PRVÝ TEST Mercedes EQE: Jedno auto, dve verzie, dva svety

Prvé jazdy s Mercedesom EQE ukázali, že elektromobilita je zábavná a má obrovský potenciál. Dojazd až takmer 640 kilometrov na jedno nabitie je zase silným lákadlom aj pre ľudí, ktorí doteraz nad elektrickým autom ohŕňali nos.
Vydané  Text: 
* **Mercedes ukazuje, ako má vyzerať elektromobil, ktorý vie dopriať poriadnu dávku luxusu aj zábavy za volantom.** * **Prvé jazdy s Mercedesom EQE ukázali silné stránky tohto auta.** * **Dojazd atakujúci hodnotu 640 kilometrov už prinúti premýšľať aj odporcov elektromobility.** * **Navyše emočný kvociet prejavu verzie AMG spôsobuje zimomriavky.** * **Do predaja sa pravdepodobne dostane aj verzia, ktorá svojím zrýchlením atakuje prúdové lietadlá!** Pozvánky na prvé jazdy sa zväčša neodmietajú. A tak som neodmietol ani pozvanie na prvé kilometre s Mercedesom EQE. Nakoľko som už pred tým vedel, že Mercedes je známy svojimi dokonale zorganizovanými akciami podobného charakteru, mal som vysoké očakávania. Na konci dňa môžem povedať, že tieto očakávania boli do bodky naplnené. Avšak dosť bolo písania o raňajkách, obede či krásnom okolí cez ktoré plánovaná trasa viedla. Poďme sa pozrieť na to, čo mi EQE o sebe počas jedného dňa povedalo. Pred pár rokmi by som od prvých jázd s elektromobilom čakal veľa zastávok na nabíjačke, obmedzený režim klimatizácie a prevažne rovinatú trasu, ktorá by čo najmenej zaťažovala akumulátor. To je ale dávna minulosť, ktorá sa s elektrickým automobilovým svetom dneška nedá porovnávať. Dokonalým príkladom je Mercedes EQE, ktorý som si počas prvých jázd mohol vyskúšať hneď v dvoch verziách. **Ide pritom o dokonalú ukážku toho, ako dokáže jedno auto pôsobiť v dvoch svetoch a v oboch z nich to zvláda na 100%**.
Dizajn napnutého luku Mercedesu EQE dokonale zapadá do kontrastu výzdoby domov v Čičmanoch.
### EQS vs EQE Začnime **základnými rozdielmi medzi vlajkovou loďou EQS a o niečo menším EQE**. Základný rozdiel je v dĺžke elektromobilu. **Zatiaľ čo EQS na dĺžku dosahuje až 5 216 milimetrov, EQE je o 270 milimetrov kratšie**. Nepatrné rozmery sú aj v šírke a výške, avšak ten najpodstatnejší je práve dĺžka. Pýtate sa prečo? **Napriek tomu, že 27 dĺžkových centimetrov je pomerne veľa, rázvor je pri EQE len o 90 milimetrov menší**. Finálna hodnota 3 120 milimetrov teda jednoznačne naznačuje, že auto bude mať kratšie previsy karosérie. Je to tak. **Mercedes to prirovnáva k napnutému luku**, ktorý je každú chvíľu pripravený vystreliť. **Kratší rázvor si však predsa len vyžiadal menšie zásahy do elektrickej sústavy auta**. Oproti väčšiemu EQS má **EQE len 10** (12 pri EQS) **batériových modulov**, ktoré mu podľa najnovších štandardov majú postačovať na úctyhodných **639 kilometrov bez nabíjania**. **Finálna využiteľná kapacita akumulátoru je na 90 kWh**, celková je o 10 kWh viac. **Maximálny nabíjací výkon je v prípade využitia DC nabíjačky uvádzaný na hodnote 170 kW, pričom slabší AC má voliteľný výkon až 22 kW**. **Mierne zmeny vidím aj na dizajne prednej časti**, ktorá má oproti EQS širšie a výraznejšie tvarované svetlomety. Tie môžu byť za príplatok plne digitálne z možnosťou projekcie. Miernu zmenu dizajnu nesie aj predný nárazník.
Kratšie previsy karosérie a prepracovaná predná časť sú jedným z rozdieľov oproti EQS.
Počas jázd sme mali k dispozícii hneď niekoľko áut v dvoch rôznych verziách. Prvá z nich bola „civilnejšia“ s vyšším dojazdom a nižším výkonom, ktorú Mercedes označuje ako **EQE 350+**. Znamienko plus pritom znamená verziu s najvyšším možným dojazdom, ktorý je už zmienených 639 kilometrov. **Toto bola aj verzia auta, s ktorou som začínal celý asi 390 kilometrov dlhý okruh vedúci cez diaľnicu, horské cesty a okresky**. Prvá etapa merajúca 210 kilometrov začínala v Bratislave a viedla po diaľnici cez Beckov a následne Čičmany až do Prievidze. ### Vyrážame… **Osobne som bol za volantom z Bratislavy až po odpočívadlo Beckov**, kde som si teda mohol vyskúšať diaľničnú jazdu s novým EQE. **Už po prvých kilometroch bolo zrejme, že ide o jedno z najlepšie odhlučnených áut na trhu**. Zvuky od kolies, ktoré sa dostávajú bežne do interiéru je takmer nemožné zaregistrovať. **Rovnako je na tom aj nízky aerodynamický hluk karosérie**, za čo je pravdepodobne zodpovedné zdvojené sklo okien a balík akustického komfortu. **Na diaľnici skúšam režim COMFORT, ktorý je charakteristický plavným nastavením tlmičov**. Podľa zástupcov automobilky je **EQE vo verzii 350+ bližšie k modelu EQS** čo sa komfortu a jazdných vlastností týka. **Aj po prepnutí do režimu SPORT je nastavenie tlmičov viac-menej orientované na komfortnú jazdu**. Auto sa síce snaží mierne stuhnúť, no vlastnosti vzduchového pruženia AIRMATIC sú stále orientované predovšetkým na pohodlnú jazdu.
Komfortný interiér vás doslova pohltí. Dokonalé odhlučnenie zamedzí akémukoľvek prístupu aerodynamickému hluku alebo hluku od vozovky. Interiér môže mať dve prevedenia. Na obrázku je dizajn odkazujúci na Triedu S. Za príplatok vo verzii 43 AMG je k dispozícii aj MBUX Hyperscreen.
V Beckove auto odovzdávam kolegovi s **priemernou diaľničnou spotrebou 20,4 kWh/100km** a smerujeme na zaujímavejšie cesty smerom na Čičmany. Tu je možnosť vyskúšania si auta na lesných zákrutách a serpentínach pri stúpaní a následnom klesaní zo Strážovských vrchov. Krátka prestávka na fotenie za Zliechovom a ide sa na to! Mercedes EQE 350+ má svoj komfortný rytmus stále po ruke. **Rýchlejšie prejazdy tiahlymi zákrutami naznačujú, že podvozok má síce k dosiahnutiu jeho limitov ešte ďaleko, avšak autu by viac vyhovovalo, keby na zadnom sedadle sedela vládna delegácia a užívala si pohľad na okolité lesy**. ### Mercedes EQE v Čičmanoch V Čičmanoch máme kratšiu prestávku, ktorú využívam na fotenie. **Nie každý deň sa vám totiž podarí vidieť modernú techniku, ktorú stelesňuje EQE, v kontraste s Pamiatkovou rezerváciou ľudovej architektúry zastúpenou práve touto krásnou obcou ležiacou takmer pri prameni rieky Rajčianky**. Aby bolo všetkým jasné, že elektromobil zvláda aj stúpanie do kopcov bez akýchkoľvek problémov, **Čičmany sú najvyššie položenou obcou v okrese Žilina. Napriek tomu auto na displeji pred vodičom stále ukazovalo dojazd na úrovni 400 kilometrov**. Pri nasadnutí za volant v Bratislave bola táto hodnota 652 kilometrov.
Displej pred vodičom zobrazuje všetky potrebné informácie. Je konfigurovateľný ako v iných modeloch značky.
K samotnému displeju. **Možno ste mnohí čakali, že EQE je dostupné, rovnako ako EQS, s moderným Hyperscreen MBUX**. Je to pravda, avšak len čiastočne. **Pokiaľ sa rozhodnete pre klasickú verziu 350+, dostanete interiér vychádzajúci z triedy S**. **Hyperscreen je k dispozícii na želanie len v zatiaľ najvyššom prevedení EQE 43 AMG 4MATIC**. Tento fakt však vôbec nič neuberá z futuristického nádychu interiéru, ktorý si však detailne opíšeme počas prvého testu a čo-to sme už naznačili [v článku zo septembra minulého roku](https://www.autoviny.sk/novinky/122805/mercedes-dal-tvrdu-ranu-kritikom-elektromobilov-baterie-v-eqe-obsahuju-uz-len-desatinu-kobaltu-novy-mercedes-benz-eqe-je-tu?access_key=3fade99f8b4d84baefb1a4d3c9e86ffc). **Po návšteve našej azda najkrajšej obce nasleduje „zjazd“ až do Prievidze**, kde na nás čaká obed v komplexe Meridiana. **Celková spotreba pri pripojení auta k nabíjačke dosahuje len niečo cez 19 kWh/100 km a dojazd je stále nad hodnotou 400 kilometrov**. Dá sa teda povedať, že celkovo by sme tento okruh zvládli aj bez dodatočného nabíjania, nakoľko nás čakala už len kratšia časť, ktorá viedla z Prievidze smerom na Veľké Uherce, Zlaté Moravce a následne cez R1 a D1 až do Bratislavy. **Avšak tento úsek už bol na verzii EQE 43 AMG 4MATIC**.
EQE 43 AMG je čo sa týka riadenia a nastavenia podvozku úplne iným autom. Klasické EQE 350+ je orientované na pohodlie, AMG zase vsádza na emócie.
### Iný svet Musím povedať, že si ani nepamätám test, pri ktorom by iná verzia toho istého modelu zmenila natoľko charakteristiky auta. **„AMGéčko“, ktoré sa mi dostalo do rúk, dosahovalo výkon 350 kW (EQE 350+ malo 215 kW) a krútiaci moment neskutočných 858 Nm (EQE 350+ malo 530 Nm)**. Tabuľková hodnota zrýchlenia je 4,2 sekundy, čo už môže celkom slušne odkrviť niektoré časti tela. To ale až o chvíľku. **Zatiaľ nás čakala cesta po okreskách a predovšetkým po tej s označením 511 so stúpaním z Veľkých Uheriec a následným rekuperovaním od Skýcov až do Topolčianok.** Vďaka riadenej zadnej náprave zvládalo AMG prejazdy zákrutami diametrálne odlišne ako klasické EQE. **Komfortný charakter mu síce zostal no nastavenie podvozku a pohon 4MATIC ukázali, že elektromobil je zábavný, aj keď odporcovia budú spievať stále „tú svoju**“. Auto aj napriek vyššej hmotnosti prenáša príkazy od volantu na kolesá okamžite. **Pri prejazde zákrutou sa nebojí oprieť o vonkajšie koleso a zadok sedí akoby bol priklincovaný a prilepený dvojzložkovým lepidlom**. Celé stúpanie a následné klesanie sa ani len nepriblížilo k hornej hranici schopností dokonalého podvozku a to aj napriek tomu, že cesty nedosahovali prvotriednu kvalitu. Pri takomto úseku ciest je možnosť okamžitého výkonu priam kľúčová. **A 350 kW teda dokáže nadeliť pomaly idúcemu kamiónu alebo dodávke poriadny výprask**. Navyše tí, ktorí sa neustále sťažujú, že elektromobil nemá ten správny zvukový prejav, možno prehodnotia svoje reči. **EQE 43 AMG pri prepnutí do módu S+ spôsobuje svojim zvukom v interiéri zimomriavky. Pri zrýchľovaní máte dojem, že vás unáša vesmírne plavidlo, alebo že sa auto každú chvíľu zmení na transformera a vy len dúfate, že nepôjde o Deceptikona**.
Nenápadne ako dravec na love. EQE je silné výkonovo, no nezaostáva ani emocionálnym dizajnom.
### Kratší dojazd, viac zábavy Daňou za vysoký výkon je kratší dojazd a vyššia spotreba. **Auto malo v Prievidzi pri preberaní dojazd len niečo cez 460 kilometrov a to aj napriek tomu, že bolo nabité na 100%**. Stále je to však poriadna porcia kilometrov predovšetkým ak berieme do úvahy výkon. Na trhu totiž nie je veľa spaľovacích áut s porovnateľným výkonom, ktoré dokážu jazdiť viac kilometrov na jednu nádrž. A to hlavne vtedy keď sa vodič viac „uvoľní“. Posledná zastávka – **Beladice ZSE Hub**. Na ňom sme si mohli vyskúšať rýchle nabíjanie, ktoré ale nedosahovalo maximálne možnosti. Niet sa čomu diviť. Vonku bolo výrazne nad 30 stupňov a navyše nabíjanie štyroch áut plným výkonom je niečo, čo nezvládne každá nabíjacia stanica. Aj tak ale autá dokázali v priemere nabíjať výkonom 80 kW, pričom najvyšší výkon bol 122 kW a najnižší niečo cez 60 kW. **Posledný úsek po rýchlostnej ceste už bol prevažne odpočinkovým**. Na ňom sme si všetci vyskúšali masívne zrýchlenia, teda predovšetkým verzie AMG. Aj keď auto nebolo v režime S+, jeho sila pri zošliapnutí „plynového pedála“ spôsobila prudký nárast „Géčok“ v kabíne. Maximálna rýchlosť je v prípade tejto verzie limitovaná na 210 km/h, no viac na našich cestách určite nepotrebujete. **Do Bratislavy sme prišli s priemernou spotrebou 25,6 kWh/100 km, čo nie je málo, no elektrické koníky z niečoho musíte živiť**.
V budúcnosti sa dočkáme ešte vákonnejšieho AMG s prívlastkom 53 4MATIC+.
Napokon na záver prvých jázd pridám ešte mierne lákadlo do budúcna. **Zástupcovia značky nám ešte pred zahájením úvodných kilometrov povedali, že v budúcnosti môžeme počítať s ešte výkonnejším EQE. To by malo niesť označenie 53 AMG 4MATIC+ a jeho výkon by mal atakovať 505 kW s krútiacim momentom 1000 Nm**. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3 sekundy azda nepotrebuje žiadny ďalší komentár.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia