TEST Volkswagen ID. 5 GTX: Neštartuje sa kľúčom ani tlačidlom a jazdí fantasticky

Motoristu, ktorý mal skúsenosť s klasickými pohonmi, môže ovládanie elektromobilu prekvapiť. Všetko však dáva svoj zmysel.
Vydané  Text: 
## Moderné autá sa už neštartujú kľúčom ani tlačidlom. Ako to funguje, ukazujeme na Volkswagen ID. 5 GTX / VIDEO **Automobilový priemysel zažíva obdobie, ktoré praje inováciám**. Viaceré sú síce vynútené reguláciami trhu a záujmom o udržateľnosť, ako vývoj elektrických pohonov, bezpečnostných systémov, využívanie recyklovaných surovín, apel na environmentálne bezpečnú výrobu, iné sú prirodzeným dôsledkom konkurenčného boja – adaptácia komfortných funkcií z vyšších tried do tých nižších, zlepšovanie priestorových pomerov či budovanie ekosystému služieb. Automobilky predajom automobilu vstupujú so zákazníkom do vzťahu, ktorým si chcú poistiť, že nasledujúce kúpené vozidlo bude práve rovnakej značky – takýto záujem sledujeme najmä u značiek Hyundai a Kia, ale prakticky každý výrobca má dnes ambície vidieť viac do budúcnosti a vytvárať si budúcich zákazníkov už teraz. S týmto vývojom súvisí aj spôsob ovládania automobilov. To podstatné ostáva zachované: volant, pedále pre brzdenie a akceleráciu, rozhranie pre prácu s prevodovkou, používanie smeroviek a svetiel. Existujú špeciálne vybavenia pre automobily, ktoré niektoré tieto ovládacie princípy upravujú pre potreby osôb s telesnými hendikepmi – ide napríklad o zmenu spôsobu pridávania plynu a brzdenia, kedy sa pedále určené pre nohy napájajú na rukou ovládané rozhrania. Čo spravidla štandardizované nemusí byť, je ovládanie multimediálneho systému, jazdných režimov, ďalej niektorých vyhradených funkcií pre konkrétny typ pracovných vozidiel a zdá sa, že dokonca aj obyčajné uvedenie vozidla do prevádzky. Moderné automobily s elektrickým pohonom koncernu Volkswagen, ktoré stoja na podvozkovej modulárnej platforme MEB, napríklad nie je potrebné štartovať konvenčným spôsobom. Keby sme to chceli veľmi zjednodušiť, napísali by sme to tak, že jednoducho nasadnete a idete. Prax je, samozrejme, menej triviálna, viac sa dočítate v nasledujúcich riadkoch a v priloženom videu.

Stručná recenzia Volkswagen ID.5 GTX: Sotva by ste hľadali niečo lepšie

Pred niekoľkými týždňami sme z redakčného testu vrátili elektrické SUV Volkswagen ID.5 GTX. Nielen podľa nášho názoru ide pravdepodobne o najlepší elektromobil, aký si dnes môžete kúpiť: popri relatívne prijateľnej cene ponúka krásnu estetiku SUV-kupé, veľkorysý vnútorný priestor vrátane obrovského batožinového priestoru 549 litrov, skvelé jazdné vlastnosti a tiež dojazd 381 – 508 km, ktorý už nebude motoristu nechávať v neistote, či na svojom aute zvládne cestu na dovolenku alebo dlhší výlet v rámci Slovenska. Najmä tie jazdné vlastnosti sú niečím, čím nás Volkswagen úprimne prekvapil a potešil. Dva elektrické motory, každý na jednej náprave, dokážu vyše dvojtonovému automobilu s niekoľko stoviek kilogramov vážiacim 77 kWh akumulátorom v podlahe zabezpečiť prudké rozjazdy (0-100 km/h za 6,3 s) a vytvoriť dojem, že auto váži možno polovicu. Dokonca ani pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty nedáva okamžite vedieť o vyššej hmotnosti, pretože sa dlho prejavuje neutrálne, teda bez tendencie k pretáčavosti alebo nedotáčavosti. Spoza volantu máte pocit dokonalej kontroly nad vozidlom aj preto, že počítač precízne reaguje na korekcie volantom a jemnú manipuláciu s pedálmi. Ofenzívna jazda na VW ID.5 GTX je nevšedným zážitkom, pretože výrobca dokázal, že s elektrickými pohonmi možno robiť divy a zdanlivo prekonávať fyzikálne hranice, na ktoré elektromobily narážali pomerne skoro v porovnaní s automobilmi so spaľovacími pohonmi 4×4.
Volkswagen ID.5 GTX sa na Slovensku predáva od cenníkových 61 290 €, zatiaľ čo základná verzia ID.5 Pro začína na 50 590 €. Okrem toho, že v rámci výbavy GTX dostanete najvyšší výkon pohonu 4MOTION 220 kW (299 k), súčasťou sériovej výbavy sú aj inovatívne inteligentné svetlomety IQ.LIGHT, Automatická 3-zónová klimatizácia Climatronic aj so zadným ovládaním, variabilná podlaha a sieť v batožinovom priestore, ambientné osvetlenie interiéru a početné estetické doplnky v štýle GTX.

Zhrnutie testu VW ID.5 GTX: Dojazd už nie je dôvodom na obavy

Nie je potrebné chodiť okolo horúcej kaše: Volkswagen ID.5 GTX je nepochybne jedným z najlepších elektromobilov, aké si dnes môžete kúpiť. Ide o krásne SUV s ladnými tvarmi vzadu, ktoré nemajú nepriaznivý vplyv na úžitkovú hodnotu vozidla. Auto bude celkom vyhovovať veľmi širokému spektru zákazníkov – od tých rodinne zameraných až po vodičov, ktorí milujú šoférovanie. Športový charakter vozidla je nepopierateľný, stále je však v medziach každodennej použiteľnosti, takže podvozok nie je prehnane tvrdý, tuhý, riadenie je ešte vždy preposilované a rozsiahla paleta asistenčných systémov sa stará o bezpečnosť počas všedných dní. Kto žije racionálnym predvídateľným životným štýlom, pre toho už dojazd nebude predmetom obáv, práve naopak – ocení, že namiesto navštevovania čerpacích staníc si môže svoje vozidlo priebežne dobíjať skoro kdekoľvek.

TEST: Volkswagen ID.4 GTX je najlepším európskym elektromobilom. K dokonalosti mu chýba naozaj málo!

Pozreli sme sa na zúbok Volkswagenu ID.4 GTX. Je označenie GTX elektrickým ekvivalentom GTI alebo ide skôr o marketing?

Technické údaje Volkswagen ID. 5 GTX (2022)

  • Dĺžka 4 599 mm
  • Šírka 1 852 mm
  • Výška 1 607 mm
  • Rázvor náprav 2 771 mm
  • Objem kufra 549 – 1 561 litrov
  • Pohotovostná hmotnosť od 2 242 kg
  • Max. výkon 220 kW/299 k
  • Max. krút. moment 162/310 Nm
  • Prevodovka jednostupňová, automatická
  • Kapacita batérií (netto) 77kWh
  • Akcelerácia 0 – 100 km/h 6,3 s
  • Maximálna rýchlosť 180 km/h
  • Spotreba energie podľa WLTP 16,9 kWh/100 km
  • Dojazd (kombinovaný podľa WLTP) 491 km
  • Dojazd počas testu (september 2022) max. 400 km

Je tu štartovacie tlačidlo, no ide to aj bez neho

Pristúpite k ID.5 GTX a kľúč vôbec nemusíte vyberať z vrecka. Už po priblížení sa asi na dva metre sa rozsvietia obrysové LED svetlá, čím dá auto najavo svoju pripravenosť na otvorenie dverí. Kľučky sú zapustené, za ich spodnou hranou je mikrospínač, ktorý stlačíte prstami a dvere sa odomknú. Keď otvoríte dvere vodiča, poteší vás automaticky sa posúvajúce sedadlo, do ktorého sa ľahšie nastupuje – akonáhle ste vnútri, zatvoríte dvere a sedadlo sa posunie späť do východiskovej polohy. S trojmiestnou pamäťou môžete vyvolať ktorékoľvek vopred uložené nastavenie sedadla. Napokon už len stlačíte brzdový pedál so symbolom PAUSE, otočením páky prevodovky integrovanej do panela s prístrojovým displejom vyberiete polohu D, stlačíte akceleračný pedál so symbolom PLAY a auto už ide vpred. Máte pocit, že tu niečo chýbalo? Správny postreh, chýbalo stlačenie štartovacieho tlačidla, teda samotné štartovanie, a tiež uvoľnenie ručnej/parkovacej brzdy. Nejde pritom o žiadnu chybu.
Automobily ako Volkswagen ID.3, ID.4, ID.5, Škoda Enyaq iV či Audi Q4 nie je potrebné štartovať tlačidlom. Stačí, že automobil rozpozná vašu prítomnosť na sedadle vodiča a kľúč je v dosahu bezdrôtového prijímača, v tej chvíli je už aktivovaný základný elektrický okruh a auto pripravené na jazdu. Poistkou pred nežiadúcim rozbehnutím sa je to, že pred manipuláciou s pákou prevodovky musíte vytlačiť brzdový pedál. Počas státia bez vytlačenej brzdy je pritom už automaticky aktivovaná parkovacia brzda, teda vozidlo sa nerozbehne ani z kopca. Veľmi podobne jednoduchý koncept nasledujete aj pri opustení vozidla – namiesto vypnutia elektrického pohonu štartovacím tlačidlom jednoducho prepnete páku prevodovky do režimu (P) a pri vystúpení z vozidla sa samočinne vypne. Ak zatvoríte dvere a vzdialite sa, aj sa samo zamkne. Toto riešenie šetrí čas a odbremeňuje vodiča od zopár úkonov, ktoré dnes považujeme za samozrejmé. S elektromobilitou musíme prehodnotiť viaceré z našich návykov. Pre motoristu, ktorý nemá skúsenosť s novými elektromobilmi koncernu Volkswagen, to môže byť prekvapujúce a môže sa spytovať na bezpečnosť. Je pravda, že ani my nie sme stopercentne presvedčení, že ide o celkom bezpečné riešenie, na druhej strane je nutné podotknúť, že auto sa len tak samočinne nerozbehne nikdy a zodpovednosť je stále v rukách vodiča.    




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia