Toyota odhalila novú RAV4 s modelovým ročníkom 2023, odomknete ju aj na diaľku pre kohokoľvek

Nie je potrebné robiť veľké zmeny, keď je základ dobrý. Toyota vylepšovala to, čo malo zmysel.
Vydané  Text: 
Vedeli ste, že Toyota RAV4 je stále najpredávanejším SUV na svete? Toyota ho už teraz označuje ako „rekreačné SUV“, nič to však nemení na tom, že pridaná hodnota modelu spočíva aj v schopnosti zvládať jazdu v teréne a poradiť si s náročnejšími úlohami, ako ťahanie prívesov či veľké porcie kilometrov na jeden záťah. RAVku sme si v redakcii viackrát obľúbili aj my, keď sme ju z času na čas testovali. ### Nová Toyota RAV4 – technologický refresh **Piata generácia RAV4** prišla na trhy v roku 2019, teda ide o stále pomerne nové auto s perspektívnym pohonom. Využíva klasický pohon benzínovým motorom 2.0 Valvematic v kombinácii s manuálnou prevodovkou alebo automatom Multidrive S a tiež hybridnú pohonnú sústavu Hybrid Dynamic Force s 2,5-litrovým benzínovým motorom a elektrickou podporou. Základom je verzia s pohonom predných kolies, v predaji je tiež mierne výkonnejšia verzia s elektrickým pohonom všetkých kolies (AWD-i). Vrcholom ponuky je plug-in hybrid RAV4 PHEV, ktorý dosahuje kombinovanú spotrebu paliva iba jeden liter na sto kilometrov, čím sa zaraďuje na líderskú pozíciu vo svojej triede. Na týchto základoch, teda naďalej na piatej generácii a platforme GA-K teraz Toyota predstavila **technologický facelift modelu RAV4**, modernizáciu, ktorou sa mieni dorovnať novým požiadavkám trhu a aktualizovať svoju produktovú ponuku. Po estetickej stránke sa nová Toyota RAV4 2023 bude dať rozlíšiť od staršej verzie novým odtieňom laku: Pre všetky línie výbavy hybridnej a plug-in hybridnej RAV4 (s výnimkou verzie Adventure) bude k dispozícii **nový odtieň karosérie biela perleťová Platinum**. Pre stupeň výbavy Selection (pri oboch verziách) sa predstavuje **dvojfarebné** **vyhotovenie v kombinácii bielej perleťovej Platinum a metalického odtieňa Midnight Black**.
V druhom rade Toyota RAV4 prináša **zvýšenie bezpečnosti**, hoci už aj doteraz bola RAV4 považovaná za bezpečnostný nadštandard. Balíček bezpečnostných technológií sa volá **Toyota Safety Sense** a najnovšie bol rozšírený o asistenta prechádzania križovatiek pre bezpečnejšie odbáčanie. Ak systém rozpozná križujúce vozidlo v zamýšľanej trajektórii jazdy alebo chodca pri prechádzaní vozovky v dráhe vozidla, reaguje upozornením vodiča a podľa potreby sám aktivuje brzdenie v snahe zamedziť zrážke. Ide o doplnenie funkcie s názvom Predkolízny bezpečnostný systém (PCS). Ďalšou bezpečnostnou novinkou je **núdzový asistent riadenia** pomáhajúci vodičovi vyhnúť sa chodcovi, ktorý náhle vstúpil na vozovku, ale súčasne udržať kontrolu nad vozidlom bez opustenia daného jazdného pruhu. V prípade plug-in hybridnej verzie RAV4 tento systém tiež rozpoznáva a reaguje na bicykle a zaparkované vozidlá. Systém PCS pre plug-in hybridnú RAV4 ďalej rozpoznáva vozidlo prichádzajúce v protismere v rovnakom jazdnom pruhu a prijme kroky na zníženie rizika čelnej zrážky, uvádza výrobca. Z pohľadu vodiča sa potom mení to, čo má doslova pod nosom: prístrojový štít. **Nový 12,3-palcový digitálny prístrojový štít** je súčasťou strednej línie výbavy, má štyri režimy zobrazenia (Casual, Smart, Sport a Tough) a tri módy usporiadania. Grafika je jemná, vyvážená, dôležité údaje sú vždy vizuálne zvýhodnené pred ostatným obsahom, dokonca si môžete nechať na prístrojovke zobrazovať aj mapu s navigačnými pokynmi v podobe, ktorá nezaberá celý priestor a dáva možnosť sledovať aj ostatné údaje o jazde. Nie je súčasťou základnej výbavy, tam nájdete klasický 7-palcový digitálny prístrojový panel, ktorý bol doteraz súčasťou vyšších výbav.
Ďalší **modernizovaný displej je na stredovej konzole**. Infotainment so systémom Toyota Touch 2 má odteraz nie osem, ale **10,5 palca a už v štandarde je systém vybavený cloudovou navigáciou**, ktorá počíta trasy na základe aktuálnych dopravných obmedzení. Kto by chcel ešte viac, môže si doplatiť za navigáciu s rozšírenouz funkčnosťou, ktorá informuje aj o emisných zónach, počasí či rozpoznáva diaľničné značenia. Naďalej je tu rozšírená konektivita so smartfónmi a pomocou aplikácie MyT môže majiteľ sledovať rôzne informácie vozidla, napr. analýzu jázd, stav paliva v nádrži, varovania alebo sledovanie polohy vozidla. Šikovnou funkcionalitou je tiež **obsluha na diaľku**, ktorá je súčasťou štandardnej výbavy všetkých verzií novej RAV4. Môžete na diaľku kontrolovať stav vozidla, ale aj zamykať a odomykať dvere – túto praktickú funkciu využijete v situáciách, keď vozidlo potrebuje dočasne sprístupniť iná osoba bez kľúčov, napríklad kuriér s balíkom alebo obsluha pri vysávaní vozidla. Taktiež možno rozblikať výstražné svetlá na ľahšie vyhľadanie vozidla na veľkom alebo rušnom parkovisku. Uvedené funkcie sú po novom štandardom pre strednú líniu výbavy, spoločne s diaľkovým ovládaním klimatizácie na predhriatie alebo vychladenie kabíny ešte pred odjazdom. ### Cena a dostupnosť Na oficiálnych stránkach slovenskej Toyoty zatiaľ figuruje cenník modelového roka 2022, ktorý je momentálne výpredajový. Začína na cene 27 690 € za výbavu Active a najdrahšou výbavou je Adventure za 44 890 €. Toyota RAV4 2023 sa začne vyrábať v 3. štvrťroku tohto roka a očakávame, že výrobca čoskoro zverejní aj cenník tejto verzie. Vzhľadom na aktuálne dianie v autopriemysle, najmä problémy vo výrobe a s tým spojené oneskorené dodania objednaných vozidiel, môžeme s určitosťou predvídať mierny nárast východiskovej ceny. Je však potrebné uviesť aj to, že Toyota RAV4 vždy patrila k najlepšie vybaveným SUV modelom na našom trhu, napríklad už v základnej výbave ponúka adaptívny tempomat, 8-palcový infotainment Toyota Touch 2, parabolické Bi‑LED svetlomety s automatickým prepínaním diaľkových svetiel, v hybridnej verzii aj automatickú 2-zónovú klimatizáciu a 17-palcové zliatinové disky a početné bezpečnostné funkcie, napríklad aj asistent udržiavania vozidla v jazdnom pruhu (LTA, vo verzii s automatom). Zdanlivo vyššia cena tak bola v prípade Toyoty vždy dobre obhájiteľná, čo sa spoločne s povestnou spoľahlivosťou premieta do celkovej popularity tohto modelu naprieč trhmi.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia