Pod záťažou / Test SsangYong Musso Grand
Ako sa správa SsangYong Musso Grand v ťažkom teréne? A keď má navyše na korbe 350 kg nákladu? Povedali sme si, že to zistíme!
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)
### So sebou!
Musím sa priznať, že som bol prekvapený, ako veľmi klesol podvozok pod našou záťažou, keďže predstavovala menej než polovicu z toho, čo Musso Grand podľa papierov znesie (cca 800 kg). Na druhej strane ešte stále zostala autu nadpriemerná svetlá výška. Treba dodať, že testovaný kus má príplatkovú 5-prvkovú tuhú zadnú nápravu zameranú viac na komfort. V ponuke je aj jednoduchšia, vybavená listovými perami, ktorá znesie ešte vyššiu záťaž (až 1 000 kg).
**Ako sa jazdí s takýmto nákladom?** Musím povedať, že veľmi dobre. Je cítiť, že podvozok je na záťaž stavaný a kým prázdne Musso sa trošku natriasa a poskakuje (úplne bežný jav pri všetkých pick-upoch s výnimkou možno Raptora), zaťažené sa riadne upokojí a komfort na palube sa výrazne zlepší. Jasné, zrýchlenie sa otupí, ale to vôbec neprekáža, pretože 2,2-litrový diesel dokáže pohnúť s naloženým pick-upom veľmi presvedčivo.
V zákrutách auto zostáva príjemne stabilné a ak sa občas aj pozabudnete, že máte na korbe náklad, nič zásadné sa nestane. Ak nič iné, za mokra prestanete mať problém s trakciou zadnej nápravy, kde musí za bežných okolností dosť často zasahovať trakčná kontrola. Brzdy si s nákladom poradili aj pri dynamickej jazde, rovnako tak 6-stupňová automatická prevodovka nijako nedávala najavo, že by bola v nejakom neštandardnom režime. Musím povedať, že jazda s nákladom sa mi vďaka väčšiemu komfortu natoľko zapáčila, že by som si možno trochu ľahší náklad nosil neustále so sebou. Spotreba totiž stúpla iba minimálne.
### V teréne
Skutočná zaťažkávacia skúška však prišla až v teréne. Ten si nás počkal naozaj pripravený: dážď spravil z prašných ciest blato, čoho som sa vzhľadom na celoročné obutie dosť obával. Ukázalo sa, že som sa nemusel. So zaradenou štvorkolkou síce Musso Grand dosť stratilo z obratnosti najmä na mokrej tráve, zato trakciu malo aj vďaka zaťaženému zadku neochvejnú. A znížená svetlá výška taktiež nepredstavovala žiaden problém, až kým som v areáli Off-Road Ringu nenarazil na ozaj hlboké koľaje. Vlny aj kríženie náprav zvládlo Musso Grand napriek mazľavému povrchu úplne bez zaváhania.
Po aktivácii redukcie sa dokázalo aj na nevhodných gumách vyšplhať ozaj strmým svahom. Cestou dolu som zas vyskúšal asistent zjazdu z kopca, ktorý fungoval presne tak, ako mal. Len čo zacítil kopec, začal jednotlivo regulovať brzdný účinok na každom kolese, aby zabezpečil autu maximálnu trakciu a zároveň ovládateľnosť, čo bežné použitie bŕzd často vylučuje.
**Nakoniec som teda bol z pick-upu Musso Grand veľmi príjemne prekvapený.** V teréne sme ho rozhodne nešetrili a ani s nižšou svetlou výškou nemal žiaden problém poradiť si s väčšinou prekážok, ktoré sme mu predstavili.
Ešte pár slov k ovládateľnosti: vynikajúce riadenie dáva vodičovi priestor naozaj precítiť priľnavosť terénu. Má dlhší prevod a je príjemne ľahučké, ale zároveň v ňom pekne cítiť informácie od predných kolies.
V skutočne ťažkom teréne s väčším gripom (napríklad na skalách) by sa možno hodili trošku ostrejšie reakcie na plyn, ale to už naozaj vymýšľam. Test dopadol super a SsangYong neprestáva príjemne prekvapovať!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia