Detský sen / John Deere 8R 410 eAutoPowr
Poznáte chlapca, ktorý by sa nechcel previezť na traktore? Ja teda nie. Keď som dostal možnosť sadnúť za volant traktora, nebolo nad čím rozmýšľať. A to som si ani len nevedel predstaviť, čo ma čaká.
Vydané Text: Miro Lacko a PANER
### Čo testujeme?
Tak znela moja prvá otázka. V autách som sebavedomý, viem odkiaľ prišli, akých mali predchodcov, aké sú aktuálne trendy a nemám problém klásť predstaviteľom automobiliek tie správne otázky. Lenže tu? Kde začať? Asi na začiatku. Našťastie všetci chápali moju pozíciu a veľmi ochotne vysvetľovali aj tie pre skúseného hospodára najbanálnejšie otázky, aké mi napadli. Takže, čo to vlastne testujeme? Vraj novú prevodovku s názvom eAutoPowr. Hydromotory, ktoré by sa bežne používali, keď sa traktor musí pohybovať veľmi malou rýchlosťou, sú nahradené generátorom a elektromotorom. V automobilovom svete by sme hneď vyslovili slovo hybrid. Tu však ide o niečo iné. Hydrostatická časť spôsobuje pri nízkej rýchlosti a vysokom zaťažení (keď za sebou traktor ťahá nejaké príslušenstvo) zbytočné straty a hluk. Nový elektrický systém je jednoduchší, lepšie ovládateľný a spoľahlivejší. Traktor John Deere 8R 410 s týmto systémom je jediný svojho druhu. Prináša vyššiu spoľahlivosť, nižšiu spotrebu a náklady a traktoristovi lepšiu schopnosť presne ovládať stroj.
### Päť schodov do iného sveta
Práve tu sa však zastavme. Ako mi hovoria chlapi z fachu, traktorista už nie je ten najsprávnejší výraz. Skôr operátor. Prečo? Práve prichádza z testovacieho kola okolo poľa majestátny, luxusne vyzerajúci zeleno-žltý traktor s pôsobivo atraktívnym dizajnom (ktorý pochádza z dielne dizajnového štúdia BMW v Kalifornii). S rachotom zastaví kúsok od nás a o sekundu ho dobehne aj jeho vlastný obláčik prachu a rozdrvených stebielok sena. Otvárajú sa dvere a mňa čaká päť poriadnych schodov, aby som sa dostal do kabíny. Vonku je 35 stupňov, som zvedavý, čo ma čaká v kabíne.
Spoza volantu, ktorý elektronicky riadi predné kolesá, je pohľad na kapotu traktora aj s lichobežníkovými vzperami v akcii impozantný. Volant sa dá vyklopiť nahor pre jednoduchšie nastupovanie. Displej multimediálneho systému podporuje aj Apple CarPlay
### Veci sa pohli
V momente, keď som za sebou zatvoril dvere, akoby som od seba odstrihol časť sveta za rozsiahlymi sklami kabíny, prepožičiavajúcimi traktoristovi, pardón – operátorovi, perfektný výhľad z traktora.
Na palube je len Eugen, ktorý mi má ukázať, čo nový stroj dokáže. Sadám na hosťovské sedadlo a nasleduje zdanlivo nekonečný sled otázok. Odpoveď som dostal na každú jednu, občas tak špecifickú, že bez rozsiahleho vysvetľovania nemá zmysel, aby som tu všetko spomínal. Našťastie z našej konverzácie existuje aj videozáznam, nájdete ho pod QR kódom priloženým k tejto reportáži. Zameriam sa teda na podstatu veci. A tou je: traktor dnes môže byť sakramentsky luxusné vozidlo, najmä ak má značku John Deere, ktorá patrí k úplnej špičke. Nečakal som, že v dnešnej dobe bude v kabíne 50°C, ale príjemný bezprievanový chládok ma aj tak prekvapil.
To je komfort! Po vyklopení lakťovej opierky sa vám ukážu ovládače vyhrievania, odvetrávania a dokonca aj masážnej funkcie sedadla. Pedálov je veľa, aby ste brzdu vedeli ovládať aj pri pootočenom sedadle
Za perfektný vzhľad traktora je zodpovedné dizajnové štúdio BMW. Osvetlenie traktora je prvotriedne
Tlak v pneumatikách sa dá priebežne upravovať priamo z kabíny. Na cestu treba vyšší, na pole nižší. Dvojitá lichobežníková náprava zabezpečuje komfort na palube
Myslí sa na všetko. Keď si to úroda pýta, pracuje sa aj v noci. Tam je dôležité osvetlenie navôkol traktora. Vzadu je zásuvka na poháňanie príslušenstva
Pre lepšiu trakciu a vyváženie sa na predok traktora dáva závažie. Toto konkrétne váži 1,5 tony
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia