Poznáte chlapca, ktorý by sa nechcel previezť na traktore? Ja teda nie. Keď som dostal možnosť sadnúť za volant traktora, nebolo nad čím rozmýšľať. A to som si ani len nevedel predstaviť, čo ma čaká.
Zvedavosť dáva príležitosti zažiť nové veci a spoznať nových ľudí. Ja som sa vďaka nej ocitol na jednom poli na juhu Slovenska a spoznal som dobrých chlapov z Agroservisu Komárno. Sami si nás našli a trvali na tom, aby sme si prišli vyskúšať najnovší traktor John Deere. Ak nás čítate pravidelne, viete, že traktory nepatria medzi bežných návštevníkov našich strán. Dokonca sa hneď teraz priznám, že sa v traktoroch nijako nevyznám. Toto priznanie som vyslovil aj ľuďom, ktorí ma privítali na testovacom dni nového traktora. Našťastie boli maximálne milí a ochotní môj nepopísaný list dokonale prekryť atramentom nových informácií.
### Čo testujeme?
Tak znela moja prvá otázka. V autách som sebavedomý, viem odkiaľ prišli, akých mali predchodcov, aké sú aktuálne trendy a nemám problém klásť predstaviteľom automobiliek tie správne otázky. Lenže tu? Kde začať? Asi na začiatku. Našťastie všetci chápali moju pozíciu a veľmi ochotne vysvetľovali aj tie pre skúseného hospodára najbanálnejšie otázky, aké mi napadli. Takže, čo to vlastne testujeme? Vraj novú prevodovku s názvom eAutoPowr. Hydromotory, ktoré by sa bežne používali, keď sa traktor musí pohybovať veľmi malou rýchlosťou, sú nahradené generátorom a elektromotorom. V automobilovom svete by sme hneď vyslovili slovo hybrid. Tu však ide o niečo iné. Hydrostatická časť spôsobuje pri nízkej rýchlosti a vysokom zaťažení (keď za sebou traktor ťahá nejaké príslušenstvo) zbytočné straty a hluk. Nový elektrický systém je jednoduchší, lepšie ovládateľný a spoľahlivejší. Traktor John Deere 8R 410 s týmto systémom je jediný svojho druhu. Prináša vyššiu spoľahlivosť, nižšiu spotrebu a náklady a traktoristovi lepšiu schopnosť presne ovládať stroj.
### Päť schodov do iného sveta
Práve tu sa však zastavme. Ako mi hovoria chlapi z fachu, traktorista už nie je ten najsprávnejší výraz. Skôr operátor. Prečo? Práve prichádza z testovacieho kola okolo poľa majestátny, luxusne vyzerajúci zeleno-žltý traktor s pôsobivo atraktívnym dizajnom (ktorý pochádza z dielne dizajnového štúdia BMW v Kalifornii). S rachotom zastaví kúsok od nás a o sekundu ho dobehne aj jeho vlastný obláčik prachu a rozdrvených stebielok sena. Otvárajú sa dvere a mňa čaká päť poriadnych schodov, aby som sa dostal do kabíny. Vonku je 35 stupňov, som zvedavý, čo ma čaká v kabíne.
Spoza volantu, ktorý elektronicky riadi predné kolesá, je pohľad na kapotu traktora aj s lichobežníkovými vzperami v akcii impozantný. Volant sa dá vyklopiť nahor pre jednoduchšie nastupovanie. Displej multimediálneho systému podporuje aj Apple CarPlay
### Veci sa pohli
V momente, keď som za sebou zatvoril dvere, akoby som od seba odstrihol časť sveta za rozsiahlymi sklami kabíny, prepožičiavajúcimi traktoristovi, pardón – operátorovi, perfektný výhľad z traktora.
Na palube je len Eugen, ktorý mi má ukázať, čo nový stroj dokáže. Sadám na hosťovské sedadlo a nasleduje zdanlivo nekonečný sled otázok. Odpoveď som dostal na každú jednu, občas tak špecifickú, že bez rozsiahleho vysvetľovania nemá zmysel, aby som tu všetko spomínal. Našťastie z našej konverzácie existuje aj videozáznam, nájdete ho pod QR kódom priloženým k tejto reportáži. Zameriam sa teda na podstatu veci. A tou je: traktor dnes môže byť sakramentsky luxusné vozidlo, najmä ak má značku John Deere, ktorá patrí k úplnej špičke. Nečakal som, že v dnešnej dobe bude v kabíne 50°C, ale príjemný bezprievanový chládok ma aj tak prekvapil.
To je komfort! Po vyklopení lakťovej opierky sa vám ukážu ovládače vyhrievania, odvetrávania a dokonca aj masážnej funkcie sedadla. Pedálov je veľa, aby ste brzdu vedeli ovládať aj pri pootočenom sedadle
A to ticho! Jemné hučanie masívneho motora s výkonom 301 kW (410 k) nevyžaduje ani len zvýšenie hlasu, aby sme sa s Eugenom jasne počuli. Špeciálne atermické a akustické sklá kabínu perfektne izolujú od páliaceho slnka a výkonného motora. A to ešte len začíname.
### Nevídaný luxus
Eugen mi vysvetľuje, že komfortných prvkov je na palube oveľa viac. Audiosústava so šiestimi reproduktormi a subwooferom? Máte ju mať. Apple CarPlay? Prečo nie? Objemná chladnička? Nech sa páči! A čo takto vyhrievané a odvetrávané sedadlo? To sa dalo predpokladať. Ale masážna funkcia? To som ozaj nečakal. K tomu ergonomický tvar, dofukovacie bočnice a možnosť sedadlo otáčať pre lepší výhľad na príslušenstvo za traktorom. A ako bonus opierky na nohy, nech je vodičovi čo najpohodlnejšie. Prečo toto všetko? Keď si to zem pýta, traktorista v traktore strávi pokojne aj vyše 12 hodín. Lenže čo takáto sranda stojí? Nuž, testovaný model sa cenovkou pohybuje okolo hranice 400 tisíc eur. Oplatí sa? Vraj áno. Traktoristov je málo a keď chcete prilákať tých najlepších, zaujmete ich kvalitným traktorom. Dobrý traktorista vám zas prinesie zisk šikovným narábaním s technikou, efektívnou prácou a dobrou spotrebou. Je ťažké predstaviť si, že to vychádza, ale je to tak.
Za perfektný vzhľad traktora je zodpovedné dizajnové štúdio BMW. Osvetlenie traktora je prvotriedne
Tlak v pneumatikách sa dá priebežne upravovať priamo z kabíny. Na cestu treba vyšší, na pole nižší. Dvojitá lichobežníková náprava zabezpečuje komfort na palube
### Za volant!
Ponuka vyskúšať si to bola neodolateľná. Ale bez dozoru by som to nezvládol. Už len zorientovať sa v množstve pák a pedálov, nieto ešte tlačidiel… V kresle vodiča je naozaj pohodlne. Perfektný výhľad z kabíny umožňuje sledovať aj prácu predného nezávislého lichobežníkového odpruženia. Tento traktor je veľmi pohodlný aj v pohybe. Volant nie je fyzicky spojený s prednými kolesami a jeho prevod sa mení s rýchlosťou. A prečo nie je spojený? Lebo tento traktor dokáže jazdiť autonómne. Nie je to iba železo, ale aj mimoriadne sofistikovaný softvér, ktorý ktorý dokáže komunikovať s náradím, ovládať dávkovanie ale aj sledovať parametre celej súpravy traktora s náradím. Autopilot dokáže pomocou presného GPS navádzania sám nasmerovať traktor na tú správnu trajektóriu. Programovať sa dá aj otáčanie či aktivácia náradia. A keby ste si s početnými systémami na palube nevedeli rady, John Deere vynikne svojím servisom. Technici sa vedia na diaľku spojiť s vaším traktorom, vidia, čo vidíte vy na obrazovke a dokážu vám pomôcť.
Myslí sa na všetko. Keď si to úroda pýta, pracuje sa aj v noci. Tam je dôležité osvetlenie navôkol traktora. Vzadu je zásuvka na poháňanie príslušenstva
Pre lepšiu trakciu a vyváženie sa na predok traktora dáva závažie. Toto konkrétne váži 1,5 tony
Z jazdy na najnovšom traktore som odchádzal plný kvanta pre mňa absolútne nových informácií z fascinujúceho nového sveta. Ak som sa niečo naučil, tak je to, že traktor John Deere 8R 410 nie je len jednoduchý poľnohospodársky stroj, ale komplexný luxusný prostriedok, ktorý sa postará nielen o komfort svojho vodiča, ale aj o maximálny zisk poľnohospodára. Poctivé železo je super, ale sofistikovaný softvér je to, čo sa postará, aby pracovalo maximálne efektívne a prinášalo maximálny zisk.
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.