Ak chcete znova jazdiť na elektrickej kolobežke, musíte absolvovať kurz. Nové opatrenie má zabrániť porušovaniu predpisov, na Slovensku však zatiaľ novinku z Talianska nemáme
Kurz autoškoly má byť bezplatný, ale povinný pre všetkých previnilcov, ktorí opakovane porušujú dopravné predpisy.
Vydané Text: Erik Stríž
- Používatelia elektrických kolobežiek sú rovnocenní účastníci cestnej premávky ako vodiči áut, i keď s dôležitými rozdielmi.
- Vyplývajú z toho práva aj povinnosti, vrátane zodpovedného parkovania a jazdenia.
- V dvoch talianskych mestách sa rozhodli riešiť nezodpovedných kolobežkárov povinnou autoškolou pre previnilcov.
- Ako prevádzkovatelia elektrických kolobežiek u nás prispievajú k ich zodpovednému používaniu?
- Aktualizácia pôvodného príspevku z 9.8.2022
Mali by cyklisti absolvovať kurz v autoškole, keďže s vodičmi motorových vozidiel zdieľajú cesty aj dopravné predpisy? To je večná otázka, ktorá sa však ani raz nedočkala serióznej verejnej diskusie.
Azda každý pritom súhlasí s tvrdením, že kto jazdí bicyklom po cestách určených pre motorové vozidlá, mal by ovládať rovnaké dopravné predpisy ako akýkoľvek iný vodič – reč je o porozumení prednosti v jazde, svetelnej signalizácie, pokynov policajta, odbočovania, predchádzania či obchádzania prekážok. Prečítajte si k téme viac v našom príspevku Platí pravidlo pravej ruky aj pre cyklistov? Vodičské oprávnenie na bicykel pritom na našom území kedysi existovalo, ako môžete vidieť na nasledujúcej fotografii:
Inzercia
Nie sú to pritom iba cyklisti, kto dnes nemusí mať vodičské oprávnenie a môže používať cesty určené pre motorové vozidlá. Takúto možnosť a častokrát aj povinnosť majú aj používatelia elektrických kolobežiek (na rozdiel od tých, ktorí majú kolobežky bez elektrického pohonu). O tom, aké sú pravidlá pre jazdu na elektrickej a obyčajnej kolobežke, sme písali už viackrát, naposledy v rozsiahlom príspevku Pripomeňme si pravidlá pre elektrické aj klasické kolobežky.
Povinná autoškola pre e-kolobežkárov v Taliansku
Rozmach zdieľaných elektrických kolobežiek sa netýka iba slovenských miest, ale aj tých zahraničných. Tento stále relatívne nový trend so sebou prináša aj problémy, na ktoré upozorňujú najmä kritici tohto spôsobu mikromobility a hoci ide častokrát o cynické konštatovania bez konštruktívnej hodnoty, na mnohé aspekty rozvoja tohto spôsobu mobility musia reagovať aj zákonodarcovia.
Jazda na elektrickej kolobežke totiž nie je celkom porovnateľná s jazdou na obyčajnej kolobežke, keďže jej používateľ sa už nepovažuje za chodca a podľa zákona o cestnej premávke má používať cyklocestičku alebo okraj či krajnicu cesty pre motorové vozidlá.
Častým dôvodom kritiky elektrických kolobežiek je nezodpovednosť ich používateľov, predovšetkým obťažujúce parkovanie a bezohľadná jazda na chodníku, ktorá obmedzuje alebo ohrozuje chodcov. Toto isté sa v minulosti vyčítalo cyklistom, ktorí však teraz prestali byť predmetom záujmu.
V talianskych mestách Rím a Miláno sa okrem iných poskytovateľov dajú prenajímať aj kolobežky firmy Dott. U nás neznáma spoločnosť prenajíma svoje kolobežky aj v Turíne, Verone a ďalších talianskych mestách, ako aj na Sicílii, vo Francúzsku, v Holandsku, Nemecku a tiež v troch poľských mestách. Je teda celkom možné, že sa počas dovolenkovej sezóny s nimi stretnú aj Slováci.
Spoločnosť Dott sa po nepriaznivých skúsenostiach s používateľmi jej kolobežiek teraz rozhodla pre zásadný krok. Od opakovaných previnilcov bude vyžadovať absolvovanie „bezplatného kurzu autoškoly pre elektrické kolobežky“, ktorý bude realizovať vo vlastnej réžii v Ríme a Miláne. Používatelia dostanú pokutu za to, že jazdili mimo povolenej oblasti alebo porušovali pravidlá cestnej premávky.
Problémom však je, že kurz nie je zákonnou povinnosťou. „Hľadáme spôsoby, ako môžeme čo najlepšie motivovať používateľov k účasti, napríklad kreditom Dott alebo bezplatnými jazdami,“ povedal Rob Haycocks z firmy Dott pre magazín The Next Web.
Prevádzkovatelia sa snažia
V uplynulých piatich rokoch viacero prevádzkovateľov zdieľaných kolobežiek zaviedlo technológie na obmedzenie a penalizáciu zlého jazdenia.
Napríklad spoločnosť Voi spustila RideLikeVoila, digitálnu dopravnú školu pre e-skútre, a zaviedla povinnosť vyfotiť kolobežku po jej zaparkovaní. Takáto povinnosť je bežnou praxou aj na Slovensku a napríklad v Bratislave sa prevádzkovatelia dohodli s mestom na konkrétnych lokalitách, kde je možné ich kolobežky parkovať. Tieto pravidlá však neplatia pre súkromných vlastníkov.
Neuron Mobility má zasa akadémiu Scootsafe, Superpedestrian a Lime používajú umelú inteligenciu na detekciu jazdy na chodníku a iného zlého správania, akusticky upozorňujú jazdcov a spomaľujú e-kolobežku prostredníctvom softvérového zásahu. Lime okrem toho zavádza aj nočný test na zistenie alkoholu u používateľa. Testuje reakčné časy jazdcov predtým, ako môžu odomknúť e-kolobežku. Nie je to dokonalé riešenie, no môže pomôcť znížiť nehodovosť.
Čo slovenskí prevádzkovatelia zdieľaných kolobežiek?
Na Slovensku má spoločnosť Bolt na stránke veľmi jasne stanovené pravidlá pre používanie kolobežiek, pre zjednodušenie vytvoril aj PDF manuál s názvom Kolobežková škola Bolt.
Samuel Kmec, operations manager pre kolobežky Bolt na Slovensku, pre Autoviny.sk uviedol, že okrem toho spoločnosť vykonáva aj ďalšie kroky. „Čo sa týka dodržiavania pravidiel, respektíve ich porušovania, vieme konať na základe sťažností na konkrétne kolobežky, ktoré zase vieme spárovať s jednotlivými používateľmi. Napríklad na prekážajúce kolobežky a iné nevhodné správanie jazdcov nás môže ktokoľvek jednoducho upozorniť cez formulár na našom webe, na ktorý sa dá dostať aj cez QR kód umiestnený na boku kolobežky,“ hovorí Kmec. „Pokiaľ sa u nás zíde niekoľko sťažností na konkrétneho používateľa, môžeme jeho užívateľský účet zablokovať. Naša zákaznícka podpora monitoruje podnety od verejnosti, ako aj samotné fotografie kolobežiek, ktoré užívatelia musia vyhotoviť pred ukončením ich jazdy a v prípade bezohľadného parkovania užívateľov upozorňujeme. V horších prípadoch keby sa daná situácia opakovala, udeľujeme im pokutu alebo ich účet permanentne blokujeme,“ tvrdí Kmec z Boltu a dodáva, že spoločnosť aktívne používateľom pripomína pravidlá správneho parkovania: „(…) sú súčasťou procesu odomykania kolobežky, bez ich prečítania sa stroj nepohne.“
Prevádzkovateľ TIER zasa investuje do bezpečnosti kolobežkovej prevádzky aj tým, že k novým modelom kolobežiek pribaľuje skladacie prilby a nových používateľov vyškoľuje pomocou tipov a odporúčaní na obrazovke smartfónu, ktoré nie je možné preskočiť bez prečítania.
„(…) neustále sa pracujeme na novinkách, ktoré nám pomôžu zvýšiť kontrolu dodržiavania predpisov. Poslednou je „Parrot“ IoT modul, ktorého prevádzku sme v júli spustili v Londýne. Má potenciál odhaliť jazdu pod vplyvom alkoholu alebo jazdu na chodníku, keďže rýchlejšie reaguje na údaje z palubných senzorov, a zároveň analyzuje vstupy z viacerých senzorov súčasne,“ uviedol pre Autoviny.sk Boris Ivan, City manager TIER pre Slovensko.
Ako postupuje v prípade, že odhalí jednorazové či opakujúce sa priestupky u používateľov? „Závisí to od konkrétneho priestupku,“ vysvetľuje zástupca spoločnosti TIER. „Používatelia, ktorí prvýkrát nesprávne zaparkujú, sú upozornení. Tí, ktorí parkujú nesprávne opakovane, majú na určitý čas zakázaný prístup do systému, čiže nemôžu využívať naše e-kolobežky. V prípade potvrdenia závažných priestupkov – ako je jazda pod vplyvom alkoholu alebo tandemová jazda, užívateľov okamžite blokujeme, nakoľko toto správanie je veľmi nebezpečné. Tieto priestupky navyše pokutami trestá aj polícia.“
Zaujímalo nás aj to, či TIER svojich používateľov pokutuje za to, keď jazdia nezodpovedne. „(…) obmedzenia aj zákazy využívania našich služieb pri opakovanom porušení pravidiel už aktuálne uplatňujeme. Vo všeobecnosti sú pokuty dôležitým opatrením na sankcionovanie nesprávneho správania, majú mať vzdelávací efekt a povzbudiť jazdcov, aby e-kolobežky používali správne a parkovali ich podľa pravidiel. Samotné pokuty však nestačia. Je potrebné, aby ich sprevádzali ďalšie opatrenia – kontroly miestnej polície a osveta, ktorá zlepšení povedomie o pravidlách medzi používateľmi.“
Na to, aby ste si mohli prenajímať elektrické skútre Blinkee, zasa musíte už pri registrácii nafotiť svoje doklady a vodičský preukaz, čím dokladujete svoju kompetenciu šoférovať takéto vozidlo. Za dopravné priestupky počas prevádzky pritom zodpovedá samotný používateľ.
Problémom sú aj súkromní vlastníci
Zatiaľ čo prevádzkovatelia mikromobility skutočne majú snahu zlepšiť povedomie o bezpečnom používaní kolobežiek, na súkromných vlastníkov sú krátki. Ich rýchlu jazdu, ohrozovanie chodcov alebo porušovanie dopravných predpisov by mala kontrolovať polícia. Podľa toho, ako tému prezentuje napríklad na sociálnej sieti Facebook, to robí aktívne už dnes a často pripomína, že aj elektrická kolobežka je vozidlo, ktorého používateľ má práva aj povinnosti.
Každý nový používateľ elektrickej kolobežky, ale aj tej obyčajnej bez pohonu, by si mal ešte pred prvou jazdou ozrejmiť pravidlá cestnej premávky a vedieť to, kde ju môže odparkovať. Vyhne sa tak nielen sporom s chodcami a prípadne políciou, ale aj dopravnej nehode, ktorej dôsledkom môže byť zranenie alebo dokonca smrť. Že nejde o niečo ojedinelé, sme sa aj na Slovensku presvedčili v uplynulých rokoch už opakovane. Pripomeňme si pravidlá pre elektrické aj klasické kolobežky.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia