Prvý test Nissan Juke 1.6 Hybrid: Hybridný pohon dovedený k dokonalosti / Nový JUKE HEV jazdí ako elektromobil, pritom stále na benzín

Vo verzii N-DESIGN vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým a aj s malou batériou dokáže jazdiť elektricky prekvapivo dlho – vďaka účinnej rekuperácii energie.
Vydané  Text: 
# Prvá jazda s Nissan Juke 1.6 Hybrid * **Medzi prvými sme otestovali nový Nissan Juke HEV** * **Využíva benzínový motor od Nissanu (max. 69 kW/94 k, krútiaci moment do 148 Nm) a trakčný elektromotor (36 kW/49 k/205 Nm**) * **Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh** * **Elektrická jazda je možná do rýchlosti až 55 km/h (resp. 49 km/h podľa aktuálnych podmienok)** * **Juke HEV využíva aj funkciu e-Pedal známu z elektromobilov Leaf a Ariya, vtedy jazdí bez použitia brzdového pedála** * **Crossover je prioritne určený do mesta, my sme však mimo plánovanej trasy vyrazili aj na diaľnice**
### Rozporuplný Juke sa napravil Je na mieste byť celkom úprimný. Náš vzťah k modelu Juke od Nissanu bol dlho ambivalentný, pretože hoci sme vedeli oceniť charakter mestského crossoveru so svalnatými tvarmi a kompaktnými rozmermi, v interiéri nás obyčajne sklamal slabším kvalitatívnym vyhotovením a nelogickými detailmi, ktoré bránili pohodlnému využívaniu jeho možností (napríklad ťažko dostupný priestor v lakťovej opierke a vybavenie kufra). Nissan však evidentne počúval zákazníkov, čítal recenzie v motoristických médiách a netrval na zbytočnostiach, preto sme sa v španielskom Madride a neskôr v poľskom Krakove stretli s hybridným Juke HEV, ktorý mnohé vylepšil a svoju reputáciu v našich očiach výrazne napravil. V prvom rade je to dizajn, čo nás zaujalo, nadväzuje na ostatné aktuálne modely značky. Hybridný Juke tak rozlíšite od tých starších aj vďaka tomu, že má menšie otvory v prednej maske chladiča (stále tam sú) a ostré predné svetlomety sú vizuálne prepojené pomocou čiernej lesklej lišty. Úplnou novinkou je dizajn 17-palcových zliatinových diskov kolies a dvojfarebné 19-palcové disky z Nissanu Ariya.
Predná maska nového modelu Juke sa mierne modernizovala, najvýraznejšou zmenou je čierna lesklá lišta spájajúca denné pásy svietenia. Stretávacie a diaľkové svetlomety sú tie v kruhových motívoch.
**Interiér** ešte stále svedčí o tom, že ide kompaktný a cenovo dostupný model, takže vzadu sú použité tvrdé obklady dverí, stále nie je k dispozícii vyklápajúce sa chrbtové operadlo stredného sedadla a priestorové pomery sú tak akurát pre dvoch dospelých.
Zadné sedenie vo verzii Juke HEV N-DESIGN. Koženkovo-alcantarové čalúnenie vyzerá veľmi dobre, nehovoriac o predných športových sedadlách.
Priestorové pomery na zadných sedadlách: takto sme sa posadili dvaja dospelí vedľa seba. Miesta je tu tak akurát. Problém sme mali len s vyšším stredovým tunelom na podlahe a s tým, že tu nie je dostatok odkladacích priestorov na menšie predmety a nápoje.
Vpredu je to už trocha inak, vo výbave N-DESIGN nás Juke pozýval do interiéru čalúnenom do alcantary, tento poťah s povrchom brúsenej kože nájdete ako na sedadlách, tak palubnej doske. V čierno-červenej schéme interiéru tak pôsobí športovo a prekvapivo dobre. Vo východiskovej verzii sa však tiež môžete tešiť na veľmi solídnu úroveň spracovania interiéru, palubovka pôsobí pekne a kvalitne a koženkové sedadlá dodávajú autu na hodnote.
Interiér nového Juku má blízko k aktuálnej generácii modelu Qashqai. Priestorovo ide však o podstatne menšie auto. Ergonómia kokpitu je podľa nášho názoru na veľmi dobrej úrovni.
Malú výčitku smerujeme dizajnérom za to, že aj vo verzii s alcantarou sú samotné sedáky a operadlá v lesklej koženke, ktorá nedáva pokožke dýchať a vy tak z auta vystupujete so spoteným chrbtom. Juke ešte stále nie je rodinné auto, hoci mnohí rodičia ocenia vyšší posed, ktorý uľahčuje nakladanie detí do autosedačky a tiež nastupovanie do auta. Z pozície vodiča sme ocenili najmä moderné spracovanie prístrojovej dosky, ktorá aj s tradičnými analógovými ukazovateľmi pôsobí sofistikovane vďaka novému bielemu podsvieteniu, stredový displej v prostredí so záložkovým rozhraním umožňuje mať prehľad o prevádzkových nákladoch, aktuálnej činnosti pohonu a tiež o o navigačných pokynoch (nejde však zobraziť samotnú mapu, tá je len na stredovom displeji).
Prehľadný prístrojový panel, hoci aj bez otáčkomera. Všimnite si ukazovateľ nabitia batérie vľavo. Centrálny displej na prístrojovke je rozmerný, inverzný a ponúka pestré možnosti zobrazenia, chýbalo nám len zobrazenie mapy. Namiesto nej sa zobrazujú šípky navigačných pokynov.
Stredový 8-palcový displej má prehľadný infotainment, chválime Nissan za zachovanie mechanických tlačidiel a ovládačov, a to ako na na infotainmente, tak na paneli klimatizácie.
Batožinový priestor má objem 354 litrov, čo je mierne zmenšenie o 68 litrov v porovnaní s benzínovou verziou v dôsledku montáže trakčného akumulátora s kapacitou 1,2 kWh. So sklopenými zadnými sedadlami zostáva priestor kufra najlepší v triede s 1237 litrami, zatiaľ čo priestor pre kolená vzadu zostáva nezmenený, celkom 553 mm
### Elektrifikácia dotiahnutá do dokonalosti? Ide to aj bez spojky Hybridné hnacie ústrojenstvo modernizovaného modelu Juke HEV pozostáva z novej generácie benzínového 1,6-litrového motora od Nissanu, ktorý bol špeciálne vyvinutý pre prácu v hybridnom hnacom ústrojenstve. Produkuje výkon max. 69 kW (94 k) a krútiaci moment do 148 Nm. Nie sú hodnoty, ktoré by ohromili, ale v elektrickej časti hybridného pohonu Nissan dodal hlavný elektromotor s výkonom 36 kW (49 k) a krútiacim momentom 205 Nm, zatiaľ čo Renault dodal 15 kW vysokonapäťový štartérgenerátor, menič a vodou chladenú batériu s kapacitou 1,2 kWh.
Atmosférický 1,6-litrový motor na benzín a hneď vedľa neho elektrický motor. Obe poháňajú predné kolesá.
Na zníženie trenia a zvýšenie tepelnej účinnosti prevodovka používa zubové spojky namiesto bežných synchronizačných prevodov. Juke HEV tak má 4 prevodové stupne pre benzínový motor a 2 prevodové stupne elektromotora. Okrem toho na zníženie trenia táto prevodovka nepoužíva spojku. Ďalšou zaujímavosťou je, že na cúvanie sa používa len elektrický motor, ktorý je napájaný z batérie, avšak v prípade potreby sa na napájanie použije benzínový motor. Výsledkom je hnacie ústrojenstvo, ktoré umožňuje až počas 80 % mestského jazdenia znižovať spotrebu paliva o 40 percent. **Kombinovaná spotreba tak dosahuje 5,1 l/100 km**, zatiaľ čo kombinované emisie CO2 118 g/km. Sily má to auto dosť, ťažná kapacita je 750 kg, aj keď verzia s motorom 1.0 DIG-T 114 DCT7 umožňuje ťahať až 1250 kg.
Jazda v meste môže byť z veľkej časti elektrická, ak s akceleračným pedálom zaobchádzate citlivo. Ak pridáte rázne, v okamihu sa zapne benzínový 1,6-litrový motor. Škoda, že prevodovka DCT neumožňuje manuálne radenie prevodových stupňov, k dispozícii sú len jazdné režimy, športový, normálny a ekonomický. Ich vplyv na dynamiku je mierny, ale citeľný.
**Pri každom štarte sa aktivuje režim 100% EV, teda režim elektromobilu**. Na elektrinu potom jazdí až do rýchlosti 55 km/h, i keď na prezentácii v Krakove už boli zástupcovia Nissanu miernejší a hovorili o 49 km/h. My sme si prakticky overili, že **Juke skutočne jazdí elektricky až do 55 km/h**. O maximalizáciu elektrického režimu jazdy sa stará riadiaca jednotka automaticky, ale keď vodič chce jazdiť elektricky aj tam, kde to počítač nevyhodnotí ako potrebné, má možnosť tlačidlom EV spustiť elektrickú prevádzku. O stave nabitia batérie vodiča informuje analógový ukazovateľ postavený na roveň stavu benzínu v nádrži, schopnosť nabíjať túto batériu počas jazdy je mimoriadna. **Ak energia klesne na minimum, za pár kilometrov jazdy na benzín je späť**. Rovnako ako LEAF, aj nový JUKE Hybrid je vybavený systémom Nissan e-Pedal, ktorý po aktivácii umožňuje **ovládať vozidlo len pomocou akceleračného pedálu**. Keď sa noha zdvihne z akcelerátora, použije sa mierne brzdenie (do 0,15 g) a vozidlo spomalí na rýchlosť ~ 5 km/h. **Na úplné zastavenie vozidla je ale potrebné stlačiť brzdový pedál**. Na papieri to vyzerá dobre, ale uznávame, že tento spôsob ovládania auta nás veľmi rýchlo omrzel a nenašli sme k nemu dostatok sympatií, aby sme ho využívali predvolene. Je tak trochu otravné neustále udržiavať rovnakú polohu plynového pedála.
Funkcia e-Pedal sa zapína týmto tlačidlom vedľa páky prevodovky.
### Ako dlho vydrží jazdiť Juke na elektrinu? Juke HEV sme testovali ako v meste, tak na okreskách a tiež na diaľnici. Ide však najmä o mestské vozidlo, ktoré ťaží práve z elektrifikácie pohonu pri mestských rýchlostiach. **Batéria s kapacitou 1,2 kWh** **je schopná poháňať vozidlo na trase dlhej 3 kilometre**. Môže to znieť ako príliš nezaujímavý údaj, no vďaka rýchlej rekuperácii energie výkonom 36 kW sa táto batéria rýchlo znova dobije. V praxi to vyzerá skoro neuveriteľne, pretože naozaj stačí prejsť zopár kilometrov na benzín. Počas nášho testu sme skutočne v meste jazdili elektricky signifikantne často. **Prepínanie medzi spaľovacím a elektrickým pohonom** prebieha samočinne, okamžite, bez akýchkoľvek nežiadúcich efektov a dynamika vozidla v nízkej rýchlosti je v poriadku. Nie je to trhač asfaltu, ale reakcie na stlačenie akcelerátora sú promptné a ak je to potrebné, benzínový motor sa zapojí aj hneď. Počas jazdy okresnými cestami sa motor napojený na **4-stupňovú prevodovku** správa vskutku kultivovane, má decentný zvukový prejav a nedáva o sebe často vedieť. Na diaľnici dokáže už zahučať viac, ale stále je to v norme, ktorú považujeme za akceptovateľnú. Dosť dobre si vieme predstaviť aj to, že by sme na tomto aute vo dvojici s batožinou zvládli cestu zo Žiliny na Makarsku. Pokiaľ ide o dostatok sily na predchádzanie, vedzte, že vyšvihnuť Juke HEV na rýchlosť 160 km/h nebol problém.
Zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne za 10,1 sekundy, čo je o dosť lepšia hodnota ako vo verzii bez hybridného pohonu (11,8 s)
### Stratégia Nissan Ambition 2030 Hybridný Juke je súčasťou elektrifikačnej ofenzívy značky Nissan, ktorá využíva aliančnú techniku zdieľanú s Renaultom. **Stratégia Nissan Ambition 2030 do konca dekády avizuje príchod až 23 elektrifikovaných automobilov**, z nich až 15 elektromobilov. Počítajú sa k nim aj nový Juke HEV, Qashqai e-Power a X-Trail e-Power, no najmä [elektrické SUV Ariya, ktoré sme nedávno otestovali exkluzívne ako jediná redakcia zo Slovenska](https://www.autoviny.sk/testy/123525/exkluzivny-slovensky-test-nissan-ariya-cakanie-stalo-za-to-suv-jazdi-skvele-a-interier-je-hotova-oaza-pokoja). Kuriózne je, že Nissan zamietol plug-in hybridy, alternatívou k nim je technológia e-Power, tá využíva benzínový motor ako generátor energie pre elektrický pohon, klesá tak priemerná spotreba aj emisie. Čiastočne a úplne elektrické autá majú v roku 2030 presiahnuť polovicu objemu výroby značiek Nissan a Infiniti a európske predaje budú elektrifikované zo 75 percent ešte o štyri roky skôr. A iba v tomto roku automobilka predstaví až päť elektromobilov. Pôsobivé ambície, však? Ak sú v súlade s potenciálom, je to ideálny stav. Juke HEV v tomto celom zohráva dôležitú úlohu, pretože posúva hranice hybridov na novú úroveň a má šancu pripraviť zákazníkov na elektromobily ako také.

Exkluzívny slovenský test NISSAN ARIYA: Čakanie stálo za to, SUV jazdí skvele a interiér je hotová oáza pokoja

Crossover-kupé Nissan Ariya napokon nezaujme iba dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami.

### Zhrnutie Nissan Juke HEV sa ako hybrid vydaril. Je ukážkou toho, že **auto nemusí byť káblom nabíjateľný hybrid, aby z veľkej časti mestskej trasy jazdil elektricky**. Zdá sa, že keby bola batéria ešte o niečo väčšia, Juke by nemusel vôbec používať benzínový motor pri prepravovaní sa v meste, no to je už doména plug-in hybridov. Ak by ste čakali, že bude tento vylepšený Juke revolučný, sklameme vás – vylepšenia tu sú, ale evolučné a triezve. Ak hľadáte nový mestský crossover a záleží vám na spotrebe, odporúčame zvážiť práve Nissan Juke HEV. Na stránkach slovenského Nissanu zatiaľ figuruje len cenník verzie Juke v modelovom roku 2023 s motorom 1.0 DIG-T 114 (manuál aj automat DCT) od 19 890 €, resp. od 22 690 € za automatickú prevodovku. Cenník hybridnej verzie s modernizovaným vzhľadom zatiaľ zverejnený nie je.
Pre porovnanie: vľavo je kľúč od nových Nissanov, vpravo stará verzia kľúča.
Guľové výduchy klimatizácie sa používajú veľmi jednoducho a sú vysoko estetické. Všimnite si fyzické mechanické tlačidlá na paneli klimatizácie a infotainmentu - tak to má byť! Vyhradené tlačidlo EV spúšťa režim elektrickej jazdy, ak to práve vodič vyžaduje.
V hybride už nie je zvýrazňovanie výfuku žiadúce, takže je takto nenápadne skrytý pred pohľadmi.
Typický detail modelu Juke: zadné dvere sa otvárajú pomerne nepraktickou kľučkou. Deti mávajú s jej používaním problémy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia