Test VW TAIGO 1.5 TSI DSG: Takto si predstavujeme poriadne auto na každý deň

Taigo má v porovnaní s väčšinou konkurentov poriadne navrch, výrobca sa pri ňom sústredil na to dôležité a vyrobil auto, ktoré ocenia aj zástupcovia „starej školy“.
Vydané  Text: 

Plánujete kúpiť nové auto? Máte právo na vyššie nároky

Keď si kupujete nové auto, je na mieste mať vysoké očakávania. V prvom rade sú moderné autá drahšie ako kedykoľvek predtým, navyše menej dostupné kvôli dlhším termínom dodania z výroby a naše vlastné požiadavky na technologickú vybavenosť v uplynulých rokoch dramaticky narástli na kvalite aj kvantite. Ľudia zvyknú tvrdiť, že nechcú všetky tie elektronické pomôcky, ale neverte im – všetky majú zmysel a akonáhle si raz zvyknete na tempomat, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu či na voľbu jazdných režimov, už ich v nasledujúcom aute rozhodne chcete mať tiež. Platí aj pre automatickú prevodovku, ktorá má na Slovensku stále pomerne dosť odporcov, pritom úplne neprávom. Veď DSG prevodovky od Volkswagenu, ktoré používajú aj ďalšie značky, predsa majú aj možnosť manuálneho radenia prevodových stupňov, akurát bez potreby stláčať spojku.

Preferencia trhu je jednoznačná, crossovery a SUV predstavujú veľmi žiadaný druh karosérie, pretože obyčajne obnáša niekoľko výhodných vlastností. Celkom úprimne sa v redakcii domnievame, že všetky ich do jedného celku obsiahol práve Volkswagen Taigo. Podľa mnohých ide o najvydarenejšie vozidlo posledných rokov od tohto nemeckého giganta. Nie je to o luxuse alebo technologických vychytávkach, na ktoré ešte trh nie je pripravený – Taigo je totiž ten zlatý štandard, pomyslený ideál, triezvy bezbolestný kompromis medzi viacerými typmi karosérií.

O konkrétnych vlastnostiach modelu Taigo sme už na Autovinách písali viackrát, keď zvažujete kúpu nového auta, odporúčam vám prečítať si tento test od kolegu. Ja sa dnes v tomto príspevku sústredím aj na praktické vlastnosti crossoveru VW Taigo, teda ho zhodnotím z pohľadu praktika, ktorý auto využíva aj na prepravu nákladu, vozí v ňom deti, športové náradie a vôbec využíva auto nielen na osobnú prepravu. Začnime však od začiatku, a to ponukou predajcov.

Inzercia

Inzercia

Vyberie si každý

Na prvom mieste si predstavme Taigo zo širšieho kontextu. Začína na cene 18 490 eur, v predaji je v troch stupňoch výbavy Life, Style a R-Line a dvomi motormi: 1.0 TSI a 1.5 TSI. Nafta už uplatnenie v Taigu nenašla, hoci si vieme dosť dobre predstaviť, že by o ňu mali ľudia záujem.

Vrcholový R-Line dodáva vozidlu viac športovej estetiky, ale je potrebné povedať, že aj základná verzia Life pôsobí veľmi moderne. Ide pritom o dizajn, ktorý nebudí kontroverziu, je nekonfliktný, triezvy a pritom bude vyhovovať ako mladším ročníkom, tak starším konzervatívnym motoristom.

Za pridanú hodnotu modelu považujeme jeho kompaktné vyhotovenie ideálne do miest, zadné partie v štýle crossover-kupé, ale aj štandardne dodávané LED svetlomety, asistent zachovania jazdného pruhu, parkovacie senzory vpredu a vzadu, 8-palcový digitálny prístrojový panel Digital Cockpit, 6,5-palcový centrálny displej s Android Auto/Apple CarPlay a DAB rádiom, ale aj to, že výrobca sériovo dodáva tento crossover na 17-palcových zliatinových diskoch a so strešným nosičom.

Inzercia

Inzercia

Čo sa oplatí vyzdvihnúť tiež, je krásny interiér s naozaj vysokým dielenským štandardom vyhotovenia. Nevšimli sme si, že by niečo v interiéri vŕzgalo alebo malo príliš veľkú vôľu, povrchové materiály pôsobia hodnotným dojmom. Nie je to žiadny luxus, ale keď do Taiga posadíte kolegu zvyknutého na prémiové automobily, nebude mať veľa dôvodov upozorňovať na nedostatky. Keďže ide o kompaktné SUV, respektíve crossover, priestorové pomery vpredu sú porovnateľné s hatchbackom.

Skvelá bezpečnosť

Je nepochybné, že Taigo bude predmetom záujmu mladých rodín, čo kladie nároky na vnútorný priestor vozidla a jeho vybavenie. Z tohto hľadiska má Taigo čo ponúknuť tiež, už základná výbava ponúka vysokú úroveň bezpečnosti aj praktického potenciálu, napríklad:

Inzercia

Inzercia

  • Airbag vodiča, spolujazdca s deaktiváciou, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu
  • Airbag medzi vodičom a spolujazdcom
  • bezpečnostné funkcie ESC, ABS s EBV, ASR, EDS, MSR
  • asistent rozpoznávania kolízie s chodcom a cyklistom chodcom s funkciou núdzového brzdenia (Pedestrian and Cyclist Recognition)
  • systém na sledovanie diania pred vozidlom a systém núdzového brzdenia (Front Assist a City Brake)
  • asistent zachovania jazdného pruhu (Lane Assist)
  • Systém rozpoznania únavy vodiča
  • ISOFIX systém na uchytenie detských sedačiek na sedadle spolujazdca a na zadných krajných sedadlách
  • Parkovacie senzory vpredu a vzadu s optickým a akustickým upozornením
  • LED predné svetlomety, LED denné svetlá, LED zadné svetlá
  • strešný nosič čierny
  • manuálna klimatizácia Climatic

Vo výbave Style výrobca pridáva niekoľko veľmi podstatných prvkov výbavy, ktoré považujeme smelo považovať za jednu z najlepších ponúk v súčasnej ponuke vyspelých crossoverov:

  • bezpečnostný balík IQ.DRIVE: aktívne vedenie v jazdnom pruhu a asistent jazdy v dopravnej zápche, adaptívny tempomat,
  • fantastické Matrix LED predné adaptívne svetlomety IQ. Light + hmlové svetlá s odbočovacou funkciou
  • Rádio Ready2Discover, 8″ farebný dotykový displej,
  • športové sedadlá vpredu.

Automatická 2-zónová klimatizácia Climatronic je v každej výbave za príplatok 350 eur a kto by si chcel nakombinovať výbavu Life aj s IQ.Light svetlometmi, má takú možnosť za 1100 eur. Azda jedinou výčitkou je, že za cúvaciu kameru Rear Assist je potrebné v každej výbave doplácať 260 eur – na druhej strane podotýkame, že ten obraz z kamery je neporovnateľne lepší, ako tá základná u niektorých iných výrobcov.

Možností personalizácie výbavy má crossover naozaj veľa, všetky nájdete v cenníku, katalógu a technických údajoch k modelu Taigo.

Jazdné vlastnosti, motor a prevodovka

My sme mali príležitosť vyskúšať si verziu vo výbave Style, čo je tá zlatá stredná cesta, s benzínovým motorom 1.5 TSI. Napojený bol na automatickú prevodovku DSG7 a podľa mnohých ide o ideálnu motorizáciu pre Taigo, s čím môžeme len súhlasiť. Nepochybujeme o tom, že väčšina motoristov bude celkom spokojných aj s trojvalcovým agregátom 1.0 TSI, avšak jeden valec a pol litra zdvihového objemu navyše sa vyznačuje ešte vyššou kultivovanosťou, nádhernou pružnosťou aj vo vyšších rýchlostiach a tiež pekným zvukom. Zaujímavosťou je, že počas plynulej jazdy bez záťaže vypína dva valce, čo sa prejavuje na nižšej spotrebe paliva. Osobne som ani raz nezaregistroval akékoľvek nepriaznivé prejavy tejto funkcie, ako to kedysi bývalo typické pre systém auto štart-stop.

Dvojspojková automatická prevodovka DSG so siedmimi prevodovými stupňami radí hladko a skoro nebadateľne, nenecháva motor klesať do zbytočne nízkych otáčok, ktoré by sa prejavovali vibráciami alebo nelichotivým zvukom, naopak ich udržiava v optimálnom spektre, ktoré umožňujú ráznu akceleráciu v prípade potreby. Výjazd z odpočívadla do rýchleho pruhu na diaľnici tak nie je s 1,5-litrovým štvorvalcom žiadny dôvod na obavy. Zvlášť pozdvihnem dynamiku pri mestských rýchlostiach, ktorej výborne asistuje aj obratnosť vozidla a primerane strmé riadenie. Priemer otáčania je 10,9 metra a váhu 1 336 kg dokáže motor s krútiacim momentom 250 Nm rozbehnúť na rýchlosť 100 km/h za 8,3 sekundy

Často vyzdvihované jazdné vlastnosti modelu Taigo sú výsledkom vyladenia podvozka a tlmičov. V prvom rade je tento pasívny podvozok naladený tak, aby poskytoval čo najväčší komfort pre posádku, takže efektívne tlmí nerovnosti a nedáva pocítiť tvrdé dorazy, zároveň ale dodáva vodičovi sebadôveru vďaka tomu, že predsa len vie sprostredkovať autentický kontakt s vozovkou a prepáči drobné prehrešky spoza volantu. Že sa to tak trochu vylučuje? Nemusí to byť vždy pravda, čoho dôkazom je práve tento crossover.

Evidentne nevadí ani vyšší posed, teda aj vyššie položené ťažisko, podvozok s karosériou ochotne spolupracujú aj v ostrej zákrute, zo sedadla viete jemnými pohybmi pedála a volantu precízne manévrovať auto. Zaujala nás veľmi slabá tendencia k nedotáčavosti a skôr neutrálny prejav, čakali sme podstatne skoršie narazenie na limity v tomto ohľade. V praxi to znamená, že vodič nebude musieť čeliť krízovej situácii, keď privysokou rýchlosťou vletí do zákruty na výjazde z diaľnice.

Je Volkswagen Taigo zábavné auto? Nepochybne ním byť môže a rovnako bude dobrým parťákom aj pre rozvážneho vodiča s ľahkou nohou. Čo rozhodne odporúčame pridať aj k výbave Style, je nastavenie jazdného profilu a elektronická uzávierka diferenciálu XDS. Za 290 eur tak získate možnosť ešte výraznejšie ovplyvňovať jazdné vlastnosti vozidla, teda aj jeho spotrebu.

Spotreba počas nášho testu

Keď sme už pri tej spotrebe, počas posledných 900 kilometrov testovací model Taigo jazdil za 7,7 l/100 km, ktoré vykázal palubný počítač. Nie je to málo, no ani veľa. Keď sme si však dali pozor na to, ako jazdíme, teda sme viac predvídali budúce brzdenia a spomalenia a neprekračovali maximálnu povolenú rýchlosť, s ľahkosťou sme sa dostali k priemernej hodnote 6,5 l/100 km pri prevažne mestskej prevádzke. A to už je veľmi fajn hodnota, ide o praktickú ukážku toho, že práve jazdný štýl je tým hlavným, čo má vplyv na spotrebu auta. Metodika WLTP tejto motorizácii namerala spotrebu 6,1 l/100km, čo je pre nás ďalší podnet na sebareflexiu a snahu jazdiť ešte trocha viac šetrne.

 

Praktické vlastnosti

Keď si dnes vyberám nové auto, zaujíma ma jeho vnútorné vybavenie. Teda to, či je kam umiestniť mobil, nápoje, či je vzadu dvojité dno kufra, či sa tam vojde rezervné koleso, a tak ďalej. V týchto ohľadoch je Taigo veľmi solídnou ponukou.

V tomto kontexte VW Taigo už v základnej výbave ponúka odkladaciu zásuvku pod sedadlom spolujazdca, priestor v lakťovej opierke, vyhradený priestor pre uloženie mobilu pred pákou prevodovky, ďalej vrecká na zadnej strane predných sedadiel i miesto pre nápoje vo všetkých dverách. Zadné sedadlá sú delené a sklopné, pravé dve sú spojené.

Volkswagen si zaslúži ocenenie za to, že už v základnej výbave má Taigo čierny strešný nosič, vo výbave Style je matne strieborný.

Keďže nakladacia hrana a ložná plocha kufra môžu tvoriť rovinu, umožňujú mimoriadne ľahké nakladanie a vykladanie: batožinu stačí zdvihnúť na úroveň nakladacej hrany a posunúť ju dovnútra alebo vytiahnuť von. Ak ale túto rovinu nechcete, stačí, ak podlahu znížite, je totiž dvojpolohová. My sme mali v teste model s klasickou rezervou, ale keď si zakúpite model s audiosystémom BeatsAudio, tento priestor na rezervu sa zaplní subwooferom. Je dobré na to myslieť skôr, než si za ten audiosystém priplatíte.

Ani jedna z úrovní výbav neobsahuje už v sérii ťažné zariadenie, ale dá dokúpiť za 710 eur ku všetkým z nich a ku každej motorizácii.

Napokon tu máme samotný kufor. Je priestranný a pravidelným pôdorysom, obsahuje dva plastové háčiky pre zavesenie tašiek a kotviace oká pre upevnenie nákladu, na ľavom boku za blatníkom je vnorený priestor pre menšie predmety. Sedadlá sa síce nesklápajú samostatnými páčkami z kufra, ale s ohľadom na veľkosť vozidla to vôbec nie je potrebné.

Nedostatky? Samozrejme, že sa nájdu. Ocenil by som, keby sa všetky tri dali sklápať samostatne, pretože takto sa pri prevoze predmetov s dĺžkou ~3 metre odvezie iba vodič a jeden pasažier za ním, navyše tu nie je tunel vedúci z kufra do interiéru. Za nedostatok považujem aj vysoký tunel, ktorý sa tiahne práve pod nohami stredového pasažiera, takže ten nemá kam pohodlne položiť šľapy.

A malým nedostatkom, ale predsa, je aj to, že zadné sedadlá po sklopení nie sú v rovine a nie sú aretované, čo môže robiť pri prevoze rozmerného zrkadla alebo skla, keďže počas jazdy mierne pérujú.

Zhodnotenie

Volkswagen Taigo je naozaj vydarené auto – a nepíšeme to len preto, že Volkswagen je pre náš magazín dôležitým partnerom. Týmto crossoverom totiž výrobca dokazuje, že má záujem naďalej robiť ľudové vozidlá s pridanou hodnotou, ktorou je v tomto prípade praktický potenciál, hodnotný interiér a tiež pestrá technologická výbava. Snáď jediné, čo Taigu skutočne chýba, je možnosť vybavenia naftovým motorom – to však nie je ani tak o Volkswagene, ako skôr o politike, ktorá vynikajúce motory TDI zámerne tlačí do úzadia. Platí však, že 1.5 TSI dokáže byť dôstojnou alternatívou k vznetovému štvorvalcu, čo sa diaľničnej prevádzky týka.

 

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia