy/124008/prvy-test-kia-ev6-gt-sokujuce-vylepsenie-uz-aj-tak-vynikajuceho-zakladu), ktorou značka dokázala, že aj s elektrickým pohonom možno robiť divy a upraviť jazdné vlastnosti tak, aby zodpovedali vysokým nárokom všetkých fanúšikov športovej jazdy. Navyše, ide o najvýkonnejšie auto, aké kedy KIA vyrobila. ### Početné ocenenia pre KIA EV6 Nielen pre uvedené vlastnosti, ale aj pre celkový charakter vozidla, **[KIA EV6 získala ocenenie Auto roka 2022 od Car of the Year (COTY)](https://www.autoviny.sk/novinky/123439/autom-roka-2022-sa-stal-elektromobil-kia-ev6-v-meste-prejde-687-km-nabije-sa-za-18-minut-a-ma-zaruku-7-rokov)** ešte začiatkom tohto roka, potom prišlo ocenenie od Nemcov [Das Goldene Lenkrad v kategórii najlepšie kompaktné SUV](https://www.autoviny.sk/novinky/124207/triumf-pre-kia-ev6-a-sportage-phev-podla-nemcov-ide-o-dve-najlepsie-kompaktne-suv-na-trhu), predtým [bodovala v iF Design Awards 2022](https://www.autoviny.sk/novinky/123666/kia-ev6-bodovala-v-if-design-awards-2022-a-prispela-k-uspechu-znacky-kia-na-slovensku) a teraz sa automobilka teší z ďalších ocenení: **[TopGear Najlepšia automobilka roka 2022](https://www.autoviny.sk/novinky/124327/chlapci-z-topgearu-v-tom-maju-jasno-najlepsou-automobilkou-roka-je-kia-ziskala-ocenenie-topgearcom-2022)** a od **The Drive** zasa ocenenie **Elektromobil roka 2022**. „Kia EV6 na náš tím mimoriadne zapôsobila – úroveň myslenia a starostlivosti, ktorá bola vynaložená na vytvorenie prístupnejšieho a dostupnejšieho elektrického vozidla, je očividná. Má dizajn, za ktorým sa otočíte, praktická dojazd, vynikajúci výkon a ovládateľnosť a skvelú sadu pokročilých asistenčných funkcií pre vodiča,“ povedal **Kyle Cheromcha, šéfredaktor The Drive**. „A mať toto všetko chránené výnimočnou továrenskou zárukou – toto je typ auta, ktorý skutočne prinúti ľudí prejsť na EV, namiesto toho, aby o tom len uvažovali.“ To, že porota vo svojom hodnotení zohľadňovala aj záruky od výrobcu, má svoj význam. Ľudia sa totiž stále boja elektromobilov práve kvôli všeobecnej mienke o ich obmedzenej spoľahlivosti, najmä sa obývajú degredácie batérie. Kia ponúka na všetky svoje nové autá **prenosnú záruku na 7 rokov alebo do 150 000 kilometrov**, platí pritom aj na trakčný akumulátor. Ide o záruku na stratu kapacity pod úroveň 70 % pôvodnej kapacity. Existujú totiž výrobcovia, ktorí na trakčné akumulátory poskytujú záruku len dva roky, čo celkom prirodzene vedie k špekuláciám o ich životnosti, hoci často neprávom.
Európske Auto roka 2022 je Kia EV6

Kia má nového ambasádora, na výhody elektromobilov bude poukazovať herec Juraj Loj

Ústredným pojmom spolupráce značky Kia so slovenským hercom je „inšpirácia“.

### Nepriaznivé stránky elektromobility tu sú a je dobré, že o nich vieme Automobilky medzi sebou súperia o to, ktorá z nich vyvinie a uvedie na trhy čo najlepší elektromobil. Musia to spraviť tak, aby boli základné ceny týchto technologických vlajkových lodí relatívne nízke (rozumejme medzi 30- až 50-tisíc eurami), pritom autá musia byť špičkovo vybavené a schopné nielen dlhého dojazdu, ale aj rýchleho nabíjania. V praxi sa môžeme stretávať s rôznymi reáliami vlastníctva elektromobilu, všetky pritom nie sú len pozitívne. Lenže práve v ich prípade platí pravidlo, že **auto sa má prispôsobiť majiteľovi a nie naopak**. Už výber auta má byť podriadený tejto myšlienke. **Elektromobil si má dnes kupovať najmä ten, kto vie, že ho bude vedieť využiť na sto percent a určité obmedzenia pre neho nebudú dôležité**. **Moderné elektromobily sú už dnes vhodné pre väčšinu motoristov aj na Slovensku**. Kto auto používa na krátke a stredne dlhé trasy a má prístup k nabíjacej infraštruktúre, napríklad aj prostredníctvom konvenčnej elektrickej zásuvky vo vlastnom dome, ten môže na jedno nabitie jazdiť aj týždeň. A keď potrebuje prejsť dlhšiu vzdialenosť, musí si trasu dôslednejšie naplánovať, zohľadniť dostupnosť nabíjacích bodov a počítať s dlhším časom cestovania. No ako ukázal náš [praktický test vycestovania do Chorvátska na elektromobile](https://www.autoviny.sk/testy/123939/test-zobrali-sme-skodu-enyaq-sportline-iv-80x-na-dovolenku-k-moru-tyzden-nam-ukazal-ze-ide-o-plnohodnotne-auto-a-nie-o-brzdu-ciest-data), to zdržanie napokon rozhodne nebolo tak zásadné.
Oprávnená je však kritika predovšetkých dvoch faktov, ktoré súvisia s nabíjaním elektromobilov. V pravom rade je to **upozornenie výrobcov, že rýchlonabíjanie môže viesť k predčasnej degradácii kapacity akumulátora** – za bežných okolností sa preto **odporúča nabíjať pomalšie, dlhšie**, a to práve v čase nepoužívania auta. Druhým sporným bodom je **reálna rýchlosť nabíjania na nabíjacích staniciach** – spravidla teoretické maximálne výkony dosiahne len málokto a môže sa stať, že výkon nabíjačky klesne pod akceptovateľnú úroveň. To sú však reálie, ktoré pre mnohých **nie sú žiadnym dôvodom na odmietnutie kúpy**. Z našich redakčných skúseností môžeme potvrdiť, že mať jeden názor na elektromobily ako také nie je správne a ani možné. **Záleží na preferenciách, životnom štýle a potrebách zákazníka**. Kto potrebuje jazdiť krížom cez celé Slovensko dvakrát týždenne, ten si radšej vyberie auto s naftovým pohonom, nie elektromobil. A kto jazdí 90 percent času na krátke vzdialenosti na úrovni desiatok kilometrov a má na parkovisku vyvedenú elektrickú zásuvku, ten sa namiesto dojazdu môže sústrediť na praktickú stránku vozidla, jeho jazdné vlastnosti a hodnotný interiér. A v týchto ohľadoch KIA EV6 naozaj dokáže vyniknúť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia