PRVÝ TEST Cupra Born: Prvé kilometre na slovenských cestách odhaľujú silné aj slabšie stránky hatchbacku | ECOMOTO

Cupra Born môže byť veľmi solídnym predstaviteľom novej generácie športovo orientovaných hatchbackov, ale má aj svoje malé nedostatky.
Vydané  Text: 
  • Cupra Born je športovo ladený elektromobil španielskej značky postavený na základoch nemeckého VW ID.3;
  • Základná verzia Born ponúka výkon 150 kW (204 k) a dojazd 417 km;
  • Výkonnejšia verzia Born e-Boost krátkodobo dosahuje 170 kW (231 k) a dojazd dlhší o 2 km;
  • Už v základnej výbave sú športové škrupinové sedadlá, dvojzónová klíma, ambientné osvetlenie či 12″ infotainment;
  • Príležitosť prvýkrát si ho vyskúšať v okolí Bratislavy bola pre nás potešením, ale skúsenosť vyvolala aj otázky.

Cupra Born prvýkrát na Slovensku

Elektrický hatchback Cupra Born vlastne nie je žiadna novinka, jazdili sme ho už dávnejšie a nejaký ten čas sa predáva na zahraničných trhoch. Slovensko však bolo kvôli obchodnej politike v zozname trhov s neskorším uvedením do predaja – a ten moment prišiel práve teraz.

Cupra Born má slovenský cenník a zákazníci majú na výber z niekoľkých variantov modelu: základom je Born s výkonom max. 150 kW a 62 kWh batériou za 44 280 €, verzia e-Boost od 44 600 €. Väčšiu kapacitu akumulátora 82 kWh dostane iba vo verzii e-Boost za 48 180 €.

Zaujímavosťou je, že popri štandardných cenníkových konfiguráciách sa Born dostáva na Slovensko aj vo výbave First Edition, ktorá má rovnaké ceny ako vyššie uvedené, ale vždy s rozšírenou výbavou zadarmo. Ide napríklad o Balík Pilot M s adaptívnym prediktívnym tempomatom, rozpoznávaním dopravných značiek, asistentom diaľkových svetiel a navigačný system PLUS s automatickou aktualizáciou dát v rámci služieb CUPRA CONNECT, ako aj balík vyhrievania Below Zero a balík CARGO s nastaviteľnou dvojitou podlahou a odkladacím priestorom pod podlahou.

Z technologického hľadiska je Cupra Born vôbec vskutku zaujímavé vozidlo, zákazník má na výber rozsiahlu paletu funkcií, ktorými môže svoj nový elektromobil vybaviť či už jednotlivo, alebo v rámci balíkov EXTRA, PILOT M, PILOT M+, PROTECT, TECH M či DYNAMIC. Prakticky všetko, čo vám napadne, Cupra Born má, vrátane adaptívneho podvozka DCC s plynulým nastavovaním tlmičov (to je za príplatok 975 €).

Vylepšený originál

Keď sa zvonka pozeráte na Cupra Born, nezainteresovanému asi nenapadne, že ide o prezlečený Volkswagen ID. 3. Dizajn je expresívny, moderný, ale bez zbytočných hrán, zodpovedá charakteru značky Cupra a pritom si trúfame odhadovať, že prekoná dlhé roky bez toho, aby sa opozeral.

Keď však nasadnete dovnútra, podobnosť s modelom ID. 3 začne byť evidentná. Stredová konzola, palubná doska, netypický otočný volič prevodovky integrovaný do malého prístrojového displeja, to sú príliš nápadné podobnosti. Otázkou však je, či to vôbec niekomu bude vadiť – iba sotva.

V skutočnosti si pozornosť zaslúžia odlišnosti, napríklad čalúnená palubná doska, športové sedadlá, volant známy z Cupra Formentor, všadeprítomné medené akcenty (evokujú medené vinutie elektrického motora), lakťová opierka v poťahu z „brúsenej kože“ Dinamica (alcantara), infotainment vlastný značke Cupra… áno, určite sedíme vo vozidle tejto emotívnej španielskej značky. Originálny ID. 3 vylepšila v rámci svojich možností čo najlepšie, ako mohla.

Jazdné vlastnosti Cupra Born

Cupra avizuje emotívny zážitok z jazdy na modeli Born, a to aj napriek tomu, že má podľa niektorých „nudný elektrický pohon“. Lenže elektrický pohon nudný nie je, iba v porovnaní s tými spaľovacími je kultivovanejší a pokojnejší.

Je to aj prípad Bornu – určite nejde o nudné auto, pretože na stlačenia akceleračného pedála reaguje promptne, vďaka svojím rozmerom je obratné a zábavné, celkovo pôsobí dobrým dojmom. Aby sme ho ale mohli nazývať športovým, muselo by ponúknuť ešte viac. Dynamika v nízkych rýchlostiach, akcelerácia na stovku za 6,6 sekundy, pružnosť pohonu v tých vyšších a schopnosť potiahnuť na jeden dych aj do 160 km/h je síce pôsobivá, ale akosi to nestačí.

Možno sme mali príliš vysoké očakávania. Cupra Born na nás zapôsobila ako taký lepší elektromobil, no svojou športovosťou už veľmi nie. Chýbalo nám trocha viac autentickosti, pocitu kontaktu s vozovkou, spätnej väzby. Snáď aj hluku, hoci čo sa týka odhlučnenia vo vyšších rýchlostiach, Born asi lídrom trhu nebude.

Je pravda, že hodinová skúsenosť s Cupra Born spojená s fotením naozaj nestačí a už teraz sa tešíme na skutočný týždňový test, aby sme mohli vybrať lepšie testovacie trasy a plne sa zžiť s vozidlom.

Čo sme si ale odniesli ako veľmi pozitívnu skúsenosť, bol citeľný vplyv nastaviteľných tlmičov DCC na jazdný komfort. Tlmiče sa dajú nastaviť krokovo prostredníctvom stredového displeja, rozdiel medzi polohami COMFORT a CUPRA je pritom signifikantný. Cupra Born teda dokáže byť elektromobilom na každý deň, ktorý spoľahlivo odfiltruje drobné nerovnosti vozovky a nebude vás zaťažovať s tým spojenými vibráciami.

Potešia tiež vyhradené jazdné režimy COMFORT, PERFORMANCE, CUPRA, INDIVIDUAL (v ňom nastavíte vlastné preferencie) a RANGE, ktorý maximalizuje dojazd.

Cupra Born – reálny dojazd

Po krátkej skúsenosti s CUPRA BORN nemôžeme posudzovať energetickú spotrebu a s tým spojený dojazd na základe vlastných meraní, ale môžeme zverejniť údaje, ktoré elektromobil vykázal za uplynulých 5 026 kilometrov. S priemernou rýchlosťou 29 km/h (teda prevažne mestskej prevádzky) počítač vypočítal priemernú spotrebu energie 22,7 kWh/100 km.

To nie je vôbec zlá hodnota, ak vezmeme do úvahy štýl, akým ľudia na tomto aute jazdili. Každý, kto si auto skúša prvýkrát, mu totiž dáva zabrať.

Cupra Born má podľa metodiky WLTP priemernú energetickú spotrebu 15,5 – 18,0 kWh/100 km a kombinovaný dojazd 417 – 419 km, pričom v mestskom cykle a šetrnom jazdnom štýle môže dosiahnuť podstatne viac, až 547 km.

Zhrnutie

Vizuálne pôsobivý elektromobil Cupra Born môže byť veľmi solídnym reprezentantom novej generácie športovo orientovaných hatchbackov. Za hot-hatch by sme ho asi nepovažovali, ale má čo ponúknuť, najmä v otázke kvality vyhotovenia interiéru a dynamiky pri mestských rýchlostiach.

Príbuznosť s ID. 3 je evidentná, dokonca aj z hľadiska jazdných vlastností, ale radi dáme modelu niekoľko ďalších šancí, aby nás presvedčil o svojich kvalitách a odlišnostiach.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia