Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue
Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?
Vydané Text: Erik Stríž
### Dva valce stačia
Keď hovorím o motore, musím spomenúť aj jeho základné miery. Z automobilového sveta viem, že pokiaľ to máva menej ako štyri valce, stavajú sa k tomu priaznivci motorizmu rezervovane. Mnohí z nich by mali vo všetkých autách objem aspoň dva litre. Lenže čo ak Indianovi stačia na objem 1 133 cm3 iba dva valce? To už nejeden milovník benzínu zdvíha zrak, zostruje sluch a aktivuje všetky potrebné zmysly. To sa vstupuje do sveta motocyklov, ktoré majú svoj vlastný charakter. To si už začínate dávať pozor, aký bude zvuk pri štartovaní. A rozmýšľate, ako to asi vyzerá, keď poriadne zatiahnete za plyn. Bude to iba bublať? Alebo to aj vyrazí?
Každopádne, tu nemajú priestor reči internetových kritikov o tom, že ide o malý objem, o tom, že počet valcov nie je dostatočný, o tom, že motor nič nevydrží. Na všetky takého zbytočné poznámky tu je odpoveď v podobe 97 Nm krútiaceho momentu a hmotnosti 250 kg s natankovanou 12,5-litrovou nádržou. O výkone nehovorím, ten si Indian stráži. Krútiaci moment je v tomto prípade oveľa dôležitejší a výpovednejší. A že výkon prenáša na zadné koleso ozubený remeň? To k americkej produkcii patrí asi ako kýbeľ ľadu do sladkej bublinkovej malinovky.
### Čo naozaj potrebujete?
Minimalizmus mysleli v Springfielde, domove značky Indian, naozaj dôsledne. Okrem drobnej kapoty tu nenájdete nič, čo by bolo navyše. Ešte aj budík si vystačí s jednou stupnicou rýchlomera. Na všetko ostatné je tu malý displej. Najčastejšie som mal na ňom zobrazené otáčky, tie za jazdy považujem za najpodstatnejší údaj. Čiže nehľadajte ani palivomer. Namiesto neho sa vám v jednom momente rozsvieti oranžové hladné oko, čo je jasný pokyn nájsť najbližšiu benzínku. Stáva sa to približne po 300 km od tankovania, čo je navyše ideálny moment, aby ste si popreťahovali svaly a kosti. Testovaný Indian mal aj doplnkové tlmiče s možnosťou nastavenia a športové sedlo pre jedného. Ak by ste si však chceli jeho vzhľad akokoľvek upraviť, tak v predajni vám splnia želania od výmyslu sveta.
Možno si to na prvý pohľad nevšimnete, no z profilu tohto motocykla nevytŕčajú ani spätné zrkadlá. Tiež ide o nezbednícke riešenie v prospech čistoty tvarov. Zrkadlá na koncoch riadidiel sú, no otočené smerom nadol. Toto dizajnové riešenie prekvapivo nemá veľký vplyv na funkčnosť. Vzhľadom na šírku riadidiel, ktorá prospieva aj stabilite a ochote zatáčať, som v zrkadlách videl oveľa viac ako len vlastné lakte. Chvíľu si treba zvykať, že sa pozeráte iným smerom ako zvyčajne, no ak si ich dobre nastavíte, tak máte prehľad o všetkom, čo sa deje za vami. Jedinú nevýhodu som objavil pri manipulácii na mieste. S plne vytočenými riadidlami sa zrkadlá stretávali so stehnami. Pri pomalých zákrutách to nemusí byť úplne najlepšie riešenie. No nie každý má 190 cm, takže jedincom s kratšími nohami nemusí niečo také vôbec prekážať.
### Stelesnenie slobody
Motocykle ako také majú v sebe niečo magické. Niečo, čo k nim priťahuje ľudí s istým nepokojnom v duši, prípadne tých, ktorí hľadajú pokoj a únik od umelo zvyšovaného napätia a zrýchľujúceho sa ruchu každodenného života. Pokiaľ sa však posadíte na stroj ako Indian Scout, pochopíte, že ničím nebránené prepojenie medzi človekom, strojom a okolím, ideálne prírodou, zrazu dostáva nový rozmer. Drobný štít poskytuje iba miernu ochranu pred vetrom, nohy natiahnuté dopredu spoznávajú nové pocity a nízko umiestnené sedadlo s naznačeným operadlom poskytuje príjemnú oporu. Nepreháňa to s ňou, no pri zrýchlení máte kdesi v zadných častiach podvedomia informáciu, že sa nezošmyknete. A riadidlá? Ich príjemnú šírku som spomínal, tvar, ktorému sa hovorí mini ape, zdvíha rukoväte do výšky, v ktorej máte ruky položené veľmi prirodzene. Sedieť uvoľnene nie je žiadny problém. Ruky si zvyknú rýchlo, nohy tiež, aj keď po dlhšom výlete a koketovaní s vyššou rýchlosťou budete možno zo začiatku trochu cítiť presne to miesto, kde sa vám nohy vpredu napájajú na trup. Zrazu totiž robia nový jemný pohyb proti tlaku vzduchu, aby ste mali kolená pri nádrži. Na ten sa však rýchlo prispôsobia a od radostných momentov na motocykli vás nič deliť nebude.
### Plnotučný zážitok
Aby som už aj naštartoval! Tvar a koncovky ladeného výfuku s priemerom granátometu už z vizuálnej stránky zaručujú nezabudnuteľný moment. Stačí naštartovanie a poviete si, že tá investícia za to stála. Jeho zvuk si vás nájde. Je to presne o povestný chlp pod hranicou, keď by sa malo stať, že na vás budú susedia škaredo pozerať, babky sa pred kostolom začnú prežehnávať v obavách z príchodu súdneho dňa a pod psami či slabšími jedincami by sa mali znenazdajky zjavovať nevysvetliteľné mláčky. Nie, až taký agresívny zvuk výfuku nie je. Ale je dostatočne intenzívny, aby si vás motoristi a chodci, večne zahľadení do mobilov, všimli a nechceli vám nechtiac skrížiť cestu. Verte, že to je moment, ktorý v dnešnej čoraz hustnúcejšej premávke naozaj oceníte.
Po naštartovaní sa studený motor zohrieva nezameniteľným zvukom pri približne 1 400 ot./min. Potrebuje pár minút, veď po chladnej noci si aj vy odkašlete, potom sa utíši a vyzve vás na spoločné zážitky. Sadnúť do mäkkého sedadla, primeranou silou, ktorá od vás nebude vyžadovať schopnosti Terminátora, stlačiť spojku, presvedčivým pohybom zaradiť jednotku a ide sa. Indian vyráža na bojový chodník pokojne, rozvážne, no stále s vedomím veľkej sily, ktorá je kedykoľvek pripravená zrýchliť okolitý svet. Dôrazným ťahom padá dvojka, na všetky ostatné rýchlosti stačí do radiacej páčky s citom ťukať. Žiadne silové riešenia. Rozum, cit a pochopenie stroja sú oveľa dôležitejšie hodnoty.
Prepletanie sa mestom? Áno, aj to Scout Rogue dokáže. Zvlášť, ak mu dovolíte raketové štarty z križovatiek. V tých sa nezbednícky vyžíva a to sú presne tie momenty, keď oceníte zvýšenú oporu pohodlného sedadla. Odpruženie? Vzadu si ho nastavíte podľa svojich potrieb. Zvlášť na doplnkových tlmičoch, ktoré mal náš testovaný kus. Takže vás nič nevytrasie pri prejazde nerovností a užijete si cestu.
### Na vlastný obraz
Najlepšie to však bude za mestom. Na otvorených cestách, kde vám nič neprekáža. Rýchly presun po diaľnici do vzdialenej destinácie možno nie je to pravé, čo by ste chceli absolvovať na tomto druhu stroja, no verte, že Indian dokáže bežať dostatočne rýchlo aj dlho na to, aby to zvládol. A keď zvoľníte tempo, aby ste sa uvoľnene kochali krajinou, odmení vás hladkou jazdou, sýtym zvukom a pocitom nekonečnej slobody a voľnosti. A to je presne to, na čo si takýto motocykel budete kupovať. My sme s ním za jeden deň spravili niečo viac ako 300 km a na našej trase cez Záhorie, Moravu, Myjavu a kopaničiarsky región, sme stále hľadali nové a nové odbočky, úzke zabudnuté cesty a zákruty. Lebo predné 19-palcové koleso chcelo stále niečo objavovať, skúmať a prinášať nové zážitky spojené s prejazdom zákrut. Chcete cez ne ísť pokojne? Nič vám v tom neprekáža. No skúste priostriť a zrazu to bude niečo iné. O stúpačky sa obávať nemusíte, sú dosť vysoko. Ale tá radosť z adrenalínu, vypumpovaného nekonečnou ochotou motora zabávať sa, tá ľahkosť, s akou sa stroj naklopí do zákruty, aby z nej po chvíli presvedčivo vystrelil a to, ako ľahko a presvedčivo reagujú brzdy, presne to sú tie momenty, pre ktoré dokážu ľudia bezhlavo podľahnúť jazde v jednej stope. Indian Scout Rogue túžbu po slobode, voľnosti a kontakte s okolím dokonale stelesňuje.
No a či je to naozaj veľký nezbedník? To máte azda rovnako ako s deťmi či psami. Aj tie sú odrazom svojich rodičov a majiteľov. Výchovy a pozornosti, ktorú im dávajú. Takže ak je vaša duša nezbedná a budete nezbednosti požadovať aj od motocykla, tak prebudíte jeho nezbednú povahu. Možno aj vystrčí rožky. Ak sa budete zameriavať skôr na pokojné jazdenie krajinou, tak vám bude príjemným a oddaným partnerom. Vždy však s vedomím, že ak bude treba, dokáže vyraziť a odhaliť svoju divokú stranu povahy. Je to iba na vás.
Technické údaje Indian Scout Rogue | 15 590 € |
Motor | V2, 1 133 cm3 |
Krútiaci moment | 97 Nm pri 5 600 ot./min. |
Pohon | Pohon zadného kolesa, manuálna 6-st. prevodovka, ozubený remeň, ot./min |
Pohon a podvozok | 7-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/50 R18. |
Pneumatiky predná; zadná | 130/60 B19 ; 150/80 B16 |
Objem nádrže | 12,5 l |
Pohotovostná hmotnosť | 250 kg |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia