Brutálny Ford Ranger Raptor má slovenské ceny. Výkonný pick-up dostal tlmiče plnené olejom s teflónom aj režimy výfuku

V porovnaní s klasickým Rangerom sú vylepšenia mimoriadne.
Vydané  Text: 
### Ešte brutálnejší ako doteraz Nová generácia Fordu Ranger Raptor sa stala skutočnosťou, poznáme ju už od februára tohto roka. Úlohou tohto **nápadného športového pick-upu** je s nadhľadom prekonávať lesné cesty, necesty, ale aj také púšte, kde by si bežné SUV so 4×4 neporadili. Aspoň taký je predpoklad. Nový Raptor má v porovnaní s konvenčným Rangerom **rozšírené blatníky a celkový vzhľad vozidla budí dojem zvýšenej robustnosti**. Pod rozšírenými blatníkmi sú terénne kolesá s 17-palcovým priemerom diskov, zadný blatník má tvar, ktorý poslúži ako schodík pri vystupovaní do nákladného priestoru. Ťažné zariadenie umiestnené dostatočne vysoko, aby sa neznížil zadný nájazdový uhol. Väčšia robustnosť sa premieta aj do **ochrany podvozka**. Predná základná doska má takmer dvojnásobok veľkosti štandardnej jednotky z novej generácie Rangera a je vyrobená **z vysokopevnostnej ocele s hrúbkou 2,3 mm**. Táto doska v kombinácii so spodným krytom motora a štítom rozvodovej skrine je navrhnutá tak, aby chránila kľúčové komponenty, ako je chladič, systém riadenia, prednú priečka, olejovú vaňu motora a predný diferenciál.
Aj keď by Raptor nemal len tak hocikde zapadnúť, stať sa to môže. V takom prípade majú vodičovi poslúžiť dvojité ťažné háky vpredu a vzadu, tie poskytujú flexibilné možnosti ťahania. Dizajn uľahčuje prístup k jednému z ťažných hákov, ak je druhý pod pieskom či blatom. **Inžinieri z Fordu prepracovali aj zavesenie kolies**. Nové ľahké hliníkové horné a spodné ramená, predné a zadné odpruženie s dlhým zdvihom a vylepšený Wattov priamovod sú navrhnuté tak, aby poskytovali lepšiu kontrolu nad vozidlom v teréne pri vysokých rýchlostiach.
Zadný nárazník je vytvarovaný tak, aby plnil funkciu nástupného schodíka na korbu, keď sú dvierka zatvorené.
Značnú pozornosť vo svojej tlačovej správe Ford venuje novej generácii tlmičov FOX Live Valve s vnútorným bypassom. Vraj sú to tie **najsofistikovanejšie tlmiče, aké kedy Ranger Raptor používal**. Plnené sú olejom s obsahom teflónu, ktorý má znižovať trenie až o 50 percent v porovnaní s tými na odchádzajúcej generácii. Zatiaľ čo hardvér od značky FOX, ladenie a vývoj vykonala spoločnosť **Ford Performance** pomocou kombinácie počítačového inžinierstva a testovania v reálnych podmienkach. Všetko od nastavenia tuhosti pružín až po nastavenie svetlej výšky a ladenia ventilov bolo vykonané s cieľom vytvoriť dokonalú rovnováhu medzi komfortom, ovládaním, stabilitou a trakciou na ceste aj v teréne. Či sa to Fordu podarilo, to sa dozvieme až po prvých jazdách na novom Raptore.
Rám podvozka a nápravy nového Ford Ranger Raptor (2023)
### Motorizácie a pohony Ford Ranger Raptor v modelovom roku 2023 ponúka dvojlitrový naftový motor EcoBlue BiTurbo a úplne nový 3,0-litrový benzínový motor EcoBoost V6. Špecialisti z Ford Performance zo šesťvalca vytiahli do 288 koní a krútiaci moment max. 491 Nm. V jazdnom režime Baja má ponúkať mimoriadne rýchlu odozvu bez efektu turbo diery, spárovaný je s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Dvojlitrová verzia dosahuje max. výkon 153 kW (213 koní) a krútiaci moment do 500 Nm. Nový Ranger Raptor prvýkrát dostal systém trvalého pohonu všetkých štyroch kolies s úplne novou elektronicky riadenou prevodovkou spojenou s uzamykateľným predným a zadným diferenciálom.
Moderný, ale ešte stále primerane analógový. Displeje sú v strede aj pred volantom, ale Ranger Raptor nezabúda, že mechanické ovládače a tlačidlá sú stále tie najviac ergonomické.
Na zadných športovo vyzerajúcich sedadlách má byť dosť miesta pre troch dospelých. Stredové operadlo možno vyklopiť do polohy lakťovej opierky.
Vodič má k dispozícii niekoľko jazdných režimov: **Normal, Sport, Slippery** (pre klzký povrch), **Rock crawl, Sand, Mud / Ruts a Baja**. Prvé tri sú typické cestné jazdné režimy a ďalšie tri sú určené na jazdu v teréne. Zaujímavosťou je tiež dostupnosť funkcie **Trail Control**, čo je **tempomat pre jazdu v teréne**. Vodič jednoducho zvolí nastavenú rýchlosť pod 32 km/h a vozidlo bude riadiť svoje zrýchlenie a brzdenie samočinne, zatiaľ čo sa vodič sústredí na riadenie v náročnom teréne. Poteší, že **používateľ si môže vybrať zvuk výfuku** cez elektronicky riadený výfukový systém. Celkovo sú k dispozícii štyri režimy: **Tichý, Normálny, Športový a Baja**. Baja je najvýraznejší zvukový profil výfuku ako v objeme, tak aj v tóne, určený je však len na použitie v teréne.
Nastavenie režimu „hluku z výfuku“. Ten najintenzívnejší, Baja, je však určený len do terénu.
### Slovenské ceny Ford Ranger Raptor Dodávky nového Ford Ranger Raptor pre zákazníkov boli už začiatkom roka plánované na posledný štvrťrok. Medzičasom slovenský importér zverejnil ceny Ford Ranger Raptor. * **Ford Ranger Raptor 2.0 TDCi Ecoblue BiTurbo** (153kW/205k/500Nm) 4×4 / A10 od 55 990 € bez DPH (67 188 € s DPH) * **Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost BiTurbo** (215kW/292k/491Nm) 4×4 / A10 od 59 490 € bez DPH (71 388 € s DPH)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia