Test Mazda CX-60 PHEV: Takmer dokonalé SUV / Cena, výbava, spotreba, jazdné vlastnosti

Mazda CX-60 je ako plug-in hybrid výborné auto, ale nevyhla sa nedostatkom, ktoré kazia inak vynikajúci celkový dojem.
Vydané  Text: 
Mazda CX-60 je najväčšie SUV japonskej značky predávané v našom regióne a zároveň najvyspelejšie. Mazda vynaložila pri vývoji modelu mimoriadne úsilie a počas našej prvej skúsenosti s týmto modelom sme sa stretli priamo s pracovníkmi z vývoja, ktorých zaujímali prvé ohlasy od motoristických novinárov. Táto nevšedná skúsenosť len poukazuje na to, že Mazde skutočne záleží na tom, čo si ľudia o jej autách myslia a majú záujem spraviť ich čo najlepšie. Poznatky z prvých jázd totiž mieni premietnuť do vyladenia vozidla. Na štandardný týždňový redakčný test Mazdy CX-60 vo verzii plug-in hybrid sme sa preto veľmi tešili, pretože sme očakávali dokonalé vyladenie automobilu. Snáď práve pre vysoké očakávania sme sa neubránili rozčarovaniu z niektorých nedotiahnutých detailov. Sú totiž v silnom kontraste s tým dobrým, čo sa Mazde naozaj vydarilo. Súčasne uznanlivo dvíhame obočie nad tým, ako sa japonskej značke podarilo zabezpečiť  prémiovú atmosféru na palube. Čítajte našu recenziu Mazda CX-60 PHEV ďalej.

Mazda CX-60: Ceny, výbavy a ponuka motorizácií

SUV Mazda CX-60 sa na Slovensku predáva v štyroch stupňoch výbavy a zatiaľ v troch motorizáciách. Ide o stupne výbav Prime-line, Executive-line, Homura a Takumi. Motorizácie sú nasledovné: <ul/u>
  • naftový e-Skyactiv D 200 k (147 kW), 3283 ccm, 2WD, 8-stupňová automatická prevodovka
  • naftový e-Skyactiv D 254 k (187 kW), 3283 ccm, pohon AWD, 8-stupňová automatická prevodovka
  • benzínový plug-in hybrid e-Skyactiv PHEV 327 k (241 kW), 2488 ccm, pohon všetkých kolies AWD, 8-stupňová automatická prevodovka
Ponuka modelu je tak pomerne jednoduchá, prehľadná a zodpovedajúca aktuálnej dobe. Výkonom pohonov pritom Mazda CX-60 mieri vyššie, čím demonštruje tendencie zaradiť do prémiovej kategórie. Napokon, toľko aj stojí, cena CX-60 začína na 44 390 € a najvýkonnejší variant (PHEV) vo výbave Takumi figuruje v cenníku od 60 810 €. To sú už poriadne sumy, no a keď si pripočítate náklady na bielu metalízu Rhodium White za 900 €, panoramatické strešné okno za 1 350 €, paket Safety za 1 600 €, audiosystém Bose za 2 850 € alebo lakovaný čierny kryt kľúča za 126,98 € a ďalšie položky, zrazu celková cena za takto vybavenú Mazdu CX-60 prekoná aj 67-tisíc eur. Áno, mať vysoké očakávania a nároky je na mieste.základná výbava s názvom Prime-line je mimoriadne hodnotná a môžete ju konfigurovať aj s pohonom PHEV, čo nebýva bežné. Za základnú cenu dostanete napríklad:
  • 18-palcové tmavo šedé disky z ľahkej zliatiny;
  • 12″ centrálny displej s navigáciou, rádiom AM/FM/DAB, bezdrôtové Apple Carplay, Android Auto;
  • 12″ prístrojový displej;
  • dvojzónovú automatickú klimatizáciu;
  • zadné parkovacie senzory;
  • operadlá zadných sedadiel: sklopné v pomere 40:20:40 so vstavanou lakťovou opierkou;
  • kameru sledujúcu prevádz­ku pred vozidlom;
  • asistent zmeny jaz­dného pruhu (BSM) s funkciou upozornenia premávky za vozidlom (RCTA);
  • Systém pre roz­poz­návanie dopravných značiek (TSR);
  • LED svetlomety s automatickou reguláciou dosahu svetlometov;
  • tempomat, obmedzovač rýchlosti;
  • alarm;
  • tmavé látkové čalúnenie interiéru;
  • sada na opravu defektu (teda nie rezervné koleso).
 

Testovaná konfigurácia Mazda CX-60 PHEV

My sme testovali Mazdu CX-60 v konfigurácii s pohonom všetkých kolies, ktorý poháňa kombinácia benzínu a elektriny (PHEV). Ide o 2,5-litrový benzínový motor e-SKYACTIV s max. výkonom 141 kW (191 koní), ktorý spoločne s elektrickým motorom vyvinú max. výkon 241 kW (327 koní). Prevodovka je 8-stupňová automatická a počas jazdy si môžete vybrať, či chcete jazdiť kombinovane, čisto benzínovo alebo čisto elektricky.
Maximálny výkon benzínového motora 141 kW (192 k) pri 6000 ot./min.
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora 261 Nm pri 4000 ot./min
Maximálny výkon elektromotora 129 kW (175 k)
Max. krútiaci moment elektromotora 270 Nm pri 400 a viac ot./min
Maximálny výkon PHEV systému 241 kW (327 k)
Max. krútiaci moment PHEV systému 500 Nm pri 4 000 ot./min
Stupeň výbavy Takumi je tým najlepším, čo Mazda CX-60 ponúka, obsahuje napríklad:
  • 20-palcové disky kolies;
  • kožené poťahy sedadiel;
  • elektrické nastavenie volantu;
  • 230 V zásuvku s max. výkonom 150 W;
  • štartovanie tlačidlom a Smart Keyless Entry;
  • predný a zadný parkovací asistent;
  • početné esteticko-funkčné doplnky exteriéru;
  • automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel (HBC);
  • zadnú parkovaciu kameru;
  • head-up displej s projekciou na čelné sklo;
  • vyhrievanie zadných sedadiel;
  • + funkcie z nižších výbav, ako vyhrievaný volant, vyhrievané a klimatizované sedadlá
Rozdiel medzi najnižšou výbavou Prime-line a najvyššou Takumi je 10-tisíc eur. Keby sme si model CX-60 vyberali my, zrejme by sme sa rozhodli pre stupeň výbavy Exclusive-line (2. najnižšia), pretože obsahuje 20″ disky, head-up displej, plnú bezpečnosť, bezkľúčové ovládanie aj zadnú kameru.  

Subjektívne dojmy z interiéru

Pri prvom stretnutí s Mazdou CX-60 sme postrehli, že od druhého najväčšie SUV CX-5 má celkom odlišný interiér s výrazne prémiovejším charakterom. Pritom už CX-5 má veľmi hodnotný interiér, ktorý môže bez problémov konkurovať nemeckým prémiovkám. Väčšia CX-60 má interiér priestrannejší, materiálovo pestrejší a viditeľne dotiahnutý až do dokonalosti. Lakťová opierka pre vodiča a spolujazdca je robustná, široká a má krídlové dvierka, stredový tunel je plochý a široký a drevený dekor ho chráni pred drobnými poškodeniami. Kožená hlavica páky prevodovky slúži ako madlo na zápästie a ovládač multimediálneho systému pod ňou spĺňa všetky naše požiadavky na ergonómiu a bezpečnosť. Pracovať s infotainmentom pomocou tohto ovládača je rýchle, intuitívne a bezpečné, nevyžaduje si zvýšenú pozornosť. Tu sa nachádza aj koliesko ovládania hlasitosti, na ktoré sme si tak ľahko zvykli, že potom sme ho zvyku nahmatávali v iných autách ešte niekoľko týždňov po vrátení Mazdy.
Aj spracovanie kokpitu vodiča hodnotíme veľmi priaznivo. Nemáme azda jedinú výčitku, pretože všetko je prehľadné, po ruke, volant má perfektný tvar aj veľkosť, digitálny prístrojový panel je graficky nádherne vyvážený a vo svojej komplexnosti stále jednoduchý. No a potom je tu panel ovládania klimatizácie; poctivý mechanický, členitý, prehľadný už na letmý pohľad. Takto si predstavujeme interiér prémiového auta – bezpečný, materiálovo hodnotný, s odkladacími priestormi a s mechanickými ovládacími prvkami, ktoré doslova ignorujú trend dotykových displejov. Vlastne tu nie je ani jeden dotykový displej.
Rovnako priaznivo hodnotíme kvalitu interiéru v druhom rade sedadiel. Je tu dostatok miesta na nohy aj hlavu (ako v CX-5), sedadlá majú mierne bočné vedenie, preto sa počas divokej jazdy zadní pasažieri nepohybujú po koženej lavici. Ponuka odkladacích priestorov vzadu je však skromnejšia, k dispozícii sú dva nápojové sloty v stredovom operadle, vrecká na zadnej strane predných sedadiel a veľmi malé miesto pre odloženie fľašky vo dverách. Nad dverami sú madlá, pri nich otvor pre zavesenie vešiaka. To je všetko. Sedadlá sa nedajú posúvať, nastavíte iba hlavové opierky, krajné sedadlá majú úchytky Isofix. Pridanou hodnotou v testovanom vozidle boli výduchy klimatizácie vzadu, tam nájdete aj dva nabíjacie konektory USB-C, 220 V zásuvku a tlačidlá 3-stupňového vyhrievania sedadiel.
Priestorové pomery vzadu zodpovedajú tomu, čo poznáme z menšieho SUV CX-5. Teda veľmi dobré.
Kufor Mazdy CX-60 sa zhoduje s menším modelom CX-5 a patrí k tým priemerne vybaveným. Je tu roleta so sieťkou, dvojpriestorové dno pod krytom, naľavo priečinok vytvorený sieťou, 12 V zásuvka a páky na sklápanie zadných sedadiel. Chýbajú háčiky pre zavesenie nákupných tašiek, priečinok vpravo aj členitejšie dno. Navyše, pôdorys kufra je nepravidelný, vpredu má vydutia. Majiteľov psov poteší, že výduchy klimatizácie sú aj v kufri (aspoň to tak vyzerá).  

Jazdné dojmy a jazdné vlastnosti Mazdy CX-60

Je nepochybné, že CX-60 trpí na svoj charakter. Z hľadiska vyhotovenia interiéru, ponuky výbav a celkového charakteru môže byť podľa niekoho lídrom segmentu či triedy, z pohľadu jazdných vlastností však zatiaľ nie. Už prvé metre na parkovisku dávajú tušiť, že budete musieť veľa točiť volantom. Niekto nám pred testom povedal, že mal dojem jazdy na obrovskom ťažkom vozidle, mal pravdu. Volant kladie vodičovi o trochu väčší odpor a točiť ním viac, ako by očakával. Prejsť do CX-60 priamo z CX-5 dáva pocítiť obrovský rozdiel.
Ak má diaľnica kvalitnú vozovku, jazda s CX-60 PHEV na veľké vzdialenosti je priam lahodná. Pozor však na udržiavanie v pruhu, nie je ani zďaleka spoľahlivé, ako sme na to zvyknutí u ostatných značiek áut.
Ambície Mazdy ponúknuť posádke dojem z jazdy na lietajúcom koberci, ktorý je príznačný pre Rolls-Royce, sú očividné. Prvý postreh o podvozku je jeho schopnosť nádherne filtrovať drobné nerovnosti. Potom pri dynamickejšej jazde už pocítite časté pohupovanie sa, niekedy až nepríjemne výrazné, a to najmä na diaľnici. Nejde o niečo, čo by bránilo v kúpe, ale zamrzí, že takto drahé a veľké auto je chvíľami nepohodlné. Aby ste podvozok naozaj ocenili, preferujte mierny rozvážny jazdný štýl a príliš nekopte do bŕzd, namiesto toho pozvoľna spomaľujte desiatky až stovky metrov. V kontraste s vyššie uvedenými poznatkami je skutočnosť, že napriek tuhšiemu riadeniu máte nad vozidlom počas väčšinu jázd vynikajúcu kontrolu a keď na diaľnici volíte pokojné tempo, jazda bude nádherne pokojná, ako plavba loďou na pokojnej vodnej hladine. To je to správne prirovnanie. Ak ste vodič s ofenzívnym jazdný štýlom, Mazda CX-60 mám bude dobrým partnerom, pretože prakticky bez ohľadu na rýchlosť reaguje na stlačenia akceleračného pedála promptne, dokonca ani nábeh krútiaceho momentu benzínového štvorvalca je rýchly a pohon sa prejavuje pružne. Nakláňanie karosérie je citeľné, dopomáha mu práve mäkko naladený podvozok.

Na vyladení plug-in hybridného pohonu ešte treba popracovať

Snáď nám v Mazde odpustia nepriaznivé poznatky o naladení podvozka, ešte v nich budeme chvíľu pokračovať. Plug-in hybridný pohon považujeme za dobrý most medzi érou spaľovacích a elektrických áut. Mať v aute dva pohony je síce podľa niektorých nezmyslom, no my v ňom význam vidíme. Ak dochádzate niekoľko desiatok kilometrov denne do práce, môžete jazdiť naozaj len elektricky a výrazne tak každý mesiac ušetriť na prevádzkových nákladoch. V Mazde CX-60 PHEV si môžete sami vybrať, ako chcete jazdiť a automatika s názvom Normal sa vie postarať o správne kombinovanie pohonov. Na výber máte z režimov Sport, Normal, EV a Off-road a poteší, že v elektrickom režime EV môžete jazdiť aj na diaľnici rýchlosťou vyššou ako 140 km/h. Elektrický režim síce uberá SUV dynamiku, ale iba mierne, preferencia elektrickej jazdy sa tak stane úplnou samozrejmosťou. No a keď viete, že budete potrebovať aj výkon benzínového motora, jednoducho pretlačíte prepážku akceleračného pedála a motor sa naštartuje.  No a počas jazdy na spaľovací motor využijete aj ten elektrický – pri prudkom zrýchlení sa aktivuje režim Boost, ktorý na krátky čas nakombinuje pohony a pridá na krútiacom momente. Že sa to deje, vidíte priamo na palubnom počítači.
Kultivovanosť pohonu je v prípade testovanej CX-60 PHEV nižšia, ako pri iných plug-in hybridoch. Automobilka pri svojom prvom plugine nedoladila prepínanie medzi pohonmi, takže v režime Normal často pocítite akési kopnutia, niekedy veľmi výrazné. Keď sa odpája benzínový pohon a aktivuje ten elektrický, akusticky to skoro nepozorovať, ale v sedadlami vami trocha trhne. Navyše, jazda na elektrinu je sprevádzaná zvukovými prejavmi, akýmsi pískaním, ktoré uberajú na kultivovanosti. Toto vraj Mazda eliminuje aktualizáciou softvéru, ktorá sa už teraz pripravuje pre všetky (aj už predané) modely CX-60 PHEV. Opäť sa však domnievame, že tento nie celkom bezvýznamný detail ale nebude dôvodom na odmietnutie kúpy.
Dizajn digitálneho prístrojového panela sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Hore fialová schéma pre režim EV, dole červená pre SPORT.

Koľko prejde Mazda CX-60 PHEV na elektrinu?

Pri stave nabitia batérie na 96 % počítač avizuje dojazd 53 km, v realite sa to môže meniť podľa rýchlosti vozidla. V meste je tento odhad realistický, ale na diaľnici sa energia z batérie čerpá podstatne rýchlejšie. Príklad z nášho testu: cesta z Malinova do Petržalky do showroomu Mazdy má 23 km, z toho 12 km na diaľnici. Týchto 23 km stačí na to, aby dostupná energia v batérii klesla z 96 % na 16 %. A pri stave nabitia 16 % je dojazd iba 1 km, čo si už vozidlo začína šetriť ako rezervu, zrejme na režim Boost.
Detail na údaje vyobrazené na prístrojovom paneli. Prehľadne, jednoznačne, takto to má byť. Vľavo je pod písmenom D slovo Boost, objavuje sa pri akcelerácii, ktorej dopomáha elektrický pohon.
Ak si vyberiete funkciu priebežného dobíjania akumulátora (tlačidlo nad pákou prevodovky), nabije sa pozoruhodne rýchlo, nepochybne aj pre relatívne vysokú hmotnosť vozidla. Celkový dojazd vozidla ako takého je kombináciou spotrieb pohonov, kapacity akumulátora (17.8 kWh) a palivovej nádrže (50 l). Je skvelé, že na prístrojovom paneli máte vždy nielen ručičkové ukazovatele dostupných zdrojov, ale aj odhadované dojazdy zvlášť na elektrinu, zvlášť na benzín, plus k tomu priemerné aj aktuálne spotreby. Priemerná spotreba počas celej doby testu pohybovala medzi 6,9 – 7,4 l/100 km a priemerná energetická spotreba sa ustálila na 32,8 kWh/100 km. Celkový dojazd na plnú batériu a nádrž dosahuje asi 600 km.
 

Mazda CX-60 PHEV: Technické údaje

Maximálny výkon benzínového motora 141 kW (192 k) pri 6000 ot./min.
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora 261 Nm pri 4000 ot./min
Maximálny výkon elektromotora 129 kW (175 k)
Max. krútiaci moment elektromotora 270 Nm pri 400 a viac ot./min
Maximálny výkon PHEV systému 241 kW (327 k)
Max. krútiaci moment PHEV systému 500 Nm pri 4 000 ot./min
Priemerné spotreby
  • 1,5 l/100 km (WLTP)
  • 6,9 – 7,4 l/100 km (test)
  • 32,8 kWh/100 km (test)
Pohon a podvozok
  • pohon všetkých kolies
  • vpredu lichobežníková náprava
  • vzadu viacprvkové zavesenie, odpruženie vinutými pružinami a teleskopickými tlmičmi,
  • vpredu aj vzadu priečny skrutný stabilizátor
  • kotúčové brzdy s vnútorným chladením, ø pr./zad. 347/328 mm;
  • hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom
Rozmery a hmotnosti
  • rozmery 4740 × 2134 × 1685 mm (dšv)
  • rázvor 2870 mm
  • rozchod vpredu 1640 mm
  • roz­chod kolies vzadu 1645 mm
  • priemer otáčania 11,7 m
  • prevádzková hmotnosť 2070 kg
  • celková hmotnosť max. 2667 kg
  • max. hmotnosť prívesu 2,5 tony (12%)
  • objem kufra 570 / 1726 l
  • zaťaženie strechy 100 kg
Rýchlosti
  • max. 200 km/h
  • elektricky max. 140 km/h
  • 0-100 km/h za 5,8 sekundy
 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia