TEST: Ford Explorer strčí do vrecka väčšinu európskej konkurencie! Prečítajte si TOP 5 najväčších zaujímavostí, ktoré sme na ňom našli:

Ford Explorer je gigantické SUV, ktorého sme sa po týždni nechceli vzdať. Čo nás na ňom zaujalo najviac?
Vydané  Text: 
### 1. OBOR Explorer je rodený Američan. A keďže všetci vieme, že za veľkou mlákou je všetko akosi väčšie, ani tamojšie autá nie sú výnimkou. Dĺžka cez 5 metrov, šírka 2 metre (bez spätných zrkadiel) a výška takmer 1,8 metra – to sú rozmery, pri ktorých vyzerajú aj stredne veľké SUV ako Hyundai Tucson či Volkswagen Tiguan len ako hračkárske autíčka. Explorer na ceste vzbudzuje rešpekt, akým sa nemôže pochváliť takmer žiaden iný európsky ekvivalent. Napriek tomu nevyzerá opulentne či nevkusne. **Vidieť, že Explorer (objaviteľ) zostáva verný svojmu názvu a decentný vzhľad dopĺňajú praktické detaily** ako napríklad svetlá výška cez 200 mm či dvadsaťpalcové kolesá, s ktorými sa pre vysoký bočný profil pneumatiky nezľaknete ani ťažšieho terénu. Samozrejmosťou je tiež inteligentná štvorkolka s niekoľkými režimami pre použitie v blate, snehu, na štrku či inom šmykľavom povrchu.
Na cestu do neznáma sa navyše môžete pekne nabaliť. **Základný objem batožinového priestoru dosahuje až 1 137 litrov, prípadne 330 litrov pri vyklopenom 3. rade sedadiel.** Áno, Explorer plnohodnotne odvezie až 7 cestujúcich v absolútnom komforte! ### 2. VŠETKO V ELEKTRIKE Takmer všetko, čo sa dá v aute nastaviť, je ovládané elektricky. Okrem tých bežných vecí, ktoré poznáme aj z európskych modelov, ako napríklad elektricky ovládané zrkadlá, predné sedadlá či veko batožinového priestoru, Ford Explorer ovláda elektricky aj sklápanie tretieho radu sedadiel alebo nastavenie stĺpiku riadenia. Samozrejmosťou je tiež elektricky ovládané panoramatické strešné okno či masážne funkcie sedadiel pre vodiča a spolujazdca. Nielenže samotný posed za volantom v tomto aute je už tak dostatočne uvoľňujúci, **s prídavnou masážnou funkciou máte pocit, že ste navštívili skutočné wellness centrum.**
K dobrému oddychu patrí aj dobrá hudba, ktorú si môžete púšťať na prémiovej audiosústave B&O so 14 reproduktormi vrátane subwooferu. Samozrejmosťou je tiež prepojenie mobilného telefónu cez Carplay či Andrioid Auto, avšak len prostredníctvom kábla. Navyše vertikálne umiestnený infotainment SYNC 3 využíva zobrazovací priestor veľmi neefektívne. Chcete príklad? **Napríklad obraz parkovacej kamery, ktorý v aute daných rozmerov chcete pri parkovaní vidieť, sa zobrazuje len vo vrchnej tretine 10-palcovej obrazovky. To je škoda.**
### 3. 3.0 V6 Ako je možné, že Ford prepašoval trojlitrový benzínový šesťvalec v obrovskom americkom SUV cez európskych byrokratov? No predsa vďaka plug-in hybridnému ústrojenstvu, ktorý na papieri ukazuje kombinovanú spotrebu len 2,9 l/100 km. **Ten je skvelý pri pohybe v meste, kde zvládne až 40 reálnych elektrických kilometrov bez použitia kvapky benzínu.**
A keď príde čas opustiť mesto, v strojovni pod prednou kapotou sa spustí šesťvalcový orchester, ktorého jemnosť, kultivovanosť a zvuková kulisa dokážu okamžite vykúzliť úsmev na tvári. **A v prípade potreby sa z kultivovaného spoločníka môže veľmi rýchlo stať ťahúň so zrýchlením z 0-100 km/h za 6 sekúnd.** Dostupný výkon 336 kW (457 k) už dokáže poriadne zamávať aj s veľkým Explorerom, pričom jeho schopnosť vystreliť z miesta nás ani po týždni neprestávala prekvapovať.
A keď budete dostatočne disciplinovaní a Ford každý večer zapojíte do zásuvky, môžete pokojne jazdiť s výbornou kombinovanou spotrebou do 3 l/100 km. Aj v prípade vybitej batérie je šesťvalec pod kapotou podozrivo úsporný s dlhodobou priemernou spotrebou na úrovni 9 l/100 km. **My sme si v rámci testu neodpustili ani dlhšiu trasu z Bratislavy do Košíc (nebudeme predsa veľký Explorer trápiť len v meste), ktorú auto zvládlo za 9,6 l/100 km.** To je vzhľadom na rozmery a hmotnosť vozidla excelentný výsledok.
### 4. DIAĽNIČNÝ STÍHAČ Pokiaľ ide o samotné jazdné vlastnosti, Američan disponuje o niečo mäkšou karosériou než sme pri európskych modeloch zvyknutí. A zatiaľ čo prechod cez bežné záplaty si za volantom takmer ani nevšimnete, ostré nerovnosti (ako napríklad poklopy kanálov) už Explorer nezvláda tak elegantne. Rozhodne nejde o žiadnu tragédiu, no občas pocítite presun drobných vibrácií do karosérie a volantu. Domovom tohto auta je však diaľnica. **Otvorene môžeme napísať, že cestovať v tomto aute ma bavilo viac než v luxusných európskych limuzínach.** Upokojujúci šum benzínového šesťvalca, nadradená poloha za volantom, neuveriteľne pohodlné sedadlá a hektáre životného priestoru na palube v spojení s nádychom Ameriky premenia aj obyčajnú cestu na nezabudnuteľný zážitok. Ford si dal záležať aj na odhlučnení a **štandardom sú akustické sklá vpredu či dokonca aktívne potláčanie hluku z exteriéru.** Ach, jednoducho radosť cestovať!
### 5. CENA Mnohí pri cene od **84 990 eur** len pokrčili ramenami. Vraj je to za Ford príliš veľa peňazí. Ja si však dovolím nesúhlasiť. Vzhľadom na rozmery a sedemmiestne usporiadanie môže Ford Explorer konkurovať aj nemeckému BMW X7, ktoré začína od 93 560 eur s menej výkonnou motorizáciou, bez hybridného pohonu a nižšou úrovňou ponúkanej štandardnej výbavy.
Okrem toho **ponúka Explorer jedinečnú charizmu pravého amerického SUV, ktoré vzbudzuje záujem okolia.** Samozrejme, úroveň prepracovania niektorých detailov nebude na úrovni nemeckých rivalov, avšak vzhľadom k ponúkanej hodnote za peniaze ide o výnimočne dobré auto, ktoré vynikne z davu a vzbudzuje úsmev na tvári. [CENNÍK A TECHNICKÉ ÚDAJE](https://ford-cms.fra1.digitaloceanspaces.com/jclfrvrui2vfl1lts6r2m0o991ab?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3D%22Ford%20Explorer%2022_04%20STD.pdf%22%3B%20filename%2A%3DUTF-8%27%27Ford%2520Explorer%252022_04%2520STD.pdf&response-content-type=application%2Fpdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=ACX5PC7BM53M7JCHWC2X%2F20220814%2Ffra1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20220814T064315Z&X-Amz-Expires=518400&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=e5a118ba901f7a9b6f4d2753235c8e7854a9d79f25a6fa4a35b6bc1c3c0005fb)




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia