Trieda kompatkných SUV je aktuálne asi najžiadanejšou. Každé jedno auto v nej je preto pod prísnym drobnohľadom. Ako sa darí Volkswagenu Tiguan zaujať náročného zákazníka?
Volkswagen Tiguan patrí k najdôležitejším hráčom v segmente kompaktných SUV. Druhá generácia je navyše nielen dôležitým európskym modelom, no má aj významný globálny charakter. Predáva sa totiž takmer na každom kontinente. Aj z toho dôvodu musí Volkswagen dbať na to, aby bol Tiguan čo najlepším. Už v úvode si dovolím tvrdiť, že sa mu to darí na viac ako 100%.
Model pomenovaný podľa tigra (Tiger) a leguána (Iguana) dokazuje, že dravosť a obratnosť mu určite nechýba. Počas týždňa s ním som si všimol, že mi na ňom vôbec nič nevadí.
### Dotiahnuté k dokonalosti
Prvá generácia Tiguanu prišla na trh už v roku 2007. Za 15 rokov kompaktné SUV podrástlo, dospelo a hlavne prešlo modernizáciou druhej generácie. Všetko teda nasvedčuje tomu, že je čas na poradové číslo tri, ktoré by sa na trhu mohlo objaviť už v priebehu nasledujúcich mesiacoch. Osobne sa priznám, že autá končiace generačný cyklus mám veľmi rád. Výrobcovia na nich už zvyčajne vychytali všetky nedostatky a vy tak dostanete to najlepšie, čo môže daný model ponúknuť. Rovnako je to aj pri testovanom Tiguane.
Dizajnovo je modernizovanému Tiguanu len ťažké niečo vytknúť.
Auto si vďaka modernizácii z roku 2020 drží vysoký dizajnový štandard. Ten vidíme predovšetkým v prednej uhladenej časti, ktorá vôbec neskrýva svoj manažérsky charakter. Navyše vo výbave R-Line tu mám príjemne tvarovaný predný nárazník s výrazným čiernym lemovaním. Nechýbajú ani typicky pretiahnuté predné svetlá až do oblasti blatníkov.
**Svetlá s Matrix LED technológiou** sú skvelým doplnkom pre nočnú jazdu. Ich čistý lúč dokáže rozjasniť aj tmavé miesta na ceste. Vyrezávanie protiidúcich áut potom bez najmenších problémov zabezpečí minimalizovanie oslnenia. Svetlá majú navyše pomerne dobré nastavenie a tak ani pri dlhšej ceste necítia vaše oči únavu.
Svetlá patria k tým najlepším s danou technológiou vo svojej triede. Ich lúč neobsahuje žiadne modrasté elementy a tým pádom neunavuje vaše oči.
Podobne uhladená ja aj zadná časť Tiguanu. Osobne sa mi veľmi páči, že Volkswagen pristúpil na takúto formu modernizácie. Všetko podstatné zostalo na svojom mieste, no zmenili sa detaily, ktoré napokon vytvorili veľmi pekný celok. Aj z toho dôvodu je dizajnu Tiguanu len ťažké niečo vytknúť. Preto sa o to ani nebudem snažiť.
Koncovky výfukov na nárazníku sú falošné. Zadným partiám to ale dodáva príjemne športový charakter.
### Interiér vyššej triedy
Ľudia, ktorí obľubujú hľadanie najmenších nepresností z výroby či vŕzgajúcich plastov by si pri testovanom aute mohli dať chvíľku dovolenku. Sám medzi nich patrím, no nech som hľadal akokoľvek, na exteriéri a ani interiéri som nič nenašiel. **Prvotriedne vypracovanie palubnej dosky** je pri Tiguane štandardom, no celkovo v danej triede nie častým javom. Nebudem teraz konkrétne menovať, no už som sa stretol s konkurenciou, ktorá kvalitatívne Tiguan vôbec neohrozovala.
Spracovanie palubnej dosky je výborné. Všetky dielce na seba plynule nadväzujú a nikde nič nevŕzga.
Dôležitým aspektom hodnotenia interiéru je aj jeho funkčnosť a intuitívnosť. V niektorých autách vám stačí pár kilometrov na to, aby ste sa s nimi zžili. Tu nepotrebujem ani tie. Logika ovládania je natoľko skvelá, že okamžite po usadnutí za volant presne viem, kde čo nájdem. Niekto môže s týmto argumentom nesúhlasiť a to predovšetkým z dôvodu dotykového ovládania viacerých dôležitých prvkov. Avšak výhodou je, že napríklad panel klimatizácie, je síce dotykový, no má svoje jasné miesto a tak teplotu nemusíte nastavovať cez displej.
Ovládací panel klimatizácie je síce dotykový, no rozmiestnenie prvkov na ňom je logické a intuitívne. Cez displej tak nemusíte nastavovať takmer nič.
### V hlavnej úlohe – priestor
Podobne to môže byť aj s ovládacími prvkami na volante. Nakoľko ide o kapacitný volant s ovládačmi s haptickou odozvou, viem si predstaviť, že niekomu takýto štýl proste nesadne. Mne to naopak vyhovovalo – až na jednu vec. Častokrát sa mi stávalo, že som si omylom nastavil vyššiu alebo nižšiu hlasitosť zvuku na ľavom ramene. Samotné nastavovanie úrovne intenzity zvuku je totiž robené formou malého „slidera“, ktorému stačí len dotyk na to, aby zareagoval. Nie je to však nič za čo by som strhával body. Skôr to berte ako môj poznatok.
Predné sedadlá síce nie sú športové, no sú veľmi pohodlné. Majú dostatočné božné vedenie a ani po dlhšej ceste z nich nevystúpite rozlámaní.
Obrovskou výhodou Tiguanu je priestrannosť jeho kabíny. **Cielenie na rodinu je tu zrejmé v každom detaile**. Ponuka miesta pre posádku je cennejšia o to, že sa na palube nachádza nespočetné množstvo odkladacích priestorov. Len na strope boli k dispozícii hneď dve zatvárateľné priehradky. Ďalšia napríklad v strede palubnej dosky. Okrem toho je odkladací priestor aj po bokoch zadnej lavice. Skrátka, miesta je tu toľko, že si s deťmi kľudne môžete zahrať hru na schovávačku. Benefitom je aj dobré tvarovanie batožinového priestoru. Samotný objem je síce o niečo menší ako vo verzii Allspace, no dovolím si tvrdiť, že 615 litrov je aj tak výborná hodnota.
Miesta na zadných sedadlách je viac než dosť. Ani ja, ako 183 centimetrov vysoký vodič nemám problém s usadením sám za seba. Dokonca si viem aj prekrížiť nohy.
Volkswagen T-Cross je na našich cestách pomerne obľúbeným autom. Zistil som, prečo to tak je...
### Pod kapotou len to najlepšie
Zaujímavé hodnoty nedosahuje len prepravná kapacita Tiguanu, ale aj jeho motor. Pod kapotou sa totiž nenachádza klasická dvojlitrová nafta, ale živší benzín s rovnakým objemom. **Pohonná jednotka 2,0 TSI s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 320 Nm je jedným slovom výborná**.
Už mnohí moji kolegovia predo mnou poukazovali na to, že tento motor vo viacerých výkonových verziách sa Volkswagenu skutočne podaril. **Je kultivovaný, dynamický a predovšetkým hospodárny**. Dokáže príjemne potiahnuť už od nižších otáčok a v ideálnom spektre, v prípade potreby, aj slušne zatlačí do sedadla. Nebojí sa teda rýchlejšej jazdy, no zvládne aj klasické rodičovské povinnosti.
Odkladacie priestory sa nachádzajú aj po okrajoch zadnej lavice. Tá je mierne vyvýšená čo uľahčuje nastupovanie alebo manipuláciu s detskou sedačkou.
Za dobré zaobchádzanie sa vám odmení nízkou spotrebou. Už dávno totiž nie sme v dobe, kedy benzínový motor v SUVčku „žral aj trávu popri ceste“. Po týždni s Tiguanom sa **spotreba ustálila na hodnote 8,4 litra na 100 kilometrov**. V meste treba počítať s odberom okolo 9 litrov, no diaľnice zvládnete za 7,6 a okresky s ľahšou nohou aj pod 7. O prenos výkonu sa stará 7-stupňová prevodovka DSG, ktorá je dobre známa aj z iných modelov.
Dvojlitrový benzínový agregát TSI je skutočne podarený. Volkswagen ním trafil kliniec po hlavičke. Nechýba mu primeraná dynamika, ale ani hospodárny chod.
### Takto sa to robí!
Tiguan vďaka svojim veľmi pohodlným sedadlám dokáže v zákrutách aj príjemne podržať. Ani pri dlhej ceste z neho nevystúpite rozlámaní alebo s bolesťou v oblasti krížov. Skvelé odhlučnenie motora a kabíny vás uzatvorí vo vlastnej bubline, kde si ani nebudete uvedomovať ako rýchlo vám pod kolesami ubiehajú kilometre. Silnou stránkou bol aj DCC podvozok. V komfortnom režime filtroval nerovnosti s prehľadom. Športový režim naopak prinútil tlmiče príjemne stuhnúť. V kombinácii s prémiovými pneumatikami Pirelli si tak môžete dovoliť aj nejakú tú agresívnejšiu jazdu.
[CAR id=17165]
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.