Test Mazda CX-60 PHEV: Takmer dokonalé SUV / Cena, výbava, spotreba, jazdné vlastnosti
Mazda CX-60 je ako plug-in hybrid výborné auto, ale nevyhla sa nedostatkom, ktoré kazia inak vynikajúci celkový dojem.
Vydané Text: Erik Stríž
Mazda CX-60: Ceny, výbavy a ponuka motorizácií
SUV Mazda CX-60 sa na Slovensku predáva v štyroch stupňoch výbavy a zatiaľ v troch motorizáciách. Ide o stupne výbav Prime-line, Executive-line, Homura a Takumi. Motorizácie sú nasledovné: <ul/u>- naftový e-Skyactiv D 200 k (147 kW), 3283 ccm, 2WD, 8-stupňová automatická prevodovka
- naftový e-Skyactiv D 254 k (187 kW), 3283 ccm, pohon AWD, 8-stupňová automatická prevodovka
- benzínový plug-in hybrid e-Skyactiv PHEV 327 k (241 kW), 2488 ccm, pohon všetkých kolies AWD, 8-stupňová automatická prevodovka
- 18-palcové tmavo šedé disky z ľahkej zliatiny;
- 12″ centrálny displej s navigáciou, rádiom AM/FM/DAB, bezdrôtové Apple Carplay, Android Auto;
- 12″ prístrojový displej;
- dvojzónovú automatickú klimatizáciu;
- zadné parkovacie senzory;
- operadlá zadných sedadiel: sklopné v pomere 40:20:40 so vstavanou lakťovou opierkou;
- kameru sledujúcu prevádzku pred vozidlom;
- asistent zmeny jazdného pruhu (BSM) s funkciou upozornenia premávky za vozidlom (RCTA);
- Systém pre rozpoznávanie dopravných značiek (TSR);
- LED svetlomety s automatickou reguláciou dosahu svetlometov;
- tempomat, obmedzovač rýchlosti;
- alarm;
- tmavé látkové čalúnenie interiéru;
- sada na opravu defektu (teda nie rezervné koleso).
Testovaná konfigurácia Mazda CX-60 PHEV
My sme testovali Mazdu CX-60 v konfigurácii s pohonom všetkých kolies, ktorý poháňa kombinácia benzínu a elektriny (PHEV). Ide o 2,5-litrový benzínový motor e-SKYACTIV s max. výkonom 141 kW (191 koní), ktorý spoločne s elektrickým motorom vyvinú max. výkon 241 kW (327 koní). Prevodovka je 8-stupňová automatická a počas jazdy si môžete vybrať, či chcete jazdiť kombinovane, čisto benzínovo alebo čisto elektricky.Maximálny výkon benzínového motora | 141 kW (192 k) pri 6000 ot./min. |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora | 261 Nm pri 4000 ot./min |
Maximálny výkon elektromotora | 129 kW (175 k) |
Max. krútiaci moment elektromotora | 270 Nm pri 400 a viac ot./min |
Maximálny výkon PHEV systému | 241 kW (327 k) |
Max. krútiaci moment PHEV systému | 500 Nm pri 4 000 ot./min |
- 20-palcové disky kolies;
- kožené poťahy sedadiel;
- elektrické nastavenie volantu;
- 230 V zásuvku s max. výkonom 150 W;
- štartovanie tlačidlom a Smart Keyless Entry;
- predný a zadný parkovací asistent;
- početné esteticko-funkčné doplnky exteriéru;
- automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel (HBC);
- zadnú parkovaciu kameru;
- head-up displej s projekciou na čelné sklo;
- vyhrievanie zadných sedadiel;
- + funkcie z nižších výbav, ako vyhrievaný volant, vyhrievané a klimatizované sedadlá
Subjektívne dojmy z interiéru
Pri prvom stretnutí s Mazdou CX-60 sme postrehli, že od druhého najväčšie SUV CX-5 má celkom odlišný interiér s výrazne prémiovejším charakterom. Pritom už CX-5 má veľmi hodnotný interiér, ktorý môže bez problémov konkurovať nemeckým prémiovkám. Väčšia CX-60 má interiér priestrannejší, materiálovo pestrejší a viditeľne dotiahnutý až do dokonalosti. Lakťová opierka pre vodiča a spolujazdca je robustná, široká a má krídlové dvierka, stredový tunel je plochý a široký a drevený dekor ho chráni pred drobnými poškodeniami. Kožená hlavica páky prevodovky slúži ako madlo na zápästie a ovládač multimediálneho systému pod ňou spĺňa všetky naše požiadavky na ergonómiu a bezpečnosť. Pracovať s infotainmentom pomocou tohto ovládača je rýchle, intuitívne a bezpečné, nevyžaduje si zvýšenú pozornosť. Tu sa nachádza aj koliesko ovládania hlasitosti, na ktoré sme si tak ľahko zvykli, že potom sme ho zvyku nahmatávali v iných autách ešte niekoľko týždňov po vrátení Mazdy. Aj spracovanie kokpitu vodiča hodnotíme veľmi priaznivo. Nemáme azda jedinú výčitku, pretože všetko je prehľadné, po ruke, volant má perfektný tvar aj veľkosť, digitálny prístrojový panel je graficky nádherne vyvážený a vo svojej komplexnosti stále jednoduchý. No a potom je tu panel ovládania klimatizácie; poctivý mechanický, členitý, prehľadný už na letmý pohľad.
Takto si predstavujeme interiér prémiového auta – bezpečný, materiálovo hodnotný, s odkladacími priestormi a s mechanickými ovládacími prvkami, ktoré doslova ignorujú trend dotykových displejov. Vlastne tu nie je ani jeden dotykový displej.
Rovnako priaznivo hodnotíme kvalitu interiéru v druhom rade sedadiel. Je tu dostatok miesta na nohy aj hlavu (ako v CX-5), sedadlá majú mierne bočné vedenie, preto sa počas divokej jazdy zadní pasažieri nepohybujú po koženej lavici. Ponuka odkladacích priestorov vzadu je však skromnejšia, k dispozícii sú dva nápojové sloty v stredovom operadle, vrecká na zadnej strane predných sedadiel a veľmi malé miesto pre odloženie fľašky vo dverách. Nad dverami sú madlá, pri nich otvor pre zavesenie vešiaka. To je všetko. Sedadlá sa nedajú posúvať, nastavíte iba hlavové opierky, krajné sedadlá majú úchytky Isofix. Pridanou hodnotou v testovanom vozidle boli výduchy klimatizácie vzadu, tam nájdete aj dva nabíjacie konektory USB-C, 220 V zásuvku a tlačidlá 3-stupňového vyhrievania sedadiel.
Priestorové pomery vzadu zodpovedajú tomu, čo poznáme z menšieho SUV CX-5. Teda veľmi dobré.
Kufor Mazdy CX-60 sa zhoduje s menším modelom CX-5 a patrí k tým priemerne vybaveným. Je tu roleta so sieťkou, dvojpriestorové dno pod krytom, naľavo priečinok vytvorený sieťou, 12 V zásuvka a páky na sklápanie zadných sedadiel. Chýbajú háčiky pre zavesenie nákupných tašiek, priečinok vpravo aj členitejšie dno. Navyše, pôdorys kufra je nepravidelný, vpredu má vydutia. Majiteľov psov poteší, že výduchy klimatizácie sú aj v kufri (aspoň to tak vyzerá).
Jazdné dojmy a jazdné vlastnosti Mazdy CX-60
Je nepochybné, že CX-60 trpí na svoj charakter. Z hľadiska vyhotovenia interiéru, ponuky výbav a celkového charakteru môže byť podľa niekoho lídrom segmentu či triedy, z pohľadu jazdných vlastností však zatiaľ nie. Už prvé metre na parkovisku dávajú tušiť, že budete musieť veľa točiť volantom. Niekto nám pred testom povedal, že mal dojem jazdy na obrovskom ťažkom vozidle, mal pravdu. Volant kladie vodičovi o trochu väčší odpor a točiť ním viac, ako by očakával. Prejsť do CX-60 priamo z CX-5 dáva pocítiť obrovský rozdiel.Ak má diaľnica kvalitnú vozovku, jazda s CX-60 PHEV na veľké vzdialenosti je priam lahodná. Pozor však na udržiavanie v pruhu, nie je ani zďaleka spoľahlivé, ako sme na to zvyknutí u ostatných značiek áut.
Na vyladení plug-in hybridného pohonu ešte treba popracovať
Snáď nám v Mazde odpustia nepriaznivé poznatky o naladení podvozka, ešte v nich budeme chvíľu pokračovať. Plug-in hybridný pohon považujeme za dobrý most medzi érou spaľovacích a elektrických áut. Mať v aute dva pohony je síce podľa niektorých nezmyslom, no my v ňom význam vidíme. Ak dochádzate niekoľko desiatok kilometrov denne do práce, môžete jazdiť naozaj len elektricky a výrazne tak každý mesiac ušetriť na prevádzkových nákladoch. V Mazde CX-60 PHEV si môžete sami vybrať, ako chcete jazdiť a automatika s názvom Normal sa vie postarať o správne kombinovanie pohonov. Na výber máte z režimov Sport, Normal, EV a Off-road a poteší, že v elektrickom režime EV môžete jazdiť aj na diaľnici rýchlosťou vyššou ako 140 km/h. Elektrický režim síce uberá SUV dynamiku, ale iba mierne, preferencia elektrickej jazdy sa tak stane úplnou samozrejmosťou. No a keď viete, že budete potrebovať aj výkon benzínového motora, jednoducho pretlačíte prepážku akceleračného pedála a motor sa naštartuje. No a počas jazdy na spaľovací motor využijete aj ten elektrický – pri prudkom zrýchlení sa aktivuje režim Boost, ktorý na krátky čas nakombinuje pohony a pridá na krútiacom momente. Že sa to deje, vidíte priamo na palubnom počítači.
Kultivovanosť pohonu je v prípade testovanej CX-60 PHEV nižšia, ako pri iných plug-in hybridoch. Automobilka pri svojom prvom plugine nedoladila prepínanie medzi pohonmi, takže v režime Normal často pocítite akési kopnutia, niekedy veľmi výrazné. Keď sa odpája benzínový pohon a aktivuje ten elektrický, akusticky to skoro nepozorovať, ale v sedadlami vami trocha trhne. Navyše, jazda na elektrinu je sprevádzaná zvukovými prejavmi, akýmsi pískaním, ktoré uberajú na kultivovanosti.
Toto vraj Mazda eliminuje aktualizáciou softvéru, ktorá sa už teraz pripravuje pre všetky (aj už predané) modely CX-60 PHEV. Opäť sa však domnievame, že tento nie celkom bezvýznamný detail ale nebude dôvodom na odmietnutie kúpy.
Dizajn digitálneho prístrojového panela sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Hore fialová schéma pre režim EV, dole červená pre SPORT.
Koľko prejde Mazda CX-60 PHEV na elektrinu?
Pri stave nabitia batérie na 96 % počítač avizuje dojazd 53 km, v realite sa to môže meniť podľa rýchlosti vozidla. V meste je tento odhad realistický, ale na diaľnici sa energia z batérie čerpá podstatne rýchlejšie. Príklad z nášho testu: cesta z Malinova do Petržalky do showroomu Mazdy má 23 km, z toho 12 km na diaľnici. Týchto 23 km stačí na to, aby dostupná energia v batérii klesla z 96 % na 16 %. A pri stave nabitia 16 % je dojazd iba 1 km, čo si už vozidlo začína šetriť ako rezervu, zrejme na režim Boost.Detail na údaje vyobrazené na prístrojovom paneli. Prehľadne, jednoznačne, takto to má byť. Vľavo je pod písmenom D slovo Boost, objavuje sa pri akcelerácii, ktorej dopomáha elektrický pohon.
Mazda CX-60 PHEV: Technické údaje
Maximálny výkon benzínového motora | 141 kW (192 k) pri 6000 ot./min. |
Max. krútiaci moment spaľovacieho motora | 261 Nm pri 4000 ot./min |
Maximálny výkon elektromotora | 129 kW (175 k) |
Max. krútiaci moment elektromotora | 270 Nm pri 400 a viac ot./min |
Maximálny výkon PHEV systému | 241 kW (327 k) |
Max. krútiaci moment PHEV systému | 500 Nm pri 4 000 ot./min |
Priemerné spotreby |
|
Pohon a podvozok |
|
Rozmery a hmotnosti |
|
Rýchlosti |
|
Cena, Ceny, Hodnotenie, Mazda, Mazda Cx 60, Mazda Cx-60 Phev, Phev, Plug-In Hybrid, Recenzia, Str, Suv, Test, Veľké Suv
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk