Test Aprilia SR GT 125: Toto bude vaša prvá motorka po aute
Ak sa pre kúpu motocykla rozhodujete z racionálnych dôvodov, Aprilia SR GT 125 bude nepochybne jedným z prvých a najvážnejších kandidátov.
Vydané Text: Erik Stríž
Radi sme využili príležitosť otestovať benzínový skúter Aprilia SR GR 125, pretože o ňom slýchame len samé dobré reči. Pre tento motocykel sa dnes často rozhodujú zákazníci, ktorí mali skúsenosť len s automobilmi a racionálne dospeli k rozhodnutiu, že skúter pre nich bude výhodným druhým vozidlom. Takže tí, ktorí vlastnia auto, ale neradi ho každý deň štartujú na absolvovanie krátkych trás, sú tou hlavnou cieľovou skupinou tohto modelu. Samozrejme, že pred prvou jazdou na motocykli v ostrej premávke je ideálne vyskúšať si ju niekde v bezpečnom prostredí, nebáť sa osloviť predajcu so žiadosťou o pomoc či absolvovať kondičné jazdy, lenže SR GT 125 je natoľko prívetivý model, že už po prvých kilometroch sa bude každý cítiť sebaisto.
To, čo sa podarilo Talianom na projekte SR GT 125, si naozaj zaslúži veľkú pochvalu. Do jedného modelu sa im podarilo skĺbiť cestnú motorku aj mestský skúter a zabezpečiť mu takú stabilitu, ktorá je pre bežné ľahké skútre takmer nedosiahnuteľná, zároveň udržať veľmi férovú cenu štyroch tisícok eur.
Inzercia
Postrehy z nášho testu Aprilia SR GT 125:
- robustná konštrukcia, s dĺžkou dva metre pôsobí relatívne ťažko a svojou veľkosťou tak vzbudzuje dojem väčšieho motocykla, než je klasický skúter;
- tento model kategórie L3e-A1 s motorom 125 ccm možno šoférovať s vodičským preukazom skupiny B, pretože má „automatickú prevodovku“ CVT;
- výkon motora je 11 kW, krútiaci moment 12 Nm;
- ergonomické ovládanie, dobrý posed s výškou 80 cm pre vysoké aj nízke postavy;
- veľký odkladací priestor pod sedlom, do ktorého sa zmestí aj prilba veľkosti M a ešte jedna malá k tomu;
- vynikajúca stabilita počas jazdy bez ohľadu na stav vozovky – aj začínajúci motorkár sa bude cítiť bezpečne a sebaisto;
- veľmi solídna dynamika v nízkych rýchlostiach a schopnosť jazdiť rýchlosťou aj 100 km/h;
- nízka spotreba benzínu: podľa výrobcu 2 l/100 km, počas nášho testu 2,5 – 3,0 l/100 km.
Funkčný dizajn
V tomto príspevku sa nebudeme zdĺhavo venovať vzhľadu Aprilia SR GT 125, pretože ten je otázkou vkusu a preferencií. Ja osobne mám momentálne v obľube café racery, naháče a bobbery a menej porozumenia mám so skútrami, napriek tomu estetiku Aprilie oceniť viem. Robustný charakter a ostro rezané línie dávajú majiteľovi dosť sebadôvery, aby sa na ceste cítil ako rovnocenný účastník premávky, potešia ho pozdravy ostatných motorkárov a celkovo sa môže svojím strojom pochváliť kdekoľvek príde. V tejto verzii pôsobí motocykel moderne, sviežo a priam technicky, pričom nebadať ani náznak retro štýlu, no kto by chcel ešte výraznejší agresívnejší vzhľad, ten si môže doplatiť dve stovky eur navyše za verziu Sport s červenými akcentmi a červenou, zlatou alebo sivou karosériou. Základná SR GT 125 má tieto akcenty čierne a karosériu možno získať v čiernej, sivej alebo testovanej modrej farbe.
Nepleťme si však dizajn a estetiku. Zatiaľ čo hodnotenie estetiky je vždy subjektívne, dizajn je nanajvýš objektívny a stanovuje jednak limity použitia motocykla, tak jeho ovládanie. V prvom rade si teda všimnime základ – kolesá. Zatiaľ čo predná má priemer 14″ (pneu 110/80), zadná 13″ (130/70), na oboch sú osadené kotúčové vlnité brzdy (Ø 260 mm vpredu, Ø 220 mm vzadu) a SR GT 125 využíva aj centrálny brzdový systém CBS. Keď brzdíte jednou brzdou, zapája sa aj druhá, čo ocenia najmä menej skúsení motorkári, no chýba tu ABS. Zatiaľ čo silnejšia verzia SR GT 200 ABS má, pri 125-kovom modeli k nej výrobca nepristúpil údajne kvôli optimalizácii nákladov a vôbec dostupnosti modelu.
Za pozornosť stoja aj pneumatiky, do ktorých je Aprilia SR GT 125 obutá, ide o model s nápadnejším dezénom Anakee Street od Michelinu, ktorý skoro pozýva jazdiť mimo spevnených vozoviek.
Výčitku možno smerovať k štítu, ktorý je, na rozdiel od ostatných funkčných detailov, skôr estetickou záležitosťou a u vyšších osôb neplní svoju úlohu ochrany jazdca, keďže prúd vzduchu smeruje priamo na prilbu.
Z pozície vodiča sa potom ale stretávame najmä s pozitívnymi detailmi. V prvom rade je tu digitálny prístrojový panel známy aj z Piaggio Medley. Tento LCD displej je graficky prehľadný a dokonale čitateľný aj na priamom slnečnom svetle, v tme je primerane podsvietenený tak, že nepúta zbytočnú pozornosť, hodí sa k celkovému charakteru motocykla a osobne som ani raz nemal pocit, že by som tu ocenil skôr analóg. Digitálny panel nachádza význam aj pri konektivite so smartfónom cez aplikáciu spoločnosti Piaggio, získate tak podrobnejšie údaje napríklad o prevádzke motocykla.
Je potrebné pochváliť výrobcu za veľmi dobre spracovaný posed s výškou takmer 80 cm a pohodlným sedlom, s mojimi proporciami a výškou 175 cm som si už dlho tak komfortne neposedel na motorke. Záleží aj na takých detailoch, ako rozsah nastaviteľnosti spätných zrkadiel, v prípade tohto modelu vynikajúci, dokonca aj vysokí motorkári si pochvaľujú, že konečne cez ne vidia. Plusovým bodom je tiež tvar zrkadiel, ktorý umožňuje získať široký rozhľad.
Pod sedadlom je priestor, ktorý sa otvára tradične tlačidlom vedľa spínacej skrinky s kľúčom. Nachádzame tu veľkorysý priestor, do ktorého som pohodlne uložil prilbu veľkosti M a k tomu ešte jednu bicyklovú veľkosti M. Na internete som sa však dočítal, že motorkári s väčšou integrálkou sem už takúto prilbu dať nevedeli.
Motor a prvé naštartovanie
Aprilia SR GT 125 využíva štvortaktný jednovalec i-get s vypínateľným systémom Start&Stop od spoločnosti Piaggio a s výkonom rovných 11 kW je považovaný za game-changera vo svojej kategórii. Generuje trocha viac výkonu ako konkurenti, avšak aj s krútiacim momentom veľmi solídnych 12 kW nimi býva Aprilia pri rozjazdoch prekonávaná. Nepochybne je to aj vyladením CVT prevodovky, ktorá si žiada chvíľu na rozbehnutie, ale následne poteší príjemným chodom. Prevodovka CVT znamená, že táto motorka nemá manuálne ovládanú spojku, ako jazdec iba otáčate pravou rukoväťou pre reguláciu rýchlosti, páčkami brzdíte a ľavým palcom ovládate smerové svetlá. Za vynikajúce riešenie tiež považujem prepínač diaľkových svetlometov, ktorý je spracovaný do formy malej páky, „bliknutie“ je tak komfortnejšie ako v prípade posuvných tlačidiel na iných skútroch.
Motorku uvediete do chodu rovnako, ako väčšinu ostatných motocyklov s elektrickým štartérom. Odomknete ju kľúčom mechanicky (SR GT 125 neponúka bezkľúčové ovládanie), na pravej rukoväti vypínač motora prepnete do spodnej polohy (symbol ↻), následne zatlačíte niektorú brzdu a zároveň podržíte tlačidlo štartéra. Motor tak naštartuje s výraznou zvukovou kulisou, stretávacie LED svetlá sa zapnú automaticky a vy môžete vyraziť vpred. Kým motorku nezložíte zo stojana, nerozbehne sa ani po pootočení rukoväte, bez stojana je už dosť citlivá.
Rozbeh je príjemne mäkký a plynulý, spočiatku miernejší, aby pri dôraznejšom otočení rukoväťou mohla motorka vystreliť vpred dynamickejšie.
Stabilne, bezpečne a predsa svižne
Jazdné vlastnosti Aprilia SR GT 125 sú tým hlavným dôvodom, pre ktorý si zákazníci vyberajú práve tento motocykel. Výrobcovi sa podarilo naladiť ho tak, že je mimoriadne stabilný v akejkoľvek rýchlosti, dokonca rýchlo nadobudnete zvrhlý pocit sebadôvery, že by ste mohli pustiť rukoväte. Počas jazdy mestskými rýchlosťami nebadať ani náznaky nestability, doslova si užívate pokoj.
Vo veľkej miere za to Aprilia vďačí podvozku, ktorý efektívne redukuje menšie i stredne veľké nedokonalosti vozovky. Rám je dvojitá kolíska z vysokopevnostných oceľových rúrok, predné odpruženie zabezpečuje teleskopická hydraulická vidlica so zdvihom 120 mmm (ø 33 mm), vzadu je dvojitý hydraulický tlmič s nastaviteľným predpätím so zdvihom 102 mm. Účinnosť odpruženia si fakticky nevieme vynachváliť, pretože sa prejavuje priaznivo aj pri zjazde z obrubníka, aj pri prechádzaní cez spomaľovací prah, jazdec nepociťuje nárazy a pritom sa motocykel úspešne vyhýba pohupovaniu.
Výrobca vo svojich prospektoch uvádza, že motocykel je agilný a športový, s čím nemôžeme nesúhlasiť, ale viac ako športovosť by sme v tomto prípade vyzdvihli bezpečnosť, pokojný prejav. Ak radi kľučkujte medzi autami stojacimi v kolóne, budete si musieť chvíľu zvykať na robustnosť tohto skútra.
Za nepriaznivú vlastnosť považujeme hlučnosť motora (hoci kultivovaného) a tiež nemotornosť pri parkovaní motocykla. Prevádzková hmotnosť je 144 kg, rázvor 1 350 mm a celková dĺžka 1 920 mm, avšak pri parkovaní pri stene a ručnom dotlačení do finálnej pozície sa s ním občas vytrápite.
Zhodnotenie
Ak ste doteraz jazdili iba na autách, ale zvažujete nákup motocykla, rozhodne by ste mali uvažovať práve nad skútrom Aprilia GT SR 125. Nie pre dizajn, ale v prvom rade pre bezpečnosť a pohodlie počas jazdy. Táto motorka vám dovolí robiť chyby bez toho, aby ste na ne doplatili, mám na mysli najmä menej citlivé používanie akcelerátora, bŕzd a neustriehnutie výmoľov na vozovke. Skvelý podvozok udržiava jazdca vždy v pohode, motorka počas jazdy účinne drží smer jazdy, nedáva veľa dôvodov na obavy ani pri silnejšom vetre a pridanou hodnotou je nízka spotreba benzínu a konektivita so smartfónom.
APRILIA SR-GT 125 (2022) – TECHNICKÉ ŠPECIFIKÁCIE
- TYP MOTORU štvortaktný jednovalec i-get so systémomm Start&Stop
- VRTANIE A ZDVIH 52 mm x 58,7 mm
- ZDVIHOVÝ OBJEM 125 ccm
- MAXIMÁLNY VÝKON 11 kW pri 8.750 ot./min.
- MAXIMÁLNY KRÚTIACI MOMENT 12 Nm pri 6.500 ot./min.
- SPOTREBA (WMTC) 2 l / 100 km
- EMISIE CO2 (WMTC) 60 g / km
- ČASOVÁNIE VENTILOV Jeden vačkový hriadeľ nad hlavou, 4 ventily
- CHLADENIE Kvapalinou
- VSTREKOVANIE Elektronické vstrekovanie
- MAZANIE Mokrá olejová vaňa
- ŠTARTÉR Electrický
- PREVODOVKA Bezstupňová prevodovka (CVT)
- SPOJKA Automatická odstredivá suchá spojka
- RÁM Dvojitá kolíska z vysokopevnostných oceľových rúrok
- PREDNÉ ODPRUŽENIE Teleskopická hydraulická vidlica ø 33 mm (zdvih 120 mm)
- ZADNÉ ODPRUŽENIE Dvojitý hydraulický tlmič s nastavitelným predpätím (zdvih 102 mm)
- PREDNÁ BRZDA Hydraulická s vlnitým kotúčom, Ø 260 mm – CBS
- ZADNÁ BRZDA Hydraulická s vlnitým kotúčom, Ø 220 mm (okrem SR GT 125) – CBS
- PREDNÁ PNEUMATIKA Bezdušová 110/80 – 14“
- ZADNÁ PNEUMATIKA Bezdušová 130/70 – 13“
- DĹŽKA 1.920 mm
- ŠÍRKA 765 mm
- VÝŠKA SEDADLA 799 mm
- RÁZVOR 1.350 mm
- OBJEM NÁDRŽE 9 l
- EMISNÁ NORMA EURO 5
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia