Škoda nám predviedla 7 modelov áut, ktoré sa nedostali do výroby. Kabriolet aj pick-up by si pritom určite našli majiteľov

Karel Čapek v poviedke „z druhej kapsy Čintamani a ptáci“ písal, že vlastnosťou unikátu je nemožnosť vyčísliť jeho cenu, keďže je to unikát – a práve preto sú aj tieto autá hodnotovo nevyčísliteľné, keďže všetky sú vyrobené iba ako jediný kus.
Vydané  Text: 

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, koľko áut bolo doteraz na svete vyrobených? Je to otázka, na ktorú neexistuje triviálna odpoveď, pretože nevieme s istotou povedať, čo ešte je považované za auto a čo už nie, či medzi ne počítať aj prototypy, koncepty a nefunkčné makety v mierke 1:1. Vyvstáva veľa doplňujúcich otázok, ale hľadaním odpovede na tú hlavnú už trávili čas iní, vďaka ktorým máme aspoň približné čísla. Vraj ide o 1,7 miliardy automobilov, ktoré boli v histórii vyrobené, a to vrátane neregistrovaných.

Za veľmi hodnotné sa považujú automobily, ktoré boli vytvorené ako štúdie, koncepty alebo jedinečné prototypy. Mať možnosť jazdiť na nich je častokrát celkom nedostupná pre bežného smrteľníka, ba dokonca aj pre vedúcich pracovníkov výrobcu.

Preto si ceníme príležitosť, ktorú nám ponúkla automobilka Škoda: vyskúšať si prototypy netradičných Škodoviek, ktoré boli vyrobené len v jednom jednom kuse a určite sa nikdy nedostanú do sériovej výroby. Dokonca nie je isté, či budú jazdiť ešte budúci rok, keďže vek sa na automobilových prototypoch môže podpísať veľmi nepriaznivo už v krátkom čase.

Inzercia

Inzercia

Tou príležitosťou od automobilky Škoda bolo predstavenie nového študentského vozidla Škoda Afriq a zoznámenie sa s ostatnými vozidlami, ktoré vytvorili predchádzajúce generácie učňov odborného učilištia Škoda Auto – tieto študentské automobily patria pod projekt s názvom Azubi Car.

Táto mimoriadne cenná skúsenosť nám odhalila nielen námahu, ktorá musela stáť za vytvorením týchto vozidiel, ale aj fakt, že súčasní mladí ľudia sú nielen kreatívni, ale aj technicky zruční, pripravení aktívne sa zúčastniť technologického pokroku a ochotní investovať čas a energiu do vlastnej profesionalizácie. Študentské vozidlá sme s obmedzeným rýchlostným limitom na 30 km/h odskúšali v Adventure Lande Vrchbělá pri Mladej Boleslavi, v ktorej má automobilka výrobný závod aj strednú školu.

Na tomto podujatí boli zverejnené prvé informácie o vtedy pripravovanom rely modeli Fabia RS Rally2, ktorý zažil premiéru o niečo neskôr a my sme boli pritom.

Inzercia

Inzercia

Prezentujúci zástupca tímu študentov, ktorí postavili Škodu Afriq

Škoda Afriq

Hlavnou hviezdou podujatia bola Škoda Afriq, prvý študentský špeciál vytvorený ako rely auto s pridanou hodnotou – zariadením na kondenzáciu vody zo vzduchu s následnou mineralizáciou, aby ju bolo možné piť. Na jednej strane tak študenti vytvorili prototyp auta schopného prechádzať púšťou, na druhej strane ho vybavili technikou, aby jazdec a spolujazdec dokázali vyrábať pitnú vodu za pochodu.

Škoda Afriq (2022)

Škoda Afriq je postavená na základoch crossoveru Kamiq, ale techniku pohonu má z Octavie 4×4. Preto má nielen prevodovku typu shift-by-wire, ale aj elektronickú parkovaciu brzdu. Všetko ostatné prešlo drastickou prestavbou, ktorá je evidentná zvonka aj predovšetkým vnútri. Najnápadnejšou úpravou je zadný strešný spojler, znížený podvozok, prídavné predné LED reflektory, ďalej auto dostalo nové obutie a úplne prišlo o svoj pôvodný interiér. Zadné sedadlá študenti vyhodili, nahradili bezpečnostným rámom po vzore skutočných rely modelov a predné nahradili za tvrdé škrupinové sedadlá. Z tradičného volantu ostal iba asketický Superleggero OMP s priznaným rámom a vencom v brúsenej koži, avšak s logom Škoda uprostred. Na stredovej konzole je zopár tlačidiel, prepínačov a ovládačov, z civilných automobilov poznáme jedine tlačidlá na ovládanie svetiel, ovládač prevodovky a elektronickú parkovaciu brzdu. Ďalšími sa ovláda doplnkové exteriérové osvetlenie, systém na kondenzáciu vody a skrinka Racelogic, ktorý detailne monitoruje jazdu.

Škoda Afriq (2022) - interiér

Úprimne, práca študentov z Mladej Boleslavi nás veľmi oslovila pre úroveň detailov, ktoré boli ochotní a schopní vypracovať. Po pôvodnom Kamiqu nie je vnútri ani stopy, hoci zvonka sa môže zdať, že hlavná porcia úprav bola iba estetická. Vnútri je evidentné, že študentom išlo o funkciu, ktorú doterajšie študentské projekty posúvali až na druhé miesto. Nemožno podceňovať ani prácu predchodcov, ale až Afriq je vozidlom, ktoré sa zmenilo práve s ohľadom na celkom odlišný spôsob jazdy a ide o vôbec prvé športovo orientované vozidlo od Škoda Akadémie.

Škoda Afriq (2022) - interiér

Jazdné vlastnosti Škoda Afriq? Nemožno očakávať, že by študenti vyhotovili vozidlo, ktoré bude dokonalý rely špeciál po každej stránke, no to, čo sa im nakoniec podarilo, je pozoruhodné a zaslúži si obdiv. Keď sme sa sotva posadili do pomerne malých škrupinových sedadiel, zapli sa päťbodovým bezpečnostným pásom a naštartovali motor, skoro nám vybehli slzy. Krásny zvuk motora podporený akustikou výfuku, k tomu solídne tuhé riadenie a celkové sparťanské vyhotovenie interiéru, zahmlené okná, na bočnom okne iba ručne uzatvárateľný malý otvor, toto je predsa prísľub zážitkovej jazdy. Bol pravdivý. Hoci sme jazdili na relatívne krátkom úseku a nízkou rýchlosťou, našťastie bolo po daždi a jazda cez les ponúkla aj trochu pestrejšie povrchy.

Škoda Afriq (2022)

Škoda Afriq ručí, hučí, hrmí a vibruje, poskakuje a chvíľami smrdí, v zákrute vŕzga a rinčí a riadenie má o palec väčšiu vôľu, než by sme očakávali. Toto všetko dovedna vytvorilo nádherný zážitok, na ktorý azda nikdy nezabudneme, pretože k jeho hodnote pridáva práve skutočnosť, že ide o dielo študentov, ktorí do auta dali svoj um, energiu, čas a kreativitu. Človeka priam zamrzí, že títo mládenci nemohli svoje auto šoférovať na rovnakej trase z interných dôvodov.

Kabriolety a pick-upy od Škodovky

Podujatie, ktoré pre nás zorganizovala značka Škoda, nebolo ale iba o modeli Afriq. Škoda Academy totiž priviezla aj predchádzajúce študentské autá, o ktorých sme už viackrát písali na Autoviny.sk. Išlo o vozidlá s názvami Citijet, Element, Mountiaq, Funstar, Slavia a Sunroq. Karel Čapek v poviedke „Čintamani a ptáci“ písal, že vlastnosťou unikátu je nemožnosť vyčísliť jeho cenu, keďže je to unikát – a práve preto sú aj tieto autá hodnotovo nevyčísliteľné, keďže všetky sú vyrobené iba ako jediný kus. Ba čo viac, možno sme jedni z posledných ľudí, ktorí si ich mohli odšoférovať, pretože tieto prototypy postupne starnú, prichádzajú o svoje pôvodné vlastnosti a je možné, že budúci rok už niektoré ani nenaštartujú svoje motory. Dokonca aj to pridáva na ich súčasnej hodnote.

 

Na Škode CitiJet z roku 2014 pracoval 16-členný tím chlapcov a dievčat z odborov Automechanik, Karosár, Autolakýrnik, Autoelektrikár v úzkej spolupráci s oddelením dizajnu značky Škoda. Ako predloha poslúžilo vozidlo Citigo. Žiaci najprv navrhli koncept voľnočasového vozidla, potom sa začali práce na spevnení karosérie, bola odstránená pôvodná strecha a vozidlo prešlo prestavbou podľa dizajnovej štúdie žiakov. Stavba prebiehala ručne v dielňach učilišťa. Zaujímavosťou je aj ručne vyrábaný spojler a Targa oblúk v tvare Škoda Line, ktorý je zvarený z 18 plechových dielov. Nás zaujal predovšetkým mohutný akustický prejav motora a výfukového systému s dvomi koncovkami.

Škoda Citijet (2014)
Škoda Citijet (2014) - interiér
Škoda Citijet (2014)

Škoda Funstar z roku 2015 je pick-up postavený na základoch Fabie 3. generácie a je pokračovateľom predchádzajúcich pick-upov značky Škoda Favorit FUN a Felicia FUN. Študenti odstránili nielen zadnú časť interiéru (kufor a zadné sedadlá nahradili korbou), ale aj zadné dvere.

Škoda FUNstar (2015)
Škoda Favorit FUN, FUNstar a Felicia FUN

Škoda Element z roku 2017 je elektrická bugina vytvorená zo subkompaktu Škoda Citigo a evidentne vychádza z predchádzajúceho modelu CitiJet. 22 študentov zhotovovalo automobil až 1500 hodín, pričom práce započali v októbri minulého roka. Okrem samotnej pohonnej jednotky v Citigo vymenili aj karosériu – automobil prišiel o dvere a strechu, čím sa z neho stala akási plážová bugina. Jeden zo študentov, Peter Stanislav, medzitým havaroval na motocykli a utrpel vážne zranenia, ktoré ho prinútili posadiť sa na invalidný vozík. V minulosti pracoval na stavbe pick-upu. Zvyšná skupina 17 chlapcov a 4 dievčat preto projekt Škoda Element venovala práve jemu a ložnú plochu vybavili solárnym panelom, ktorý by za ideálnych podmienok mal vytvárať energiu pre elektrický pohon.

Škoda Element (2017)
Škoda Element (2017)
Škoda Element (2017) - interiér

Škoda Sunroq z roku 2018 konštrukčne vychádza z obľúbeného SUV Karoq a ide o plnohodnotný SUV kabriolet. Tomu študenti nielenže odrezali strechu, ale výrazným spôsobom zmenili aj interiér. Ten dostal farebnejšie materiály, vďaka ktorým sa celok ešte viac priblížil mladej generácii. Nechýba moderné podsvietenie či premietacie zariadenie. Dĺžka, šírka aj rázvor zostali zachované a pod kapotou nájdete dobre známu pohonnú jednotku 1.5 TSI. Najväčšia zmena sa ukrýva v zadnej časti, kde môžete nájsť úplne inak tvarované piate dvere.

Škoda Sunroq (2018)
Škoda Sunroq (2018) - interiér
Škoda Sunroq (2018) - interiér

Škoda Mountiaq z roku 2019 je väčší pick-up vytvorený na základoch SUV Kodiaq. Práce na aute sa začali na jeseň 2018 a študentom zabrali viac ako 2 000 hodín. Rázvor dosahuje 2788 milimetrov, pričom hmotnosť narástla až na 2 450 kilogramov. Oproti sériovému autu sa zvyšovala aj svetlosť podvozka, a to pomocou 17-palcových kolies Rockstar II a špeciálnych pneumatík. Výsledkom toho je svetlá výška 290 mm. Vďaka novým kolesám sa navyše rozšíril aj rozchod o 30 mm.

Škoda Mountiaq (2019), vpravo Sunroq
Škoda Mountiaq (2019)
Škoda Mountiaq (2019) - interiér

Škoda Slavia z roku 2020 je azda najatraktívnejším autom v celej histórii projektu Azubi Cars. Hoci zdieľa názov s modelom Slavia, ktorý sa predáva na indickom trhu, charakterovo ide o celkom odlišné vozidlá. Študentská Slavia je krásny spider s farebným podsvietením podvozka a diskov kolies postavený na základoch hatchbacku Scala. Pracovalo na ňom 31 študentov Stredného odborného učilištia Škoda Auto – 26 chlapcov a 5 dievčat. Vozidlu dali meno Slavia, čím odkazujú na vtedajšie 125. výročie založenia spoločnosti na prvé bicykle, vyrábané zakladateľmi podniku Václavom Laurinom a Václavom Klementom v Mladej Boleslavi, navyše sa vzorom stala ikonická Škoda 1100 OHC z roku 1957. Slaviu poháňa benzínový motor 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a sedemstupňová prevodovka DSG. Zo sériového vozidla pochádza aj predná a zadná náprava, riadenie, kompletná elektronika vrátane kabeláže aj asistenčné systémy. Nedotknutá zostala tiež palubná doska, Virtuálny Kokpit a infotainment systém. Jazdiť na tomto unikáte je jedinečný zážitok ani nie tak pre jazdné vlastnosti, ako skôr pre charakter vozidla. Dokazuje, že taká Scala je oveľa univerzálnejšie auto, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Škoda Slavia (2020)
Škoda Slavia (2020)
Škoda Slavia (2020) - interiér
Škoda Slavia (2020) - podsvietenie

 

Cenná skúsenosť. Tak môžeme zhrnúť jazdy so študentskými vozidlami značky Škoda, ktoré sú dielom šikovných študentov strednej školy v Mladej Boleslavi. Cenné a spoločensky zodpovedné je tiež to, ako značka Škoda formuje budúce generácie špecialistov v automobilovom priemysle, pretože do ich vzdelávania už investovala stovky miliónov českých korún. Práve takto si predstavujeme to, čo sa všeobecne nazýva spoločenskou zodpovednosťou firiem – nie je to teda len o emisiách, uhlíkovej stope a udržateľnosti, ale aj o investovaní do mladých ľudí.

Autor príspevku v Škoda Afriq (2022)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia