Svietiace čiary na ceste, ktoré nepotrebujú žiadnu elektrinu? V Austrálii aplikujú unikátny náter osvetľujúci vozovku v nočných hodinách. Takéto niečo by sme potrebovali aj u nás.
Bezpečnosť na cestách je hlavnou témou naprieč drvivou väčšinou krajín na svete. Niektoré štáty sa snažia znižovať riziko ťažkých dopravných nehôd znižovaním maximálnej povolenej rýchlosti, iné zase pracujú na predpisoch prikazujúcich výrobcom áut implementovať do svojich modelov pokročilé bezpečnostné prvky. Austrália však na to ide po svojom. Tamojšia firma totiž predstavila revolúciu v značení jazdných pruhov.
### Svietiace pruhy bez elektriny
**Za technológiou Glow-in-the-dark stojí austrálska spoločnosť Tramac Linemarking** v spolupráci s firmou OmniGrip a štátnou spoločnosťou VicRoads patriacou pod štát Victioria. Ide o revolučnú metódu v kreslení vodorovných čiar. Jej hlavná myšlienka je pritom pomerne jednoduchá a pozná ju takmer každý z nás z typických detských svietiacich nálepiek alebo hračiek.
**Glow-in-th-dark čiary na ceste totiž využívajú jednoduchú vlastnosť špeciálneho náteru, ktorým je fluorescencia**. Ide o fyzikálny jav, kedy molekulárny systém danej látky dokáže absorbovať a neskôr aj emitovať svetlo. **Čiary na svoje „dobitie“ pritom nepotrebujú žiadny eklektický zdroj. Stačí im denné svetlo a slnečné žiarenie**. Následne v tme dokážu svietiť a vyznačovať tak jednotlivé pruhy na ceste, a čo je dôležitejšie, aj okraj vozovky.
Náter je možné aplikovať už na existujúce vodorovné značenia. K jeho inštalácii nie je potrebná žiadna dodatočná úprava vozovky.
### Až 10 hodín svietenia
Na sociálnej sieti YouTube sa tomuto bezpečnostnému prvku venuje účet s názvom [Gripzz Eight](https://youtu.be/5s1JrDq2igA), podľa ktorého je **za ideálnych podmienok možné čiastočné osvetlenie vozovky až po dobu 10 hodín**. Pri zhoršených svetelných a atmosférických podmienkach v priebehu dňa dochádza poklesu času svietenia, no aj tak ide o výrazný krok vpred. **Takéto čiary by si podľa zástupcov firmy našli uplatnenie predovšetkým na neosvetlených úsekoch ciest a taktiež na krajniciach**. Práve neosvetlené alebo nedostatočne označené krajnice sú totiž jedným z faktorov častých dopravných nehôd v nočných hodinách.
V tme vytvárajú tieto čiary zaujímavý efekt. Ich nespornou výhodou je dobré vyznačenie jazdných pruhov a okaju vozovky.
**Samotná firma Tramac Linemarking uviedla, že nasadenie bolo pôvodne plánované len na kilometrovom testovacom úseku miestnych komunikácií**. Avšak, krátko po aplikovaní náteru na cestu došlo k zvýšenému záujmu o túto technológiu zo strany jednotlivých samospráv. Viaceré úrady a firmy po praktickej ukáže prejavili záujem o inštalovanie revolučného náteru na komunikácie v ich správe.
### Prvé objednávky sú na ceste
Podobný krok už pred časom skúšali napríklad aj v Holandsku. Tu však miesto svetielkujúceho náteru použili na osvetlenie čiar na ceste LED diódy. Tým pádom je potreba zabezpečiť nejakým spôsobom prívod elektrickej energie a celá inštalácia sa môže predražiť. **Výhodou riešenia z Austrálie je, že náter je možné aplikovať už na existujúce čiary a tým pádom nemusia byť robené ďalšie dodatočné zásahy**.
Aplikovanie je možné za použitia klasickej techniky.
Spoločnosť Tramac Linemarking už získala niekoľko objednávok, ktoré sa týkajú 70 úsekov ciest v celkovej sume prevyšujúcej 4 milióny dolárov. Obdobné riešenie by si určite našlo fanúšikov aj na našich cestách. A to najmä na úsekoch, ktoré nemajú spevnenú krajnicu v dôsledku čoho tam, predovšetkým v noci, dochádza k častým dopravným nehodám.
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.