Úplná spokojnosť. Kia našla recept na vynikajúce auto. TEST KIA CEED 1.5 T-GDi DCT GT Line

Recept na dobré auto je vlastne jednoduchý: vynaložiť viac úsilia ako ostatní. Kii sa to celkom darí.
Vydané  Text: 
  • Prečítajte si náš test KIA CEED 1.5 T-GDi DCT GT-Line hatchback.
  • Subjektívne dojmy z nášho testu sú veľmi dobré, čo je výsledok postupnej evolúcie hatchbacku, tak aj najnovšej modernizácie.
  • Objektívne výsledky nášho testu takisto hrajú v prospech hatchbacku, ktorý sa vyrába na Slovensku.
  • Vo výbave GT-Line má hodnotný interiér, ktorý sa svojím kvalitatívnym vypracovaním vymyká zo svojej triedy.
  • Jazdné vlastnosti sú takmer univerzálne, môžete sa tak na ňom zabaviť aj povoziť s dôrazom na pohodlie.

 

Kia Ceed je stálicou na našom trhu s hatchbackmi a popularita rodiny Ceedov rastie aj vďaka pestrému výberu karosérii – na výber je ako hatchback, kombi (Ceed SW), crossover (XCeed) aj luxusné kombi s mierne športovým charakterom (ProCeed). Hatchback medzi nimi predstavuje východiskovú verziu a vlastne základ, pričom už ten patrí k tým vydarenejším na trhu. Aj keď si Ceed zadovážite v základnej výbave, dostanete k nej hodnotný interiér a pekný vzhľad zvonka, ktorý nebudí pozornosť optimalizáciou výrobných nákladov. Nami testovaný exemplár vo výbave GT-Line ich obe povyšuje o stupeň vyššie, čím posúva Ceed na hranicu svojej triedy, pretože pôsobí skoro luxusným dojmom. Lepšie sú už len Ceed GT a ProCeed

Súčasťou výbavy GT-Line sú 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin (pneumatiky 225/45 R17)
Súčasťou výbavy GT-Line sú už Full LED svetlomety vpredu aj vzadu, po facelifte získali príznačný svetelný podpis počas dennej prevádzky.

V značnej miere k atraktivite modelu prispel aj nedávny facelift, ktorý viditeľne zmodernizoval tvar a grafiku Full LED svetlometov vpredu aj vzadu, interiéru doprial menšie osvieženie a predovšetkým sa na aute vymenili logá za nové líniové. Nezmenili sa proporcie, nezmenil sa charakter. Ani to nebolo potrebné.

Inzercia

Inzercia

Kia Ceed subjektívne

CEED ALEBO I30? Ako ex-majiteľ Kia Ceed s rokom výroby 2009 som bol vždy s týmto autom spokojný z viacerých dôvodov. V prvom rade to bolo vyladenie manuálnej prevodovky, kultivovanosť a spotreba naftového motora 1.6 CRDi, ďalej priestorové pomery, veľmi solídne jazdné vlastnosti a celková spoľahlivosť vozidla. Keď nadišiel čas na výmenu, namiesto Ceedu som si vybral koncernového súrodenca Hyundai i30 vo verzii pred posledným faceliftom. A hoci som aj s ním nadmieru spokojný, dnes by som si vybral už nový Ceed, predovšetkým po tomto poslednom redakčnom teste. i30 je dobré auto a nemám objektívne príčiny na výmenu, no aj tie subjektívne predsa len zohrávajú významnú úlohu.

Je to síce záplava plastov, ale takých, ktoré sú príjemné na dotyk. Na rozdiel od nového Nira či EV6 interiér nie je minimalistický, čo v konečnom dôsledku vieme oceniť.

Čo hrá v prospech Ceedu, je práve štandard vyhovenia interiéru, ktorý považujem za vyšší. To ovplyvňuje celkovú skúsenosť s vozidlom a, samozrejme, tá estetika zvonka tiež. Ceed sa mi zdá byť podstatne krajším autom ako i30, i keď tým vlastne idem trocha proti sebe. Dobré však treba pochváliť.

Prehľadný mechanický panel ovládania dvojzónovej automatickej klimatizácie. Zadní pasažieri majú k dispozícii vlastné výduchy, ale bez nastavenia teploty.
Nie je to len „diera na náklad“, pretože tu nachádzame praktické doplnky, ako háčiky na zavesenie nákupných tašiek, dvojpolohovú podlahu, kotviace prvky i bočné vnorené priestory na menšie predmety. V testovanej výbave nám chýbali sieťky alebo organizér pod podlahou.

BATOŽINOVÝ PRIESTOR A PRAKTICKÉ VECI: Hatchbacky niekedy neprávom trpia na kritiku ich batožinového priestoru, no v benzínovom Ceede je za zadnými sedadlami 395 kubických decimetrov priestoru a po sklopení sedadiel sa otvára nákladný priestor s kapacitou 1 291 litrov. Naftové verzie majú o trochu menej. Navyše, tvar kufra je zmysluplný, takže tu bez problémov odveziete poskladaný detský kočík a tiež zložený invalidný vozík, o batožine na týždňovú dovolenku nehovoriac. Osobne mi vždy prekážalo, že namiesto rolety je tu doska, ktorú pravdepodobne čoskoro odložíte do garáže. Takisto zadné sedadlá nemožno sklopiť do úplnej roviny, navyše po sklopení nie sú aretované, takže počas jazdy pérujú. Pri prevoze ľahších dlhých predmetov to môže robiť problémy.

Rezervné koleso je v cene základnej výbavy, čo považujeme za plus.

Za 161 eur si môžete kúpiť značkové hliníkové strešné nosiče a za ďalších 394 eur aj strešný box, ktorý nákladný priestor ešte podstatne zväčší. Na každom Ceede je potom predpríprava na montáž ťažného zariadenia, samotné zariadenie stojí v závislosti od verzie od 233 do 416 eur.

Za nespornú výhodu považujem aj to, že Ceed už v štandardnej výbave obsahuje rezervné koleso (okrem verzií s mild-hybridným pohonom MHEV, čo sú teraz všetky dízle).

Inzercia

Inzercia

NAJLEPŠIA MOTORIZÁCIA V PONUKE: Nový 1,5-litrový motor 1.5 T-GDi (118 kW/160 k) sa vyrába v slovenskom závode spoločnosti Kia pri Žiline, kde sa vyrába aj celá rodina vozidiel Ceed. Vystriedal doterajší 1,4-litrový T-GDi, je spojený so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou (7DCT) alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (6MT).

Automatická prevodovka upravuje logiku radenia jazdným režimom SPORT a pre niekoho môže byť zaujímavá možnosť manuálneho radenia. Osobne sme sa radšej spoliehali na automatiku.

V našom teste figurovala verzia s automatom, ktorý umožňuje aj manuálne radenie prevodových stupňov. Ten, kto sa bráni automatu, pretože príde o zážitok z radenia, sa teda nemá čoho obávať. Rýchlosť reakcií na manuálne preradenie je rýchla, počítač necháva otáčky zájsť prekvapivo vysoko a v rovnakej miere dovoľuje aj podtáčanie motora – napokon síce preradí alebo podradí, avšak vodičovi dáva takmer úplnú kontrolu nad motorom.

Logiku radenia tiež v citeľnej miere ovplyvňoval jazdný režim SPORT. V športovom režime to síce nie je športové auto, ale otáčky motora sú pustené do vyšších hodnôt, čo sa priaznivo prejavuje na promptnosti reakcií na stlačenia akcelerátora. V bežnom režime je Ceed iba mierne lenivejší, otáčky motora sa pohybujú spravidla v spektre pod 2 000 ot./min a do interiéru preniká celkom príjemné otupené vibrácie, akoby motor priadol. Prejav štvorvalcového benzínového motora je stále krajší, než pri trojvalcových modeloch.

Jazdné vlastnosti sú vyladené do veľmi uspokojivého výsledku. Ide o hatchback s rázvorom 2,65 metra, na cestách sa prejavuje mierne tvrdšie ako napríklad francúzska konkurencia, ale stále dokáže filtrovať menšie nerovnosti. Väčšie nerovnosti však pocítite kvôli tvrdším dorazom. V zákrutách sa karoséria nakláňa iba mierne, nedotáčavosť sa prejaví pomerne neskoro, takže väčšina motoristov bude mať skúsenosť prevažne s neutrálnym jazdným prejavom. Nepochybne na kvalitách počas jazdy pridáva skutočnosť, že vzadu nie je len obyčajná tuhá náprava, ale viacprvkové zavesenie.

Veľmi záleží na tom, ako tlačíte na plyn. Ak budete často jazdiť v športovom režime ako my, spotreba môže ľahko prekonať aj hranicu 8 l/100 km.

Kia Ceed objektívne

Nová Kia Ceed hatchback sa dnes predáva od cenníkových 17 290 €, pričom aktuálne je v platnosti bonus 1000 €. Zaplatiť viac ako 16-tisíc eur za kompaktné auto už hraničí s možnosťami strednej vrstvy, no to je trend v autopriemysle ako takom. Nové autá už lacnejšie nebudú.

Na výber sú 4 motory, základom je trojvalec 1.0 T-GDi s max. výkonom 74 kW (100 koní). Benzínové motory ďalej zastupujú štvorvalce 1.5 T-GDi 118 kW (160 k) a 1.6 T-GDi 150 kW (204 k) vyhradený pre vrcholovú verziu GT. Vznetové motory sú zastúpené už len jedným modelom 1.6 CRDi s mild-hybridnou podporou a výkonom max. 100 kW (136 k). Okrem trojvalca sú všetky motory dostupné s manuálnou 6-stupňovou alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou DCT.

Testovaný variant 1.5 T-GDi 7DCT považujeme za ideálny, avšak s výbavou GT-Line si za neho importér pýta cenníkových 26 990 € (-1000 € bonus). To sú už poriadne peniaze. Motorizácia je však k dispozícii aj pre slabšiu výbavu Silver, kde figuruje od 21 390 €. Prejav motora je skvelý, prevodovka pracuje spoľahlivo a príjemne, avšak priemerná spotreba 7,6 l/100 km nie je práve najlepšia. Keď som sa snažil stlačiť spotrebu čo najnižšie, podarilo sa mi na zmiešanej trase dosiahnuť 6,1 l/100 km, avšak s veľmi ľahkou nohou na plyne.

Podľa metodiky WLTP je spotreba tohto motora a tejto prevodovky 5,8 – 6,1 l/100 km. V praxi však obyčajne jazdíme so zapnutými elektrickými spotrebičmi, prekonávame prevýšenia, často sa rozbiehame a prekračujeme povolenú rýchlosť, čo sa prejaví na vyššom priemere. Len pre porovnanie, na svojom Hyundai i30 1.0 T-GDi 88 kW 6MT mám za posledných 10 000 km priemernú spotrebu 6,8 l/100 km, takže v tomto ohľade si môže Ceed s automatom a väčším motorom stáť o niečo lepšie.

Základná výbava modelu Ceed je aj s ohľadom na pomerne vysokú cenníkovú cenu dobrá. Spomeňme napríklad:

  • LKA + LFA (aktívny asistent udržiavania v strede jazdného pruhu zabraňujúci
    prekročeniu čiary
  • HBA (asistent pre automatické prepínanie diaľkových svetiel)
  • HAC (asistent pre rozjazd do kopca)
  • FCA (asistent na predchádzanie čelným zrážkam detegujúci automobily/chodcov
  • Tempomat s obmedzovačom rýchlosti
  • LED denné svietenie a halogénové svetlomety;
  • Elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
  • Kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky
  • Manuálna klimatizácia
  • Elektrické ovládanie predných a zadných okien
  • Palubný počítač so 4,2” LCD displejom “Supervision”
  • Rádio s 5” čiernobielym LCD displejom, USB-A vstup, 6 reproduktorov, rádio s DAB a Bluetooth.

Vo výbave GT-Line už nájdete aj položky ako:

  • Predné Full LED svetlomety, predné LED hmlové svetlomety
  • Predné parkovacie senzory
  • FCA+ (asistent na predchádzanie čelným zrážkam detegujúci automobily/cyklistov/chodcov)
  • 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin (pneumatiky 225/45 R17)
  • Inteligentný parkovací asistent
  • Elektronická parkovacia brzda s funkciou Autohold
  • Čalúnenie sedadiel v kombinácii látka / umelá koža s logom GT-line
  • Čierne čalúnenie stropu
  • Vyhrievané predané aj zadné sedadlá
  • Športový, kožou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky
  • Dvojzónová automatická klimatizácia
  • Výduchy ventilácie pre zadné sedadlá na stredovej konzole vzadu
  • Bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla tlačidlom (Smart key)
  • Navigačný systém s 10,25” dotykovým LCD displejom, USB-A vstup, 6 reproduktorov
  • Telematické služby Kia Connect, bezplatne počas doby trvania záruky
  • Bezdrôtové nabíjanie smartfónu
  • Adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti a funkciou Stop&Go

Za jeden z najsilnejších argumentov v prospech kúpy považujem záruky od výrobcu. Záruka na vozidlo je štandardne 7 rokov alebo 150 000 km podľa toho, čo nastane skôr, pričom prvé 3 roky sú bez obmedzenia kilometrov. Na druhej strane je potrebné pripomenúť aj to, že rodina Ceedov má chronický problém so zadnými pružinami, pomerne rýchlo začnú strácať pružnosť, čo sa prejavuje menšou vzdialenosťou od hrany kolesa k vnútornej hrane blatníka aj pri nezaťaženej náprave. Toto vraj v servise neuznávajú ako vadu výroby, teda oprava nespadá pod záruku. Pre bežného motoristu to nepredstavuje problém, ale kto využíva nosnosť vozidla bez zbytku, ten by mal ešte viac dbať na obchádzanie nedokonalostí vozovky.

 

Technické údaje Kia Ceed hatchback 1.5 T-GDi 7DCT GT-Line

Karoséria a podvozok:
  • Rozmery: 4325×1800×1447 mm (šírka bez spätných zrkadiel)
  • Rázvor: 2650 mm
  • Previsy: zadný 790 mm, predný 885 mm
  • Svetlá výška: 140 mm
  • Priemer otáčania: 10,6 m
  • Hmotnosti: pohotovostná hmotnosť 1 285 – 1 412 kg, max. hmotnosť 1 850 kg, brzdený príves max. 1 410 kg
  • Batožinový priestor: 395 / 1 291 l
  • Náprava vpredu: Plne nezávislé s nápravami MacPherson na vnútornej konštrukcii, špirálové pružiny a plynové tlmiče nárazu s priečnym stabilizátorom
  • Náprava vzadu: Plne nezávislé s dvojitou rovnobežníkovou nápravou na vnútornej konštrukcii, špirálové pružiny a plynové tlmiče nárazu s priečnym stabilizátorom
Pohon:
  • benzínový motor, preplňovanie (turbo), pohon predných kolies
  • 1 591 cm3, radový štvorvalec, reťazový rozvod, priame vstrekovanie,
  • max. výkon 117,5 kW (160 k) pri 5 500 ot./min
  • max. krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min
  • kombinovaná spotreba 5,8 – 6,1 l /100 km
  • priemer CO2 131 – 138 g/km
  • max. rýchlosť 210 km/h
  • akcelerácia 0-100 km/h: 8,6 sekundy




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia