Populárna detská autosedačka totálne prepadla v testoch bezpečnosti, výsledky ostatných tiež nie sú najlepšie

Väčšina z testovaných modelov detských autosedačiek sa predáva aj na Slovensku.
Vydané  Text: 
Bezpečnosť detí v automobiloch prešla v uplynulých desiatkach rokov významným pokrokom. Dnes je už celkom nemysliteľné, aby niekto vozil v aute dieťa bez jemu zodpovedajúcej autosedačky či s ním sedem na mieste vodiča v bežnej cestnej premávke. Lenže aj úprimný záujem o rodičov o zvýšenie bezpečnosti vlastných detí má svoje nástrahy v podobe produktov, ktoré sú špecialistami považované za nebezpečné. Najnovšie sme sa o nepriaznivých výsledkoch niektorých modelov detských autosedačiek dozvedeli z výsledkov testov, ktoré vyhotovili ADAC a dTest. Väčšina z testovaných 20 výrobkov je dostupná aj na Slovensku. Pokračujeme správou od dTestu. V kategórii sedačiek pre deti do 1 roka aj pri výrobkoch určených od narodenia do zhruba 1,5 roka laboratóriá udelili vysoké známky. V kategórii pre deti od narodenia do 4 rokov (cca 105 cm), v ktorej sa objavila aj **prvá pultíková sedačka s integrovaným airbagom** na trhu, prebehli nárazové skúšky tiež úspešne. Výsledky testov celkom [30 autosedačiek nájdete v tomto príspevku na webstránkach nemeckého autoklubu ADAC](https://www.adac.de/news/kindersitztest/). ### Nebezpečné látky v materiáloch V prípade výrobku **Lionelo Antoon RWF však laboratória odhalili prítomnosť zdraviu škodlivých látok**. „V textilnom poťahu sedačky boli objavené spomaľovače horenia TCPP a TDCP, ktoré sú považované za potenciálne karcinogénne,“ vysvetľuje Hana Hoffmannová z dTestu. ### Rastúce sedačky sú šikovné, ale aj rizikovejšie Pri takzvaných **rastúcich sedačkách** však **crashtesty odhalili nedostatky v ochrane detí**. Myšlienka prestavby jednej sedačky spoločne s tým, ako rastie dieťa, je iste lákavá, ale môže so sebou prinášať aj obmedzenia a nutné kompromisy v závislosti od možných váhových konfigurácií. To sa potvrdilo pri modeli **Joie i-Spin Grow**, ktorý je určený pre deti **od narodenia do približne 6 rokov**. Do zhruba jedného metra vzrastu dieťaťa, teda približne do 4 rokov veku, sa inštaluje proti smeru jazdy, pripevňuje isofixom a popruhom top tether. Vzhľadom na menší priestor pre nohy u väčších detí, pri inštalácii sedačky proti smeru jazdy hrozí, že ju používatelia príliš skoro otočia v smere jazdy. „*Pri inštalácii proti smeru jazdy boli zistené pomerne vysoké sily pôsobiace na testovaciu figurínu. Problémy tiež predstavoval fakt, že pri čelnom náraze hrozil kontakt hlavy s predným sedadlom vozidla*,“ popisuje závažné zistenia Hana Hoffmannová. Ešte horšie dopadol model **Kinderkraft Comfort Up, ktorý úplne prepadol v bočnom crashteste**. V hodnotení bezpečnosti za všetko hovorí **získaných 0 %**. Do sedačky je možné usadiť deti od 1 do 12 rokov, ale od hmotnosti 22 kg dieťaťa musí byť zo sedačky vybratá chrbtová opierka. „*Zo sedačky sa bez opierky stáva obyčajný podsedák bez dostatočnej ochrany pri bočnom náraze*,“ upozorňuje Hoffmannová a dodáva, že práve podsedáky dTest spoločne s ADAC-om už niekoľko rokov kritizuje, pretože v prípade bočného nárazu deťom neposkytujú žiadnu ochranu. Redakčná poznámka: hoci model Kinderkraft Comfort Up prepadol v teste bezpečnosti až po tom, čo sa z neho odstránila chrbtová opierka s bočnicami, ďalšie výčitky smerovali aj k jeho ovládaniu a ergonómii.







Inzercia

Inzercia