TEST: Zabudnite na Teslu! Peugeot e-2008 je prototyp dokonalého elektromobilu

Týždeň s elektrickým crossoverom od Peugeotu bol prekvapivo príjemným zážitkom.
Vydané  Text: 
Pokiaľ ide o rozdeľovanie testovacích áut, pri slovnom spojení „elektrický Peugeot“ vidieť razantný útlm redakčného šumu. Náš obmedzený záujem o elektromobily PSA (po novom Stellantis) vychádza z ich doterajšieho prístupu k vývoju modelov na baterky. **Väčšina elektrických vozidiel vznikla narýchlo reinkarnáciou spaľovacích verzií, ktoré už boli v ponuke.** Na výber bol pritom vždy len jeden druh elektromotora s výkonom 100 kW (136 k) a akumulátor s kapacitou 50 alebo 75 kWh. **Vďaka copy-paste stratégii dnes nájdete tento pohon v každom elektrickom modeli koncernu PSA,** pričom optimalizácii dojazdu alebo prispôsobeniu technologickej výbavy na palube Francúzi spočiatku nevenovali žiadnu pozornosť. Zatiaľ čo iní výrobcovia riešili pri elektrickom pohodne vplyv otextovanej bočnice pneumatík na aerodynamiku a dojazd, Citroën s Peugeotom boli schopní pustiť do sveta elektromobil s halogénovými žiarovkami a manuálnou klimatizáciou. Dodnes vlastne netušíme, prečo sa PSA rozhodlo vyprodukovať takto narýchlo vyvinuté elektromobily. Potrebovali rýchlo znížiť priemer flotilových emisií, aby mohli naďalej predávať naftové modely? Alebo si chceli zlepšiť imidž tým, že každý model dostane aj elektrifikovanú verziu? Ktovie.
### Z ROKA NA ROK LEPŠÍ Dobrou správou je, že **Peugeot začal v tomto roku svoje elektrifikované modely postupne vylepšovať.** Príkladom môže byť aj testovaný Peugeot e-2008, ktorý od roku 2022 narába s energiou efektívnejšie. Klesla nielen spotreba pohonu, ale vďaka novým pneumatikám či nižším energetickým nárokom vykurovacej a klimatizačnej sústavy stúpol dojazd až o 25 km. V roku 2023 príde v modeloch e-208 a e-308 na scénu úplne nová pohonná sústava s vyšším výkonom, ešte nižšou spotrebou a rýchlejším nabíjaním. **V číselnom podaní by zmeny mali predstavovať zlepšenie dojazdu o ďalších 10,5 %.** A to všetko bez potreby navyšovania kapacity akumulátora, ktorý zostáva na úrovni 50 kWh (brutto).
### IDEÁLNY ELEKTROMOBIL Aj vďaka týmto vylepšeniam sa Peugeot pomaličky približuje k tomu, čo v redakcii označujeme ako ideálny elektromobil. Aké sú argumenty? **Menšia baterka znižuje náklady, hmotnosť aj podiel vyťažených nerastných surovín.** To znamená, že jej výroba je lacnejšia, ekologickejšia a udržateľnejšia. A keďže je celé auto stále pomerne ľahké, neutrpí cestná infraštruktúra a vodič sa môže tešiť z lepších jazdných vlastností. To všetko pri zachovaní dojazdu 300 – 400 kilometrov, ktorý väčšina denne dochádzajúcich vodičov aj tak nestihne využiť.
### FEŠÁK Navyše všetky spomínané výhody dokáže Peugeot zabaliť do mimoriadne atraktívneho šatu. To, že malý crossover vzbudzuje pozornosť ani netreba zásadne rozpitvávať. **Stačí sa pozrieť okolo seba a veľmi rýchlo zistíte, že na slovenských cestách má Peugeot 2008 pomerne pevné postavenie.** Elektrická verzia k tomu všetkému pridáva zaujímavo zafarbenú prednú masku a detaily so štylizovaným písmenom „e“. A tam vizuálne rozdiely v porovnaní so spaľovacou verziou končia. To isté platí aj pri pohľade do interiéru.
Vnútri už nikoho neprekvapí typická digitálna prístrojová doska, priam až hranatý volant či veľmi zaujímavo stvárnená páka voliča smeru a veľká dotyková obrazovka. Špecialitou Peugeotu je digitálny prístrojový štít pred vodičom. Podľa závažnosti informácie dokážu napríklad výstrahy prekryť všetko, čo je na obrazovke. Len preto, aby ste naozaj pochopili, že sa deje niečo vážne. Samozrejme, nechýba možnosť nastavenia vlastného zobrazenia. Takže sa môžete pozerať na futuristicky stvárnený rýchlomer a otáčkomer, aktivitu asistenčných systémov alebo na mapu navigácie. Pokiaľ obľubujete práve mapu, odporúčame zobraziť si ju práve pred sebou.
Zostane vám tak priestor na stredovej obrazovke. A ten budete potrebovať napríklad na rýchly prístup na nastavenie teploty, rýchlosti ventilátora alebo na zmenu rozvodu vzduchu. **Na tieto úkony už Peugeot neposkytuje klasické tlačidlá.** Pod stredovou obrazovkou nájdete iba zopár fyzických a dotykových tlačidiel, všetko ostatné vyriešite cez dotykovú obrazovku. Mladú generáciu odchovanú na dotykových displejoch mobilných telefónov to možno osloví. No z nášho pohľadu je oveľa jednoduchšie a bezpečnejšie používať klasické tlačidlá.
Pri spôsobe ovládania musíme spomenúť aj spôsob, akým sa ovládajú asistenčné systémy a adaptívny tempomat. Na ovládanie asistenčných systémov slúžia tlačidlá pred ľavým kolenom vodiča, citlivo fungujúci adaptívny tempomat zase na konzole pod volantom. To znamená, že na tlačidlá a ovládače nevidíte a musíte sa ich naučiť naspamäť. **Možno to na prvý pohľad vyzerá komplikovane, no po čase to budete robiť automaticky.**
### ZIMNÁ PREVÁZDKA Pokiaľ ide o samotné jazdné vlastnosti, Peugeot e-2008 skutočne ťaží zo svojej (relatívne) nízkej hmotnosti. Auto sa v každej situácii ovláda ľahko, pričom na slovenských cestách zostáva príjemne poddajné. A keďže tu nemáme obrovskú a ťažkú baterku, naladenie podvozka nestratilo nič z vlastností typických pre spaľovaciu verziu. **Jediné, na čo si budete musieť v zime dávať špeciálny pozor, je trakcia.** Odľahčený motorový priestor v kombinácii s predným náhonom a okamžitými reakciami elektromotora spôsobuje pri silnejšom zošliapnutí akcelerátora preklz. Ak sa potrebujete z križovatky rýchlejšie rozbehnúť, odporúčame zrýchľovať kontinuálne pred prostým zošliapnutím pedála na podlahu.
Samozrejme, samostatnou kapitolou v zime je elektrický dojazd. **Tu autu pomáha už viackrát spomínaná hmotnosť a kompaktné rozmery.** Napriek chladnejšiemu počasiu sa môžete spoľahnúť na približne 200 – 250 kilometrov (v závislosti od jazdného režimu) bez potreby nabíjania. Toto číslo potvrdzuje aj priemerná spotreba počas testovacieho týždňa na úrovni 22 až 24 kWh/100 km v kombinovanej prevádzke (vrátane diaľnice).
**Našťastie, samotné nabíjanie prebiehalo aj v zime pomerne rýchlo,** čo pri častejších zastávkach pri stojanoch nepochybne oceníte. Samozrejme, krivka výkonu s pribúdajúcimi percentami postupne klesá, nad hranicou 80 % preto rátajte už len s 30 kW nabíjacím výkonom.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia