Ako nemrznúca zmes ničí motor a aké farby je možné miešať?

Kedy dolievať destilovanú vodu namiesto nemrznúcej zmesi? Čo sa stane, ak budete jazdiť na kvalitnej, ale starej nemrznúcej zmesi? A čo v prípade, že je nemrznúca zmes nekvalitná už aj ako nová? Následky vaše auto pocíti, aj keď nie vždy rýchlo.
Vydané  Text: 
### Leto, zima, pre motory sú náročné obe ročné obdobia Keď sa hovorí o zaťažkávacej skúške motorov automobilov, obyčajne je tým myslené zimné obdobie. Pravdou však je, že rovnako ako veľmi nízke teploty, tak aj tie vysoké počas letných dní sú pre motory náročným obdobím, počas ktorého sa oplatí venovať automobilu viac pozornosti. Zatiaľ čo automobiloví výrobcovia tvrdia, že niektoré prevádzkové kvapaliny v autách nie je potrebné meniť doživotne, ako napríklad olej v automatickej prevodovke ([o preplachu automatickej prevodovky sme písali tu](https://www.autoviny.sk/reportaze/122647/preplach-automatickej-prevodovky-nebezpecna-hlupost-ktora-vas-moze-stat-vela-penazi)), bezúdržbovosť sa stále netýka motorového oleja či chladiacej kvapaliny – nemrznúcej zmesi. Z praxe však vieme, že so starým motorovým olejom motoristi jazdia celkom bežne. Aj keď je pravdou, že sa tým vystavujú riziku servisných problémov v budúcnosti, spravidla môžu prekonať stanovený servisný interval o niekoľko mesiacov či tisícok kilometrov skutočne bez strachu, že by sa im motor poškodil. Najlepšie je však meniť motorový olej aspoň jedenkrát ročne alebo aj skôr, ak automobil prekoná výrobcom stanovený kilometrový nájazd. Pokiaľ však ide o chladiacu kvapalinu, na tú obyčajne zabúdajú aj inak zodpovední motoristi, ktorí na technickú kondíciu svojich áut dbajú. Chladiacu kvapalinu považujú za niečo stále, nemenné a potrebné vymeniť najmä vtedy, ak z nej časom ubudne. Lenže aj chladiaca kvapalina má svoje fyzikálne vlastnosti, ktoré časom prirodzene degradujú a zmes sa stáva čoraz väčšou záťažou pre samotný chladiaci systém.
Oranžová chladiaca kvapalina v Jeep Compass 4×e Plug-in hybrid
> Chladiaca kvapalina je kombináciou nemrznúcej zmesi a destilovanej vody. Preto, ak je to nevyhnutné, môžeme dolievať do nádržky chladiča práve destilovanú vodu. Nikdy však nie pitnú, pretože obsahuje „nečistoty“ – najmä minerály. Po prvé, v priebehu času sa z akejkoľvek nemrznúcej zmesi uvoľňuje voda. Od kvalitnej menej, od menej kvalitnej viac, ale rozhodne u každej. A voda je zodpovedná za vznik korózie niektorých častí chladiaceho systému. V krajných prípadoch môže voda spôsobiť také poškodenia, že systém začne byť netesný, chladiaca kvapalina vytečie von a motor sa začne rýchlo prehrievať. Po druhé, bez ohľadu na to, ako sa inžinieri snažia eliminovať škodlivé účinky chladiacej kvapaliny na samotný chladiaci systém, ten sa stále pomaly znečisťuje odpadovými látkami zo zmesi, prirodzene starne a sám sebe sa tak stáva príčinou servisných problémov. Platí pravidlo, že čím sú zmes a chladiaci systém staršie, tým viac nečistôt sa v nich objavuje. Upchávajú potrubia, čím znižujú ich účinnosť. Systém sa snaží udržiavať svoju ideálnu prevádzkovú teplotu, ale so znižujúcou sa efektivitou je nútený častejšie zapínať chladiaci ventilátor a v prípade elektronicky riadeného čerpadla ho zapína naplno. To všetko sa samozrejme začína rýchlejšie opotrebovávať a teplota sa nie vždy vráti do normálu, čo má v konečnom dôsledku nepriaznivý vplyv na stav a účinnosť celého vozidla. No a keď sa namiesto čistej nemrznúcej zmesi v systéme pomaly začne tvoriť hnedá kvapalina, akékoľvek čerpadlo sa začne výrazne opotrebovávať: je pre neho ťažké načerpať túto špinu. Čiastočky nečistôt zároveň intenzívne opotrebúvajú lopatky kolesa čerpadla.
Oranžová chladiaca kvapalina v Jeep Renegade 4×e Plug-in hybrid

Trik s prázdnou fľašou na kolese: úžitok má, ale nie pre motoristov. Prečo dnes o ňom toľko čítame?

Podrobne vysvetľujeme, ako funguje malý podvod s pútavým obsahom na internete.

### Koľko vydrží chladica kvapalina, nemrznúca zmes? Nemrznúca zmes má svoju vlastnú životnosť a pre mnohých bude prekvapením, že je veľmi obmedzená. V závislosti od výrobcu a produktu sa pohybuje od dvoch do štyroch rokov, niekedy až do piatich a veľmi zriedkavo až do desiatich rokov. Ako sa teda vyhnúť vyššie zmieneným problémom, ktoré súvisia s vyšším vekom chladiacej kvapaliny? Každý motorista, ktorý sa vymyká z priemeru v starostlivosti o svoje auto vie, že je lepšie meniť nemrznúcu zmes aspoň každé dva roky. Bežní „priemerní“ motoristi môžu kvapalinu zmeniť aspoň raz za štyri roky, ideálne však vždy skôr. > Riešenie je veľmi jednoduché – meniť kvapalinu za novú ideálne raz za 2 až 4 roky.
Modrá chladiaca kvapalina v Opel Astra 1.5 CDTI
### Nekvalitné zmesi, sediment a pena Často sa stretávame s tým, že motoristi z určitých dôvodov preferujú neustále dolievanie destilovanej vody do chladiaceho systému, až majú časté problémy s prehrievaním motorov. To sa prejavuje tým, že na palubnej doske sa rozsvieti kontrolka chladiacej kvapaliny, razom stúpne teplota motora a spod kapoty začne prúdiť biela para. To je príznak, že auto je potrebné okamžite odstaviť, motor vypnúť a nechať vychladnúť skôr, než sa pustíte do dolievania novej kvapaliny. Problém však môžu mať aj tí, ktorí si novú zmes kúpili, ale nedali si pozor a buď kúpili nekvalitnú, či dokonca falošnú chladiacu kvapalinu. V našich obchodoch také nenájdete, ale pri nákupe od jednotlivcov nikdy nemáte istotu. Taká nekvalitná nemrznúca zmes môže vrieť pri relatívne nízkych teplotách, vplyvom vlastnej expanzie trhať rúrky a korodovať hliníkové zliatiny a vôbec poškodzovať radiátory, čerpadlá a termostat. Najlepšie je pri takomto núdzovom pofidérnom nákupe aspoň vizuálne skontrolovať samotnú kvapalinu. Keď kvapalinu kúpite, mala by byť v priehľadnej alebo aspoň priesvitnej nádobe. **Nádobu otočne a pozrite sa jej dno: sú tam nejaké usadeniny, sedimenty?** Tak ten je v chladiacej kvapaline absolútne tabu a dosť silný dôvod, aby ste kúpu odmietli. Ak ste nenašli žiadne usadeniny, **nádobu pretrepte, či sa v nej vytvorí pena**. Keď sa objaví na dve-tri sekundy, je to celkom v poriadku, ale ak vydrží dlhšie, ide o príznak, že takúto kvapalinu do vášho auta určite liať nesmiete.
Ružová chladiaca kvapalina v Mercedes-Benz EQA
**Existuje niekoľko ďalších svojpomocných testov nemrznúcej zmesi so sódou bikarbónou a lakmusovým papierikom**, ale úprimne v nich nevidíme zmysel: sotva niekto chodí do predajne s autopotrebami so sódou a otvára tam nádoby s nemrznúcou zmesou. A ten trik so sódou bikarbónou funguje nasledovne: umožňuje vám odhaliť kyseliny v lacnom falzifikáte. Ak do malej vzorky takejto „nemrznúcej zmesi“ pridáte sódu bikarbónu, spustí sa typická chemická reakcia v podobe peny. Môžete si vyskúšať doma tak, že do octu nasypete sódu bikarbónu. V normálnej nemrznúcej zmesi sa nič nestane. Ak by ste ako motorista predsa len narazili na veľmi nekvalitný produkt a na druhý deň by ste zistili, že **farba kvapaliny sa zmenila na hnedú**, určite túto kvapalinu z nádržky dostaňte von. Normálne kvalitná kvapalina nemá tendenciu takto rýchlo sa zafarbiť – samozrejme v prípade, že chladiaci systém nevyzerá z dôvodu ignorovania základnej údržby ako kanál.
Vizuálna kontrola motora (ilustračná fotografia)
### Červená, modrá, zelená S výmenou nemrznúcej zmesi je všetko pomerne jednoduché: vymeňte ju každé dva až štyri roky a všetko bude v poriadku. Ale s miešaním nemrznúcich zmesí je všetko komplikovanejšie. Na začiatok dôležitá informácia: farba nie je najpodstatnejším indikátorom zloženia nemrznúcej zmesi, je to len farbivo. **Preto sa vo všeobecnosti treba vyhýbať miešaniu nemrznúcich zmesí „náhodne“ iba podľa ich farby**. Aby ste pochopili, čo miešate, je lepšie mať v kufri nádobu so zvyškami nemrznúcej zmesi, ktorú ste naplnili, alebo ideálne mať v mobile fotku obalu predchádzajúcej použitej zmesi. Nuž a teraz vstúpme do nebezpečnej krajiny otázok miešania „kokteilov“.
Žltá chladiaca kvapalina v DongFeng Fengon Seres 3
Stručne povedané, nemôžete miešať červenú a zeleno-modrú nemrznúcu zmes. Ale to je veľmi približné, pretože farba nie je hlavná vec. **Presnejšie informácie o zložení poskytujú označenia G11, G12, G12+, G12++ a G13**. **G11** je tradičná etylénglykolová nemrznúca zmes s anorganickými inhibítormi korózie. To bude vyhovovať autu s medeným alebo mosadzným chladičom. Do nového auta s hliníkovým chladičom je lepšie neliať nemrznúcu zmes s označením G11. **G12 a G12 +** sú tiež etylénglykolové nemrznúce zmesi, ale karboxylátové – s organickými inhibítormi korózie. **Označenie G12++** dostali nemrznúce zmesi na báze etylénglykolu s lobridom. Obsahujú organické inhibítory korózie a zlúčeniny kremíka. A práve nemrznúce zmesi G12 ++ sú teoreticky schopné slúžiť až desať rokov. Zvyšok toho nie je schopný. No a najmodernejšie nemrznúce zmesi sú propylénglykol (alebo lobrid druhej generácie) s označením **G13**. Samozrejme, existuje závislosť medzi zložením nemrznúcej zmesi a jej farbou: * G11 je zvyčajne zelená, niekedy modrá, * G12 a G12+ sú jasne červené, G12++ môže byť červená alebo fialová * a G13 býva fialová, oranžová, ružová, žltá. Existujú však aj hybridné nemrznúce zmesi (kombinujúce soli karboxylových kyselín a anorganické soli) a ich farba môže byť rôzna – žltá, oranžová a zelená. Už ste zmätení?
Červená chladiaca kvapalina v Kia Sorento 2.2 CRDi
### Dajú sa chladiace kvapaliny miešať? **Je absolútne bezpečné odstrániť starú nemrznúcu zmes a doliať úplne novú**. Preplach nádržky nie je potrebný, ak v nej nevidíte výrazné usadeniny a ak neprechádzate z G11 na G12. Druhou relatívne bezpečnou možnosťou je **pridať novú nemrznúcu zmes do starej**, ale mala by byť od rovnakého výrobcu a ideálne aj rovnakého typu. Rôzni výrobcovia môžu použiť vlastné komponenty, ktoré nie je žiadúce miešať. Preto platí, že **ak nemáte novú chladiacu zmes rovnakej značky ako doteraz a potrebujete pridať len 2 decilitre, je lepšie doliať destilovanú vodu**. Áno, hustota nemrznúcej zmesi sa zníži, čo je zlé, ale ak chladiaci systém funguje, nič zlé sa nestane. Ak však potrebujete doplniť viac, budete musieť pridať akúkoľvek vhodnú nemrznúcu zmes. Upozorňujeme, že G12, G12+, G12++ alebo G13 sa môžu navzájom miešať bez kritických následkov. Hlavnou vecou nie je náhodne zmiešať G11 a G12. > Zapamätajte si: nemôžete miešať iba G11 a G12 (t.j. zvyčajne zelená a zvyčajne červená). Všetky ostatné nemrznúce zmesi je možné zmiešať.
Žltá chladiaca kvapalina v Renault Megane R.S. Line TCe 160
### Zhrnutie V každom prípade je najlepšie vymeniť všetku nemrznúcu zmes – môžete jazdiť na kombinácii dvoch, ale je to skôr nežiaduce. A výmene musíte venovať osobitnú pozornosť, ak plány zahŕňajú prechod zo starej nemrznúcej zmesi G11 na novšiu G12: vtedy bude potrebné prepláchnutie celého systému. Najjednoduchším a najsprávnejším riešením je dopĺňať nemrznúcu zmes, ktorú odporúča výrobca motora. Ten vie najlepšie, aké materiály sú použité v chladiacom systéme a aké nemrznúce zmesi ho môžu poškodiť a ktoré mu zaručia dlhú prevádzku.
Žltá chladiaca kvapalina v Renault Kangoo Van Blue dCi 95

Prečo sú moderné motory odsúdené na prehrievanie a čo robiť, keď sa rozsvieti kontrolka teploty?

Vriaca nemrznúca zmes v chladiči, para, ukazovateľ teploty v červenej zóne... zdá sa, že o príznakoch prehriatia motora vieme všetko, vrátane jeho následkov v podobe zdeformovanej hlavy valcov. Dôvody sú tiež známe už dlho - upchatie chladiaceho systému či pokazený termostat. Lenže toto všetko platilo pred 20 rokmi. Moderné motory sú, paradoxne, svojimi konštruktérmi odsúdené na neustálu prácu na hranici prehriatia a vodič to spravidla zistí až vtedy, keď je príliš neskoro. Dnes si vysvetlíme, ako sa to stalo a čo je to „pravidelné prehrievanie“.

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia