Prečítajte si skutočný príbeh o kúpe nového auta! Pán Štefan porovnával 20 rôznych modelov, skončil pri tejto značke
Slovenský dôchodca si vyberal svoje posledné auto, o svojej skúsenosti napísal zaujímavý príbeh.
Vydané Text: Peter Orosz
### POSLEDNÉ AUTO Z pohľadu pána Štefana však ani zďaleka nešlo len o obyčajnú kúpu nového vozidla. Spoločne s manželkou totiž hľadal *„auto pre dvoch dôchodcov, ktoré nám bude spoľahlivo slúžiť posledných 5-10 rokov našej šoférskej kariéry.“* A keďže o ďalšom v budúcnosti už zrejme uvažovať nebudú, o to väčší bol tlak na výber toho správneho modelu. **Zároveň je to posledná šanca vychutnať si pod kapotou spaľovací motor** bez hybridného či elektrického dopingu: *„Na spôsob ovládania a jazdenia s elektromobilom si treba zvykať. A to nie je práve to, po čom túži konzervatívny dôchodca. A nabíjaciu stanicu mi pod oknom paneláku tiež nepostavia v priebehu pol roka. A tak padlo rozhodnutie: malé SUV so spaľovacím motorom.“*
Pred výberom je vždy dôležité vedieť, na aké účely budete auto využívať. Pán Folkman v tom mal jasno. **Keďže obaja žijú na sídlisku a pohybujú sa predovšetkým v meste, prioritou bolo nájsť auto, s ktorým sa bude dobre parkovať pri paneláku, odvezie celotýždňový nákup domov alebo zbalí vnúčatá na výlet so starými rodičmi.**
Samozrejme, pri výbere sa hľadelo aj na vyšší posed za volantom. *„Chceli sme auto, do ktorého sa bude pohodlne nastupovať. Dôchodcovia, kolená, kríže, krčné chrbtice sú spojené nádoby,“* odľahčene vysvetľoval vo svojom liste.
Mnohé kompaktné SUV sa dnes snažia zaujať predovšetkým mladú generáciu, a to tvarom aj farbami. Manželský pár z Martina však uprednostňoval konzervatívny prístup a *„nie dizajnový výbuch dočasnej módy.“* Podobnú požiadavku mali aj na ovládanie jednotlivých funkcií, **ideálom bola kombinácia tradičných fyzických tlačidiel s moderným infotainmentom a podporou zrkadlenia mobilného telefónu.**
### VEĽKÉ POROVNANIE
Súčasťou listu od pána Štefana bola **veľká porovnávacia tabuľka, v ktorej sme napočítali až 21 rôznych modelov.** Nechýbali sesterské modely z koncernu Volkswagen, ale aj autá od francúzskych, rumunských, talianskych, kórejských či japonských značiek. Nasledovalo porovnávanie rozmerov, motorizácií, výbav, cien a prišlo aj na samotné testovanie u predajcov. Výber skomplikovala aj skutočnosť, že dochádzalo k postupnému zdražovaniu či úplným výpadkom modelov z ponuky.
Pri výbere to žiadne auto nemalo jednoduché. **Kórejská konkurencia zaujala cenovkou, no pána Folkmana nepresvedčila vnútorným priestorom ani rozmermi. Japonci sa dizajnom netrafili do vkusu a Rumuni šetrili na odhlučnení. Francúzske zastúpenie vypadávalo postupne z rôznych dôvodov.** Úlohu zohrala tiež absencia štvorvalcov pod kapotou, zvláštny posed za volantom ale aj nečakane prudký nárast cien.
Po dlhom uvažovaní a osobnej skúsenosti nakoniec padlo rozhodnutie v prospech Volkswagenu T-Roc: *„Jedná sa o jedno z mála menších áut, ktorého uvádzacia cena je od apríla 2022 znížená o Maxi Bonus 1 500 €. Za značku sa vraj platí. My sa, naopak, tešíme, že T-Roc zostúpil do ľudových cenových hladín, keďže už základná výbava je nadpriemerne bohatá. Popri množstve funkcií štandardne obsiahnutých aj pri iných značkách, v základnej sériovej výbave T-Roc Life dostanete okrem našich priorít aj asistenčné systémy, elektricky ovládané okná a zrkadlá, USB-C konektory, digitálny kokpit, adaptívny tempomat, variabilné zadné sedadlá s opierkou rúk a otvorom na dlhé predmety a množstvo ďalších vymožeností.“*
### UPREDNOSTNILI ŠTVORVALEC
Okrem štandardnej výbavy zaujal manželský pár aj vzhľad či jazdné vlastnosti kompaktného crossovera: *„Zrejme patrím k starej garde motoristov, ktorí tvrdia, že motor robí auto.“* Voľba tak prirodzene padla na benzínový prepĺňaný štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW. *„Aj pre nás je tento, podľa väčšiny recenzií vynikajúci motor, zlatou strednou cestou medzi rozumným výkonom a ekologickými normami. Na prekonanie emisných noriem nepotrebuje ani len mild-hybrid,“* dodal pán Štefan.
Volkswagen T-Roc pozitívne prekvapil aj veľkorysým vnútorným priestorom pre cestujúcich či batožinu. Predovšetkým kufor s objemom 445 litrov *„prekonal všetky autá v našom výbere… sedieť v modeli T-Roc bolo naozaj pocitovo veľmi príjemné. Auto s peknou, odolnou, zaujímavou, robustnou konštrukciou v našich konzervatívnych očiach dokonca prekonáva francúzsky dizajnérsky štýl. Niekedy sa skrátka dizajn vydarí a vzniknú prekrásne, „renesančné“ proporcie. Veď hľadáme auto, ktoré aj počas najbližších 10 rokov bude dlho pekné a stále spoľahlivé.“*
My prajeme pánovi Folkmanovi veľké množstvo šťastných kilometrov. **Jeho list nám pomohol nahliadnúť do spôsobu zmýšľania bežných motoristov pri výbere auta.** Dôležitú úlohu dnes zohráva cena, ale aj jednoduchosť používania. Slováci okrem toho zostávajú naďalej verní klasickým spaľovacím motorom, **pričom jednou z prekážok pri prestupe na elektromobilitu je nedostatočná nabíjacia infraštruktúra na sídliskách.** To však nie je problém elektromobilov, ale našich samospráv, ktoré nevyužívajú všetky existujúce fondy na rozvoj nabíjacích staníc.
Auto Pre Dôchodcu, List Od Čitateľa, Porovnanie, Skutočný Príbeh, T-Roc, Volkswagen, Výber Nového Auta
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia