Ako to dopadne, keď športová CUPRA Formentor dostane pod kapotu úsporný naftový motor? Auto nie je pre každého, ale pravdepodobne táto konfigurácia bude veľmi obľúbená.
* **CUPRA Formentor je jedno z áut, ktoré sú zaujímavé nielen dizajnom, ale aj technikou pod kapotou.**
* **Do rúk sa mi dostala pravdepodobne najkontroverznejšia CUPRA zo všetkých.**
* **Naftový Formentor nie je pre každého, avšak má prednosti, ktoré nemožno prehliadať.**
* **Oproti vrcholovej verzii [Formentor VZ5](https://www.autoviny.sk/testy/122601/prvykrat-za-volantom-cupra-formentor-vz5-maquina-de-primera-clase) však stráca na svojom zmysle pre emócie a zábavu.**
* **Jeho 310-koňovú verziu sme si pred časom mohli [vyskúšať na Slovakia Ringu](https://www.autoviny.sk/testy/122013/cupra-track-day-horkokrvni-spanieli-to-rozpalili-na-slovakia-ringu).**
* **Značka CUPRA sa už v najbližších rokoch [poriadne rozšíri](https://www.autoviny.sk/novinky/123752/terramar-tavascan-urbanrebel-a-smele-plany-cupra-sa-postarala-o-rozruch-aky-sme-dlho-nevideli)!**
Model Formentor je vôbec prvým svojbytným modelom značky CUPRA. **Už len to, že má medené logo na kapote, ho spája so silou, agilnosťou a poriadnym emocionálnym zážitkom**. Veď iba letmý pohľad na auto evokuje v mnohých fanúšikoch značky SEAT potrebné emócie na to, aby sa na auto hlbšie zapozerali a predstavili si samých seba, ako v ňom brázdia zákruty na okruhu. **Formentor totiž dokonale maskuje svoje gény „ľudového“ Leonu a dáva im potrebný nádych svojrázu**. V tomto prípade je to ale o niečom inom. Testovaný Formentor totiž viac-menej len hrá na emócie, a to dizajnom…
Masívne kolesá a medené doplnky len podčiarkujú charakter auta.
### Nie je to vrchol ponuky
Ak by som sa mal vrhnúť do opisu dizajnu CUPRA Formentor, strávili by sme tu hodnú chvíľu. **Auto je dravé, poriadne nasrdené a svalnaté**. Doslova srší dojmom sebavedomého kulturistu vo fitness centre. Od toho by ste teda mohli logicky očakávať aj poriadnu dávku kondície a predovšetkým okamžitej sily, ktorou vás vyslovene zadupe do asfaltu. Veď Formentor je k dispozícii aj s vrcholným agregátom 2,5 TSI, ktorý do svojich RS modelov rady A3 a Q3 hrdo montuje Audi.
Formentor s označením VZ5 tak určite nie je niečím, čo by ste chceli vyzvať na drag race. Možno ani jeho umiernenejšiu verziu s [310-koňovým dvojlitrom pod kapotou](https://www.autoviny.sk/testy/122191/test-cupra-formentor-veloz-20-tsi-chce-byt-autom-ktore-zvladne-vsetko). Práve tento motor som mal možnosť pred časom otestovať na Slovakia Ringu a musím povedať, že napriek tomu, že sa nejedná o absolútny vrchol ponuky, faktor zábavy tu dosahuje 110%. **Je pravdou, že samotný Formentor musí zastávať široké spektrum cenových kategórií, hlavne z toho dôvodu, že tento model je jedinečnou záležitosťou značky CUPRA, no stále akosi nedokážem pochopiť jednu vec**.
Áno. Pod kapotu športového Formentora sa dostal naftový motor.
### Nafta pod kapotou? Nie… Fakt?
Opravte ma, ak sa mýlim, no značka CUPRA, či už ako divízia SEATu alebo ako samostatná automobilka, v ľuďoch vždy evokovala výkon a neodmysliteľný pach benzínu šíriaci sa z pištole pri tankovaní. No **pri nahliadnutí do špecifikácií motoru testovaného Formentoru mnoho ľudí zostane zarazených**. Nafta! Nechcené dieťa Európskej únie v športovej značke so španielskym sexepílom? Áno, je to tak! Aj keď sa to môže na prvý pohľad zdať poriadne čudné, má to istým spôsobom svoje opodstatnenie. K tomu sa ale dostanem až o chvíľu. Poďme si teraz povedať niečo o prekvapení pod kapotou.
CUPRA, ako automobilka spadajúca pod koncern Volkswagen, má k dispozícii väčšinu technológií, ktoré má aj SEAT. Samozrejme, svätý grál v podobe 2,5-litrového TSI je vyhradený len pre hŕstku vyvolených, no inak sa pod kapotou nachádza overená technika. **Mnou testovaný Formentor TDI teda vsadil na dvojlitrový naftový motor naladený na výkon 110 kW a 360 Nm krútiaceho momentu. Samotný motor je ďalej spriahnutý so 7-stupňovým automatom DSG a znalcom už určite napadne, že k dispozícii je s pohonom 4Drive**.
Výhodou je dostupnosť pohonu všetkých kolies 4Drive. Ten pri základnej motorizácii 1,5 TSI úplne absentuje.
### Dobrý, no niekedy bez života
Keďže samotný Formentor v tejto konfigurácii **dosahuje hmotnosť 1 650 kilogramov**, motor mu bez problémov postačuje. **Je síce pravdou, že ide o slabšiu verziu dvojlitrovej nafty** (existuje aj 2,0 TDI 147 kW, Formentor však tento motor k dispozícii nemá), **no ak zoberieme do úvahy, že auto je možné konfigurovať aj s 1,5-litrovým TSI, nejde o absolútny základ**. Výhodou tohto agregátu je predovšetkým nastavenie krivky krútiaceho momentu. **Maximum, teda už zmienených 360 Nm, je k dispozícii od 1 600 až do 2 750 otáčok za minútu**. Maximálny výkon potom motor dosahuje od 3 000 až do 4 200 otáčok.
Najsilnejší a najsebavedomejší Kodiaq je bez pochýb jedno z najlepších áut aké má koncern VW momentálne v portfóliu. Užijete si s ním veľa zábavy a pritom je stále poctivým rodinným ochrancom.
**Nakoľko je krivka krútiaceho momentu zatlačená pomerne nízko do otáčok, Formentor s týmto motorom dokáže pomerne slušne potiahnuť**. Na druhú stranu je pravdou, že pokiaľ je motor pod hranicou maximálneho krútiaceho momentu, je jeho prejav úplne bez života. Mnoho z vás si isto povie, že pod 1 600 otáčok snáď motor nikto držať nebude. Lenže opak je pravdou a opäť sa tu dostávame k rovnakému problému, aký som načrtol už pri [teste Škody Kodiaq RS](https://www.autoviny.sk/testy/123715/test-skoda-kodiaq-rs-je-jedno-z-najlepsich-aut-koncernu-tato-vec-ma-ale-skutocne-rozculovala). A tým je softvér prevodovky. **Pri jazde v meste a na okreskách sa bežne stalo, že motor točil len okolo 1 200 otáčok**. No a potom si predstavte, čo sa stane, ak potrebujete prudšiu akceleráciu. Zošliapnete plynový pedál až na podlahu a… 2 – 3 sekundy nič. Až následne prevodovka podradí a auto vystrelí.
Interiér, ktorý poznáme zo SEAT Leon je stávka na istotu.
### Ekológovia ďakujeme!
**Samotný prejav motoru v ideálnom pracovnom spektre otáčok je pomerne živý, no keď necháte radenie len na prevodovke bez zaradeného športového režimu, nie je to najlepšie pre dynamiku**. A samozrejme sa potom k slovu prihlási neustále radenie do neutrálu, čo je pomerne nebezpečný úkaz napríklad pri klesaní z kopca. **Naftový motor sa prejavuje mierne hlučnejším chodom**, ale to môže byť subjektívne spôsobené aj tým, že vo Formentore som predtým zažil len vrcholné benzínové agregáty. Niekto, kto ho využíva v inom koncernovom aute, pravdepodobne s jeho zvukovým prejavom nebude mať žiadny problém.
Posuňme sa teraz o krok ďalej. Spotreba. **Nafta pod kapotou aj vďaka väčšej, až 55 litrovej, nádrži dosahuje veľmi slušný dojazd**. Ten bol v čase preberania auta až **870 kilometrov**. To vôbec nie je zlá hodnota, a to najmä s ohľadomna dnešné ceny pohonných hmôt.
Celkovo však finálne číslo záleží hlavne na vodičovi a jeho štýle jazdy. **Osobne som po týždňovom test auto odovzdával s dlhodobou spotrebou na úrovni 6,3 litra. V meste si Formentor upil z nádrže o 0,3 litra viac, na okreskách to bolo o 0,8 litra menej. Na diaľnici si potom dvojlitrová nafta pomaly z nádrže brala 6,3 až 6,9 litra na 100 kilometrov** v závislosti od rýchlosti a jazdného štýlu. Samotná spotreba teda nie je najhoršia, no tu sa dostávame opäť k úvodu článku.
Pomerne slušnú spotrebu sa podarilo dosiahnuť aj vďaka aerodynamickým prvkom. Jedým z nich je reálny priechod pre vzduch na krajoch predného nárazníku, ktorý ho usmerňuje do okolia kolesa.
### Nezaujme každého, no fanúšikov má už teraz
**Viem si predstaviť, že tento motor je ideálnou voľbou pre ľudí, čo chcú jazdiť ekonomicky a denne prejdú veľa kilometrov**. Ide teda napríklad o zástupcov firiem, živnostníkov či ľudí dochádzajúcich za prácou veľa kilometrov. Avšak samotný fakt, že existuje naftová CUPRA mi, akosi nedáva spávať. **Auto, ktoré má výborne odladený tuhý športový podvozok, presné a rýchle riadenie a športový potenciál, jednoducho potrebuje pod kapotu silný benzín**. Ešte by som možno pochopil, keby sa Formentor dodával so silnejším 147 kW dieslom. **Avšak moje subjektívne hodnotenie je, že CUPRA a nafta nejdú k sebe**.
**Objektívne si ale viem predstaviť, že veľa ľudí siahne práve po tejto konfigurácii**. Formentor je pomerne živý a pohodlný. Jeho športové vlastnosti stále zostávajú a preto si s ním užijete aj miernu dávku zábavy. Dokonca si viem predstaviť, že kvôli väčšej sile a robustnosti motoru po ňom siahnu aj ľudia, ktorí by inak išli do 1,5-litrového TSI. **Okrem zmienených silných stránok je tu ešte aj možnosť pohonu 4Drive, ktorá k dispozícii pri základnom benzíne nie je**.
CUPRA FORMENTOR S FINANCOVANÍM CEZ CUPRA FINANCIAL SERVICESŠtýlový Cupra Formentor s výhodným financovaním bez poplatkov a s nízkou akontáciou od 10% do 40%.
Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Viac informácií o možnostiach financovania vozidiel zn. Volkswagen nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk
[CAR id=17153]
AUTOVINY.SK » Aktuality » TEST CUPRA Formentor TDI: Keď sa z benzínovej beštie stane naftový baránok
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.