Aká je úroveň mladých mechanikov na Slovensku? Súťaž Young Car Mechanic odhalila ich šikovnosť
Mladá generácia automobilových mechanikov si zmerala sily v súťaži Young Car Mechanic. Nultý ročník bol mimoriadne úspešný!
Vydané Text: Peter Orosz
A pri pohľade na počet prihlásených záujemcov sa zdá, že súťaž Young Car Mechanic má potenciál z roka na rok naberať na popularite. Napriek tomu, že prihlásiť sa mohli predovšetkým študenti stredných skôr zo súvisiacich odborov, prvého kola súťaže sa zúčastnilo takmer 400 mladých mechanikov.
### TEÓRIA AJ PRAX
Ešte pred preukázaním praktických zručností museli adepti v prvom kole presvedčiť porotu o tom, že dokážu pracovať aj s náročnou teóriou. **Prvá skúška preto pozostávala až z 85 teoretických otázok, v ktorých sa organizátori pýtali na fungovanie elektrických systémov vozidla, komponenty riadenia, časti odpruženia, podvozka či postupy pri údržbe a diagnostike porúch.** Išlo o náročný test, pri ktorom mali študenti na každú otázku len jedinú minútu. Nehovoriac o tom, že mnohí študenti sa pripravovali na povolanie počas náročného pandemického obdobia, ktoré malo vplyv na úroveň teoretických vedomostí.
K prevereniu technických zručností došlo v rámci regionálnych kôl, na ktoré postúpilo 62 najlepších. Pripravené praktické testy však nedali žiadnemu súťažiacemu príležitosť vydýchnuť. **Znalosti a zručnosti študentov preverili na desiatich stanoviskách s naozaj pestrým a hlavne odlišným zameraním.** V časovej tiesni museli zmerať hádzavosť brzdového kotúča, vyriešiť problém so zapaľovaním, nájsť chybu v elektrickom okruhu či preukázať znalosti z oblasti olejového segmentu.
### CELONÁRODNÉ KOLO
Po náročných skúškach postúpilo do celonárodného kola len 9 vybraných študentov. Finalisti si od skorých ranných hodín až do večera merali svoje sily, porovnávali zručnosti a znalosti vo vopred určených technicky náročných úlohách. Tentokrát im program vopred pripravili obchodní a technickí zástupcovia významných výrobcov ako je ZF, Schaeffler, Shell, Febi, Continental či Bosch. Pod ich drobnohľadom **museli finalisti zvládnuť verifikáciu mechatroniky v automatickej prevodovke, výmenu reťazového rozvodu či kontrolu chladiaceho systému na pripravenom vozidle.**
Slovensko na medzinárodnom finále v Maďarsku zastupoval víťaz domáceho kola, Šimon Iwaniec z SOŠ sv. Jozefa Robotníka v Žiline. Celkové výsledky súťaže boli pre všetkých veľkým napätím a Šimonovi sa nakoniec podarilo dosiahnuť krásne 4. miesto s minimálnym rozdielom bodov za tretím najlepším rovesníkom v Poľska. Na 2. mieste skončil študent z Chorvátska. Víťazom sa stal odchovanec maďarskej strednej odbornej školy. Po vzore minulého roku sa tak bude odohrávať nasledujúce medzinárodné finále opäť u našich južných susedov. Šimonovi však patrí veľké poďakovanie za úspešnú reprezentáciu Slovenska.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia