TEST AUDI S8 TFSI quattro: Takto vyzerá prirodzená autorita! (2. časť)

Len sa pozrite, kam dospelo 25 rokov vývoja modelu S8. Luxusná limuzína nebola nikdy tak zábavná ako práve dnes, a pritom tak dominantná všade, kde sa objaví.
Vydané  Text: 
* **Testovali sme AUDI S8 TFSI quattro s doplnkovou výbavou a čierno-čiernym balíčkom Optikpaket schwarz plus za celkových 185 004 €;** * **Cena základnej výbavy AUDI S8 TFSI quattro je však už 136 390 €, a to s rovnakým motorom 4.0 V8 TFSI a pohonom všetkých kolies;** * **Silnými stránkami športovej limuzíny sú jazdné vlastnosti, komfot a technológie na palube. Najmä podvozok je slovom fantastický.** * **Zvlášť sme ocenili, že v zadnom rade sú elektronicky plne prispôsobiteľné sedadlá s funkciami vyhrievania, odvetrávanie aj pokročilej masáže.** * **AUDI S8 si v súčasnej ponuke športových limuzín iba veľmi ťažko nachádza konkurenta**. * **Prvú časť nášho seriálu o AUDI S8 si môžete prečítať na tomto odkaze: [Redakčný špeciál o Audi S8: Vrcholné dielo Ingolstadtu](https://www.autoviny.sk/testy/123661/redakcny-special-o-audi-s8-vrcholne-dielo-ingolstadtu)**. ### Je Audi S8 nenápadné? Možno to tak má byť. Najprv hovorili, že priniesla iba malé inovácie, ale keď ju vidia na ceste, venujú jej pohľady plné obdivu. Aktuálna generácia Audi A8, a najmä verzia S8, vystupuje z radu prehnaných dizajnov svojou **suverénnou jednoduchosťou v celku**, ktorú obohacuje precíznymi detailmi a napĺňa tak podstatu frázy „krása spočíva v jednoduchosti“. Štyri kruhy dostali nás a evidentne aj všetkých ostatných.
Audi S8 sa štandardne dodáva s HD Matrix LED svetlometmi s ostrekovačmi, ktoré sú v ostatných modeloch A8 príplatkovou výbavou. Fotografie pre článok pripravil Juraj Hrivnák.
Presvedčili sme sa o tom sami, keď nám takéto pohľady adresovali stovky motoristov i okoloidúcich počas celého týždňa. Ak je ultimatívnym cieľom luxusnej limuzíny poskytnúť jej majiteľovi komfort a zároveň mu zdvihnúť sebavedomie, **Audi S8 je na to ako stvorené**. Najmä s čierno-čiernym balíčkom Optikpaket schwarz plus pôsobí **impozantne a dominantne**, zdanlivo v sebe ukrýva skrotenú mimoriadnu silu. Pravdou je potom jedno aj druhé – sila je skrotená a k dispozícii podľa vašej potreby, súčasne je mimoriadna, o čom svedčí napríklad max. krútiaci moment 800 Nm. Tie vystrelia tento poriadny kus auta na diaľničnú rýchlosť v priebehu zopár sekúnd.
Na želanie možno vozidlo doplniť o čierny paket, vrcholom ktorého sú čierno lakované kruhy v logu.
Spraviť dobrý prvý dojem je dôležité, ale ešte dôležitejšie je nepokaziť ho následne. Mnohí sa tejto chyby dopúšťajú, ale **Audi S8 vyhráva aj druhý dojem** hneď z niekoľkých dôvodov. Keď sa priblížite k vozidlu a dotknete sa kľučky dverí, **vozidlo s ľahkosťou zdvihne karosériu až o 40 mm**. Vyzerá to úžasne, jeden by ani nebol povedal, ako ľudí prekvapí nejakých zopár centimetrov a aký pozitívny vplyv majú na pohodlie pri nastupovaní a vystupovaní.
Zadné OLED svetlá majú variabilnú grafiku, verzia S8 využíva jej variant číslo 2. Zaujímavosťou je, že keď sa k autu priblížite na dva metre, rozsvieti sa viac červených svetiel. Na výstrahu, pre istotu.
Hneď po nasadnutí vás pohltia sedadlá v koži Valcona a **špičkovo spracovaný interiér**. Toto je ten **moderný luxus bez opuletnosti a zbytočných dekorácií**, v ktorom do popredia vystupujú účelnosť a hodnota. Za týždeň sme sa ešte nestihli plne stotožniť s tými dotykovými displejmi citlivými na prach a odtlačky prstov, ale toto auto budete chcieť tak či tak radi udržiavať v absolútnej čistote. Že sa tu občas vyskytne odtlačok prsta, je navyše otázkou troch sekúnd – podstatné je, že sa na displejoch zobrazujú dôležité funkcie prehľadne a s intuitívnym ovládaním. Ovládač klimatizácie je v spodnom displeji, je vyhradený, reakcie sú vždy okamžité a navyše sprístupňuje aj doplnkové funkcie, ktoré by sa na panel s mechanickými tlačidlami nevyšli. To k tej zmienenej účelnosti.
Páči sa vám viac červený alebo modrý ambient v interiéri? Audi ich ponúka oveľa viac, východisková farba čalúnenia a obložení je však čierna. Vznikajú tak nádherné kontrasty.
Po naštartovaní motora prichádza na rad **lahodný zvuk osemvalca** a **závan skutočného parfumu rozptýleného z ventilačných otvorov klimatizácie**. Na výber máte zimnú a letnú vôňu, obe priam omamné. Musíme priznať, že práve voňavý interiér a priebežné osviežovanie vzduchu počas jazdy na nás veľmi zapôsobilo, pretože vďaka tomu na palube vládla príjemná atmosféra. Za výber parfumov dávame Audi veľký palec hore. Komu by ani toto nestačilo, má na výber **masážne programy na všetkých sedadlách**, možnosť sledovania televízie alebo vlastného multimediálneho obsahu na tabletoch vyhradených pre zadných pasažierov.
Priestor na zadných sedadlách s bohatým vyšívaním a kontrastnými červenými bezpečnostnými pásmi. Aj zadné sedadlá sú elektronicky polohovateľné, vyhrievané, ventilované a masážne, cez stredovú konzolu ovládate aj spolujazdcovo kreslo.
### Na vrchole už čísla nie sú potrebné Ponuka Audi A8 dnes dokáže naplniť potreby všetkých zákazníkov. Je možné získať ju v naftovej verzii so šesťvalcovým TDI, s benzínovými šesť a osemvalcovými agregátmi TFSI s výkonom až do 338 kW (460 k) a tiež ako plug-in hybrid TFSI e – a všetky tieto motorizácie sú k dispozícii v štandardnej aj dlhšej verzii L a vždy s pohonom všetkých kolies quattro.
Pohľad pod kapotu Audi S8 na osemvalec TFSI. Všimnite si tie dve odokryté vzduchové filtre vľavo a vpravo. Po jazde na diaľnici sa po vypnutí motora ozýva chladenie systému preplňovania aj niekoľko minút.
Lenže špičkový osemvalec naladený na výkon až 420 kW (571 k) je vyhradený len pre verziu S8. Preto nie je dôvod pridávať k názvu čísla ako 50, 55 a 60, tu už stačí jednoduchý názov S8 TFSI quattro a každý vie, že ide o **vrchol ponuky**. Že prečo nie je S8 k dispozícii v predĺženej verzii? Vedzte, že v tomto prípade vám to chýbať nebude, pretože prioritou v tejto športovej úprave je vodič a jeho spolujazdec. ### Jazdné vlastnosti Audi S8 Ako sa tento motor prejavuje? Samozrejme, zamatovo hladkým chodom, kedy však každý na palube cíti, že sa v ňom skrýva nevídaná sila. Tá sa prejavuje už pri nádherne jemných rozjazdoch, ak si ich vodič praje, za čo môže vďačiť **mohutnému krútiacemu momentu 800 Nm** a naladeniu automatickej osemstupňovej prevodovky tiptronic. Hoci je vyladená pre dynamickejšiu jazdu, nezabúda na to, že vzadu môžu sedieť pasažieri s preferenciou komfortu.
2,3 tony sa rozbehne nádherne plynulo a bez akýchkoľvek rázovitých prejavov. Naopak, ak zatlačíte pedál elektronického akcelerátora o niečo hlbšie, aj z pozície vodiča budete cítiť impozantnú silu moderného spaľovacieho motora. Absolvovať zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy a následne na jeden záťah atakovať až 250 km/h je mimoriadny zážitok. Nejde o čísla, ale o **pocit explózie kinetickej energie valiacej sa vpred** sprevádzaný **totálnou stabilitou, tuhosťou a kontrolou nad vozidlom**. Vrcholom tejto skúsenosti nie je len ochkanie pasažierov vzadu, ktorí sa nenásytne budú dožadovať opakovania zážitku, ale najmä schopnosť zastaviť rútiace sa vozidlo výkonnými brzdami. S8 má v ponuke, rovnako ako modely A8, **keramické brzdy Audi ceramic**, vpredu 20-palcové a vzadu 19-palcové.
Aktívny vzduchový podvozok zmožňuje zdvíhať karosériu s podvozkom v rozpätí +40 mm pri nastupovaní a až -20 mm pri dynamickej a rýchlej jazde. Foto: Juraj Hrivnák
Audi nezabudlo ani na **všeobecný apel na optimalizáciu spotreby a emisií**, preto je tento osemvalec vybavený základnou formou elektrifikácie **mild-hybrid umožňujúci plachtenie** (coating) a počas **plynulej jazdy bez záťaže deaktivuje až štyri valce**. Pýtate sa, či je to cítiť? Vedzte, že nie, pretože počas takejto pokojnej jazdy sa do interiéru neprenášajú prakticky žiadne prejavy pohonu, ani akustické, ani mechanické. Len pohodička. Zatiaľ čo v modeloch A8 štandardne dodávaný pohon quattro s asymetrickým rozdeľovaním krútiaceho momentu pomocou samosvorného stredového diferenciálu a selektívneho riadenia krútiaceho momentu, ktorý na kolesá rozdeľuje hnaciu silu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60 v bežných jazdných podmienkach, **verzia S8 prichádza so stredným samosvorným diferenciálom a športovým diferenciálom na zadnej náprave**. Priaznivé dôsledky pocítite predovšetkým počas divokej rýchlej jazdy, keď je auto **zdanlivo nekonečne stabilné**. My sme na hranice Audi S8 vlastne ani nenarazili, iba chvíľami sme mali dojem, že by sme predsa len ocenili, keby s nami podvozok komunikoval ešte o niečo intenzívnejšie. Nemožno obísť ani **nastavenie jazdných profilov Drive select**. Vo verzii S8 má vodič k dispozícii **predvoľby efficiency, auto, dynamic, comfort plus a individual** – z nich si vyberie naozaj každý, pretože v profile individual môžete v troch stupňoch konfigurovať pohon, riadenie, podvozok a tiež zvuk motora. My sme si obľúbili režim auto pre jeho preferenciu komfortnej jazdy s neustálou pripravenosťou na ofenzívny jazdný štýl.
Rozhranie Audi drive select umožňuje podrobné nastavenie profilu Individual. V režime comfort plus je k dispozícii aj funkcia look-forward, teda sledovanie reliéfu vozovky kamerami s následným prispôsobením sa podvozka.
### To je ten podvozok, čo vidí dopredu a dvíha celé auto? Áno, to je on. Audi S8 sa pomocou kamerového systému pozerá vpred a rozpoznáva nerovnosti vozovky, ktorým prispôsobuje zdvih každého z tlmičov. Keď rozpozná spomaľovací prah, prechádza ním takmer bez poskakovania. Technológia má svoje limity a nemožno povedať, že podvozok dokonale odfiltroval úplne všetko, avšak prínos pre komfort je evidentný. Audi tento vyspelý podvozok k modelu S8 dodáva ako súčasť sériovej výbavy. Aj keď je vzduchový podvozok s 5-prvkovými nápravami už aj vo výbave modelov A8, S8 ich obohacuje o nové funkcie. Aktívny vzduchový podvozok v závislosti od zvoleného jazdného profilu cez Audi drive select reguluje výšku v rozpätí 35 mm a pri rýchlosti 120 km/h automaticky klesá o 20 mm. Zrejme nemá zmysel vysvetľovať, ako významným prínosom je aktívne zníženie svetlej výšky podvozka počas rýchlej jazdy.
**Pridanou hodnotou tohto aktívneho podvozka je tiež jeho vplyv na bezpečnosť**. V spolupráci s asistentom priečnej premávky (PCM) sa vozidlo v prípade hroziaceho bočného nárazu na príslušnej strane zdvihne. Pevný prah absorbuje energiu bočného nárazu, takže dvere prijímajú deformáciou už len menšiu časť energie a posádka môže byť napokon úplne ochránená početnými airbagmi. **Aktívne natáčanie zadných kolies Allradlenkung** prináša benefity, ktoré vodič ocení ako pri jazde na diaľnici, tak aj v meste a pri parkovaní. Výhodami tejto položky za inak viac ako dvetisíc eur je priamejšie riadenie s lepšou odozvou, vylepšená agilita, stabilita pri zmene jazdného pruhu a odbočovaní pri vysokých rýchlostiach, ale aj menší uhol natočenia volantu a menší polomer otáčania. **S limuzínou dlhou 5,2 metra a trojmetrovým rázvorom tak priemer otáčania dosahuje len 12,5 m**. Čo to znamená v praxi? Predovšetkým obratnosť pri parkovaní aj v stiesnených priestoroch nákupných centier, kde navyše k sebaistote vodiča prispieva aj fantastický 3D kamerový systém s detailným náhľadom na blízke okolie vozidla. * **Dokonalý virtuálny výhľad**: S limuzínou dlhou 5,2 metra a trojmetrovým rázvorom nie je precízne parkovanie problém. K sebaistote vodiča prispieva aj fantastický 3D kamerový systém s detailným náhľadom na blízke okolie vozidla, ktorý interaguje s dotykmi cez displej. Už viac žiadne škrabance na diskoch. S asistenčným paketom Plus s parkovacím asistentom plus môžete auto parkovať aj na diaľku. ### Ťažké lúčenie Stráviť s touto limuzínou týždeň a potom ju vrátiť je ako vzdať sa **atraktívneho životného štýlu**. Práve ona ho totiž tvorí, čo je napokon práve to, čo sa nám automobilky snažia predať. **Oni nepredávajú len autá, ale produkty, ktoré nás spravia šťastnejšími a umožnia nám žiť plnohodnotnejšie**. Audi S8 TFSI quattro takýto potenciál má a daňou za to je vyššia cena i spotreba okolo 14 l/100 km. Kto ich je ochotný akceptovať, tomu úprimne závidíme, pretože dennodenne si tak bude užívať dávky luxusu, sily a sebavedomia.
Audi nám k modelu S8 pribalilo aj takýto značkový kávovar na presso. Kávička, masáž, parfumovaný interiér... to sa hneď na svete ľahšie žije.
Typ motora 8-valcový benzínový motor V8 so systémom priameho vstrekovania paliva s reguláciou lambda sondy, kontrolou klepania, s prepĺňaným turbodúchadlom a prepĺňaným výfukovým turbodúchadlom, Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)
Zdvihový objem 3 996 ccm
Max. výkon 420 kW (571 k) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 800 Nm pri 2 050 – 4 500 ot./min
Akcelerácia 0-100 km/h 3,8 s
Max. rýchlosť 250 km/h
Druh pohonu Stály pohon všetkých kolies quattro so samosvorným stredovým diferenciálom a športovým diferenciálom vzadu
Prevodovka automatická, 8-stupňový tiptronic s možnosťou manuálneho radenia
Spojka Hydraulický menič krútiaceho momentu s regulovaným premostením priameho záberu
Podvozok a nápravy 5-prvkové zavesenie kolies prednej aj zadnej nápravy, vzduchový podvozok s aktívnym riadením výšky
Objem nádrže 82 litrov
Kombinovaná spotreba (WLTP) 11,5 l/100 km
Audi S8 sa štandardne dodáva s HD Matrix LED svetlometmi s ostrekovačmi, ktoré sú v ostatných modeloch A8 príplatkovou výbavou. Na želanie možno vozidlo doplniť o čierny paket, vrcholom ktorého sú čierno lakované kruhy v logu. Foto: Erik Stríž
Zadné OLED svetlá majú variabilnú grafiku, verzia S8 využíva jej variant číslo 2. Zaujímavosťou je, že keď sa k autu priblížite, rozsvieti sa viac červených svetiel. Na výstrahu, pre istotu. Foto: Erik Stríž

Redakčný špeciál o Audi S8: Vrcholné dielo Ingolstadtu

V máji vám predstavujeme Audi S8 TFSI quattro, v prvej časti seriálu sa sústredíme na športové vlastnosti a funkcie tejto impozantnej limuzíny.

Kľúčové pojmy tohto príspevku: ## Audi S8 test ## Audi S8 recenzia ## Audi S8 skúsenosti ## Audi S8 hodnotenie ## Audi S8 názor ## Audi S8 podvozok ## Audi S8 motor




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia