Kúpiť si silné auto dokáže ktokoľvek, kto na to má dosť peňazí. Mercedes-AMG sa však vie postarať o to, aby sa zákazníci naučili svoje AMG aj ovládať. Vyskúšal som si to na vlastnej koži a popri tom som ochutnal aj dve veľmi horúce novinky.
Zážitky sú čoraz dôležitejšie a aj keď niet pochýb o tom, že veľký osemvalec a hromobitie z výfukov sa postarajú o nezabudnuteľné spomienky, stále tu zostáva nevyužitý potenciál. Až keď sa totiž naučíte poslať auto na absolútnu hranicu jeho možností, vtedy zistíte, čo všetky tie dlhé roky inžinieri a testovací jazdci skutočne riešili. Práve preto, aby si zákazníci mohli vytvoriť to najpevnejšie puto so svojím autom, je tu AMG Driving Academy. Táto organizácia pozostáva z najlepších školiteľov, najskúsenejších jazdcov a expertov na všetko ohľadom značky AMG a poskytuje záujemcom možnosť vyskúšať si najlepšie modely, ponúka kurzy bezpečnej jazdy, školy šmyku ale aj školy športovej jazdy, okruhovú školu či zážitkové výlety hoc aj za polárny kruh. Ja som ochutnal, čo to znamená v skutočnosti. A miesto činu snáď nemohlo byť lepšie: polygón pri slávnom okruhu Brno a moravské okresky.
Doobedný program: scénická jazda s rôznymi príchuťami AMG: elektrickou, plug-in hybridnou, ale aj čistou osemvalcovou bez strechy
### Aj toto je AMG
Prvá časť dňa pozostávala zo scénickej jazdy po nádherných, slnkom zaliatych okresných cestách moravského kraja. Nekonečná spleť cestičiek, miestami iba občas prerušená malebnou dedinkou, dáva skvelú príležitosť, ako do seba aj pri rozumných rýchlostiach nasať prvé dojmy z nových modelov. Ich paleta nebola pri AMG nikdy taká pestrofarebná. Náš testovací konvoj totiž tvoril inštruktorský Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+, čistokrvný roadster s oheň dýchajúcou V8 v podobe novučičkého SL 63 4Matic+, čisto elektrické EQS 53 4Matic+ a EQE 43 4Matic, ale aj najvýkonnejšie **AMG všetkých čias: plug-in hybridný Mercedes-AMG GT 63 S E-Performance**, ktorého kombinovaný výkon dosahuje hodnotu závratných 620 kW (843 k) a krútiaci moment presahuje 1 400 Nm!!!
Ako prvé otváram dvere od EQS. Prečo? Chcel som, aby sa moje zážitky za volantom stupňovali a EQS pokladám vzhľadom na rozmery a hmotnosť za najmenej dynamické zo všetkých. Teda – záleží, v akom smere. Pozdĺžna dynamika je totiž mimoriadne úctyhodná. Výkon 560 kW (761 k) a krútiaci moment 1 020 Nm vás v závislosti od jazdného režimu buď plynulo zatlačí hlboko do sedačky, alebo vás do nej šmarí tak, že vám hlavová opierka dá facku na temeno popri tom, ako dosahujete rýchlosť 100 km/h za 3,4 sekundy. AMG našťastie patrí medzi značky s demokratickým videním sveta, a tak umelý zvuk pri zrýchľovaní v športovom režime si môžete individuálne nastaviť v dvoch úrovniach alebo vypnúť. Od podvozka som čakal skvelý komfort a nesklamal ma. Och, a Hyperscreen sú tri obrazovky, nie jedna.
Nasledovala jazda na horúcej novinke: SL 63 4Matic+. A tá teda žiaden umelý zvuk nepotrebovala. Auto by malo aj pred desiatimi rokmi fantastický zvuk. To, že je taký aj v euronormami otupenom svete dneška, je priam zázrak. SL skrátka dýcha vzduch cez osemvalcové pľúca a miesto výfukov má hlasivky barytónového speváka. Už len ten soundtrack vyvoláva úsmevy, takže nádherný interiér, skvelý posed za volantom a revolučný podvozok s hydraulicky ovládanou stabilizáciou karosérie (klasické skrutné stabilizátory tu nie sú) sú len ďalšie obrovské plus. Najmä spomínaný podvozok dokáže skĺbiť neskĺbiteľné – vynikajúci komfort v priamke a veľmi malé náklony v zákrutách. Podobnú koncepciu totiž prvýkrát využíval aj McLaren MP4-12C. Zatiaľ najvýkonnejšia verzia, SL 63 4Matic+, má tento podvozok už v základe. Verzia 53 ho má za príplatok a hybridný štvorvalec ho mať nemôže. Inak, viete, prečo má SL plátennú strechu? Doteraz malo predsa pevnú skladaciu. Dôvod je prozaický: majitelia by chceli, aby bolo vidieť, že jazdia na kabriolete, aj keď majú strechu zatiahnutú. Navyše technológia plátenných striech sa za posledné roky posunula tak ďaleko dopredu, že pevné strechy neprinášajú žiaden benefit. Už sa teším na domáci test!
Premiéra v novom SL sa niesla v duchu maximálne príjemných prekvapení: zvuk motora V8 a komfort nového podvozka si dnes ťažko nájdu konkurenciu
Maximálny kontrast k tomuto kabrioletu, ktorý vás bezprostredne zblížil so zvukom motora aj prírody naokolo, predstavoval ďalší model: EQE 43 Matic. Na prvý aj druhý pohľad nerozoznateľný od EQS, avšak jazda v ňom bola oveľa príjemnejšia. Auto menej pláva, je jednoznačnejšie a mne osobne sa lepšie šoférovalo. Nižší výkon (aj tak slušných 350 kW/476 k a 858 Nm) je lepšie uchopiteľný kontrola pohybov karosérie je oveľa lepšia než v prípade EQS. Ale rozumiem tomu – EQS nezaprie svoje limuzínové korene, aj keď je ochutené AMG korením.
A na záver najvýkonnejšie auto, v akom som kedy sedel: nový, plug-in hybridný Mercedes-AMG GT E-Performance 4-dverové kupé. Nebojte sa, nenahrádza klasickú verziu bez podpory elektriny. Taktiež jeho pointou nie je, aby ste s ním jazdili na čisto elektrický pohon. Koniec koncov, zvládne len 12 kilometrov. Nie, jeho batéria je stavaná na to, aby dokázala poskytovať stabilne vysoký výkon a aby sa vedela veľmi rýchlo rekuperáciou nabiť. Elektromotor pracuje s vlastnou dvojstupňovou prevodovkou, pretože tá deväťstupňová, ktorá je spojená so štvorlitrovým osemvalcom, má už dosť roboty s 900 Nm krútiaceho momentu, ktoré motor produkuje. Skutočný výkon na kolesách sa teda počíta ťažko a v zmluve by o ňom hovorili riadky malých písmeniek na konci. A realita? Brutálna! Ale taká bola aj bez hybridu. Teraz je asi o chlp brutálnejšia, veď toto monštrum zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy. Ale spoza volantu to paradoxne až taký rozdiel nie je. Motor je stále nehanebne preplňovaný, akurát pred tým, než sa naplno nafúknu obe turbodúchadlá, vás dopredu potlačí aj tichá elektrická sila. Žiaľ, zvuk motora trochu utrpel a cítiť syntetické podfarbenie v nižších otáčkach, vo vyšších je to však spredu rachot ako sa patrí. A do toho výrazné zvuky odfukovania túrb. Má to čosi do seba! Veľkým plusom je, že tento neviditeľne faceliftovaný model má oveľa komfortnejší podvozok než ten, ktorý sme pred pár rokmi testovali.
### Na trati
Po jazdách na okreskách sme sa presunuli na perfektný polygón patriaci k brnenskému okruhu, kde sme si najprv mohli vyskúšať aplikáciu AMG Track Pace, ktorá poskytuje najrozsiahlejšiu vstavanú telemetriu, rovnakú aká sa využíva v motoršporte. Zaujímavou nadstavbou je osobný tréner okruhovej jazdy, ktorý využíva dokonca aj kamery na palube a vie premietať ideálnu stopu. Môžete dokonca jazdiť proti svojmu virtuálnemu „duchovi“ ako v hre.
Poobedný program: driftovanie na klznej ploche s rôznymi typmi pohonu
Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ bol na ovládanie najzložitejší
Následne však bolo na nás, aby sme si vyskúšali umenie driftovania na klzkej ploche na všetkých druhoch pohonu, aké AMG ponúka: A 45 S 4Matic+ je prednokolka, ktorá pripája zadnú nápravu cez špeciálne spojky jednotlivo na zadné kolesá, E 63 S 4Matic+ je zas zadnokolka s aktívnym samosvorným diferenciálom, ktorá pripája prednú nápravu a ponúka aj režim čisto zadného náhonu, a nakoniec C 63 S je „stará škola“, avšak so zaujímavou 9-stupňovou trakčnou kontrolou. Ľahkosť driftovania? Najjednoduchšie to bolo s modelom C 63 S, hoc aj bez trakčnej kontroly, aj keď pre začiatočníkov je to skvelá pomôcka. E 63 S bolo driftovateľné aj v režime 4 × 4, kde fungovalo ako pravá štvorkolka. Vyššia hmotnosť auta a tupšie reakcie na plyn si vyžadovali zvyk, ale po chvíli auto poslúchalo. A 45 S so svojou prešpekulovanou štvorkolkou bolo paradoxne najväčším orieškom. S autom bolo treba viesť neustály dialóg a aj tak sa niekedy zvrtol inak, než som čakal. Nakoniec sa mi podarilo zvládnuť pár neprerušených kolečiek aj na A 45, ale bolo to najmenej uspokojivé zo šoférskeho hľadiska.
Mercedes-AMG ukazuje, že žiadna koncepcia, pohon ani tvar karosérie im nie je cudzí a všade dokáže ponúknuť niečo jedinečné.
### Rozhovor so šéfom Mercedes-Benz CEE
Wolfgang Bremm von Kleinsorgen je šéfom Mercedes-Benz Central Eastern Europe. Porozprávali sme sa s ním o štvorvalcoch v AMG a elektrickej budúcnosti
**Som veľmi rád, že AMG udržiava ducha automobilových nadšencov pri živote, ale niektoré veci sa zmenia. Doteraz bolo AMG o veľkých motoroch a výraznom zvuku, ale nová Trieda C AMG bude mať štvorvalec. Nebojíte sa, že vám to zákazníci spočítajú?**
* Už sme sa o tom presvedčili niekoľkokrát, že ľudia si musia toto auto vyskúšať a to ich presvedčí, že sedia v skutočnom AMG. Keď sme kedysi dávno uvádzali štvorvalcovú Triedu C na americký trh, hovorili nám, že nič menej ako šesťvalec tam nie je možné predať. Lenže ľudia si auto vyskúšali a zistili, že sa im páči aj tak. Toto bude ten istý prípad.
**Dobre, ale AMG je aj o zvuku a emóciách, nie iba o výkone, o ktorom tu nikto nepochybuje. Ako to prinesiete so štvorvalcovým motorom?**
* Samozrejme, zvuk bude iný. Ale to, akú emóciu pocítite, bude závisieť na celkovom zážitku z auta. Začína to dizajnom, pokračuje interiérom a dôležité sú jazdné vlastnosti. A toto je oblasť, kde sa AMG vie odlíšiť.
**A čo elektrický pohon?**
* Zatiaľ máme špeciálne v AMG takzvaný „PerformanceHybrid“, ktorý slúži na podporu motora V8 a veríme, že je to citlivý spôsob, ako postupne prinášať elektrifikáciu. Tu som si taktiež istý, že ľudia si postupom času uvedomia, že EV technológie sú neustále vyvinutejšie a že, podobne ako som povedal pred tým, postačí jedna osobná skúsenosť a ľudia zahodia všetky predsudky. V AMG budeme mať aj špeciálnu AMG platformu pre elektrické autá, čo len zvýrazňuje, akí sebavedomí sme ohľadom elektrických vozidiel a ako vážne to s nimi myslíme.
**Čo si myslíte o syntetických palivách?**
* Nie som expert na e-palivá, ale z toho, čo viem, to vyzerá, že celková bilancia CO2 nie je dostatočne dobrá na to, aby sa to oplatilo. Navyše, Mercedes vidí svoju budúcnosť plne elektrickú a zaviazal sa, že autá, ktoré bude vyvíjať po roku 2025, budú plne elektrické. To je veľmi dôležitý krok najmä pre nás ako luxusnú značku, lebo jasne hovoríme, že nie sme za žiadne kompromisy a na to, aby sme dosiahli svoje ciele, potrebujeme špeciálnu platformu stvorenú pre potreby čisto elektrických vozidiel. Elektrifikácia je pre luxusné značky ten správny prístup
**Čo trhy mimo EÚ? Bude tam AMG držať pri živote spaľovacie motory?**
* Plánujeme byť plne elektrickí všade, kde to trhové podmienky dovolia.
Wolfgang Bremm von Kleinsorgen v rozhovore pre auto motor a šport
**Elektrické autá sú si viac podobné a je pre ne ťažké vyniknúť charakterom. Ako sa chcete odlíšiť od konkurentov od BMW alebo Audi, či dokonca od úplne nových hráčov ako Lucid Air či rôznych modelov Tesly?**
* V prvom rade musím povedať, že naša značka je veľmi silná a jej zákazníci sú veľmi lojálni. Navyše je tu záruka, že dostanete to, čo očakávate. Pri výbere auta je dôležitá aj značka auta, jej imidž a myslím, že my sme si vyrobili veľmi solídnu základňu zákazníkov, ktorá s nami zostane aj naďalej.
AUTOVINY.SK » Aktuality » AMG nestačí vlastniť, krása tkvie v schopnosti ho ovládať / Mercedes-AMG Experience
Inzercia