Nový Mercedes SUV EQE oficiálne: Funkčný dizajn a luxusný interiér má už v základnom balení

Očakávaný model elektrického SUV od Mercedesu je konečne odhalený. Predpovede o „lacnejšom SUV EQS“ sa naplnili, hoci o cene zatiaľ nevieme nič.
Vydané  Text: 
Automobilka Mercedes-EQ odhalila prvú generáciu svojho celkom nového modelového radu SUV EQE. Ide o historicky prvý model vystavaný na základe elektrického sedanu EQE, prichádza relatívne krátky čas po tom, čo automobilka predstavila aj SUV variant hierarchicky najvyššie položeného elektromobilu EQS. Názory na estetické stvárnenie novinky sa bude líšiť od pozorovateľa k pozorovateľovi. Na tomto mieste je vhodné pripomenúť, že Mercedes-Benz sa už pred rokmi vydal cestou funkčného dizajnu, pri ktorom má každý detail význam. Citujeme výrobcu: EQE SUV má niekoľko aerodynamických opatrení spoločných so svojimi modelovými súrodencami. Spodok karosérie s množstvom aerodynamických detailov zohráva ústrednú rolu pri dosahovaní veľmi dobrej hodnoty cw, ktorú sa podarilo dosiahnuť aj napriek veľkému ložnému objemu a krátkemu zadnému previsu. Dôležitými faktormi boli aj koncepcia rozmerov s plochým čelným sklom, tvar strechy a vtiahnuté časti.
Nové SUV EQE je v porovnaní s SUV EQS menší, čoho dôsledkom neponúkne možnosť konfigurácie so siedmimi sedadlami, stále však ide o väčšie SUV s pridanou hodnotou v podobe luxusného interiéru a perspektívneho pohonu. SUV EQE kompaktnejšie aj ako EQE sedan, rázvor s dĺžkou 3 030 milimetrov je o deväť centimetrov kratší. Vonkajšie rozmery sú 4 863 × 1 940 × 1 686 milimetrov, automobil stojí na 19 až 22-palcových kolesách.
Výrobca zatiaľ avizuje tri konfigurácie pohonu: EQE 350+ SUV, EQE 350 4MATIC SUV a EQE 500 4MATIC SUV, technické údaje týchto verzií uvádzame nižšie. Na rozdiel od esúvečiek GLE sa SUV EQE nikdy nebude vyrábať so spaľovacími motormi, vyhradzuje si totiž tie elektrické s vysokým výkonom – od 215 do 300 kW. To znamená, že už v najslabšej konfigurácii ponúkne prémiové elektrické SUV podstatne viac výkonu, ako býva štandardom. V závislosti od verzie dokáže SUV EQE prejsť na jedno nabitie až 590 kilometrov.
Východiskovo je v SUV EQE pohon zadných kolies, kedy je elektrický motor osadený priamo na zadnej náprave, v predaji bude aj variant s pohonom všetkých štyroch kolies 4MATIC, ktorý dopraje automobilu aj jazdný režim Terén. Okrem neho vie vozidlo pracovať v jazdných profiloch Dynamic Select Eco, Komfort, Šport a Indivuduálny, ktoré ovplyvňujú viaceré charakteristiky vozidla, od reakcií na stlačenie akceleračného pedála cez účinnosť rekuperácie až po samotný podvozok. Ako súčasť mimoriadnej výbavy je k dispozícii vzduchové pruženie AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+. Na dosiahnutie ešte lepšej svetlej výšky možno zvýšiť výšku vozidla až o 30 milimetrov. Zákazníci si na želanie môžu vybrať riadenie zadnej nápravy s maximálnym uhlom natočenia kolies 10 stupňov. ### Čo si všímať na interiéri SUV EQE?
Interiér elektrické SUV EQE prekvapivo verne adaptuje to, čo poznáme už z modelov EQS, EQE a SUV EQS. Na oficiálnych záberoch je verzia s obrazovkou MBUX Hyperscreen a bielo-hnedej farebnej schéme čalúnenia a palubnej dosky. Stredová konzola s odkladacími priestormi je vybavená dreveným dekorom s gravírovanými štylizáciami loga Mercedes-EQ a výrobca tiež poukazuje na rozsah ambientného osvetlenia. Keď si porovnávate interiéry SUV EQE a SUV EQS, nemožno si nevšimnúť, že sú fakticky totožné – rozdiel bude iba v priestorových pomeroch, ktoré však tiež vyzerajú byť iba minimálne. Jediným drobným rozdielom je, zdá sa, členitejšie vyhotovenie panelov dverí na modeli SUV EQS.
Interiér Mercedes-Benz SUV EQE (2022)
Interiér Mercedes-Benz SUV EQS
Skutočné odlišnosti by sa mali diať až v zadnej časti interiéru v druhom rade sedadiel a tiež v batožinovom priestore. Očakávame o niečo menej priestoru pre nohy zadných pasažierov ako v SUV EQS a chýbajúcu možnosť vybavenia tretím radom sedadiel. Ako však uvádza výrobca vo svojej tlačovej správe, *SUV EQE je jedným z najpriestrannejších zástupcov vo svojej triede, pokiaľ ide o priestor na hlavu, nohy a lakte*.
### OLED verzus LCD Obe vozidlá používajú veľkolepý interiérový obrazový panel MBUX Hyperscreen (Hyperobrazovka), hoci za príplatok. MBUX Hyperscreen využíva kombinovanú obrazovú technológiu – 12,3-palcový displej prístrojového panela je z LCD displeja a zvyšné dva (17,7 a 12,3″) z OLED displejov, čo sú vo svojej podstate jednotlivo svietiace zobrazovacie body. Rozdiel je iba v celkovej uhlopriečke mierna zakriveného skleného panela, nie v dispeloch samotných. Displeje tejto technológie nájdete v rôznych formách na najlepších smartfónoch sveta, prevažne na zariadeniach od značky Samsung, ktorá si ich aj sama vyrába pod značkami AMOLED a SuperAMOLED. Táto techológia má dve významné výhody v porovnaní s inými obrazovými panelmi: ich čierna je skutočne čierna a pixely majú enormnú životnosť.
V praxi sa to prejavuje tak, že zobrazenie farebnej grafiky na čiernom pozadí v noci vytvára pozoruhodný efekt, akoby grafika vystupovala, keďže čierna je fakticky neviditeľná. Displeje založené na technológii LCD, ku ktorej patrí aj známe IPS, majú ten problém, že aj čierna farba je v skutočnosti šedá, čo je pozorovateľné najmä v noci. Je to spôsobené technológiou, LCD sú totiž tekuté kryštály (Liquid Crystal Display). Každý obrazový bod pozostáva z troch týchto kryštálov – červeného, zeleného a modrého (RGB) a tým, ako sa vplyvom elektrického napätia fyzicky zmenia, v odlišnej intenzite prepúšťajú svetlo z podsvietenia. Podsvietenie je síce segmentované, avšak pixely nie sú dokonale neprehľadné, sú vždy trocha priesvitné – a to spôsobuje šedú farbu tam, kde má byť čierna.
V každom prípade je nový Mercedes-Benz SUV EQE mimoriadne očakávaný model, tešíme sa na prvé jazdy a testy na novinke. ### Mercedes-Benz SUV EQE: Najdôležitejšie technické údaje
EQE 350+ SUVEQE 350 4MATIC SUVEQE 500 4MATIC SUV
Náhonna zadné kolesána všetky kolesána všetky kolesá
Elektrický stroj (elektrické stroje)TypPermanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)Permanentne aktivované synchrónne elektromotory (PSM)
VýkonkW215215300
Krútiaci momentNm565765858
Systémové napätieVolty400400400
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie)kW11/22 (USA: 9,6)11/22 (USA: 9,6)11/22 (USA: 9,6)
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdomkW170170170
Nabíjanie jednosmerným prúdom: max. dojazd po 15 minút[6] (WLTP)km220220220
Vozidlo
Dĺžka/šírka/výška mm4 863/1 940/1 6864 863/1 940/1 6864 863/1 940/1 686
Rázvormm3 030
Priemer otáčania (bez riadenia zadnej nápravy/s riadením zadnej nápravy 10°)m12,3/10,512,3/10,512,3/10,5
Objem batožinového priestoru VDA [7]L520/580 – 1 675520/580 – 1 675520/580 – 1 675
Prípustná hmotnosť prívesukg7501 8001 800
Spotreba a dojazd[8]
Spotreba elektriny (WLTP)kWh/100 km21,8 – 17,722,5 – 18,522,7 – 19,0
Emisie CO₂ (WLTP)g/km000
Dojazd (WLTP)km480 – 590459 – 558460 – 547




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia