Škoda odhaľuje nové 7-miestne SUV, vracia sa k funkčnosti a detskú sedačku má netradične v strede

Pozorné oko si všimne hneď niekoľko dôležitých detailov, ktoré sú celkom slušným prekvapením.
Vydané  Text: 
Škoda sa postupne transformuje na automobilku s výlučne elektrickými automobilmi, a to znamená postupné odhaľovanie nových a nových elektromobilov. V súčasnosti pritom automobilka ponúka iba dva modely na elektrický pohon – Enyaq iV a Enyaq Coupé iV. Prvý elektromobil značky, Citigo-e iV, sa už nevyrába ([posledný slovenský test Škoda Citigo-e iV sme zverejňovali my](https://www.autoviny.sk/testy/121509/test-skoda-citigoe-iv-tyzden-s-naozaj-prvym-elektromobilom-od-skody)). Plány Škody na túto dekádu sú preto ambiciózne a silnú úlohu v popularizácii elektromobility budú zohrávať rodinne orientované SUV. Jedno také teraz Škoda začala odhaľovať. Že ide o elektromobil, dosvedčuje aj vyobrazený pripojený elektrický konektor v pravom zadnom boku vozidla a tiež rozmerné indikačné svetlo na prístrojovej doske napovedajúce o stave nabitia.
Zatiaľ sa volá **Škoda Vision 7s**, teda ide o štúdiu 7-miestneho automobilu, avšak s nápaditou dispozíciou sedadiel a detailmi, ktoré pozornému oku fanúšika isto neuniknú. **Vision 7s je evidentne veľké SUV**, ktoré má šesť štandardných sedadiel v troch radoch. Kuriozitou je stredové umiestnenie detskej sedačky na stredovú konzolu, ktorá sa ťahá naprieč dĺžkou interiéru až po koniec druhého radu sedadiel. Aj takto chce Škoda upriamiť pozornosť na svoje zámery byť videná ako **automobilka orientovaná na rodiny, v ktorých je obyčajne dieťa stredobodom pozornosti**. Podľa dizajnéra interiéru Vision 7s Petra Oláha je toto centrálne umiestnenie nielen vecou filozofie, ale aj bezpečnosti, má ísť o jedno z najvhodnejších miest pre umiestnenie detskej sedačky v interiéri robustného SUV. Rukopis Petra Oláha nesie aj interiér modelu Enyaq iV.

Škoda nám predviedla 7 modelov áut, ktoré sa nedostali do výroby. Kabriolet aj pick-up by si pritom určite našli majiteľov

Karel Čapek v poviedke „z druhej kapsy Čintamani a ptáci“ písal, že vlastnosťou unikátu je nemožnosť vyčísliť jeho cenu, keďže je to unikát - a práve preto sú aj tieto autá hodnotovo nevyčísliteľné, keďže všetky sú vyrobené iba ako jediný kus.

### Prekvapivé detaily Pohľad do interiéru prostredníctvom oficiálne zverejnenej skice pozýva odhaľovať zaujímavé detaily. Tak napríklad **dizajn stredového tunela**: okrem priestoru vo veľkej lakťovej opierke je tu priestor pre dva mobilné telefóny, čím chce Škoda poukázať na demokratizáciu prednej časti interiéru, ktorú doteraz preukazovala najmä symetrickým vyhotovením stredového displeja a ovládačov klimatizácie. **Panel s ovládaním klimatizácie** je ďalší dôležitý detail: Škoda zachovala tradičné mechanické ovládače klimatizácie s haptickou odozvou a tiež otočný potenciometer pre reguláciu hlasitosti. To veľmi oceňujeme! Výrobca už hovorí o vyváženom pomere dotykových a digitálnych ovládacích prvkov. Po tom, čo sa napríklad v Octavii uplatnilo ovládanie klimatizácie cez dotykové rozhranie, to považujeme za návrat k funkčnosti a ergonómii.
Operadlá predných sedadiel sú vybavené držiakmi na multimediálne zariadenie pre cestujúcich v druhom a treťom rade. Nachádzajú sa tu aj integrované batohy, tvrdí Škoda, avšak neposkytuje obrazový materiál, ktorý by to dosvedčoval. No a potom tu máme tie dôležité „objavy“. Na skici je viditeľné **tlačidlo rotácie stredového displeja infotainmentu** hneď vedľa ovládača hlasitosti. Pod tlačidlom je vyobrazený text **DRIVE/RELAX**, čo nás vedie k záveru, že Škoda Vision 7s už počíta s autonómnym riadením a s tým spojenou transformáciou interiéru. Po tlačení tlačidla by sa interiér mohol prispôsobiť potrebám relaxácie, teda stredový displej zmení orientáciu a vodič nemusí viac venovať pozornosť volantu. To napokon potvrdzuje aj Škoda, ktorá avizuje „dva rôzne režimy interiéru“.
Volant je tiež priestorom je malé objavy. Prvá vec, ktorá udrie do očí, je **tvar volantu**. Škoda v koncepte dala zbohom tradičnému kruhu, namiesto neho má volant tvar obdĺžnika so zaoblenými hranami. Ako sa s ním bude šoférovať, si dnes netrúfame odhadovať. Všimnite si však aj to, že **z volantu zmilo tradičné logo značky Škoda s okrídleným šípom, namiesto neho je tu iba nápis SKODA**.
A nielen z volantu sa tradičné kruhové logo vytratilo, pretože sa už nenachádza ani na prednej kapote. Bude mať Škoda nové logo? Bude ho mať umiestnené priamo na prednej maske? A bude vôbec Škodovka používať na karosérii logo či len nápis? To sú otázky, na ktoré sa dozvieme odpovede vraj už čoskoro.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia