Tesla sprístupňuje svoj autopilot aj vodičom, ktorých doteraz filtrovala ako nebezpečných

V USA sú veci štandardne legálne, v Európe sú štandardne nezákonné, konštatuje Elon Musk.
Vydané  Text: 
### Otázky a odpovede o samojazdiaciach autách Kedy budú autá jaziť samočinne? A sú samojazdiace autá bezpečné? Čo ak sa dostanú do situácie, že budú musieť rozhodovať o smrti jedného alebo iného účastníka premávky? Kto bude niesť zodpovednosť za zlyhania autopilota? Prečo v Amerike jazdia samojazdiace autá už dnes, no v Európe je s ich nástupom komplikovanejšie? To sú všetko otázky, ktoré sa najčastejšie objavujú v súvislosti s problematikou samojazdiacich áut, takzvaných autonómnych automobilov. Sú to otázky vážne a odpovede na ne sa značne líšia v závislosti od regiónu, automobilky a veľkého množstva okolností. Samojazdiace auto môže byť nepomerne bezpečnejšie ako ten najzodpovednejší vodič na svete, zároveň môže byť softvér v nesprávnych rukách zneužitý spôsobom, o ktorom dnes uvažujeme iba ako nad divokým sci-fi. ### Autopilot od Tesly už pre všetkých platiacich zákazníkov v Severnej Amerike Tesla sprístupňuje svoj kontroverzný asistenčný systém vodičom zákazníkom, ktorí sa predtým nepovažovali za dostatočne bezpečných, aby ho mali právo testovať. Generálny riaditeľ Elon Musk tweetoval, že systém, ktorý Tesla nazýva **Full Self-Driving Beta (FSD)**, je teraz dostupný pre každého v Severnej Amerike, kto si túto možnosť zakúpil a aktivuje si ju na obrazovke svojho auta. Až doteraz bol niektorým platiacim zákazníkom zablokovaný prístup k funkcii známej ako FSD, pretože nezískali dostatočne vysoké skóre v metrikách, ktoré Tesla používa na nastavenie poistných sadzieb. Technológia autopilota FSD bola zároveň hromozvodom kritiky, pretože produkt nesplnil Muskove smelé vyhlásenia. Prvýkrát oznámil svoj plán predáva ho ako službu už v októbri 2016, niekoľko mesiacov po tom, čo na technologickej konferencii povedal, že **autonómne riadenie považuje za „v podstate vyriešený problém“**. V roku 2019 povedal, že zhruba do roka pokročí technológia Tesly natoľko, že za volantom nebude musieť sedieť žiadny človek. Tieto predpovede sa nenaplnili. Autopilot FSD stále vyžaduje plne pozorného vodiča, aby mal ruky na volante a bol pripravený kedykoľvek prevziať riadenie. Tieto fakty postavili Teslu do nemilosti severoamerických autorít, ktoré začali vo veci automobilky Tesla konať: * Americké ministerstvo spravodlivosti a Komisia pre cenné papiere a burzu vyšetrujú tvrdenia Tesly vlastným vyšetrovaním, uviedla minulý mesiac osoba oboznámená s touto záležitosťou, ako tvrdí denník Automotive News. * Zákazník z Kalifornie žiada o status skupinovej žaloby pre svoju žalobu podanú v septembri, v ktorej tvrdí, že Tesla klamlivo predávala svoje asistenčné systémy pre vodiča. * Kalifornské ministerstvo pre motorové vozidlá obvinilo spoločnosť v auguste zo zavádzania spotrebiteľov o svojich systémoch FSD a Autopilot. Nie je jasné, či sprístupnenie FSD väčšiemu počtu zákazníkov bude mať nejaký vplyv na generovanie alebo vykazovanie vyšších príjmov spoločnosti Tesla. Sprístupnenie funkcie prichádza krátko po tom, čo Musk priznal, že dopyt po vozidlách značky Tesla je „trochu ťažšie“ dosiahnuť.
Ilustračné foto k téme Tesla Full Self-Driving, autopilot Tesla. Foto: Bram Van Oost
**Tesla využila relatívne ľahký prístup k regulácii technológie automatizovaného riadenia v USA, v Európe však naráža na legislatívne problémy.** Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky krátko pred prvou smrteľnou nehodou Tesly s autopilotom v roku 2016 uviedol, že existujúce zákony v krajine predstavujú len málo prekážok pre takéto nové asistenčné systémy vodiča. Na marcovú otázku, kedy budú môcť Európania otestovať FSD, Musk fanúšikom pri otvorení závodu neďaleko Berlína odpovedal, že takúto možnosť spoločnosť odkladá, pretože regulačné orgány sú v európskom regióne menej povoľné ako v zámorí: „**V USA sú veci štandardne legálne**,“ povedal Musk. „**V Európe sú štandardne nezákonné**. Takže musíme získať súhlas vopred, zatiaľ čo v USA to môžete urobiť podľa vlastného uváženia, viac-menej.“ Národná rada pre bezpečnosť cestnej dopravy, ktorá však nemá právomoc prinútiť výrobcov automobilov dodržiavať jej odporúčania, skritizovala nasadenie Autopilota a FSD spoločnosťou Tesla: „**Práve teraz máme na našich cestách divoký západ**,“ povedala začiatkom tohto roka predsedníčka NTSB Jennifer Homendy pre Bloomberg. „**Je to katastrofa, ktorá čaká, kým sa naplní**.“







Inzercia

Inzercia