Do roku 2025 by sa v Európe mohlo predávať až 800 000 áut vyrobených v Číne, väčšinou plne elektrických vozidiel, uvádza sa v analytickej štúdii spoločnosti PwC ([zdroj](https://www.strategyand.pwc.com/de/en/industries/automotive/e-mobility-sales-review-2022-q3.html), [via](https://europe.autonews.com/automakers/chinese-electric-car-exports-europe-soar)).
Takýto vývoj by premenil Európu na „čistého dovozcu automobilov“, uvádza PwC. Poukazuje na predpokladaný vývoj s prebytkom importu v roku 2025 v objeme viac ako 221 000 vozidiel. V roku 2015 Európa vyviezla približne 1,7 milióna vozidiel.
Posun nastane, keď čínske značky zvýšia podiel na trhu a zároveň európske značky vyrábajú viac elektrických vozidiel v Číne, uvádza analytická spoločnosť. Z potenciálnych 800 000 áut vyrobených v Číne by asi 330 000 pochádzalo od západných výrobcov automobilov, ako sú Tesla, BMW a Renault Group, z ktorých všetky v súčasnosti vyvážajú elektrické vozidlá do Európy z Číny – platí to aj pre vozidlá ako [Tesla Model 3](https://autoviny.sk/obsah/znacka/tesla-model-3), [BMW iX3](https://www.autoviny.sk/testy/123025/prva-jazda-s-kontroverznym-bmw-ix-xdrive50-za-136-tisic-eur-skvely-podvozok-uplne-ticho-a-ohromny-vykon-taketo-maju-byt-luxusne-elektromobily) a [Dacia Spring](https://www.autoviny.sk/testy/123751/test-dacia-spring-tyzden-s-lacnym-elektromobilom-dopadol-ovela-lepsie-ako-by-ste-si-mysleli).
Európski výrobcovia automobilov naďalej čelia problémom dodávateľského reťazca a sústreďujú sa na výrobu drahších (a menej početných) elektrických vozidiel v Európe.
„Čínski výrobcovia na druhej strane optimalizovali a vyvinuli svoje produkty na domácom trhu, takže teraz do Európy prinášajú cenovo dostupné modely BEV, inovatívne technológie a nové koncepty,“ uviedol Kuhnert vo vyhlásení. Zároveň európski aj americkí výrobcovia čoraz viac presúvajú výrobu BEV do Číny.
> BEV = battery electric vehicle, batériou poháňané elektrické vozidlo
Skoršie snahy čínskych značiek vstúpiť na európsky trh do značnej miery zlyhali, ale **čínska odbornosť v oblasti plne elektrických vozidiel by tentoraz mohla predstavovať konkurenčnú výhodu**.
Príkladom, že ázijské automobilky si napokon vedia nájsť v Európe priestor na svoje podnikanie, sú práve prichádzajúce značky ako [BYD](https://autoviny.sk/obsah/znacka/BYD), [VinFast](https://autoviny.sk/obsah/znacka/VinFast), [ORA](https://www.autoviny.sk/novinky/123951/je-to-oficialne-prichadzaju-nove-cinske-automobilky-ora-a-wey-prinesu-zvlast-zaujimave-modely), [WEY](https://www.autoviny.sk/novinky/123951/je-to-oficialne-prichadzaju-nove-cinske-automobilky-ora-a-wey-prinesu-zvlast-zaujimave-modely) či [Geely](https://www.autoviny.sk/novinky/124175/historicky-okamih-na-slovensko-prichadza-automobilka-geely-ukazala-nam-svoj-prvy-model). Napokon, už dnes sú u nás veľmi úspešné značky ako Toyota, Lexus, Kia, Hyundai, Subaru či Mazda.
PwC predpovedá, že čínske značky budú mať v Európe trhový podiel 3,8 až 7,9 percenta.
V ďalšej nedávnej správe analytik elektrifikácie Matthias Schmidt uviedol, že tento rok sa v Európe pravdepodobne predá asi 200 000 vozidiel čínskych značiek, z toho asi 90 000 plne elektrických, 40 000 plug-in hybridov a zvyšok s konvenčným pohonom.
V rovnakom čase budú západné značky vyvážať do Európy približne 100 000 plne elektrických vozidiel zo svojich čínskych výrobných závodov, uviedol v septembri Schmidt ([zdroj](https://www.schmidtmatthias.de/post/is-china-s-electric-car-tiger-about-to-bite)).