TEST Volkswagen ID. 5 GTX: Neštartuje sa kľúčom ani tlačidlom a jazdí fantasticky
Motoristu, ktorý mal skúsenosť s klasickými pohonmi, môže ovládanie elektromobilu prekvapiť. Všetko však dáva svoj zmysel.
Vydané Text: Erik Stríž
Stručná recenzia Volkswagen ID.5 GTX: Sotva by ste hľadali niečo lepšie
Pred niekoľkými týždňami sme z redakčného testu vrátili elektrické SUV Volkswagen ID.5 GTX. Nielen podľa nášho názoru ide pravdepodobne o najlepší elektromobil, aký si dnes môžete kúpiť: popri relatívne prijateľnej cene ponúka krásnu estetiku SUV-kupé, veľkorysý vnútorný priestor vrátane obrovského batožinového priestoru 549 litrov, skvelé jazdné vlastnosti a tiež dojazd 381 – 508 km, ktorý už nebude motoristu nechávať v neistote, či na svojom aute zvládne cestu na dovolenku alebo dlhší výlet v rámci Slovenska. Najmä tie jazdné vlastnosti sú niečím, čím nás Volkswagen úprimne prekvapil a potešil. Dva elektrické motory, každý na jednej náprave, dokážu vyše dvojtonovému automobilu s niekoľko stoviek kilogramov vážiacim 77 kWh akumulátorom v podlahe zabezpečiť prudké rozjazdy (0-100 km/h za 6,3 s) a vytvoriť dojem, že auto váži možno polovicu. Dokonca ani pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty nedáva okamžite vedieť o vyššej hmotnosti, pretože sa dlho prejavuje neutrálne, teda bez tendencie k pretáčavosti alebo nedotáčavosti. Spoza volantu máte pocit dokonalej kontroly nad vozidlom aj preto, že počítač precízne reaguje na korekcie volantom a jemnú manipuláciu s pedálmi. Ofenzívna jazda na VW ID.5 GTX je nevšedným zážitkom, pretože výrobca dokázal, že s elektrickými pohonmi možno robiť divy a zdanlivo prekonávať fyzikálne hranice, na ktoré elektromobily narážali pomerne skoro v porovnaní s automobilmi so spaľovacími pohonmi 4×4.
Volkswagen ID.5 GTX sa na Slovensku predáva od cenníkových 61 290 €, zatiaľ čo základná verzia ID.5 Pro začína na 50 590 €. Okrem toho, že v rámci výbavy GTX dostanete najvyšší výkon pohonu 4MOTION 220 kW (299 k), súčasťou sériovej výbavy sú aj inovatívne inteligentné svetlomety IQ.LIGHT, Automatická 3-zónová klimatizácia Climatronic aj so zadným ovládaním, variabilná podlaha a sieť v batožinovom priestore, ambientné osvetlenie interiéru a početné estetické doplnky v štýle GTX.
Zhrnutie testu VW ID.5 GTX: Dojazd už nie je dôvodom na obavy
Nie je potrebné chodiť okolo horúcej kaše: Volkswagen ID.5 GTX je nepochybne jedným z najlepších elektromobilov, aké si dnes môžete kúpiť. Ide o krásne SUV s ladnými tvarmi vzadu, ktoré nemajú nepriaznivý vplyv na úžitkovú hodnotu vozidla. Auto bude celkom vyhovovať veľmi širokému spektru zákazníkov – od tých rodinne zameraných až po vodičov, ktorí milujú šoférovanie. Športový charakter vozidla je nepopierateľný, stále je však v medziach každodennej použiteľnosti, takže podvozok nie je prehnane tvrdý, tuhý, riadenie je ešte vždy preposilované a rozsiahla paleta asistenčných systémov sa stará o bezpečnosť počas všedných dní. Kto žije racionálnym predvídateľným životným štýlom, pre toho už dojazd nebude predmetom obáv, práve naopak – ocení, že namiesto navštevovania čerpacích staníc si môže svoje vozidlo priebežne dobíjať skoro kdekoľvek.Technické údaje Volkswagen ID. 5 GTX (2022)
- Dĺžka 4 599 mm
- Šírka 1 852 mm
- Výška 1 607 mm
- Rázvor náprav 2 771 mm
- Objem kufra 549 – 1 561 litrov
- Pohotovostná hmotnosť od 2 242 kg
- Max. výkon 220 kW/299 k
- Max. krút. moment 162/310 Nm
- Prevodovka jednostupňová, automatická
- Kapacita batérií (netto) 77kWh
- Akcelerácia 0 – 100 km/h 6,3 s
- Maximálna rýchlosť 180 km/h
- Spotreba energie podľa WLTP 16,9 kWh/100 km
- Dojazd (kombinovaný podľa WLTP) 491 km
- Dojazd počas testu (september 2022) max. 400 km
Je tu štartovacie tlačidlo, no ide to aj bez neho
Pristúpite k ID.5 GTX a kľúč vôbec nemusíte vyberať z vrecka. Už po priblížení sa asi na dva metre sa rozsvietia obrysové LED svetlá, čím dá auto najavo svoju pripravenosť na otvorenie dverí. Kľučky sú zapustené, za ich spodnou hranou je mikrospínač, ktorý stlačíte prstami a dvere sa odomknú. Keď otvoríte dvere vodiča, poteší vás automaticky sa posúvajúce sedadlo, do ktorého sa ľahšie nastupuje – akonáhle ste vnútri, zatvoríte dvere a sedadlo sa posunie späť do východiskovej polohy. S trojmiestnou pamäťou môžete vyvolať ktorékoľvek vopred uložené nastavenie sedadla. Napokon už len stlačíte brzdový pedál so symbolom PAUSE, otočením páky prevodovky integrovanej do panela s prístrojovým displejom vyberiete polohu D, stlačíte akceleračný pedál so symbolom PLAY a auto už ide vpred. Máte pocit, že tu niečo chýbalo? Správny postreh, chýbalo stlačenie štartovacieho tlačidla, teda samotné štartovanie, a tiež uvoľnenie ručnej/parkovacej brzdy. Nejde pritom o žiadnu chybu.
Aktuality, Ecomoto, Ecomoto.sk, Google, Google News, Google Správy, Poradňa, Recenzia, Review, Servis, Správy, Test, Video, Volkswagen, Vw
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia